Porsche 911 Speedster – dla purystycznych fanów marki

Już w chwili debiutu jako pojazd koncepcyjny 911 Speedster zdążyło wzbudzić sensację. Teraz Porsche wprowadza ten dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.

Koncepcyjne wydanie 911 Speedster świętowało swoją światową premierę w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.

Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówką jest estetycznie ukształtowana pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r. To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania,

Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedster charakterystyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r..

Obsługa dachu jest ręczna, ale niespecjalnie skomplikowana. Centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i już można schować dach za tylnymi siedzeniami- składa się go na kształt litery „Z”. Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte ręcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.

Przednia pokrywa z kompozytów węglowych oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedster elementy z 911 GT3 Touring.

W kabinie uwagę zwracają w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.

Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza zdobi logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami, co stanowi nawiązanie do słynnego przodka, Porsche 356 Speedster. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza 911 Speedster. Łącznie model powstanie w liczbie 1948 sztuk.

Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedster z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro z VAT). Pakiet ten na nowo interpretuje klasyczne elementy z lat 50. i 60. XX wieku. Składają się na niego m.in. wnętrze w konfiguracji łączącej kolory czarny i koniakowy ze złotymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na biało, połączone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Całość dopełniają inspirowane historycznymi pojazdami wyścigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mogą wybrać własne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe. Herby Porsche i złote logotypy odpowiadają wzorom używanym w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.

Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów maksymalną moc 510 KM osiąga przy 8400 obr./min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest tu generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.

W porównaniu z poprzednim 911 GT3 czterozaworowa jednostka nowego 911 Speedster została wyposażona w dwa filtry cząstek stałych dla silnika benzynowego i spełnia normę emisji spalin Euro 6d TEMP. Mimo to osiąga o 10 KM wyższą moc. To rezultat drobiazgowych udoskonaleń, takich jak wysokociśnieniowe wtryskiwacze benzyny ze zoptymalizowanym kształtem natrysku oraz zmodyfikowany układ dolotowy z indywidualnymi przepustnicami, które zapewniają bardziej spontaniczną reakcję na ruchy pedałem gazu. Nowo opracowany, lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej waży o 10 kg mniej (włącznie z dwoma filtrami cząstek stałych).

Porsche oferuje 911 Speedster wyłącznie z sześciobiegową sportową przekładnią manualną. Skrzynię wyposażono w funkcję automatycznego „podbijania” obrotów (tzw. auto-blip), która podczas redukcji biegu precyzyjnie, w niezależny sposób kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta może zostać aktywowana w dowolnym momencie, niezależnie od wybranego ustawienia systemu aktywnego tłumienia PASM. Sportowe przeniesienie siły napędowej uzupełnia mechaniczna, asymetryczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.

Konstrukcji podwozia bazuje na rozwiązaniach zastosowanych w 911 GT3 oraz 911 R i korzysta m.in. ze sportowego układu skrętnych tylnych kół i dynamicznych mocowań silnika. Układy kontroli, takie jak Porsche Torque Vectoring, Porsche Stability Management oraz PASM ze sportowym zestrojeniem i obniżonym o 25 mm prześwitem, zostały przystosowane do wymagań nowego modelu. Dwumiejscowy wóz z otwartym nadwoziem przemieszcza się na kołach z 20-calowymi, kutymi obręczami Speedster mocowanych centralną śrubą. Standardowe wyposażenie obejmuje hamulce z perforowanymi i wewnętrznie wentylowanymi, ceramiczno-kompozytowymi tarczami.

W Niemczech ceny nowego 911 Speedster zaczynają się od 269 274 euro (z VAT i lokalną specyfikacją wyposażeniową). Model można już zamawiać w Porsche Centrach. Ponadto z okazji debiutu nowego modelu oddział Porsche Design Timepieces zaprojektował dwa specjalne zegarki – „911 Speedster chronograph” oraz „911 Speedster Heritage Design chronograph”. Ich liczbę również ograniczono do 1948 egzemplarzy. Mogą zamawiać je wyłącznie przyszli właściciele 911 Speedster. Zegarki są dostępne w Porsche Centrach na całym świecie od maja 2019 r., w cenie 9950 euro z VAT za sztukę.

Najnowsze

BMW pokazało zdjęcie Serii 8 Gran Coupé

Nowe BMW serii 8 Gran Coupé łączy w sobie zapierające dech w piersiach osiągi z poruszającym wzornictwem i przestronną tylną częścią kabiny. Światowa premiera nowego modelu odbędzie się podczas BMW Group #NextGen w BMW Welt w Monachium w dniach 25-27 czerwca 2019 r.

Po udanym debiucie rynkowym serii 8 Coupé i serii 8 Cabrio BMW zaprezentuje po raz pierwszy nowe BMW serii 8 Gran Coupé. Ten czterodrzwiowy samochód sportowy pełen wyrafinowanej elegancji, z wnętrzem będącym kwintesencją współczesnego luksusu, znajduje się obecnie w końcowej fazie przygotowania do produkcji seryjnej. 

Jego charakter jest podkreślany przede wszystkim przez elegancką, a zarazem ekstrawagancką stylistykę. Atletyczne proporcje i płynne, dynamiczne linie łączą się tworząc ekskluzywny, sportowy charakter. Dwoje dodatkowych drzwi i imponująca przestrzeń dla pasażerów na tylnych siedzeniach w połączeniu z rozszerzonym rozstawem osi i odpowiednio zwiększonym komfortem jazdy sprawiają, że nowe BMW serii 8 Gran Coupé znakomicie nadaje się zarówno do codziennej jazdy i do dłuższych podróży.

Wprowadzenie na rynek nowego BMW serii 8 Gran Coupé rozpocznie się kilka miesięcy później, we wrześniu 2019 roku. Ze względu na status prototypu pojazdu dane techniczne, takie jak zużycie paliwa, emisja CO2 itp., zostaną podane w późniejszym terminie.

Najnowsze

Audi A4 świętuje już 25 urodziny!

Audi świętuje znaczącą rocznicę urodzin popularnego samochodu segmentu premium. 25 lat temu z taśmy produkcyjnej fabryki w Ingolstadt zjechał pierwszy egzemplarz Audi A4. Od tego momentu wyprodukowano już ponad 7,5 miliona sztuk tego auta.

Ćwierć wieku od tego wydarzenia popyt na Audi A4 jest wciąż bardzo wysoki, a na rynku króluje jego piąta generacja. A4 to najpopularniejszy samochód spod znaku czterech pierścieni na świecie: tylko w roku 2018 sprzedano 344 586 jego egzemplarzy. W przybliżeniu co piąte sprzedane dziś Audi pochodzi z tej właśnie serii modelowej.

Audi A4, następca Audi 80, weszło do produkcji w roku 1994 i od razu wyznaczyło nowe standardy w całej branży. Swą elegancją, sportowym zacięciem i komfortem szybko zdobyło uznanie klientów na całym świecie. Już w pierwszym pełnym roku sprzedaży – 1995, auto zostało bestsellerem koncernu z Ingolstadt. Z fabryki wyjechały wtedy 272 052 sztuki A4. Dziś, dzięki dużej gamie systemów wsparcia kierowcy, jego kolejna generacja wyznacza nowe trendy.

Popyt na Audi A4 jest wciąż niezmiennie wysoki, a na rynku od roku 2015 jest jego piąta już generacja. Na samochody z serii A4 najczęściej decydują się klienci z Chin, Niemiec i ze Stanów Zjednoczonych. W roku 2018 niemal jedna piąta spośród modeli Audi sprzedanych w Niemczech, to było właśnie A4. Najbardziej popularnym Audi w Chinach jest z kolei przeznaczone wyłącznie na tamtejszy rynek Audi A4 L z wydłużonym rozstawem osi.

A4 to najlepiej w historii sprzedające się auto spod znaku czterech pierścieni. Wyprodukowano już 7,5 milionów jego egzemplarzy. Od momentu wejścia na rynek czwartej generacji A4 w roku 2007, wytwarzaniem tego modelu, w tzw. obrotowym systemie produkcji, zajmują się dwie niemieckie fabryki koncernu: w Ingolstadt i w Neckarsulm. Z myślą o potrzebach rynków lokalnych, Audi A4 wytwarzane jest również w Azji, w chińskiej fabryce w Changchun oraz w Aurangabad w Indiach.

Najnowsze

Nowy Ford Ranger Raptor – pickup o ekstremalnych osiągach terenowych wjeżdża do Europy

Nowy Ford Ranger Raptor – najbardziej wytrzymała i najmocniejsza wersja najlepiej sprzedającego się w Europie pickupa, wkracza do Europy, to samochód dla prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych.

Opracowany przez Ford Performance dla prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych, pierwszy w historii Ranger Raptor, napędzany będzie wersją Bi-turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, dysponującego mocą 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Pojazd otrzyma nową, 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Majestatycznemu wyglądowi, który uzyskano dzięki niesamowitym rozmiarom i ekstremalnej stylizacji Rangera, towarzyszy unikalne podwozie Ford Performance, zoptymalizowane pod kątem wysokiej prędkości jazdy po bezdrożach i zdolności do jazdy w dowolnym terenie. 

Model Ranger jest europejskim liderem sprzedaży w klasie pickup. W pierwszym kwartale 2019 roku Ford sprzedał 13 600 Rangerów w Europie. Stanowi to wzrost o ponad 15 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Wytrzymały i wyrafinowany
Podwozie Rangera Raptora zbudowano tak, by wytrzymało ekstremalne przygody w terenie. Wyjątkowa, niezwykle mocna rama korzysta z wysokowytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie wyścigów terenowych.

Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszenie Raptora zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z przerażającym przeciętnego kierowcę terenem. Szerszy, w porównaniu z Rangerem XL, aż o 150 mm rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit, pozwalają utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy.

Amortyzatory Fox z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach, gwarantując niezrównane możliwości jazdy w terenie oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową. Skok przedniego amortyzatora zwiększono o 32 procent, tylnego o 18 procent.

Wysokowydajne amortyzatory o średnicy 2,5 cala (63,5 mm) są obsługiwane przez aluminiowe ramiona sterujące, z wystającymi wieżami amortyzującymi z przodu. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych. 

Hamulce przedniej osi wyposażono w dwutłoczkowe zaciski, o średnicach tłoczków zwiększonych do 51 mm, o ponad 20% w porównaniu ze standardowym Rangerem oraz w wentylowane tarcze o wymiarach 332 mm na 32 mm. Skuteczność hamulców tylnej osi zwiększono dzięki zaciskom 54 mm i wentylowanym tarczom o wymiarach 332 mm na 24 mm.

Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu Ranger Raptor. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się na najbardziej nieprzyjaznym bezdrożu, a agresywny terenowy wzór bieżnika zapewnia „żelazną” przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.

Wyjątkowa konstrukcja podwozia idzie w parze z off-roadową geometrią i zestrojeniem zawieszenia, które zapewnia prześwit do 283 mm i głębokość brodzenia 850 mm. Kąt najazdu 32,5 stopnia oraz kąty rampowy i zejścia 24 stopnie zapewniają imponujące możliwości w najtrudniejszym terenie.

Ranger Raptor otrzymał ponadto bardzo solidną ochronę podwozia, która pozwala mu nie bać się przeszkód terenowych. Nowa płyta osłonowa wykonana jest z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm – o 60 procent grubszej niż tego rodzaju płyty – i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika Rangera i osłon dolnych reduktora.

Dostrojony do każdego terenu
Ranger Raptor umożliwia kierowcy wybór spośród sześciu trybów pracy systemu Terrain Management, by umożliwić optymalne radzenie sobie z różnymi scenariuszami jazdy i rodzajami warunków terenowych:

    • Tryb normalny (Normal) – zorientowany na komfort, oszczędność paliwa i drogowe właściwości jezdne,

    • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,

    • Tryb błoto/piasek (Mud/Sand) – dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności i momentu napędowego w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto,

   • Tryb jazdy po skałach (Rock) – specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości, gdzie kluczową rolę odgrywa precyzyjna kontrola sytuacji,

    • Tryb rajdu pustynnego (Baja) – dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie, ten tryb wybrałby kierowca startujący w słynnym Baja Desert Rally.

Inżynierowie Forda nieprzerwanie przez 200 godzin dokładnie przetestowali potężny 2-litrowy silnik Bi-turbo EcoBlue i 10-biegową przekładnię automatyczną Rangera Raptora, aby sprawdzić wytrzymałość w najtrudniejszych warunkach, w tym działanie turbosprężarki wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej, dopóki nie rozgrzały się do czerwoności. 

Obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji na działania kierowcy. Przy wyższych obrotach, większa, niskociśnieniowa turbosprężarka zapewnia osiąganie mocy maksymalnej.

10-biegową przekładnię automatyczną Forda pożyczono od F-150 Raptora. Została ona zbudowana ze stali o wysokiej wytrzymałości, stopów aluminium i kompozytów, by zoptymalizować jej wytrzymałość i masę. Większy zakres przełożeń przekłada się na lepsze przyspieszenia, dynamiczniejsze reakcje i mniejsze zużycie paliwa  8,9 l / 100 km i niższą emisję CO2 – 233 g / km.* Algorytmy dostosowywania harmonogramu zmian biegów w czasie rzeczywistym pomagają w wyborze najwłaściwszego przełożenia w najwłaściwszym momencie. Unikalna konfiguracja przekładni obejmuje również funkcję „Live in Drive” z łopatkami zmiany biegów dostępnymi w każdej chwili do ręcznego wybierania biegów.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, zwiększające pewność siebie u kierowców zmagających się z nieznanymi wyzwaniami terenowymi lub trudnymi środowiskami pracy, obejmują: ulepszoną wersję systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę toru jazdy przyczepy, asystenta ruszania na wzniesieniu, kontrolę zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia Load Adaptive Control.

Praktyczne rozwiązania w zasięgu ręki
W skład wyrafinowanych rozwiązań zaprojektowanych tak, by nowy Ranger Raptor był komfortowy i wygodny na drodze i w terenie wchodzi system łączności i rozrywki SYNC 3, który umożliwia kierowcom kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych, konwersacyjnych poleceń głosowych. System bezpłatnie oferuje Apple CarPlay oraz Android Auto™, posiada także funkcję SYNC AppLink pozwalającą na głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji. 

Centralny 8-calowy kolorowy ekran dotykowy może być obsługiwany za pomocą gestów szczypania i przesuwania, system jest także wyposażony w nawigację satelitarną, która szczególnie przydaje się w czasie jazdy terenowej w miejscach odległych od cywilizacji, oferując nawet funkcję rejestrowania aktualnej lokalizacji, aby pozostawić ślad podczas odkrywania nieznanych bezdroży. Zastosowanie wbudowanego modemu FordPass Connect zapewnia łączność w czasie jazdy.

Imponująca forma i funkcjonalność
Nowy, agresywny design Rangera Raptora, wzmocniony kolorami nadwozia: Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White i Conquer Grey, odwołuje się do osiągów samochodu i jego funkcjonalności. 

Niemożliwy do przeoczenia przedni wlot powietrza, inspirowany pierwszym na świecie seryjnym pojazdem terenowym o tak wysokich osiągach – Fordem F‑150 Raptor – dominuje w przestrzeni między ksenonowymi reflektorami i mocowanym do ramy przednim zderzakiem. Chroniący przed pustynnymi przygodami przedni zderzak zawiera również nowe diodowe światła przeciwmgielne oraz funkcjonalne kanały powietrzne, poprawiające opływ powietrza wokół nadwozia.

Wyjątkowo szerokie, kompozytowe błotniki przednie nie boją się uszkodzeń, pozwalając na dłuższy skok zawieszenia i stosowanie większych rozmiarów opon. Zewnętrzne progi boczne są specjalnie zaprojektowane, by zapobiec uderzeniom kamieni w tylne elementy pojazdu, a dodatkowo zostały wyposażone w otwory odpływowe odprowadzające piasek, błoto i śnieg.

Raptor Ranger jest prawdziwym koniem roboczym. Zmodyfikowany tylny zderzak posiada zintegrowany hak holowniczy o uciągu 2500 kg. Dwa przednie zaczepy haka wyciągarki mają wytrzymałość do 4 635 kg, a dwa tylne 3 863 kg. Skrzynia ładunkowa o wymiarach 1 560 x 1 773 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych wypadach, podczas których pomieści ubłocone rowery mokry sprzęt do sportów wodnych, a także narzędzia i materiały eksploatacyjne. Klapa tylna wykorzystuje nowy zespół podnośników, aby zapewnić właścicielowi 66-procentową redukcję siły potrzebnej do jej obsługi.

Genotyp Ford Performance jest obecny w całym wnętrzu, co zapewnia wysoką jakość wykonania, harmonijną kolorystykę i trwałość materiałów odpowiednią do wszelkich scenariuszy użytkowania – od eleganckiej ulicy, po górskie ścieżki. Skórzane siedzenia, wykończone materiałem o fakturze zamszu, gwarantujące pewne podparcie, są specjalnie zaprojektowane do szybkiej jazdy w terenie. Wyposażono je w siedziska o zwiększonej sprężystości, co zapewnia najwyższy komfort. 

Niebieskie szwy i skórzane akcenty podkreślają klimat adekwatny do klasy zastosowanych rozwiązań. Lekkie, wykonane z magnezu sportowe łopatki sterowania przekładnią umożliwiają dynamiczne zmiany biegów i są łatwo dostępne za perforowanymi skórzanymi uchwytami na kole kierownicy, na którym umieszczono znacznik położenia zero, pomagający kierowcom w kontrolowaniu pozycji kół w terenie, a samą kierownicę ozdobiono wytłaczanym logo Raptor.

Dziedzictwo wyścigów pustynnych
Ford Ranger Raptor w wersji Baja nawiązuje nazwą do wyczerpującego rajdu wytrzymałościowego Baja 1000 na półwyspie Baja w Meksyku, w Kalifornii, jednej z najbardziej prestiżowych imprez off-roadowych na świecie. 

Nowy Ranger Raptor pozostaje wierny DNA poprzednika, Forda F-150 SVT Raptor, który w 2008 roku zajął trzecie miejsce w Baja 1000, zanim trafił do sprzedaży w USA w 2010 roku. Podobnie jak poprzednik i Ford F-150 Raptor najnowszej generacji, Ranger Raptor odbył wyczerpujące testy na trudnych pustynnych trasach wokół Borrego Springs w USA.

Najnowsze

Tak będzie wyglądać odnowiona Skoda Superb

Wyraziste przednie reflektory, światła przeciwmgielne z charakterystycznym wykończeniem oraz szeroki grill, o drobnym, pionowym żebrowaniu – to tylko niektóre cechy odświeżonego Superba. Skoda zaprezentowała pierwsze szkice zmodernizowanej wersji, która zadebiutuje w maju.

W odświeżonym, Superbie logo marki z tyłu po raz pierwszy zastąpi napis „SKODA”. To tylko jeden z wielu elementów, jakie zmieni face lifting. Powinien wpłynąć on także na wygląd zderzaków oraz reflektorów.

We wnętrzu można spodziewać się unowocześnionego systemu infotainment, nowych wzorów tapicerek oraz elementów wykończenia deski rozdzielczej. Skoda nie przeprowadzi tu raczej rewolucji.

Ważnym krokiem będzie wprowadzenie wersji hybrydowej do gamy silnikowej Superba. Układ zapożyczony z Volkswagena Passata GTE składa się z silnika 1.4 TSI oraz agregatu elektrycznego, dając w sumie 218 KM.

Zmodernizowana Skoda Superb zadebiutuje podczas mistrzostw świata w hokeju, które jeszcze w tym miesiącu rozegrane zostaną w Bratysławie.

Najnowsze