Polski patent pasów krzyżowych podbija świat

Fotelik polskiej firmy Ramatti z formułą Isofix i opatentowanym systemem pasów krzyżowych (Cross Belt System) jest innowacją na skalę światową. Można go śmiało uznać za międzynarodowy sukces polskiej myśli technicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. Ramatti

Polski producent fotelików samochodowych dla dzieci rozpoczyna seryjną produkcję fotelika Ramatti Formula Isofix z nowatorskim systemem pasów krzyżowych. Najważniejszą korzyścią tego rozwiązania jest zwiększenie stopnia ochrony i bezpieczeństwa dziecka w porównaniu z tradycyjnymi pasami szelkowymi. Wyniki badań i testów przeprowadzone przez producenta dowodzą, że pas krzyżowy przytrzymuje znacznie większą powierzchnię ciała dziecka, dzięki czemu jednostkowy nacisk na klatkę piersiową jest podczas wypadku zdecydowanie mniejszy. Nowy system pasów powoduje również łagodniejsze rozproszenie energii, powstającej w trakcie zderzenia. Ponadto klamry pasów są w tym systemie ukryte pod fotelikiem, co pozwala na eliminację potencjalnych uszkodzeń genitaliów dziecka, wynikających z bezpośredniego kontaktu z tymi klamrami (co może doprowadzić do bezpłodności).

Fotelik ten zmniejsza takżę przeciążenia działające na malucha przy zderzeniu samochodu. Oczywiście jest wyposażony w najnowszy system mocowania Isofix, który zapewnia pełną stabilność fotelika zamontowanego na siedzeniu w samochodzie.

Także zmiana długości pasów wynikająca zwykle z okresowych zmian ubioru (lato-zima) oraz z konieczności dopasowywania pasów do wzrostu dziecka została w tym foteliku wyeliminowana. Opatentowany system eliminuje konieczność każdorazowej regulacji długości pasów przez co upraszcza zapinanie dziecka w foteliku.

fot. Ramatti

W foteliku Formula Isofix skraca się o połowę czas potrzebny na rozpięcie i wyjęcie dziecka z fotelika. Zaoszczędzone w ten sposób sekundy mogą zdecydować o życiu dziecka. Wyjęcie malucha przypiętego w foteliku tradycyjnymi pasami wymaga wielu różnych czynności jak np. przełożenie ręki. W rozwiązaniu Ramatti jedynym ruchem, jaki należy wykonać jest odpięcie klamry spinającej pasy. Producent zadbał również o dobrą jakość oraz wygodne materiały tapicerki, które umożlliwią szkrabowi komfortowe podróżowanie. Na zakrętach uchronią go przed przeciążeniami specjalnie wyprofilowane, głębokie boki fotelika, wzmocnione dodatkowo obszerną wkładką styropianową przy głowie dziecka, zapewniające właściwą ochronę kręgów szyjnych.

– Obserwując skutki z wypadku z udziałem dziecka przewożonego w foteliku, zacząłem się zastanawiać nad możliwością zwiększenia stopnia bezpieczeństwa, a szczególnie wyeliminowania zagrożenia urazów genitaliów, które zwłaszcza w przypadku chłopców mają istotne znaczenie. Dziecko
w grupie wagowej do 9 kg, tzn. od urodzenia do ok. 10 m-cy, wozi się samochodem tyłem do kierunku jazdy i konstrukcja fotelika jest zupełnie odmienna. Z kolei dzieci starsze niż ok. 3 lata (w grupie powyżej 18 kg) zaczynamy przystosowywać do jazdy w fabrycznych pasach bezpieczeństwa. Jedynie dla dzieci od ok. 10 m-cy do ok. 3 lat (w grupie 9-18 kg) jest dużo możliwości wdrożenia innowacji konstrukcyjnych – mówi Piotr Stasiak, dyrektor ds. rozwoju i wdrożeń w Ramatti, a zarazem konstruktor pasów krzyżowych.

fot. Ramatti

To nowatorskie rozwiązanie pasów krzyżowych w dziecięcym foteliku samochodowym zostało wyróżnione na największych w Europie międzynarodowych targach artykułów dziecięcych w Moskwie i w Kolonii. Badania przeprowadzone dzięki zastosowaniu systemu pasów krzyżowych w foteliku Ramatti Formula Isofix potwierdzają, że w razie wypadku dziecko jest dużo lepiej chronione niż w tradycyjnych pasach.

Firma Ramatti oferuje także modele fotelików Mars, przeznaczone dla dzieci o wadze od 0 do 13 kilogramów, oraz Venus dla dzieci o wadze od 9 do 18 kilogramów.

 

Najnowsze

W ciąży w pasach, czy bez pasów?

Kobiety w ciąży bezwarunkowo powinny używać pasów bezpieczeństwa, a w trakcie czołowych zderzeń są lepiej chronione, gdy w kierownicy znajduje się poduszka powietrzna.

 

fot. Volvo

Bezpieczeństwo nienarodzonych dzieci w samochodzie jest dziedziną miernie rozpoznaną, ponieważ obrażenia i śmierć płodu często nie są ujmowane w statystykach. Aby z wypadku samochodowego dziecko wyszło bez szwanku, należy odpowiednio zabezpieczyć jego matkę. Bez wątpienia, podstawową sprawą jest zapinanie pasów bezpieczeństwa; tylko wtedy znacząco spada ryzyko, że nienarodzone dziecko nie odniesie obrażenia w przypadku kolizji. Dodatkowo, badania przeprowadzone z udziałem wirtualnego manekina w ciąży dowodzą, że poduszka powietrzna kierowcy stanowi ochronę zarówno dla matki, jak i płodu.

Jesteś w ciąży? Zapnij pasy!
Zawsze lepiej zapiąć pas bezpieczeństwa, niż tego nie zrobić. Tej zasady – tak jak wszyscy inni – powinny przestrzegać zwłaszcza kobiety w ciąży. Należy postąpić w następujący sposób:
1. Zdjąć obszerne ubrania, aby pas mógł być umieszczony jak najbliżej ciała.
2. Przeciągnąć pas biodrowy nad udami, tak aby leżał płasko pod brzuchem.
3. Upewnić się, że pas piersiowy znajduje się pomiędzy piersiami.
4. Dociągnąć pas.

 

Ważne jest, aby pasy bezpieczeństwa przytrzymywały pasażerkę z brzuszkiem na wysokości miejsc, które są najmniej narażone na urazy – na przykład na górnej części tułowia i na miednicy. Tym sposobem chroniona jest najbardziej w okresie ciąży wrażliwa na urazy część ciała, czyli brzuch z płodem.

fot. baby-shower.pl

Urazy nienarodzonych dzieci i matek
Obrażenia, jakie w wypadkach odnoszą kobiety w ciąży, obejmują: przedwczesne oddzielenie się łożyska, pęknięcie macicy, lub jej uszkodzenie oraz bezpośrednie obrażenia płodu. Najczęściej spotykanym urazem jest odklejenie się łożyska. Odkleja się ono częściowo lub całkowicie, przez co do dziecka nie docierają wystarczające ilości tlenu i pokarmu, co może prowadzić do jego śmierci.
– Nasze badania wskazują, że kobiety w ciąży i ich nienarodzone dzieci są najlepiej chronione, gdy kobieta prawidłowo używa trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Znacząco ogranicza on ryzyko obrażeń płodu – wyjaśnia Lotta Jakobsson z Volvo.

Jak zapinać pas bezpieczeństwa w czasie ciąży
Należy odpowiednio ustawić siedzenie, aby wygodnie sięgać do pedałów, a jednocześnie zachować jak największy dystans pomiędzy brzuchem i kierownicą. Następnie przeciągnąć pas biodrowy nad udami, zapiąć go i dociągnąć. Upewnić się, że nie biegnie na wysokości brzucha, lecz leży jak najbardziej płasko pod nim. Potem należy ułożyć pas piersiowy pomiędzy piersiami, aż do boku brzucha, a następnie dociągnąć. Nigdy nie wsuwać pasa w części barkowej pod ramię lub za plecy – może mieć to fatalne skutki zarówno dla kobiety, jak i jej dziecka.

Potencjalne ryzyko obrażeń nienarodzonych dzieci w wypadkach samochodowych

Możliwe długofalowe konsekwencje
– odklejenie łożyska (najczęściej spotykane) skutkujące poważnym zagrożeniem życia płodu 
– przedwczesny poród
– zaburzenia układu oddechowego i nerwowego 
– bezpośrednie obrażenia płodu, najczęściej uszkodzenia rąk i nóg

Śmiertelne zagrożenia
– śmierć matki
– odklejenie łożyska
– pęknięta macica
– pęknięcie czaszki dziecka

Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa dzieci w Volvo Cars
fot. Volvo

Wirtualny manekin w ciąży zamiast mamy
Volvo opracowało swego czasu specjalnego, wirtualnego manekina do testów wypadkowych, którego wykorzystano w symulowanych zderzeniach czołowych z udziałem kobiet w ciąży. Wirtualny manekin w ciąży (pierwszy tego typu na świecie) wykorzystywany jest do testów wypadkowych; bierze udział w symulacjach zderzeń czołowych. Dzięki niemu możliwa jest symulacja ruchów ciężarnej kobiety w trakcie wypadku oraz przemieszczenia płodu w łonie. Proporcje manekina są wzorowane na proporcjach kobiety średniego wzrostu w ostatnim okresie cięży – około 36. tygodnia.
– Model komputerowy umożliwia drobiazgowe zbadanie ruchów pasażera oraz wpływu pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrznej na kobietę i płód – mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa dzieci w Volvo Cars.
Inżynierowie mogą symulować siły, jakie oddziałują na kobietę i nienarodzone dziecko w zderzeniach przy różnych prędkościach. Model komputerowy jest też wykorzystywany między innymi do testowania nowych projektów pasów bezpieczeństwa.

Model zaprogramowany jest tak, by imitował matkę w ciąży, czyli zawiera infromacje na temat macicy, łożyska, płynu owodniowego i płodu z okresu mniej więcej 36. tygodnia ciąży. Można go wykorzystać w dowolnym modelu samochodu i symulować kolizje przy różnych prędkościach.

Najnowsze

Odwołano Rajd Krakowski

Pechowo rozpoczął się sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Pierwsza runda miała odbyć się w okolicach Myślenic w ostatni weekend kwietnia. Niestety głównie kwestie finansowe zdecydowały o odwołaniu Rajdu Krakowskiego.

W oświadczeniu Organizatorów czytamy: Automobilklub Krakowski za zgodą Głównej Komisji Sportu Samochodowego odwołuje 45. Rajd Krakowski – 1 rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) i 2 rundę Rajdowego Pucharu Polski (RPP). Decyzja została podjęta z powodów sportowych – zgłoszenie do RSMP, na dzień dzisiejszy, 5 załóg oraz organizacyjnych – wycofanie się sponsora tytularnego cyklu i wynikłych z tego problemów finansowych Automobilklubu Krakowskiego.

Prawdopodobnie cykl RSMP będzie liczył sześć rund, a sezon rozpocznie się w połowie maja w Świdnicy Rajdem Elmot.

Najnowsze

Relacja Moniki Jaworskiej z Motocyklowych Mistrzostw Włoch i Europy Kobiet

Wicemistrzyni Europy i Włoch w klasie Superstock 600 dzieli się wrażeniami z wyścigów, które odbyły się w ten weekend na włoskim torze Vallelunga.

fot. Alessi Coradini

Już w piątek pogoda zachęcała do wyjazdu na tor. Było sucho, słonecznie i przejrzyście. Rankiem odbyły się dwa treningi; szkoda, bo do pełni szczęścia brakowało jeszcze jednego. Także w sobotę zaplanowano dwa treningi kwalifikacyjne. W trakcie pierwszego uplasowałam się na 6 miejscu startowym, ale na ostatnim okrążeniu miałam wypadek. Co prawda niegroźny – ani dla mnie, ani motocykla – jednak byłam nieco obolała. Z perspektywy czasu śmieję się z tego, że sezon zaczęłam od wywrotki. Nie byłam osamotniona w swoim nieszczęściu –  w moim teamie sobota okazała się wyjątkowo pechowym dniem. Mechanicy mieli pełne ręce roboty, ponieważ nie tylko ja, ale także dwóch kolegów z zespołu zaliczyło niefortunne wyjazdy poza tor. Popołudniu rozpadało się, więc wspólnie podjeliśmy decyzję, że nie ma sensu wyjeżdżać na II kwalifikacje.

fot. Alessi Corradini

Niedziela przywitała nas ponownie pięknym słońcem i wysoką temperaturą, dlatego już rankiem wyjechaliśmy na warm-up. Potem jeszcze tylko krótkie przygotowania i ustalanie strategii przed najważniejszym startem. Wyścig rozpoczął się dla mnie wyjątkowo dobrze; niewielkim wysiłkiem uplasowałam się na 2 pozycji. Jednak po pierwszym okrążeniu postanowiłam nieco odpuścić, ponieważ dziewczyny zrobiły przysłowiowy tłok na zakręcie. Kobiety mają inny, dość specyficzny styl jazdy, a ja do tej pory startowałam głównie w wyścigach z mężczyznami; wolałam więc zachować ostrożność, odczekać, a później ruszyć do ataku. Dlatego jechałam przez jakiś czas bardzo spokojnie na czwartej pozycji, by na dwa ostatnie okrążenia dać z siebie wszystko. Szybko zaczełam wyprzedzać i najpierw objechałam koleżankę z teamu Sharon Mermet, a następnie Romanę Fede. Dzięki tej „inwazji” na obie Włoszki na metę dojechałam na 2 miejscu.

fot. Alessi Corradini

Teraz jednak oceniam swój potencjał na lepszy wynik – myślę, że nie dużo mi brakowało, by móc zawalczyć z niekwestionowaną włoską mistrzynią o najwyższe podium.

Warto podkreślić, że podczas wyścigu mój najlepszy czas był identyczny z liderką mistrzostw Alessią Polita. Tor Vallelunga jest jednym z ulubionych torów Alessi i właśnie na nim, ok. dwóch tygodni przed wyścigiem ustanowiła nowy rekord kobiet. Podsumowując: mam nadzieję, że reszta sezonu będzie równie udana jak pierwsze eliminacje. Zamierzam ostro walczyć z włoskimi zawodniczkami oraz utrzymać dobry rezultat z tego wyścigu do końca sezonu.

 Lista startowa:                                       

  1. 51      Polita A.
  2. 24      Fede R.
  3. 44      Fratoni M.    
  4. 15      Falzoni A.
  5. 2        Mermet S.
  6. 100     Jaworska M.
  7. 76      La Licata M.
  8. 89      Katrasnik T.
  9. 111    Gola M.
  10. 57      Lyubimova N.
  11. 14      Teran A.
  12. 29      Rampolla V.
  13. 79      Yakhnich N.
  14. 99      Marolo G.

 Mistrzostwa Europy

  1. 51      Polita A.                 ITA     1’45.003
  2. 100     Jaworska M.      POL    1’45.746
  3. 2        Mermet S.              ITA     1’46.045
  4.  15     Falzoni A.               ITA     1’46.582
  5. 44      Fratoni M.               ITA     1’47.165      
  6. 89      Katrasnik T.            SLO    1’50.350      
  7. 57      Lyubimova N.          RUS    1’54.616
  8. 14      Teran A.                 ITA     1’57.081
  9. 79      Yakhnich N.             RUS    1’58.925

 Mistrzostwa Włoch

  1. 51      Polita A.                 ITA     1’45.003
  2. 100     Jaworska M.      POL    1’45.746
  3. 2        Mermet S.              ITA     1’46.045
  4. 24      Fede R.                  ITA     1’46.566
  5.  15     Falzoni A.               ITA     1’46.582
  6. 44      Fratoni M.               ITA     1’47.165
  7. 76      La Licata M.            ITA     1’48.381      
  8. 89      Katrasnik T.            SLO    1’50.350
  9. 111    Gola M.                  ITA     1’55.680
  10. 29      Rampolla V.            ITA     1’55.377      
  11. 57      Lyubimova N.          RUS    1’54.616
  12. 99      Marolo G.               ITA     1’55.861
  13. 14      Teran A.                 ITA     1’57.081      
  14. 79      Yakhnich N.             RUS    1’58.925

Najnowsze

Nasze top 10 systemów bezpieczeństwa w samochodzie

Zamieszczamy nasze redakcyjne top 10 systemów, które wpływają na bezpieczeństwo poruszania się samochodem - kobiety zwracają na nie wyjątkową uwagę. Kupując auto upewnijmy się zatem, czy posiada już takie rozwiązanie wspomagające, a jeśli nie, to być może warto w nie zainwestować.

Żyjemy coraz dłużej. To z pewnością zasługa rozwoju medycyny. Warto jednak pamiętać, że dzięki najnowszym technologiom także jazda samochodem i poruszanie się pieszo po drogach stają się coraz bezpieczniejsze. Wiele rozwiązań stosowanych w autach produkowanych obecnie jest wyposażeniem standardowym, nawet modeli klasy średniej. Zobaczmy co proponują nam firmy motoryzacyjne.

Kąt padania światła reflektorów
fot. BMW

1.     Reflektory adaptacyjne i „Night vision”
Reflektory adaptacyjne podążają za kierunkiem jazdy samochodu. Ich ustawienie zmienia się w zależności od prędkości jazdy, skrętu kierownicy oraz przyspieszenia. Reflektory pomagają doświetlić drogę zmieniając długość lub wysokość wiązki światła. Z pewnością funkcja ta jest bardzo przydatna w czasie jazdy po krętych drogach.

Dzięki 'night vision” widzimy obiekty poza zasięgiem światła reflektorów
fot. BMW

Opcja „Night vision” przedstawiona przez Hondę w 2004 roku proponowana jest w dwóch technologiach. Stosowane są lampy podczerwieni lub kamery termowizyjne. Niezależnie od rozwiązania celem jest możliwość wcześniejszego dostrzegania ludzi, zwierząt czy innych przeszkód na drodze. Obraz generowany jest na ekranie wewnątrz samochodu. Urządzenia te pozwalają na identyfikację obiektów oddalonych o 300 metrów. Ludzkie oko nie byłoby w stanie ich zauważyć zanim obiekt pojawi się w zasięgu reflektorów. 

Więcej o Night Vision przeczytasz klikając tu.

2.     Asystent hamowania i system unikania kolizji
Asystent hamowania to nie to samo, co ABS czyli system zapobiegania blokowaniu się hamulców czy EBD – elektroniczna dystrybucja siły hamowania. Jest to system reagujący na nagłe („paniczne”) hamowanie i aplikujący dodatkową siłę, aby skrócić dystans hamowania. Dodatkowo rozwiązanie to może współdziałać z tempomatem i systemem kontroli stabilizacji pojazdu jeśli „wyczuwa” potencjalną możliwość kolizji. 
Na pomysł zastosowania systemu unikania kolizji (CMS) wpadła w 2003 roku Honda. Oparte na radarach niewielkiego zasięgu rozwiązanie monitoruje sytuację przed pojazdem i aktywuje wspomaganie hamowania lub automatyczne hamowanie w przypadku kiedy kierowca nie reaguje na ostrzeżenie w postaci sygnału dźwiękowego lub świetlnego. Powoduje ono także napięcie pasów bezpieczeństwa. Systemy tego rodzaju proponują Mercedes, Toyota, Honda, Volvo i Ford. 

 

 

Wibracje ostrzegające o obiekcie w „ślepym punkcie” lub opuszczeniu pasa ruchu
fot. BMW

3.  System wykrywania „martwego polaepego punktu”
Technologia stworzona, aby ostrzegać kierowcę w momencie pojawienia się samochodu lub przedmiotu w tzw. „ślepym punkcie”. Uaktywniana jest ona zwykle w momencie włączenia kierunkowskazu i powoduje wibracje fotela lub kierownicy albo włączenie alarmu dźwiękowego czy świetlnego na lusterku wstecznym, jeśli w pobliżu znajduje się przeszkoda.

4.     Funkcja rozpoznawania pasa ruchu
System podobny do technologii dotyczącej „ślepego punktu”, z tym że bardziej rozbudowany. Kamera za lusterkiem wstecznym ocenia prędkość i dystans zbliżającego się pojazdu ostrzegając o potencjalnym zagrożeniu jeśli zmienimy pas ruchu. System może także reagować, jeśli stwierdzi, że samochód zachowuje się w dziwny sposób na drodze, co bywa wynikiem zasypiania kierowcy. Ostrzeżenie pojawia się w formie wibracji kierownicy lub siedzenia albo włączenia alarmu (jako pobudka!). Funkcja wyłącza się oczywiście po włączeniu kierunkowskazu. Trwają prace nad rozwiązaniami reagującymi na niewłaściwą pozycję za kierownicą i aktywność gałek ocznych wskazującą na proces zasypiania. System mógłby wtedy powodować zmniejszenie prędkości samochodu i włączenie kontroli stabilizacji pojazdu.

Wskaźnik ciśnienia w oponach
fot. Mercedes

5.  System monitorowania ciśnienia w oponach
Jednym z najbardziej popularnych już dziś systemów bezpieczeństwa są systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Czujniki na kołach ostrzegają kierowcę jeśli ciśnienie jest za niskie. Informacja jest wyświetlana lub aktywowany jest sygnał dźwiękowy. Coraz więcej samochodów wyposażanych jest także w opony typu run-flat. Dzięki wzmocnionym ściankom, nawet po przebiciu mogą one przejechać do 150 km z prędkością do 80 km/h.

6.     System zabezpieczający przed przewracaniem
Większość producentów oferuje elektroniczne systemy kontroli stabilności i . Bardziej zaawansowany system w momencie wykrycia zagrożenia dachowaniem (np. podczas za szybkiego wchodzenia w zakręt), uaktywni proces hamowania i przymknie przepustnicę aby pomóc zachować kontrolę nad pojazdem. Systemy takie zaproponowane zostały przez Forda, Volvo, Chryslera, Range Rovera i GM.

7.     System poduszek i pasów bezpieczeństwa
Ludzie nie są jednakowi. Pojawiło się więc rozwiązanie, dzięki któremu oparty na sensorach system, optymalnie do wagi i wzrostu kierowcy lub pasażera i w zależności od kierunku i siły uderzenia dwustopniowo napełnia poduszki. Pasy bezpieczeństwa napinane są z odpowiednią siłą reagując na niewłaściwą pozycję za kierownicą, ułożenie ciała kiedy sięgamy po coś znajdującego się na podłodze, zamontowanie tyłem do kierunku jazdy dziecięcego fotelika a także prędkość z jaką porusza się samochód. W razie potrzeby niektóre zintegrowane systemy wyłączają pompę paliwa i odłączają akumulator.

Widok ze wstecznej kamery
fot. BMW

8.     Kamera wsteczna
Kamera taka nie tylko chroni samochód przed uszkodzeniem w sytuacjach ograniczonej widoczności ale przede wszystkim zabezpiecza przed potrąceniem dziecka, zwierzęcia czy przedmiotu, który znajdując się za samochodem nie jest widoczny dla kierowcy. Połączona z ekranem w samochodzie zapewnia szerokie pole widzenia tego co dzieje się za pojazdem.

9.     Aktywne zagłówki
Nie na darmo każda pojawiająca się pomoc medyczna nakłada na szyję ofiary wypadku kołnierz stabilizujący. W przypadku zderzenia największe ryzyko urazu wynika z gwałtownego ruchu głowy i szyi. Aktywny system zagłówków potrzebuje 20 milisekund na aktywację w momencie najechania samochodu z tyłu przez inny pojazd. Zagłówki pochylają się do przodu co powoduje redukcję ryzyka niekontrolowanych ruchów głowy i ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa przed urazem.

10.  Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
Jest to elektroniczny system regulacji układu jezdnego. W jego skład wchodzi DTC – czyli system dynamicznej kontroli trakcji, dopuszczający zwiększony poślizg kół dla doświadczenia przyjemności z bardziej sportowej jazdy. W obliczu utraty przyczepności, w przypadku nad – lub podsterowności samochodu układ dynamicznej kontroli stabilności zmniejsza moment obrotowy i wyhamowuje poszczególne koła stabilizując pojazd. 

Najnowsze