Rajd Dakar 2018: Orlen Team gotowy do startu!

Już tylko kilkanaście godzin pozostało do startu jubileuszowej, czterdziestej edycji rajdu Dakar. Po raz osiemnasty z najtrudniejszą próbą terenową na świecie zmierzą się zawodnicy ORLEN Team. Kuba Przygoński z pilotem Tomem Colsoulem oraz motocyklista Maciek Giemza razem z zespołem dotarli do stolicy Peru – Limy.

 Zawodnicy są już po testach oraz odbiorach technicznych i korzystają z ostatniego wolnego dnia przed rozpoczęciem rywalizacji.

Lista zgłoszeń tegorocznego Dakaru obejmuje 142 motocykle, 49 quadów, 92 samochody, 13 pojazdów typu buggy i 44 ciężarówki. Na starcie stanie jedenastu Polaków, a wśród nich zawodnicy ORLEN Team: Kuba Przygoński pilotowany przez Toma Colsoula oraz motocyklista Maciek Giemza.

Dla Kuby Przygońskiego (numer startowy #312) będzie to już dziewiąty start w Dakarze. Zawodnik ORLEN Team rozpoczął swoją przygodę z rajdem w 2009, rywalizując na motocyklu KTM. W edycji 2014 wywalczył 6. miejsce – najwyższe w historii startów polskich motocyklistów. W 2016 roku zadebiutował w kategorii samochodów i od razu zajął 15. miejsce. Rok temu poprawił swój wynik, zdobywając 7. lokatę. W tym roku po raz trzeci pojedzie samochodem, tym razem nową, lżejszą
i szybszą wersją Mini John Cooper Works Rally, która pozwoli na walkę o najwyższe pozycje. Zaczęło się z przygodami.

„Pierwszy dzień testów zakończyliśmy przedwcześnie, bo okazało się, że skrzynia biegów ma awarię. Po całonocnej pracy mechaników udało ją się wymienić na nową. Drugi dzień prób był już bardziej udany i samochód sprawował się doskonale. Jeździliśmy po wydmach i mogliśmy optymalnie skonfigurować ustawienia na pierwsze etapy rajdu”. – mówi Kuba Przygoński i dodaje: „Cały czas się aklimatyzujemy, bo sześciogodzinna różnica czasu jest jednak odczuwalna. Poza tym czujemy się bardzo dobrze, a Tom wydaje się być w wyśmienitej formie. Wiem, że tak jak ja ciężko pracował, aby teraz powalczyć o najwyższe cele”.

W Ameryce Południowej zadebiutuje młody wychowanek Akademii ORLEN Team – jadący KTM Maciek Giemza (numer startowy #58), który start w Dakarze bez opłat wpisowych zapewnił sobie, wygrywając rywalizację Dakar Challenge podczas rajdu Merzouga, a cały sezon może zaliczyć do wyjątkowo udanych. Zdobył m.in. swoje pierwsze Mistrzostwo Polski w Enduro, a zajmując czołowe miejsca w kolejnych rundach mistrzostw świata cross country wywalczył pierwsze miejsce w klasyfikacji końcowej juniorów.

„Motocykl dopłynął w całości (śmiech). Testy wypadły bardzo dobrze i udało się w końcu przejść przez dość długotrwałe odbiory techniczne. Łapiemy ostatnie chwile odpoczynku i poznajemy Limę, która robi ogromne wrażenie, a korki nie mają sobie równych” – opowiada Maciek Giemza.

Start Giemzy wspiera swoim doświadczeniem Jacek Czachor, uczestnik piętnastu rajdów Dakar.

„Bardzo solidnie przepracowaliśmy z Maćkiem cały sezon, w jego trakcie zrobił niesamowite postępy. Liczę na to, że dojedzie do mety, a jeśli wyląduje w okolicach  20. pozycji, to będzie to jego wielki sukces w debiucie. Pamiętajmy, że jest utalentowanym, ale wciąż młodym zawodnikiem
i walka o czołowe miejsca to nie jest cel na tegoroczny start” –
ocenia Jacek Czachor i dodaje: „Trasa tegorocznego rajdu jest bardzo selektywna, moim zdaniem bardzo «fajna». Pierwsze etapy prowadzą dość trudnymi wydmami i jeśli ktoś chce walczyć o zwycięstwo, to musi od początku jechać na maksa, bo straty z Peru trudno będzie odrobić na kolejnych odcinkach w Boliwii i Argentynie”.

Czterdziesta, jubileuszowa edycja rajdu Dakar wystartuje w sobotę, 6 stycznia w Limie. Od godziny 8 rozpocznie się ceremonia startu z rampy ustawionej na Avenida San Borja Norte. Następnie zawodnicy przejadą do Pisco, zaliczając po drodze 31-kilometrowy odcinek specjalny.

Po kilku dniach na peruwiańskich wydmach uczestnicy zmierzą się z bezdrożami w Boliwii, aby następnie przenieść się do Argentyny, gdzie 20 stycznia zakończą rywalizację na mecie w Córdobie. Na liście zgłoszeń znalazło się łącznie 337 załóg, które będą miały do zaliczenia 14 etapów. Załogi samochodowe pokonają 8792 km, z czego 4339 km stanowią odcinki specjalne. Dla motocyklistów i quadowców zaplanowano 4134 km oesów.

Zmagania zawodników ORLEN Team podczas Dakaru 2018 można śledzić na antenach Telewizji Polskiej, w relacjach Polskiego Radia (PR1 i PR3) i Radia Eska, na Onecie oraz w Przeglądzie Sportowym.

Trasa 40. edycji rajdu Dakar:

Peru

6.01 Lima – Pisco 272 km (OS 31 km)

7.01 Pisco – Pisco 278 km (OS 267 km)

8.01 Pisco – San Juan de Marcona 502 km (OS 295 km)

9.01 San Juan de Marcona – San Juan de Marcona 444 km (OS 330 km)

10.01 San Juan de Marcona – Arequipa 932 km (OS 267 km) motocykle/quady 770 km (OS 264 km)

Boliwia

11.01 Arequipa – La Paz 758 km (OS 313 km)

12.01 Dzień odpoczynku w La Paz

13.01 La Paz – Uyuni 726 km (OS 425 km) ciężarówki 669 km (OS 368 km)

14.01 Uyuni – Tupiza 584 km (OS 498 km) ciężarówki 558 km (OS 380 km)

Argentyna

15.01 Tupiza – Salta 754 km (OS 242 km)

16.01 Salta – Belén 795 km (OS 372 km)

17.01 Belén – Chilecito 746 km (OS 290 km) motocykle/quady 484 km (OS 280 km)

18.01 Chilecito – San Juan 791 km (OS 522 km) motocykle/quady 722 km (OS 275 km)

19.01 San Juan – Córdoba 927 km (OS 368 km) motocykle/quady 907 km (OS 423 km)

20.01 Córdoba – Córdoba 284 km (OS 119 km)

Najnowsze

Na dworze poczujesz się jak w domu – kolekcja BMW Active

Nowa kolekcja we wzór maskujący prototypy BMW urzeka modnym stylem Athleisure, funkcjonalną linią bagażową i akcesoriami dla psów.

Nowa linia BMW Active może doskonale sprawdzić się podczas sportowych wypadów i wycieczek na łono natury. Oprócz funkcjonalnego stylu kolekcja obejmuje praktyczne dodatki outdoorowe, wytrzymałe akcesoria bagażowe i odpowiednie dodatki dla psów. Niepowtarzalny wygląd jest zasługą wyrazistego wzoru stosowanego do maskowania prototypowych modeli BMW. Zgodnie z koncepcją wzór wyróżniający się psychodelicznymi kółkami ma stapiać się z proporcjami i liniami nowych modeli BMW. Kolor niebieski i oliwkowy oraz żółte elementy stylistyczne i odblaskowe stanowią nowoczesne barwne akcenty na produktach BMW Active.

Odzież BMW Active to kwintesencja miejskiego stylu Athleisure połączonego z lekkimi materiałami przepuszczającymi powietrze. Koszulka BMW Active w wersji damskiej i męskiej ma szybkoschnącą tkaninę z redukcją efektu mechacenia. Koszulka damska o luźnym kroju posiada dodatkowo karbonowe wykończenie: materiał jest lekko zszorstkowany wałkiem karbonowym, dzięki czemu koszulka jest niezwykle miękka w dotyku.

Wyściełany dżersejem kaptur z troczkami, a także podwyższony kołnierz szalowy bluzy BMW Active mogą zapewniąc komfort, a jednocześnie maksymalną swobodę ruchów. Kurtka funkcjonalna BMW Active w wersji damskiej i męskiej ma uszczelnione szwy na ramionach i przy kapturze; charakteryzuje się wysoką odpornością na wodę, a ponadto, ze względu na zastosowanie żółtych suwaków w zamkach błyskawicznych i odblaskowych nadruków na ramionach, jest doskonale widoczna. W chłodniejsze dni sprawdzi się bezrękawnik BMW Active: połączenie pikowanej, ocieplanej przedniej części z lekkim polarem na plecach zapewnia nie tylko idealną regulację temperatury, ale również przyjemny komfort noszenia podczas wędrówki z plecakiem na plecach lub dłuższej jazdy samochodem.

Po raz pierwszy kolekcja BMW Lifestyle obejmuje także odpowiednie akcesoria dla psów – np. regulowana bezstopniowo obroża BMW Active z miękkiego nylonu i delikatna dla sierści smycz BMW Active. Oba akcesoria są wytrzymałe i odporne na brud, przeszyte podwójnym szwem i odbijają światło w ciemności. A ponieważ po wyprawie na świeżym powietrzu z pewnością będzie doskwierać głód, kolekcja zawiera także miskę dla psów BMW Active z wytrzymałej obudowy melaminowej z wyjmowaną miską ze stali szlachetnej, którą można myć w zmywarce.

Torba termiczna zapewni świeży prowiant i chłodne napoje również podczas długich wycieczek. Kieszeń Easy Access w torbie termicznej, zamykana na zamek błyskawiczny, umożliwia proste, szybkie wyjmowanie przy minimalnych stratach chłodzenia – dzięki inteligentnym przegrodom we wnętrzu przewracające się butelki i wylewające się sosy należą już do przeszłości. A kto chce zrezygnować z długich przerw, skorzysta z bidonu z tworzywa sztucznego niezawierającego BPA. Zamknięcie sportowe ze składanym ustnikiem i słomka sięgająca aż do dna umożliwiają spożywanie napoju bez odchylania głowy. Etui neoprenowe wraz z kieszenią siateczkową to równocześnie praktyczny schowek na pieniądze i klucze, a pasek na rękę przy suwaku zapewnia komfort noszenia, również podczas długich treningów wytrzymałościowych.

W plecaku jest wyściełana kieszeń zewnętrzna na tablet lub 15-calowego laptopa, a także obszerna przegroda główna są wprost stworzone do codziennych wycieczek w „betonowej dżungli”.

Obowiązkowym towarzyszem dłuższych wycieczek lub podróży jest torba na kółkach, łącząca zalety sztywnej walizki i nylonowej torby. Wytrzymały spód optymalnie zabezpieczy zawartość walizki, a miękka górna część zapewni elastyczne umieszczenie zawartości i przechowywanie torby tak, aby nie zajmowała zbyt dużo miejsca. Obszerne wnętrze zapewni wystarczającą ilość miejsca, kiedy przyjdzie ochota na zakup pamiątek z podróży, a zamek błyskawiczny z rozszerzaną zakładką pozwoli na elastyczne powiększenie pojemności torby.

Kto nie może się zdecydować między plecakiem a torbą, sięgnie po torbę sportową. Regulowane paski na ramiona i dwa uchwyty pozwalają korzystać z niej zarówno w funkcji plecaka, jak i torby podróżnej. Duża komora główna, liczne małe kieszenie zewnętrzne i wewnętrzne, wyściełana, odporna na uderzenia kieszeń zewnętrzna oraz wentylowana kieszeń wodoodporna umożliwia optymalne spakowanie wszystkiego i skoncentrowanie się w pełni na kolejnym celu podróży.

Te i inne produkty z kolekcji BMW Active można już teraz nabyć na stronie shop.bmw.com oraz u wybranych dealerów i partnerów handlowych BMW.

Najnowsze

Edyta Klim

Najsilniejsza motocyklistka enduro?

Jeden z filmików o Megan Griffiths nosi tytuł: "The Strongest Enduro Girl Rider of Hard Enduro" - czy słusznie? Zobaczcie sami!

Megan Griffiths, znana także jako Megs Braap, ma 25 lat i mieszka w Kanadzie, gdzie może korzystać ze świetnych tras motocyklowych. Uwielbia sporty ekstremalne – startuje w zawodach enduro, cross country i endurocross, jeździ na snowboardzie, skacze z wysokości na linach i huśtawkach. Nie znosi nudy i zdecydowanie woli przebywać na świeżym powietrzu.

Odkryła także, że może swoją wiedzą i doświadczeniem dzielić się z innymi, więc na swoim kanale youtube (https://www.youtube.com/channel/UCugPFDyYCzY9Qs79NevYdMw) zamieszcza krótkie filmiki instruktażowe:

https://www.youtube.com/watch?v=hoPHYPUGpSo

Najnowsze

Pomysł na prezent pod choinkę od BMW

Nie od dziś BMW ze swoimi kolekcjami potrafi przyćmić nie jeden pomysł na świąteczny prezent. Niemiecki producent tym razem proponuje produkty skierowane zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

Jak się szykujemy do świąt, to myślimy o prezentach dla najbliższych. Chcemy im dać coś wyjątkowego, dobrej jakości i przydatnego jednocześnie. Dzieciom chętnie kupujemy produkty najlepszej jakości, bezpieczne i przetestowane. Partnerowi lubimy kupić coś ekskluzywnego, co wyróżni go z tłumu, podkreśli klasę i elegancję. Na świateczne wyjazdy chcemy zapakować się w pojemne torby, czy walizki.

 

 

Nasze top trzy z najnowszej kolekcji to:

  1.        BMW Baby Racer Motorsport. Cena: 705 zł


 

  1.        Portfel BMW, uniseks. Cena: 435 zł

 

 

 

  1.        Zegarek BMW Luxury, męski. Cena: 3279 zł

 

 

 

 

 

 

Do wyboru masz kilka kolekcji BMW.

    Kolekcja BMW: deklaracja sportowej elegancji.
    Kolekcja BMW Iconic: deklaracja swobody i luksusu.
    Kolekcja BMW M: deklaracja ekskluzywnej dynamiki.
    Kolekcja BMW i: deklaracja innowacyjnego designu.
    Rowery BMW: deklaracja minimalizmu.
    Kolekcja BMW Kids: deklaracja świetnej zabawy.
    Miniatury BMW: deklaracja fascynujących detail.

Wejdź na BMW.pl i pobierz katalog.

Najnowsze

Jaki będzie najmodniejszy kolor samochodów w 2018 roku?

Jeszcze kilka lat temu samochody firmowe kojarzyły się głównie z ubogim wyposażeniem i białym lakierem nadwozia. Nie pozostawało to bez wpływu na ranking najpopularniejszych kolorów. Biel nadal święci triumfy, ale – jak przewidują analitycy – rok 2018 może przynieść zmiany.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PPG Industries oraz DuPont, mniej więcej jedna czwarta (24 proc.) właścicieli samochodów preferuje kolor biały. Na drugim miejscu popularności znalazła się czerń (19 proc.), a ostatnie miejsce na podium przypadło lakierowi szaremu (16 proc.). Oznacza to, że – statystycznie rzecz ujmując – na europejskim rynku samochody w kolorze białym i czarnym stanowią 47 proc. całej sprzedaży, a na pozostałych rynkach około 45 proc. Specjaliści analizujący to zagadnienie podkreślają, że niezależnie od tego, o jakim rynku się mówi – trzy na cztery samochody są białe, czarne, szare lub srebrne.

Eksperci branżowi zajmujący się rynkiem flotowym przewidują, że w 2018 roku najpopularniejszym kolorem samochodów będzie niebieski. Skąd taka zmiana? Z jednej strony stanie się tak za sprawą samych producentów – czytamy w magazynie Fleet News – którzy już teraz oferują szerokie spektrum barw, z drugiej natomiast przeważą względy praktyczne. Analitycy rynku flotowego zauważają, że samochody w białym kolorze często mają nieco niższą wartość rezydualną, co z kolei przekłada się na miesięczne koszty związane z leasingiem danego pojazdu.

„Biały lub srebrny kolor nadwozia i podstawowe wyposażenie rzeczywiście nadal mocno kojarzą się z samochodami flotowymi. Warto jednak dodać, że trend ten bardzo mocno się zmienił na przestrzeni ostatnich lat. Menadżerowie flot coraz częściej wybierają bardziej charakterystyczne odcienie nadwozia, które pasują swoim stylem do wizerunku firmy, natomiast lista wyposażenia samochodów firmowych z roku na rok staje się coraz bogatsza. Oferowana przez Toyotę linia Selection może być tutaj najlepszym przykładem. Samochody w tej specyfikacji charakteryzują się wyrazistymi, specjalnie dobranymi lakierami. W zależności od modelu może to być np. czerwień Tokyo Red lub ciemnoniebieski Selection Azure” – ocenia Agata Adamczyk, Kierownik Działu Sprzedaży Korporacyjnej, Toyota Radość.

Ankieta przeprowadzona przez magazyn Forbes odkryła ponadto ciekawą korelację pomiędzy wybieranymi kolorami samochodów a płcią kupującego. Wyniki pokazały, że mężczyźni preferują kolory czerwony, pomarańczowy i czarny – ze względu na ich popularność w samochodach sportowych. Kobiety natomiast wolą odcienie srebra oraz brązów.

Najnowsze