Prezentacje 2009

Jedni wcześnie, inni tak późno, że aż sami się boją, czy będą wystarczająco dobrze przygotowani do sezonu. Od połowy stycznia oglądamy bolidy rocznik 2009, które zostały skonstruowane zgodnie z nowymi wymaganiami FIA.

 Na skutek nowych przepisów wprowadzonych przez FIA, bolidy w sezonie 2009 zmieniły zdecydowanie wygląd. Mówi się, że zmiany te są chyba największymi w historii Formuły 1. Mają one powodować redukcję wrażliwości aerodynamicznej samochodu, a tym samym zmniejszyć turbulencje jakim jest on poddawany na torze i ułatwiać manewr wyprzedzania. To, co zwraca najbardziej uwagę na pierwszy rzut oka, to tylne skrzydło – znacznie wyższe i węższe niż dotychczas. Poszerzone o 40 cm, niżej ustawione i wysunięte skrzydło przednie powoduje, że bolid robi wrażenie bardziej agresywnego. Konstruktorzy musieli dokonać przeprojektowania nadwozia i usunąć dodatkowe elementy aerodynamiczne. Konsekwencją tych zabiegów jest zmiana toru powietrza opływającego samochód. Dodatkowo, w sezonie 2009 używane będą gładkie opony tzw. „slick”, co wpłynie na zachowanie się bolidu na torze. A wszystko to dla nas kibiców, aby wyścigi stawały się bardziej widowiskowe. Jako pierwsze swój nowy samochód zaprezentowało Ferrari.

Scuderia Ferrari F60, 12 styczeń
Wygląda jakby bolid wyszczuplał w tym roku…. Przez to sprawia wrażenie, że jest dłuższy. Przykładem jak ważny jest kształt najdrobniejszego elementu nadwozia jest zmiana sposobu osadzenia lusterka. W celu dodatkowego zniwelowania poziomu docisku aerodynamicznego, idąc za przykładem modelu F1.08 BMW Sauber a następnie innych zespołów, konstrukcja nowego mocowania umożliwia przepływ powietrza w układzie pionowym, zmniejszając jego opór.

Panasonic Toyota TF109, 15 styczeń
Foto: Toyota

Przeprojektowany TF109 ma zapewnić w tym roku wywalczenie pierwszego zwycięstwa dla zespołu. Toyota rozpoczęła prace nad nowym samochodem w październiku 2008 i jak przyznaje Pascal Vasselon, generalny menadżer, było to bardzo trudne zadanie. Czy uda się Toyocie wygrać po raz pierwszy odkąd zagościła w F1 w 2002 roku? 34-letni Jarno Trulli, który jeździ dla zespołu od 2004 roku i Timo Glock mający doświadczenie w prowadzeniu samochodu 2004 Jordan, Champ Car, GP2 i Toyota TF108 mają na to wielki apetyt. Debiut nowej Toyoty odbył się 20 stycznia na torze w Algarve Motor Park w Portugalii. 

  

McLaren Mercedes MP4-24, 16 styczeń
Foto: McLaren Mercedes

Zupełnie inny samochód – tak mówią kierowcy zespołu o MP4-24. „Oczywiście nie prowadziłem jeszcze nowego samochodu” powiedział Lewis Hamilton podczas prezentacji, ” ale zwykle mówi się, że piękne samochody często okazują się być szybkimi samochodami. MP4-24 wygląda fantastycznie.”  Czy Lewis będzie w stanie obronić tytuł w nowym bolidzie? Czy razem z Heiki sprosta celom wyznaczonym przez zespół – zdobycie mistrzostwa konstruktorów?

 

 

Williams-Toyota FW31, 19 styczeń
fot. Williams

Williams zaplanował prezentację FW31 na 19 stycznia na obiekcie Autodromo do Algarve w Portimao, w Portugalii. W poniedziałkowy poranek odbyły się zimowe testy wyposażonego w silnik Toyoty bolidu. Brytyjski zespół nie planuje ujawnienia kolorów samochodu przed pierwszym Grand Prix w Australii. Dobrze, że pokazali nam samochód…

 

 

 

 

Renault R29 , 19 styczeń
Foto: Renault

Tego samego dnia i w tym samym miejscu co Williams, swój nowy samochód zaprezentował zespół Renault.  R29 zbudowany został według założeń nowej filozofii i oczywiście wygląda zupełnie inaczej niż jego poprzednicy. Póki co, wystąpiły problemy w trakcie testów zderzeniowych. Fernando Alonso ma jednak ambitne plany i chce sięgnąć ponownie po koronę. No cóż, w zeszłym sezonie też nikt nie wierzył, że może on wygrać dwa wyścigi….. 

 

 

 

BMW Sauber F1.09, 20 styczeń
Foto: BMW Sauber

Zespół BMW Sauber wybrał na prezentację swojego bolidu Valencję – Circuit Ricardo Tormo. W chłodny acz słoneczny poranek pierwsze dwa okrążenia w F1.09 wykonał Robert Kubica. Polak przejechał tego dnia 73 okrążenia. F1.09 wygląda zdecydowanie inaczej niż jego poprzednik. Tak jak jego koledzy z toru jakby wyszczuplał, ma bardziej zadarty i  szerszy nos. Trzyczęściowe skrzydło przednie ma zgodnie z nowymi przepisami szerokość samochodu. Aerodynamiczne „dodatki” takie jak deflektory zostały usunięte a wyloty powietrza zredukowane do minimum.  Choć jak twierdzi Nick Heidfeld samochód nie jest wzorem piękności, to ma stać się narzędziem do zdobycia mistrzowskiego tytułu w sezonie 2009.
 

Red Bull RBR5, 9 luty
Foto: Red Bull

 
Prezentacja nowego samochodu Red Bull  5 odbyła się na torze w Jerez, w Hiszpanii. Sebastian Vettel przejechał tylko 14 okrążeń i nie chciał komentować tego jak samochód się zachowywał. Pojawiły się problemy dotyczące temperatury oleju w silniku, a KERS został umieszczony po to, aby sprawdzić dystrybucję obciążenia i wpływ na wibracje, ale nie został włączony. Christian Horner, szef zespołu jest jednak pełen optymistycznych oczekiwań. RBR5 z silnikiem Renault ma pozwolić uzyskać zespołowi lepszą pozycję niż w poprzednim sezonie (7 w klasyfikacji konstruktorów). Adrian Newey, projektant samochodu twierdzi, że oprócz skrzyni biegów, trudno jest doszukać się w nowym bolidzie pozostałości RB4.
 

Force India VJM02, 24 luty
Foto: Force India

Zespół hinduskiego potentata Vijaya Mallya, oficjalnie zaprezentował swój samochód fotografom 24 lutego w Silverstone, w Wilekiej Brytanii. Już 1 marca, na torze Jerez de la Frontera w Hiszpanii, razem z siedmioma pozostałymi zespołami, Force India zabrała się do pracy, rozpoczynając ośmiodniowy cykl testów. Pierwszy raz, nowy samochód wyposażony w silnik VJM02 Mercedes – Benz był testowany w zeszłym tygodniu na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Giancarlo Fisichella przyznał, że późna prezentacja nowego bolidu, na cztery tygodnie przed pierwszym Grand Prix, nie jest idealnym rozwiązaniem i nieco go martwi. Adrial Sutil dodał, iż zespół ma tylko osiem dni na pracę nad ustawieniami ale oczywiście zrobi wszystko, aby zebrać jak najwięcej informacji i przeanalizować je przed GP Australii. Szef zespołu, po podpisaniu umowy z Mercedesem (w roku 2008 Force India używał silnika Ferrari), liczy na to, że w sezonie 2009 jego ekipa będzie regularnie zdobywać punkty na torach Grand Prix.

Scuderia Toro Rosso, STR4, 9 marzec
Foto: Red Bull

Toro Rosso jest narazie ostatnim zespołem przedstawiającym swój nowy samochód. Podobno opóźnienia w pracach wynikały z problemów z tylnym zawieszeniem. Szefowie zespołu ufają jednak, że sytuacja nie powinna mieć wpływu na przygotowania do pierwszego Grand Prix, szczególnie, że cały pakiet aerodynamiczny był już sprawdzany podczas lutowych testów w Jerez.

  

Brawn GP, BGP 001, 6 marca
Jako ostatni swój samochód zaprezentował zespół Brawn GP pod wodzą Rossa Brawna. Już w pierwszych dniach po prezentacji podczas testów na torach pod Barceloną i w Jerez BGP 001 pokazał na co go stać. Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu wszyscy z niedowierzaniem przyglądali się Jensonowi Buttonowi i Rubensowi Barrichello testującym w ostatniej chwili wprowadzony do F1 nowy bolid. Były zespół Hondy używa w tym sezonie silnika Mercedesa. Jak bardzo konkurencyjna będzie nowa konstrukcja z nowym silnikiem pod wodzą inżynierów pracujących jeszcze w zeszłym roku dla Hondy?

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Od kiedy prose Pani E-28 to siódemaka?

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze