Paula Lazarek

Powstał cykl podcastów dla zdrowia i bezpieczeństwa zawodowych kierowców. Warto posłuchać!

Ogromna presja czasu na terminowe dostawy i praca w trudnych warunkach sprawiają, że zawód kierowcy ciężarówki jest jednym z najbardziej stresujących.

Głównymi czynnikami wpływającym na podwyższenie stresu u kierowców zawodowych są presja czasu, setki tysięcy kilometrów w trasie i tygodnie poza domem. Skutkiem tego często pojawia się złość, rozdrażnienie i irytacja, a także poczucie samotności i zmęczenie. To wszystko obniża koncentrację i może wpływać na popełnianie błędów. Z jednej strony rośnie ryzyko spowodowania niebezpiecznych sytuacji na drogach, z drugiej łatwiej pomylić się np. przy wypełnieniu dokumentów, czego konsekwencją mogą być kary i dodatkowe koszty. Oprócz tego kierowcy ciężarówek muszą sprostać wymaganiom przełożonych i klientów. Na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za pojazd i ładunek, dotrzymanie terminów dostaw, ale przede wszystkim również za życie innych osób na drodze.

– Zmęczenie i irytacja to jedne z konsekwencji ciągłego stresu, z którymi mierzą się każdego dnia kierowcy zawodowi. Są odpowiedzialni za pojazd, terminowość, a także bezpieczeństwo na drodze. To wszystko w rezultacie może prowadzić do problemów zdrowotnych, z depresją na czele. Ważne jest, aby uświadamiać kierowców, jak duży obowiązek na nich spoczywa i dbanie o zdrowie powinno być dla nich priorytetem, a korzystanie z pomocy rzeczą naturalną. Firmy pracują nad poprawą jakości pracy i monitorowaniem zdrowia kierowców na odległość. Zmieniające się przepisy, pandemia, problemy z zachowaniem przerw i odpoczynków powodują, że warunki pracy truckerów są nadal bardzo wymagające, dlatego postanowiliśmy podjąć ten temat na skalę ogólnopolską poprzez wspomniane podcasty – wyjaśnia Karolina Bakalarska, kierownik marketingu Grupy INELO.

Nowe technologie poprawiają bezpieczeństwo na drodze

Obecnie aż 1/4 przewozów międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej obsługują polskie firmy. Zawodowi kierowcy spędzają w pracy od 192 do nawet 294 dni w roku. Długie i powtarzalne trasy, a także permanentny stres może powodować problemy z koncentracją. Zwiększa to ryzyko nieprzemyślanych manewrów czy daje pokusę szybszej jazdy, by dotrzymać terminów. Aby minimalizować niebezpieczne sytuacje, zadbać o pracowników i przewożony ładunek, przewoźnicy inwestują w nowoczesne systemy telematyczne. Dzięki nowym technologiom firmy transportowe są z w stałym kontakcie z truckerami i mogą monitorować przejazd w czasie rzeczywistym. Dodatkowo za pomocą telematyki w transporcie, kierowcy nie muszą martwić się o wypełnianie papierowych kart drogowych i ewentualne błędy.

 – Firmy przewozowe, wprowadzają nowe technologie, a sami kierowcy inwestują w takie gadżety jak np. opaski monitorujące stan zdrowia i w razie sytuacji zagrażających życiu, powiadamiają dedykowanego opiekuna. Nowe technologie choć są niezwykle ważne, nie gwarantują 100 proc. bezpieczeństwa – wiele zależy od samego kierowcy i stanu jego zdrowia, dlatego w naszym cyklu podcastów tym tematom poświęcimy najwięcej miejsca – dodaje Karolina Bakalarska.

Podcasty w służbie truckerom

Podcasty zyskują na popularności i coraz częściej są alternatywą dla słuchania muzyki. Według Spotify w 2020 roku Polacy wysłuchali ich o 300 proc. więcej godzin niż w ubiegłym roku. Potencjał podcastów dostrzegają przedsiębiorcy, media, a także organizacje i fundacje. To właśnie tę formę komunikacji wybrały Truckers Life i Grupa INELO. Fundacja jest pierwszą organizacją non-profit, która dba o zawodowych kierowców.

Z pomocą podcastów chcą poruszyć istotne tematy dotyczące stanu zdrowia i bezpieczeństwa truckerów. Odcinki są zaplanowane do emisji w maju. Będą poświęcone zdrowemu odżywianiu, tematom stresu i dbaniu o relacje międzyludzkie na odległość. W trakcie audycji prowadzący zdefiniują problemy, z jakimi mierzą się truckerzy i pomogą naprowadzić na rozwiązania. Do każdego odcinka będzie zapraszany gość specjalny, który podzieli się ze słuchaczami wiedzą od strony eksperckiej.

Jak poradzić sobie ze skutkami stresu podczas kilkutygodniowej trasy?

Kluczem do pozbycia się stresu oraz innych dolegliwości, które powstały na skutek obciążenia fizycznego i psychicznego, jest zadbanie o zdrowie i ciało. Czynniki zewnętrzne zwiększające niepokój i zdenerwowanie mogą powodować poważne zmiany w mózgu, a złe nawyki żywieniowe negatywnie wpływają na układ pokarmowy. Aby zawodowi kierowcy czuli się pełni sił i energii, mimo trudnych warunków pracy powinni podejmować kilka prostych czynności, dzięki którym zauważą pozytywne zmiany. Mateusz „Raptus” Gierlak, kierowca zawodowy w jednym z podcastów Truckers Life, opowie, jak zmienić nawyki żywieniowe i zwiększyć aktywność fizyczną. Trudności, które musiał pokonać i codzienne wyzwania, z którymi wiąże się prowadzenie zdrowego trybu życia będąc jednocześnie niemal ciągle w podróży mają być cenną wskazówką dla kierowców chcących zmienić złe nawyki.

Każdy z podcastów będzie poświęcony jednemu z wymienionych zagadnień. Prowadzący program zdiagnozują na czym polega problem i podadzą przykłady z codziennego życia kierowców. Zaproszeni eksperci dadzą praktyczne wskazówki, co zrobić by z dnia na dzień poprawiać jakość życia i stan zdrowia. Doradzą też jak w dość trudnych warunkach, kiedy domem dla truckera jest kabina ciężarówki, zadbać o właściwą dietę.

Podcasty będą dostępne w serwisie YouTube (kanał Truckers Life TV) i Spotify.

Najnowsze

Paula Lazarek

BMW serii 2 Coupé w kamuflażu. 374 KM pod maską

Końcowa faza przygotowań do seryjnej produkcji nowej edycji BMW serii 2 Coupé rozpoczyna się od testów dynamicznych i dostrajania systemów napędu i układu jezdnego na torze wyścigowym.

W procesie rozwojowym nowego BMW serii 2 Coupé ostatecznym egzaminem dojrzałości zawieszenia, resorowania i amortyzacji, układu kierowniczego i hamulcowego są jazdy testowe i przygotowawcze na Pętli Północnej toru Nürburgring.

Ponadto testy na publicznych drogach krajowych w okolicach Monachium oraz w ośrodku testowym BMW Group w Maisach pozwalają cieszyć się dynamicznymi właściwościami jezdnymi nowego BMW serii 2 Coupé również w codziennym ruchu drogowym i w różnych warunkach.

Model ten wyposażony jest w niezwykle mocny, 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo. Błyskawicznie reagująca i szybko wchodząca na obroty jednostka generuje maksymalną moc 275 kW (374 KM) i oferowana jest w połączeniu z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic.

Model BMW M przenosi moc na drogę za pośrednictwem inteligentnego napędu na wszystkie koła BMW xDrive. 

Statyczna sztywność skrętna została zwiększona o około 12 procent w stosunku do poprzedniego modelu, między innymi dzięki zastosowaniu wzmocnień w tylnej części pojazdu.

Oprócz charakterystycznej dla tego modelu dokładki przedniego zderzaka, przedniego splittera i zasłon powietrznych, również deflektor, osłony zbiornika paliwa i tylnej osi, a także dopasowany do strumienia powietrza kształt wzmocnień podwozia, wg producenta zapewnia redukcję wyporu na przedniej osi o 50 procent w porównaniu z poprzednim modelem.

Najnowsze

Paula Lazarek

„Hyundai N w Europie” – producent pokaże siedem filmów o historii sportowych modeli z rodziny N

Pierwszy odcinek skupia się na rozwoju europejskich modeli N, prezentując ich historię, oraz stojącą za nimi filozofię i strategię.

W pierwszym odcinku Tyrone Johnson, Szef Działu Rozwoju Pojazdów Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC), opowiada o historii N, stojącej za submarką filozofii oraz o procesach badań i rozwoju. Pierwszy odcinek jest wstępem do siedmioczęściowej serii filmów poświęconych najnowszej europejskiej gamie modeli Hyundai N.

Zapowiadając pozostałe sześć odcinków, Johnson wyjaśnia filozofię submarki N, stojącej za modelami N oferowanymi w Europie: i20 N, i30 N (Hatchback oraz Fastback), a także niedawno zaprezentowanym modelem KONA N. Każdemu modelowi N poświęcono dwa odcinki – pierwszy dotyczy informacji produktowych o danym modelu, a drugi wrażeń z jazdy.

Askin Kahraman, Marco Di Meo i Deni Redzepovic opowiadają o designie, specyfikacjach i pozycjonowaniu modeli i20 N, i30 N i KONA N. Alexander Eichler, Ekspert Wykonawczy ds. Rozwoju Pojazdów HMETC, zabiera każdy samochód na jazdę próbną, dzieląc się swoimi wrażeniami.

Hyundai niedawno ogłosił nowe hasło submarki N: „Never just drive”. Modele N zostały wyposażone w wysokowydajne silniki dostrojone pod kątem doskonałej reakcji i mocy, które sprawiają, że jazda to coś więcej niż tylko dotarcie do celu, ale także ekscytujące doznanie. To stwierdzenie w pełni oddaje ducha N: „Nie tylko prowadź. Ciesz się każdą sekundą”.

N jak Namyang, czyli lokalizacja Globalnego Centrum Badawczo-Rozwojowego Hyundai Motor w Korei. Otwarte w 1995 roku Centrum Badań i Rozwoju w Namyang jest miejscem, w którym opracowano i30 N.

N jak Nürburgring, gdzie znajduje się Europejskie Centrum Testowe Hyundai Motor, obsługiwane przez HMETC. Nürburgring-Nordschleife, jeden z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie, był i jest miejscem, gdzie zaawansowane technologie N są nieustająco rozwijane i testowane. Pierwsze litery od Namyang i Nürburgring stworzyło podstawę dla submarki N.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

W tym roku Bentley świętuje setną rocznicę… zgadniecie czego?

16 maja 1921 roku wydarzyło się coś bardzo ważnego i przełomowego dla brytyjskiej marki. Zgadniecie, co świętuje w tym roku Bentley?

Bentley świętuje setną rocznicę swojego pierwszego zwycięstwa w wyścigu. W tym roku mija 100 lat od pierwszego zwycięstwa w wyścigu Bentleya, a zwycięski samochód – znany jako EXP2 – powraca na słynny tor w Brooklands, by uczcić setną rocznicę swojego legendarnego wyczynu.

Bentley świętuje setną rocznicę pierwszego zwycięstwa w wyścigu
Bentley świętuje setną rocznicę pierwszego zwycięstwa w wyścigu, fot. materiały prasowe / Bentley

EXP2 to najstarszy Bentley na świecie. 16 maja 1921 roku ten samochód, za którego kierownicą  zasiadł Frank Clement, na torze w Brooklands wygrał pierwszy wyścig w historii Bentleya. Nie było to jednak jedyne zwycięstwo w historii 3-litorwego modelu. EXP2 ma na swoim koncie także wygraną między innymi w legendarny, 24-godzinny wyścigu Le Mans. Te wczesne zwycięstwa Bentleya w sportach motorowych, utorowały mu drogę do produkcji i sprzedaży ponad 1600 3-litrowych modeli.

By uczcić setną rocznicę swojego pierwszego zwycięstwa, EXP2 powrócił na słynny tor w Brooklands, gdzie stanął na czele kawalkady innych, 3-litrowych Bentleyów.

Bentley świętuje setną rocznicę pierwszego zwycięstwa w wyścigu
Bentley świętuje setną rocznicę pierwszego zwycięstwa w wyścigu, fot. materiały prasowe / Bentley

Najnowsze

Paula Lazarek

Opel Vivaro-e Hydrogen: jaki ma zasięg ten lekki, elektryczny pojazd?

Opel zaprezentował dziś nowy lekki pojazd użytkowy z napędem elektrycznym, który umożliwi bezemisyjny transport klientom wymagającym tankowania w ciągu kilku minut.

Opel Vivaro‑e Hydrogen jest samochodem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi (FCEV) z funkcją doładowania pomocniczego akumulatora z zewnętrznego źródła prądu. Pod względem kubatury przestrzeni ładunkowej (6,1 m3) nie różni się on od Vivaro z silnikiem Diesla lub zasilaniem akumulatorowym, a tankowanie wodoru trwa jedynie trzy minuty, czyli tyle samo, co napełnianie zbiornika olejem napędowym lub benzyną. Zasięg pojazdu przekracza 400 kilometrów.

Nowy samochód elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV) jest oparty na akumulatorowym (BEV) Oplu Vivaro‑e w wersji z przesuwanymi drzwiami po obu stronach nadwozia. Koncepcja zasilania ogniwami paliwowymi z możliwością doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu zastosowana w Vivaro‑e Hydrogen umożliwiła zintegrowanie całego układu ogniw paliwowych z silnikiem elektrycznym pod maską seryjnie produkowanego modelu.

Akumulator trakcyjny Vivaro‑e BEV zastąpiono trzema 700‑barowymi zbiornikami wodoru. Napełnienie zbiorników wykonanych z włókna węglowego zajmuje tylko trzy minuty, a zapas paliwa wystarcza na pokonanie ponad 400 kilometrów.

Przemyślana koncepcja rozmieszczenia poszczególnych podzespołów umożliwiła przebudowanie wersji akumulatorowej na samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi bez żadnych modyfikacji nadwozia. Zachowano także kubaturę przestrzeni ładunkowej (5,3 lub 6,1 m3), a ładowność wzrosła do 1100 kilogramów.

Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego.

Najnowsze