Edyta Klim

Prawidłowa postawa podczas jazdy motocyklem

Optymalna pozycja na motocyklu powinna być na tyle swobodna, by nie powodować napięcia mięśni ani oporu w krążeniu krwi.

Podczas nauki jazdy motocyklem kursanci często popełniają wszystkie, możliwe błędy w pozycji na motocyklu, a spięcie mięśni nie pozwala im na integrację z maszyną. Dłuższa jazda w takiej, napiętej pozycji będzie skutkowała mrowieniem w kończynach i bólem stawów.

Im nowsza konstrukcja motocykla, tym więcej mamy możliwości regulacji pozycji na nim. Począwszy od regulacji podnóżków, dźwigni nożnych, po siedzisko, kierownicę i klamki.

Podczas jazdy motocyklem powinno się zadbać o:

– wzrok i całą twarz skierowaną do przodu, nie w dół.

– ręce luźno spoczywające na kierownicy, lekko ugięte łokcie, barki rozluźnione. Wykluczone jest kurczowe ściskanie manetek, przeprost w łokciach i mocne opieranie się na kierownicy.

– dłonie spoczywające na manetkach i klamkach tak, by zachować linię prostą od przedramienia. Nienaturalne wygięcie nadgarstków bardzo szybko przyniesie dolegliwości bólowe.

– plecy wyprostowane, a przy większych prędkościach pozycja pochylona. Wygięcie lędźwiowe na dłuższą metę może spowodować problemy z bólem kręgosłupa, a pozycja zbyt pochylona – z krążeniem krwi w kończynach dolnych.

– kolana lekko przylegające do motocykla, a stopy skierowane nieco do wewnątrz. Dźwignie nożne powinny być obsługiwane pewnie, bez odrywania stóp z podnóżków.

Zdefiniowano trzy podstawowe pozycje na motocyklu:

Standard

To pozycja najbardziej neutralna, wyprostowana i oferująca najszersze pole widzenia. Zwykle uzyskiwana w motocyklach o wysoko umieszczonej kanapie.

 

 

 

 

Sport

To najlepsza postawa pod kątem aerodynamiki w modelach sportowych. Jednak z zawężonym polem widzenia i obniżonym komfortem podczas wielogodzinnej jazdy.

 

 

 

 

 

Cruiser

To luźna pozycja z odsunięciem bioder do tyłu i największym stopniem wyprostowania nóg. Zwykle występuje w modelach o nisko umieszczonej kanapie.

 

 

 

 

By zobaczyć jak powinna wyglądać pozycja motocyklisty na konkretnym modelu motocykla – można skorzystać z symulatora na stronie: http://cycle-ergo.com . W opcjach możemy ustawić, by miarą zostały centymetry, następnie podać swój wzrost i wagę. Finałowo otrzymamy model motocyklisty o własnych wymiarach na wybranym przez nas modelu motocykla, bądź go nie otrzymamy, gdy wymiary motocyklisty nie będą do modelu pasowały.

Najnowsze

Spotkanie z Richardem Porterem – twórcą scenariuszy programu Top Gear

„Cześć. Mam na imię Richard i przez 13 lat, 22 sezony i 175 odcinków byłem scenarzystą programu, który zrządzeniem losu stał się najlepszym motoryzacyjnym show na świecie” – tak zaczyna się książka Top Gear od środka Richarda Portera.

Scenarzysta Top Gear, jednen z najbliższych współpracowników Clarksona, Hammonda i Maya, spotka się z polskimi fanami programu 2 marca o godz. 18:00 w warszawskim Empiku w centrum handlowym Arkadia.

Książka Portera to lektura obowiązkowa dla wszystkich miłośników Top Gear; jej autor z humorem i swadą dzieli się wieloma zakulisowymi, nigdy dotąd nieopowiedzianymi historiami związanymi z jego pracą w programie; pisze — między innymi — o epizodzie z małpami za kierownicą, o połamanych kościach, latających samochodach, rozzłoszczonych południowcach i pewnym biurku w kwaterze głównej programu. Zdradza, kto wymyślił Stiga, jak pojawił się pomysł psa Top Gear oraz dlaczego Dacia Sandero — choć powinna — nigdy nie została „samochodem za rozsądną cenę”. Ujawnia również tajny pseudonim Clarksona oraz opisuje wszelkie zakulisowe katastrofy, nierzadko śmieszniejsze niż to, co oglądaliśmy na ekranie.

Teraz nadarza się niepowtarzalna okazja, by o to, co zawsze chcieliśmy wiedzieć o Top Gear, zapytać osobiście człowieka, który zna program i prezenterów od podszewki i ma poczucie humoru, dzięki któremu przez 22 sezony Top Gear pokładaliśmy się ze śmiechu przed telewizorami. Zapraszamy na spotkanie z Richardem Porterem, o którym sam Clarkson napisał, że „to autor gagów, które tak naprawdę jako jedyne sprawdzały się w Top Gear”.

Najnowsze

Alfa Romeo Giulietta odświeżona

Podczas gdy wszyscy czekają na pojawienie się nowej Giulii na drogach, na targach w Genewie pojawi się również odświeżona wersja mniejszego modelu o nazwie Giulietta. Auto przeszło właśnie kurację odmładzającą.

Włoski przedstawiciel segmentu kompakt po sześciu latach od premiery doczekał się drugiego face-liftingu. Jednak zmiany nie są radykalne. Widocznie Włosi doszli do wniosku, że nie ma sensu zmieniać czegoś, co wygląda dobrze. Auto otrzymało nowy przedni zderzak oraz zmieniony wzór osłony chłodnicy. Klienci będą mogli wybierać spośród nowych wzorów felg.

We wnętrzu także nie ma rewolucji. Pojawiły się nowe rodzaje wykończenia, a także ulepszona wersja systemu multimedialnego Uconnect z nawigacją TomTom oraz możliwością instalowania aplikacji takich jak Facebook, Twitter czy Deezer.

Pod maską będą dostępne te same jednostki co dotychczas. W gamie znajdziemy silniki Diesla o pojemności 1,6 oraz 2,0. Silniki benzynowe to motor o pojemności 1,4 litra dostępny w kilku odmianach różniących się mocą.

Nie zabraknie sportowej wersji, która tym razem zmieni nazwę z Quadrifoglio Verde na Veloce, co po włosku oznacza „szybka”. W tej wersji auto będzie napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 1,75 litra z turbodoładowaniem. Maksymalna moc tej jednostki to 240 KM. Dzięki niej auto rozpędzi się do setki w 6 sekund, a jego prędkość maksymalna wyniesie 243 km/h. Odmianę Veloce poznamy po czerwonej listwie na zderzakach, nakładkach na progi oraz czarnych elementach. 

Najnowsze

Clarkson pogodził się z Oisinem Tymonem

To koniec afery, w wyniku której Jeremy Clarkson musiał odejść z BBC. Były gwiazdor Top Gear pogodził się ze swoim byłym producentem. Musi go przeprosić, a także zapłacić niemałą kwotę.

Afera z udziałem Jeremiego Clarksona rozpoczęła się prawie rok temu, gdy podczas kręcenia jednego z odcinków serii Top Gear, Jeremy Clarkson wyładował swoją frustrację na jednym z producentów. Poszkodowany Oisin Tymon usłyszał kilka cierpkich słów i został uderzony przez Clarksona. Po tym zajściu BBC postanowiło zwolnić popularnego prezentera. Wraz z nim ze stacji odeszli Richard Hammond i James May.

W międzyczasie w BBC zatrudniono nową ekipę do realizacji programu, z Chrisem Evansem na czele, a trójka znalazła zatrudnienie w stacji Amazon Prime, gdzie pracuje nad nowym show.

W międzyczasie w sądzie toczyła się sprawa przeciwko Clarksonowi. Jednak wczoraj adwokat Oisina Tymona poinformował, że doszło do zawarcia ugody pomiędzy stronami. Clarkson zobowiązał się publicznie przeprosić Tymona, a także zapłacić mu odszkodowanie. Nie podano oficjalnie kwoty, ale mówi się o 100 tys. funtów. 

Clarkson opublikował oświadczenie w którym przeprosił za zaistniały incydent oraz jego następstwa. Dodał też, że w tym wszystkim nie było żadnej winy po stronie Tymona, a agresja była nieuzasadniona. Dodał też, że Oisin był „kreatywną i ekscytującą częścią Top Gear”. Na koniec Jeremy pożyczył mu sukcesów w przyszłych projektach.

Najnowsze

Nowy Ford Ka dla Europy potwierdzony

Potwierdziły się losy najmniejszego Forda w Europie. Mimo że ostatni egzemplarz modelu Ka zjechał niedawno z tyskiej fabryki, niebawem pojawi się jego następca.

Ford zamierza uzupełnić lukę w gamie modelowej kolejną generacją modelu. Potwierdzenie tych zamiarów można było usłyszeć z ust jednej z dyrektorek zarządzających koncernem, podczas jednego z wywiadów na Mobile World Congress w Barcelonie. 

Barb Samardzich, która jest dyrektorem operacyjnym Forda powiedziała jedynie, że nowy model nadchodzi i może to potwierdzić. Nie powiedziała jednak, na kiedy jest planowana jego premiera. Początkowo planowano, że samochód pojawi się na rynku pod koniec 2015 roku. Jednak do tej pory nie został zaprezentowany.

Wiemy tylko tyle, że nowy Ford Ka nie będzie już współdzielił płyty podłogowej z Fiatem 500. Auto powstaje na bazie brazylijskiego modelu o tej samej nazwie, który jest zaprezentowany na zdjęciu. Ten model powstał na platformie Forda Fiesty. Jednak Ford zapowiada, że samochód będzie dostosowany do potrzeb europejskiego rynku.

Najnowsze