
Renault Symbioz i Espace – zasięg 1100 km dzięki sprytnej hybrydzie jest możliwy. Dane, opinia, cena
Hybrydy Renault mają być oszczędne i dynamiczne - ale jak wypadają na tle konkurencji? Porównujemy dane techniczne Symbioza i Espace'a z napędem E-Tech, by sprawdzić, czy francuska technologia rzeczywiście przebija ofertę innych marek.
Spis treści
- Nowa generacja hybryd E-Tech- dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?
- Renault Symbioz – kompaktowy SUV z rodzinną duszą
- Renault Espace – rodzinny hybrydowy gigant
- Opinia: czy hybrydy Renault to dobry wybór?
Rynek aut hybrydowych w Polsce rozkwita, ale w gąszczu ofert niektóre modele wyróżniają się efektywnością. Moją uwagę od kilku lat skupiają rozwiązania Renault; w redakcji korzystamy na co dzień z Renault Clio Grandtour z silnikiem 1.5 dCi (90KM) i śmiejemy się, że to auto produkuje paliwo (4,8 l / 100 km w mieście). Silnik Diesla jednak pracuje w zupełnie innym cyklu i nie można poprawić jego sprawności czy zmniejszyć emisji (choć próby nie ustają). Może to już czas, aby przesiąść się na hybrydę?
Choć testujemy co tydzień różne modele hybrydowe, postanowiłyśmy być lojalne i przyglądamy się w pierwszej kolejności marce, które nas dotychczas nie zawiodła. Dodatkowo trzeba przyznać, że francuski producent od pewnego czasu konsekwentnie udowadnia, że potrafi połączyć oszczędność z dynamiką, a najnowsze wersje Symbioza i Espace’a z napędem full hybrid E-Tech to najlepszy tego dowód.

Dziś przyjrzymy się dwóm modelom, które łączą w sobie to, czego oczekują zarówno fani ekonomicznej jazdy, jak i ci, którzy nie chcą rezygnować z żywiołowego charakteru auta. Co sprawia, że te hybrydy mogą konkurować z wydawałoby się oczywistymi w tej klasie modelami?

Nowa generacja hybryd E-Tech– dlaczego warto zwrócić na nie uwagę?
Renault od lat konsekwentnie rozwija technologię hybrydową, a modele takie jak Symbioz i Espace z napędem full hybrid E-Tech potwierdzają, że francuska marka nie zamierza spocząć na laurach. W 2025 roku klienci mogą liczyć na jeszcze większą moc, niższe spalanie i zaawansowane systemy wspomagające jazdę. Co wyróżnia te modele na tle konkurencji?

Hybrydy Renault wykorzystują opatentowaną technologię szeregowo-równoległą, która łączy silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i ciekawej konstrukcji skrzynię biegów ze sprzęgłem kłowym. Dzięki temu auto może jeździć w trybie czysto elektrycznym, hybrydowym lub spalinowym, optymalizując zużycie paliwa.

Kluczowe zalety napędu E-Tech:
- Brak konieczności ładowania – akumulator doładowuje się podczas hamowania.
- Cicha jazda w mieście – do 80% czasu w trybie elektrycznym.
- Niższe zużycie paliwa – wg danych producenta 4,3 l/100 km w Symbiozie i 4,8 l/100 km w Espace.

Porównanie z konkurencją
Model | Moc | Zużycie (WLTP) | Emisja CO₂ | Cena (od) |
---|---|---|---|---|
Renault Symbioz E-Tech 160 KM | 160 KM | 4,3 l/100 km | 98 g/km | 130 900 zł |
Toyota C-HR Hybrid | 140 KM | 4,8 l/100 km | 109 g/km | 135 000 zł |
Kia Niro Hybrid | 141 KM | 4,7 l/100 km | 107 g/km | 128 900 zł |
Hyundai Kona Hybrid | 141 KM | 4,9 l/100 km | 111 g/km | 126 500 zł |
Renault Symbioz – kompaktowy SUV z rodzinną duszą
Nowy silnik 1.8 E-Tech 160 KM
- Większa pojemność (1,8 l vs. 1,6 l) – moc wzrosła do 109 KM (spalinowy) + 50 KM (elektryczny).
- Nowy akumulator 1,4 kWh (+20% pojemności).
- Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,1 s (wcześniej 10,6 s).
- Możliwość holowania do 1000 kg (wcześniej 750 kg).

Wyposażenie i przestrzeń
- Przesuwna kanapa – bagażnik od 492 l do 1582 l.
- Szklany dach Solarbay – regulowana przezroczystość.
- Automatyczna klapa bagażnika – otwierana za pomocą gestu nogą.
Ceny i finansowanie
- Evolution (podstawowa wersja) – od 115 900 zł.
- Iconic (topowa) – od 153 900 zł.
- Leasing od 1046 zł netto/mies.

Renault Espace – rodzinny hybrydowy gigant
Silnik 1.2 E-Tech 200 KM
- Trzycylindrowy turbodoładowany silnik + dwa elektryczne.
- Zasięg do 1100 km na jednym baku.
- System 4Control Advanced – tylne koła skręcają się o 5 stopni, zmniejszając promień zawracania do 10,4 m.

Wyposażenie i technologie
- OpenR Link 12” – nawigacja Google, asystent głosowy.
- 32 systemy ADAS – m.in. jazda autonomiczna poziomu 2.
- Bagażnik do 2224 l (po złożeniu siedzeń).

Ceny i finansowanie
- Techno (5-osobowy) – od 183 900 zł.
- Iconic (7-osobowy) – od 216 900 zł.
- Leasing od 1340 zł netto/mies.

Opinia: czy hybrydy Renault to dobry wybór?
Renault Symbioz i Espace z napędem full hybrid E-Tech to jedne z najciekawiej skonstruowanych i efeketywnych hybryd na rynku. Można spodziewać się:
✅ Niskiego zużycia paliwa (nawet 4,3 l/100 km).
✅ Sporej mocy bez strat na efektywności.
✅ Nowoczesnych technologii (m.in. Solarbay, OpenR Link).

Dla kogo tak naprawdę są te hybrydy?
Renault Symbioz i Espace z napędem E-Tech to propozycje dla konkretnej grupy odbiorców – kierowców, którzy szukają kompromisu między oszczędnością, komfortem jazdy i dynamiką.
- Symbioz trafi do miejskich rodzin, którym zależy na relatywnie niskich kosztach eksploatacji (4,3 l/100 km to mocny argument), ale nie chcą rezygnować z podstawowego komfortu i przestrzeni bagażowej. To auto dla tych, którzy jeżdżą głównie po mieście, czasem na weekendowy wyjazd – nie szukają sportowych wrażeń. Moc 160 KM brzmi zachęcająco, ale w praktyce to raczej spokojna, bezpieczna i przewidywalna jazda.
- Espace to już propozycja dla bardziej wymagających – większych rodzin, które potrzebują miejsca dla 5-7 osób, ale nie chcą przepłacać za pełną hybrydę u konkurencji. Bezpieczny na długiej trasie zasięg 1100 km (wg danych producenta), świetny wygląd i bagażnik do 2224 l to główne atuty, ale trzeba pamiętać, że to nadal auto głównie do jazdy po utwardzonych drogach. Dynamiczne? Jeśli z kompletem pasażerów i bagażu, to niekoniecznie. Ale wówczas nikomu w głowie wyścigi…

Czy warto?
- Jeśli szukasz oszczędnego auta do miasta – Symbioz jest rozsądnym wyborem.
- Jeśli potrzebujesz rodzinnego kombi / minivana i nie chcesz przepłacać za Toyotę czy Volkswagena – Espace ma sens.
Renault oferuje obecnie świetnie prezentujące się auta, a do tego naprawdę ciekawe hybrydy w rozsądnej cenie. Dla wielu kierowców to może być wystarczające, aby rozważyć jazdę testową. My jesteśmy już po – wkrótce test!

Najnowsze
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
81 nominowanych aut i wiele pytań, które nasuwa się członkom jury. Wśród rywalizujących modeli są samochody zarówno z Europy, jak i Korei, Japonii czy Chin. Przypominamy zasady konkursu Car of the Year Polska? -
Kambodża na motocyklach: dżungla, świątynie i prawdziwe wyzwania
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
-
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Zostaw komentarz: