Potrącił pieszą na pasach i uciekł!

Dwaj kierowcy ponieśli surowe konsekwencje swojej nieuwagi i nieostrożności na drodze. Jeden z nich próbował uniknąć odpowiedzialności.

Jak podaje policja, do obu zdarzeń doszło na terenie Rypina. Widoczny na nagraniu kierujący Hyundaiem 70-latek nie zachował szczególnej ostrożności i potrącił kobietę przechodzącą przez przejście dla pieszych. Początkowo obserwację pasów mógł mu utrudniać samochód dostawczy, ale później miał dostatecznie dużo czasu, żeby ocenić sytuację i zareagować.

Drugi z kierowców również potrącił pieszą przechodzącą przez ulicę. Zamiast udzielić pomocy poszkodowanej postanowił uciec z miejsca zdarzenia, ale policja szybko go znalazła. Obu kierowcom zatrzymano prawo jazdy i skierowano wnioski o ukaranie ich do sądu.

Najnowsze

Nowe BMW X5 M i X6 M zaprezentowane. W wersji Competition nawet 625 KM pod maską!

Nowe BMW X5 M i nowe BMW X5 M będą także w wersji Competition. Możemy się spodziewać pod maską mocnych silników i wiele udogodnień w luksusowym wnętrzu. Podwójnie doładowana V8 4.4 pod maską i przyspieszenie do setki poniżej 4 sekund - czy trzeba chcieć czegoś więcej?

Oba modele mają silnik V8 o pojemności 4,4 l z technologią M TwinPower Turbo o wysokoobrotowej charakterystyce. Maksymalna moc zwiększona o 18 kW (25 KM) i 37 kW (50 KM) (modele Competition) do 460 kW (625 KM) w porównaniu z poprzednimi modelami. Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm.

  • BMW X5 M, moc: 441 kW (600 KM), maksymalny moment obrotowy: 750 Nm, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 13,0-12,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 296-291 g/km. BMW X5 M COMPETITION, moc: 460 kW (625 KM), maksymalny moment obrotowy: 750 Nm, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 13,0‑12,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 296-91 g/km.
  • BMW X6 M, moc: 441 kW (600 KM), maksymalny moment obrotowy: 750 Nm, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 12,7-12,5 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 289-284 g/km.
  • BMW X6 M COMPETITION, moc: 460 kW (625 KM), maksymalny moment obrotowy: 750 Nm, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 12,7‑12,5 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 289-284 g/km.

Adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, aktywną stabilizacją przechyłów bocznych, układem kierowniczym M Servotronic oraz układem kontroli stabilności DSC (Dynamic Stability Control) z trybem M Dynamic. 21-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich na osi przedniej i 22-calowe na osi tylnej w wyposażeniu standardowym modeli Competition i wyposażeniu dodatkowym BMW X5 M i BMW X6 M.

Zawieszenie silnika jest bardzo sztywne, a sportowy wydech wydaje bardzo imponujące brzmienie. We wntętrzu możemy się spodziewać Wyświetlacza BMW Head-Up ze wskazaniami M w wyposażeniu standardowym. A  także, foteli wielofunkcyjnych M i tapicerki BMW Individual ze skóry Merino o delikatnej fakturze. Ekskluzywna skórzana tapicerka dostępna jest w modelach Competition.

Wyposażenie standardowe obejmuje BMW Live Cockpit Professional z systemem nawigacyjnym oraz inteligentnego asystenta osobistego BMW, a także asystenta parkowania. Duży wybór systemów wspomagających kierowcę i światła laserowe BMW znajduje się w wyposażeniu dodatkowym.

Premiera targowa odbędzie się na Los Angeles Auto Show 2019. Wspólne wprowadzenie na rynek nowego BMW X5 M, nowego BMW X6 M i modeli Competition będzie możliwe od kwietnia 2020 r.

Czego jeszcze możemy się spodziewać w nowym BMW X5 M oraz BMW X6 M?

  • Adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, aktywną stabilizacją przechyłów bocznych, układem kierowniczym M Servotronic oraz układem kontroli stabilności DSC
  • Układ hamulcowy M z pływającymi tarczami o doskonałej skuteczności hamowania
  • Szeroki pakiet środków zwiększających sztywności karoserii i punktów mocowania zawieszenia.
  • Przycisk Setup umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, amortyzatorów, układu kierowniczego, M xDrive i układu hamulcowego. Przyciski M na kierownicy umożliwiające aktywację dwóch indywidualnie zestawionych konfiguracji ustawień.

Najnowsze

Przygotuj się na zelektryfikowaną przyszłość! Fakty i mity elektromobilności

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej do 2030 roku 40% samochodów w Europie mają stanowić pojazdy nisko- lub bezemisyjne. Przedstawiamy 5 najważniejszych zagadnień, które pomogą przygotować się na zelektryfikowaną przyszłość.

Jakie rodzaje samochodów elektrycznych są obecnie dostępne?

Na rynku są trzy typy aut wykorzystujących napęd elektryczny w większym lub mniejszym stopniu. W pierwszej kolejności należy wymienić napęd hybrydowy wyposażony w główny silnik spalinowy oraz silnik elektryczny, który ładuje akumulatory w trakcie hamowania. Kolejnym wariantem są hybrydy typu plug-in, w których istnieje możliwość ładowania bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. W końcu istnieją samochody elektryczne w 100%, skrywające jedynie silnik elektryczny oraz akumulatory typu plug-in. Według celów Komisji Europejskiej w 2030 roku odsetek sprzedaży samochodów emitujących mniej niż 50 gramów CO2 na 1 km jazdy ma wynosić 40%.

Gdzie można je ładować?

Istnieją prywatne i publiczne punkty ładowania. Dodatkowo każdy kierowca może mieć stację ładowania w swoim garażu lub na osiedlowym parkingu, o ile zostanie zainstalowana przez uprawniony personel i spełni wszystkie wymogi prawne. Zakłada się, że aktualnie aż w 70% przypadków ładowanie samochodu odbywa się w domu lub pracy. Sieć dostępnych stacji ładowania cały czas się rozrasta – przykładowo w Polsce istnieje już możliwość doładowania pojazdu elektrycznego na trasie autostradowej Gdańsk-Warszawa. W całej Unii Europejskiej obecnie działa około 100 000 stacji ładujących, a według oczekiwań Komisji Europejskiej do 2025 ich liczba ma wzrosnąć 20-krotnie, aż do 2 000 000.

Ile wynosi średni zasięg samochodów elektrycznych?

Akumulatory zwykle umożliwiają przejechanie od 200 do 400 km. W przypadku nowych modeli, jak SEAT el-Born, dystans ten będzie dochodzić do 420 km. Zasięg jest uzależniony od sposobu użytkowania – w odróżnieniu od samochodów spalinowych pojazdy elektryczne konsumują mniej w trybie jazdy miejskiej.

Czy samochody elektryczne są bezemisyjne?

Pojazdy elektryczne nie tylko są bezemisyjne, ale również mają bardziej zrównoważony cykl życia. Ich całościowa emisja zanieczyszczeń jest o 17-30% niższa niż w przypadku samochodów spalinowych.Wiele krajów europejskich wprowadziło system motywujący do zakupu bezemisyjnych samochodów. W Norwegii przyjęło to formę obniżenia podatku, a w Niemczech, Francji i Hiszpanii poza bodźcami finansowymi obowiązuje system miejskich przywilejów, jak darmowe parkingi, wydzielone pasy ruchu czy możliwość wjazdu do stref ograniczonego ruchu.

Czy są droższe niż samochody spalinowe?

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej przystępne cenowo.Dalsze obniżanie ceny jest możliwe dzięki postępowi technologicznemu – przykładowo koszt akumulatorów w przeciągu dekady spadł aż o 80%. Kolejną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, jest niższa cena elektryczności w porównaniu do benzyny czy oleju napędowego. Według wyliczeń samochody elektryczne są również nawet o 2/3 tańsze w utrzymaniu niż pojazdy o napędzie spalinowym. Co więcej, w większości europejskich krajów obowiązują programy wsparcia finansowego i przywilejów podatkowych dla osób, które zdecydują się na zakup „elektryka”.

Najnowsze

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w samochodzie?

Rok szkolny rozpoczął się na dobre. Najczęstszym sposobem, w jaki dzieci dostają się do szkoły, jest przyjazd autem rodziców. Co należy zrobić, by nasze dziecko było bezpieczniejsze w trakcie jazdy?

Najbezpieczniejsze miejsce do podróżowania dla dzieci jest tylne siedzenie. Chociaż przedni fotel pasażera jest dostosowany do zamontowania na nim urządzenia przytrzymującego dziecko, zaleca się korzystanie z niego tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy tylne siedzenia są już zajęte przez inne dzieci. W takim wypadku, poduszka powietrzna musi zostać zdezaktywowana.Ważne, aby dokładnie przeczytać instrukcję montażu fotelika dziecięcego i regularnie, przed każdą podróżą, sprawdzać jego stabilność. Najłatwiejszą i najwygodniejszą metodą jest ISOFIX – nowoczesny system mocowania fotelików. System ten jest rozwiązaniem pozwalającym na szybkie i pewne zamontowanie fotelika w samochodzie bez użycia pasów bezpieczeństwa. Jeżeli auto nie posiada zaczepów ISOFIX zaleca się montaż siedziska na tylnej kanapie po lewej stronie, za kierowcą.

Foteliki projektowanie dla dzieci poniżej 1. roku życia, konstruuje się w taki sposób, aby umożliwić ich montaż tyłem do kierunku jazdy. Siedzisko musi być tak ustawione przynajmniej do momentu osiągnięcia przez dziecko wieku 15 miesięcy, a może pozostać w takiej pozycji nawet do okresu, w którym dziecko nie przekroczy wzrostu 105 cm (zgodnie z rozporządzeniem ECE R129).W przypadku krótkich podróży, wielu rodziców umieszcza swoje dzieci w fotelikach bez zdejmowania im kurtek lub nawet plecaków, co utrudnia ścisłe zapięcie pasów i zmniejsza ich skuteczność. 

Spójność między tym, co się mówi, a tym, co się robi, jest tak samo istotna w wychowywaniu, jak w przyswajaniu zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszyscy muszą zapinać pasy bezpieczeństwa, gdyż w innym przypadku, dzieci nie przejmą dobrych nawyków. Bardzo ważne jest także, by już jak najwcześniej zacząć przyswajać dziecku zasady bezpiecznego i życzliwego zachowania się na drodze. Ważne, by na czas jazdy zająć dziecko np. jego ulubioną czynnością.

Przepisy dotyczące fotelików dziecięcych (CRS) są podobne we wszystkich krajach Europy, jednak są pewne różnice, z którymi warto się zapoznać, szczególnie wybierając się w rodzinną podróż samochodem za granicę.

  • Polska: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 150 cm w fotelikach
  • Hiszpania: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 135 cm w fotelikach (zaleca się stosowanie do momentu osiągnięcia przez dziecko 150 cm wzrostu), zawsze na tylnym siedzeniu, chyba że pojazd nie ma tylnych siedzeń lub są one zajęte przez inne dzieci
  • Francja: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 10. roku życia w fotelikach, zawsze na tylnym siedzeniu, chyba że pojazd nie ma tylnych siedzeń lub są one zajęte przez inne dzieci
  • Włochy: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 12. roku życia w fotelikach oraz tych, które nie przekroczyły 150 cm wzrostu
  • Wielka Brytania: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 12. roku życia w fotelikach oraz tych, które nie przekroczyły 135 cm wzrostu

Najnowsze

Hyundai i30 N Project C – limitowana wersja popularnego hot-hatcha

Project C to lżejsza, niższa i agresywniej stylizowana wersja, która powstała na bazie 275-konnego Hyundaia i30 N. Samochód zostanie wyprodukowany w liczbie 600 sztuk, które trafią wyłącznie na rynek europejski

i30 N Project C jest o 50 kilogramów (dokładnie 50,004 kg) lżejszy od Hyundaia i30 Hatchback N, został również obniżony o 6 mm, dzięki czemu dostarczy jeszcze więcej wrażeń z jazdy. Dynamiczny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wywoła uśmiech na twarzy najbardziej wymagającego kierowcy.

Inspirowany sportami motorowymi Hyundai i30 N od czasu premiery w 2017 roku spotkał się z bardzo entuzjastycznym odbiorem, otrzymał także wiele pozytywnych recenzji i nagród. Samochód powstał na bazie i30 Hatchback, jednak został opracowany całkowicie od podstaw, aby zapewnić maksymalną przyjemność zarówno podczas jazdy po drogach publicznych, jak i zmagań na torze.

W modelu i30 N Project C zastosowano widoczne elementy wykonane z kompozytów wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), które pokryte są bezbarwnym lakierem, aby podkreślić sploty włókien węglowych. Przedni splitter, tylny dyfuzor, maska, oraz progi ze znaczkiem N wykonane zostały z CFRP, dzięki czemu samochód jest nie tylko lżejszy, ale także ma lepszy docisk podczas jazdy z większymi prędkościami. Pomimo większej powierzchni czołowej oraz mniejszego prześwitu współczynnik oporu niezmiennie wynosi 0,32 jak w i30 N. Natomiast dedykowane elementy pakietu aerodynamicznego przyczyniają się do jeszcze szybszego i pewniejszego pokonywania zakrętów.

Budując Project C, Hyundai dążył do stworzenia samochodu bezkompromisowego. Kute felgi OZ Racing znacząco przyczyniają się do redukcji masy nieresorowanej. Imponujące 19-calowe obręcze odpowiadają za redukcję 22 kg masy pojazdu. Moc samochodu wynosi 275 KM, a moment obrotowy 378 Nm podobnie jak i30 N Performance, jednakże mniejsza masa samochodu wpływa pozytywnie na prowadzenie, a także lepsze informacje zwrotne z układu kierowniczego.

Dzięki zastosowanie krótszych sprężyn oraz nowym nastawom zawieszenia i30 N Project C ma mniejszy o 6 mm prześwit, a jego środek ciężkości znajduje się o 8,8 mm niżej. Tylne zawieszenie, w którym w większym stopniu zastosowano aluminium jest lżejsze o 4,66 kg. Project C ma także tylną rozpórkę, która zapewnia większą sztywność nadwozia i pomaga przy jeździe z dużymi prędkościami oraz przy przenoszeniu obciążenia podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

We wnętrzu i30 N Project C została zastosowana Alcantara®, najbardziej widoczna wokół kierownicy, hamulca ręcznego i dźwigni ręcznej zmiany biegów. Podobnie jak wiele innych zmian w samochodzie, szczotkowana aluminiowa gałka zmiany biegów w kształcie głowicy tłoka łączy w sobie funkcjonalność oraz design, idealnie pasując do dłoni na krótkie precyzyjne zmiany. Szczegóły takie, jak zaciski lub pasy bezpieczeństwa, mają ciemnopomarańczowy kolor, podobnie jak przyciski trybu jazdy na kierownicy wielofunkcyjnej. Ponadto i30 N Project C można rozpoznać po plakietce z indywidualnym numerem egzemplarza we wnętrzu po stronie pasażera, która podkreśla ekskluzywność edycji specjalnej. Project C został pokryty matowym szarym lakierem, a widoczne części z włókna węglowego błyszczącym lakierem bezbarwnym.

Najnowsze