Recykling baterii z aut elektrycznych – duży koncern motoryzacyjny uruchomił magazyn energii
Recykling baterii z aut elektrycznych i drugie życie akumulatorów z takich pojazdów to fakt. Wyrzucanie częściowo sprawnych ogniw byłoby marnotrawstwem.
Powstał kolejny projekt pokazujący, że recykling baterii z aut elektrycznych to nie mrzonka, a zużytych akumulatorów, które nie nadają się do wykorzystania w elektrycznych i zelektryfikowanych pojazdach nikt nie wyrzuca. W tym przypadku projekt jest o tyle ciekawy, że powstały magazyn energii pochodzi nie tyle z aut wyłącznie elektrycznych, ile zelektryfikowanych.
Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za powstanie nowego magazynu energii chwalą się, że jest to pierwsza instalacja na świecie wykorzystująca tzw. technologię sweep, co w praktyce oznacza możliwość efektywnego wykorzystania pojemności baterii niezależnie od ich faktycznej wydajności, mocy, stopnia zużycia i typu. To ostatnie jest o tyle ciekawe, że nowy magazyn korzysta nie tylko z zużytych ogniw litowo-jonowych, ale także z akumulatorów niklowo-wodorkowych, a nawet klasycznych akumulatorów ołowiowo-kwasowych, które odzyskano z samochodów.
Recykling baterii z aut elektrycznych – nowy magazyn energii już działa
Nowopowstały magazyn energii zbudowano w Japonii, został on zainstalowany w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od miasta Nagoya. Instalacja ma moc 485 kW i pojemność 1260 kWh. Jak łatwo policzyć, takie parametry pozwalają jej przekazywać w razie potrzeby do sieci moc niemal pół megawata przez niecałe 3 godziny. Głównym źródłem zużytych akumulatorów są zelektryfikowane auta – hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne, a także pojazdy z napędem wodorowym na ogniwa paliwowe. To pokazuje, że recykling baterii i ich drugie życie to nie moda, tylko racjonalne podejście do zarządzania zasobami.
Recykling baterii z aut elektrycznych – różne typy baterii
Cały magazyn podłączono do sieci dystrybucyjnej Chubu Electric Power Grid. Zadaniem magazynu jest stabilizacja podaży i popytu na energię. Magazyn jest ładowany energią z sieci energetycznej przy niskim zapotrzebowaniu, a oddaje ją do sieci w szczycie. Za projektem stoją: przedsiębiorstwo energetyczne JERA oraz Toyota. Wykorzystanie technologii sweep pozwala łączyć w jednym magazynie energii akumulatory różnego typu, wykonane w różnych technologiach, a także różniące się mocą i pojemnością. Ciekawostką jest, że system sweep nie korzysta z kondycjonera sieciowego, a system odbiera z akumulatorów prąd zmienny. Oznacza to teoretycznie niższe straty energii na konwersji AC/DC. W planach obu firm, które wzięły udział w projektowaniu i budowie działającego już magazynu, są inne podobne placówki, których łączna pojemność energetyczna ma wynosić łącznie ok. 100 MWh. W ramach dalszej współpracy JERA i Toyota opracują nowy proces recyklingu baterii litowo-jonowych, który pozwoli ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. To nie jest pierwszy tego typu projekt. Takie magazyny budowane są na całym świecie. Już kilka lat temu podobne konstrukcje o nawet większej mocy zbudowały m.in. Nissan (magazyn energii z zużytych akumulatorów z Nissana Leafa zasila stadion Ajaxu Amsterdam), czy Tesla (magazyn stabilizujący sieć energetyczną w Australii). Recykling baterii przy ograniczonych zasobach do produkcji nowych ogniw to jedyne sensowne rozwiązanie.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
LEXUS RC SKOŃCZYŁ 10 LAT. PIERWSZE COUPE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I WERSJA RC F Z SILNIKIEM V8
Zostaw komentarz: