Przejechał na czerwonym, szybko tego pożałował

Kierowcy przejeżdżający na „późnym pomarańczowym” nie są rzadkim widokiem na polskich drogach, ale sporadycznie ponoszą tego konsekwencje. Tym razem było inaczej.

Kierujący osobówką miał dostatecznie dużo czasu i miejsca, żeby się zatrzymać na widok żółtego światła. Ale on wolał dodać gazu i przejechać zaraz po tym, jak włączyło się czerwone. Ile razy widzieliśmy już podobne manewry na polskich drogach?

Kierowca nie przewidział tylko tego, że na pasie do skrętu w lewo stało nieoznakowane policyjne BMW. Funkcjonariusze natychmiast ruszyli za nim i w dalszej części nagrania widać już policjantów ucinających sobie pogawędkę z kierującym.

Najnowsze

Wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym krok po kroku

Awaria sprzęgła pojazdu ciężarowego (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony) bardzo często prowadzi do konieczności jego wymiany na nowe. W jaki sposób prawidłowo wymienić sprzęgło samochodu ciężarowego? Oto instrukcja w siedmiu krokach.

I – Zakup części

Nowe sprzęgło do auta ciężarowego można kupić w niemalże każdym sklepie z częściami samochodowymi. W niektórych punktach sprzedaży będzie jednak konieczne jego wcześniejsze zamówienie na kilka, a nawet kilkanaście dni przed odbiorem.

Z tego względu, lepszym pomysłem jest dokonanie zakupu sprzęgła do ciężarówki przez internet. Zamówiona część powinna dotrzeć do warsztatu czy serwisu w przeciągu maksymalnie 5 dni roboczych od zamówienia online.

Godnym polecenia produktem jest sprzęgło firmy Valeo, dostępne w ponad 80 oddziałach i punktach partnerskich Autos w całej Polsce, których lokalizacje możesz sprawdzić na stronie internetowej firmy. Renomowany producent dostarcza sprzęgła pierwszego montażu do co drugiej ciężarówki w Europie.

Kompletny zestaw montażowy składa się z zespołu obudowy docisku, tarczy sprzęgła oraz łożyska oporowego mechanicznego układu uruchamiania. W opakowaniu kompletu do wymiany sprzęgła w aucie ciężarowym Valeo znajduje się także instrukcja obsługi, pomocna szczególnie początkującym mechanikom aut ciężarowych.

II – Przygotowanie narzędzi

Przed przystąpieniem do wymiany sprzęgła, należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia. Przy wymianie sprzęgła przydają się między innymi:

l klucze: dynamometryczny, płaski (do narzędzia do demontażu łożyska pilotującego) i przegubowy (do pokrywy docisku);

l trzpienie pozycjonujące;

l trzpień centrujący (do tarczy sprzęgła);

l łyżka lub łom;

l nasadka obracająca wał korbowy;

l narzędzie zwalniania pierścienia osadzającego łożysko oporowe (sprężynowe);

l narzędzie do demontażu łożyska pilotażowego.

Profesjonalny warsztat i serwis samochodów ciężarowych powinien posiadać je na wyposażeniu.

III – Demontaż uszkodzonego sprzęgła

Pierwszym etapem wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym jest demontaż tego uszkodzonego. Należy go rozpocząć od obrócenia koła zamachowego przy użyciu fabrycznej nasadki do wału korbowego, pochodzącej od producenta pojazdu. Zabieg ten ułatwia dostęp do łożyska i końcówek jego pierścienia osadczego w obudowie docisku sprzęgła.

Kolejnym krokiem jest wpięcie w końcówki pierścienia osadczego narzędzia do zwalniania łożyska oporowego – wsuwa się je do środka przez otwór serwisowy. Po wpięciu narzędzia, należy rozchylić zatrzask łożyska przy pomocy łyżki lub łomu, a następnie wypiąć łożysko i odsunąć je wraz z widełkami dźwigni sprzęgła w kierunku skrzyni biegów.

Następnie, w celu zapewnienia swobodnego dostępu do zespołu sprzęgła, odkręca się i wysuwa całą skrzynię biegów. Na tym etapie zaleca się użycie trzpienia centrującego, zapobiegającego przypadkowemu upadkowi tarczy sprzęgła. Aby ochronić docisk, należy zastąpić dwie śruby mocujące jego obudowę trzpieniami pozycjonującymi.

Po wykonaniu wyżej opisanych czynności, należy odkręcić zespół docisku sprzęgła. Najlepiej robić to zgodnie z instrukcją. Po zdemontowaniu obudowy docisku i tarczy, trzeba zdemontować łożysko przy pomocy specjalnego wybijaka. Wskazówka: łożysko to powinno zostać wymienione wraz ze sprzęgłem.

Ostatnim krokiem jest oczyszczenie powierzchni koła zamachowego rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz potraktowanie go papierem ściernym o gradacji 150.

IV – Montaż łożyska pozycjonującego, pokrywy docisku sprzęgła i tarczy

Po ponownym zamontowaniu trzpienia centrującego tarczę sprzęgła można przystąpić do montażu nowego łożyska pozycjonującego. Należy przy tym upewnić się, że wielowypust tarczy sprzęgła pasuje do wielowypustu wejściowego, a okładzina cierna tarczy nie została zabrudzona smarem (co może prowadzić do późniejszego poślizgu sprzęgła).

Po ponownym montażu trzpieni pozycjonujących obudowę docisku, można zamocować zespół obudowy docisku sprzęgła. Dokonuje się tego, wkręcając śruby mocujące palcami, a następnie usuwając trzpienie pozycjonujące, zastępując je oryginalnymi śrubami mocowania obudowy docisku. W tym momencie warto sprawdzić wycentrowanie obudowy względem koła zamachowego oraz ustalić jego pozycję poprzez odpowiednio mocne dokręcenie śrub dolnych.

Śruby mocujące obudowę docisku dokręca się kluczem dynamometrycznym – użycie tego pneumatycznego może skończyć się uszkodzeniem gwintu. Szczegółowe wskazówki dotyczące tego etapu wymiany sprzęgła, wraz z kolejnością dokręcania śrub i wartościami momentu obrotowego są podane w instrukcji od producenta.

Ostatnim krokiem tego etapu jest usunięcie czterech zatrzasków transportowych obudowy docisku i wyjęcie trzpienia centrującego.

V – Zmiana łożyska oporowego

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać na tym etapie wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym, jest sprawdzenie stanu wałka skrzyni biegów i tulei prowadzącej. Kolejną – demontaż widełek dźwigni sprzęgła, który może odsłonić konieczność dodatkowej ich wymiany.

Następnym krokiem jest zwolnienie i bezpieczne wyjęcie łożyska oporowego. Przed montażem nowego, należy oczyścić tuleję prowadzącą ze smaru (rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz papierem ściernym o gradacji 150) i przesmarować wałek widełek dźwigni.

Później wystarczy już tylko założyć nowe łożysko oporowe i zamocować widełki kluczem dynamometrycznym przy użyciu odpowiedniego momentu obrotowego. Następnie trzeba sprawdzić, czy widełki nie blokują się i poruszają na wałku bez nadmiernego oporu.

VI – Montaż skrzyni biegów

Po wymianie sprzęgła według wyżej opisanej instrukcji, należy nasunąć obudowę skrzyni na zespół docisku sprzęgła, a następnie wkręcić śruby mocujące. Po zamontowaniu skrzyni biegów konieczne jest wsunięcie łyżki lub łomu przez otwór serwisowy lub wysprzęglik w celu wciśnięcia nowego łożyska oporowego w zatrzask pierścienia osadniczego.

Prawidłowe osadzenie pierścienia sprawdza się poprzez dwukrotny nacisk. Na tym etapie wypada także sprawdzić centrowanie jego końcówek. Po pozytywnej weryfikacji można przystąpić do zamknięcia otworu serwisowego gumową zaślepką.

VII – Test

Gdy wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym zostanie zakończona, można przeprowadzić kontrolny test pojazdu. Najlepiej postawić na jazdę próbną serwisowanym autem – pozwoli ona zweryfikować poprawność działania sprzęgła i całego układu w różnych stanach pracy tej części.

W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów konieczne może być także dokonanie tzw. adaptacji z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia diagnozującego (najczęściej rekomendowanego przez producenta).

Wymiana sprzęgła w ciężarówce może wydawać się trudna, jednak doświadczeni mechanicy samochodów ciężarowych uznają ją za czynność rutynową. W wypadku awarii sprzęgła warto więc odwiedzić profesjonalny serwis samochodów ciężarowych zatrudniający fachowców, którzy zadbają o prawidłowy montaż nowej części.

Najnowsze

Czy w najbliższym czasie czeka nas spora podwyżka cen paliw?

W ubiegły weekend miał miejsce pożar w rafinerii Abqaiq należącej do koncernu Aramco w Arabii Saudyjskiej. Zdarzenie to było przyczyną znacznego wzrostu cen ropy naftowej na światowych rynkach. Co to oznacza dla polskich kierowców? Czy cena paliwa drastycznie wzrośnie?

W piątek 13 września br. cena baryłki ropy naftowej wynosiła 60,20 USD. W wyniku incydentu, jaki miał miejsce w sobotę w Arabii Saudyjskiej, w poniedziałek cena za baryłkę wzrosła do 69 USD, co oznacza 15% skok. Rynek ropy naftowej jest bardzo wrażliwy na różnego rodzaju zdarzenia czy incydenty. Na jej cenę w ostatnich miesiącach wpływały nawet wypowiedzi liderów światowej polityki.

W przypadku pożaru w rafinerii Abqaiq mamy do czynienia przede wszystkim z efektem psychologicznym, który oddziałuje na rynki i w konsekwencji prowadzi do gwałtownych zmian cen surowców. W tej sytuacji nie doszło do istotnego w skali globalnej zmniejszenia podaży ropy naftowej, tym bardziej że wg wczorajszych informacji pełne przywrócenie mocy produkcyjnych ograniczonych atakami ma nastąpić zaledwie w ciągu kilku tygodni Prowadząc rozważania na temat potencjalnych wzrostów cen paliw dla klientów detalicznych, należy pamiętać o tym, że połowa kwoty, którą konsument płaci na stacji benzynowej to różnego rodzaju podatki (m.in. VAT, akcyza czy opłata paliwowa), które są niezmienne. Druga połowa stanowi składową, która zależy przede wszystkim od światowych cen ropy i kursu dolara w stosunku do złotówki. Istotnie, zauważyliśmy wzrosty cen na rynku hurtowym. Już we wtorek zanotowaliśmy skok sięgający 5-8 gr na litrze. W najbliższym czasie możliwe są dalsze podwyżki. Jeżeli cena ropy utrzymałaby się na poziomie z początku tygodnia, tj. 68-69 USD za baryłkę, to w ciągu kolejnych kilku dni ceny hurtowe mogłyby zwiększyć się nawet o 10-15 gr na litrze. Oznaczałoby to, że w perspektywie ok. dwóch tygodni ceny detaliczne również wzrosłyby o podobną wartość. Jednak są to tylko spekulacje bazujące wg mnie na czarnym scenariuszu. Dziś obserwujemy stabilizację cen ropy w okolicy 65 USD za baryłkę, a ten poziom oznacza zdecydowanie mniejsze ryzyko podwyżek cen na stacjach paliw. – komentuje Zbigniew Łapiński – Dyrektor ds. Zaopatrzenia Logistyki i Klientów Kluczowych Anwim SA.

Najnowsze

Fiat Panda Trussardi – czy „luksusowa Panda” podbije serca mieszczuchów?

Panda to model, który „ubiera się'" w Trussardi. Dla tej serii specjalnej wybrano nadwozie wersji Cross, zaprojektowanej z myślą o mieszczuchach, jak i osobach, chętnych terenowych wrażeń. Przekonacie się do tego modnego modelu w kolorze matowego brązu Caffe?

Panda Trussardi to model łączący modny terenowy wygląd i przystępność typową dla 4×2, przydatną, aby uciec od miejskiej rutyny. Innymi słowy, Panda jest coraz bardziej uniwersalna, a jej elastyczny charakter pozwala stawiać czoła nowym celom i wyzwaniom.

Od off-roadu po maksymalną łączność ze światem. tak jak miało to już miejsce w przeszłości w przypadku wersji Waze, najbardziej „social” Pandy w historii czy Pandy Connected by Wind, wyposażonej w router Wi-Fi. Panda Trussardi jest wyposażona w silnik benzynowy silnik o mocy 69 KM i pojemności 1,2 litra.

Nadwozie pojawia się kolorze Caffè, dostępnym albo w wersji matowej (po raz pierwszy w historii Pandy) albo metalizowanej. Paleta kolorów obejmuje także Biały Gelato, Czarny Cinema i Szary Colosseo. Po raz pierwszy logo partnera Trussardi, symbol Greyhounda jest widoczny w trzecim oknie bocznym, na elemencie centralnym felg aluminiowych i na bocznych listwach drzwi.

Nie brakuje też innych ekskluzywnych, stylowych detali, jak czarne relingi dachowe, obudowy lusterek wstecznych, 15-calowe felgi aluminiowe i osłony zderzaka, które charakteryzują nadwozie Cross.

Wewnątrz, napis Trussardi zdobi ekskluzywne dywaniki podłogowe i pasy bezpieczeństwa. Nowością są również wstawki na drzwiach oraz  brązowy melanż tapicerki foteli nawiązujący do logo Trussardi. Boki siedzenia z elementami czarnej skóry Techno są ozdobione brązowymi przeszyciami. Deska rozdzielcza również wykończona jest w kolorze Caffè. Po raz pierwszy w historii Pandy, logo Trussardi widnieje na kierownicy.

Najnowsze

Unia kontratakuje. Ile na pakiecie mobilności straci Polska?

Unia Europejska wraca do pracy nad nowym prawem dla sektora międzynarodowego transportu drogowego. Jeśli pakiet mobilności zostanie przyjęty, to koszty prowadzenia działalności przewozowej w Niemczech mogą wzrosnąć nawet o 250 mln euro rocznie! Ile straci na tym polski przedsiębiorca?

Jak wynika z najnowszych danych Eurostat, Polska odpowiedzialna jest za przewożenie rocznie około 266,7 milionów ton towarów w ramach systemu transportu po drogach Europy. Dalej jest Holandia, 132,5 milionów ton, oraz Niemcy 122,6 milionów ton. Skoro obsługujemy 22,6 proc. rynku międzynarodowych przewozów drogowych i około 40 proc. wszystkich kabotaży to, kto będzie jeździł zamiast kierowców ciężarówek na polskich numerach rejestracyjnych? 

Według raportu TLP Pakiet mobilności I. Wpływ na europejski system transportu drogowego, ponad 80 proc. z szacunkowej liczby 600 tysięcy pojazdów ciężarowych, które regularnie przekraczają granice państw Wspólnoty, obsługiwanych jest przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Zatrudniają one większość z 740 tysięcy kierowców międzynarodowych, których codzienna praca to fundament gospodarek krajów UE. Brak wykwalifikowanych pracowników to obecnie, obok pakietu mobilności,  największa bolączka branży. Profesor Peter Klaus, autor opracowania, wyliczył, że zapotrzebowanie na kierowców wśród krajów, w których jest największy ruch samochodów ciężarowych, czyli Niemcy, Francja, kraje Beneluksu, Włochy, Szwajcaria i Austria, osiąga poziom 520 tysięcy miejsc pracy. Około 310 tysięcy truckerów potrzebnych jest do obsługi operacji transportu transgranicznego. 

Kolejny przymus to konieczność powrotu do „bazy” w ściśle określonym czasie. To jeden z głównych elementów pakietu mobilności, którego przewoźnicy obawiają się najbardziej. Dlaczego? Bo zagraża płynności finansowej firm, które wyspecjalizowały się w dalekich przewozach transgranicznych, spowoduje utratę wielu kontraktów, a także wzrost kosztów prowadzenia działalności. Małe firmy zlokalizowane na peryferiach Europy po prostu upadną lub wielkim kosztem przeniosą swoje siedziby do krajów na Zachodzie i w środkowej części kontynentu. Cross trade realizowany wschodnioeuropejskimi przewoźnikami w krajach wysokorozwiniętych, jak Francja czy Niemcy przynosi największe dochody. Zatem powrót, wynikający ze nieprzemyślanego prawa, wymusi na właścicielach firm ściągnięcie samochodu często bez załadunku po trzech lub czterech tygodniach w trasie. Oprócz wzrostu CO2 na drogach, przyczyni się to do spadku rentowności małych i średnich przedsiębiorstw, a także może spowodować zatory na drogach, opóźnienia na granicach, problem z niedoborem kierowców. To same straty, a jednak nikt w Parlamencie Europejskim nie zadbał o to, by odpowiednio zbadać skutki takich zmian i zapytać, co sądzą osoby, które na co dzień przewożą towary, dzięki którym gospodarki krajów Starej Unii tak dobrze prosperują – komentuje ekspert OCRK. Wszelkie działania, które pozwolą na nowo rozpocząć dyskusję na temat zasadności niektórych zapisów w nowym prawie drogowym, proponowanym przez unijnego legislatora, są potrzebne. Wydaje się bowiem, że mieszkańcy państw założycielskich Wspólnoty nie zdają sobie sprawy, że konsekwencje pakietu mobilności bezpośrednio odczują również prowadzone przez nich firmy. 

Najnowsze