Polska premiera Ducati 1299 Superleggera

W czwartek 20 lipca, na placu Bankowym w Warszawie, odbyła się premiera pięknej, mocnej, ale jednocześnie wyjątkowo lekkiej maszyny - Ducati 1299 Superleggera.

1299 Superleggera, zaprezentowany rok temu targach Eicma z Caseyem Stonerem za kierownicą, dziś świętuje swoją polską premierę. To superbike o masie zaledwie 156 kilogramów (167 kg z paliwem), którego silnik L-Twin z linii Superquadro (duża średnica tłoka i mały skok) o pojemności 1285 cm3 dysponuje mocą 215 KM przy 11000 obr./min. oraz 146,5 Nm momentu obrotowego osiąganego przy 9000 obr/min.

Motocykl został wykonany z wyjątkową dbałością o szczegóły. Szczególną uwagę zwrócono na ciężar użytych materiałów –  producent dumnie wymienia wśród nich włókno węglowe, tytan oraz magnez. Zbiornik paliwa został wykonany z aluminium.

W istocie, dominującym tworzywem w 1299 Superleggera jest włókno węglowe, z którego została zbudowana samonośna rama (monocoque)*, wahacz oraz robiące ogromne wrażenie wizualne karbonowe koła marki BST z aluminiową piastą. Dodatkowo, ten lekki materiał możemy zobaczyć w owiewkach, błotniku i wszelkiego rodzaju osłonkach. Całość osadzono na oponach Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Motocykl wyposażono w zawieszenie Öhlins, hamulce Brembo (dwie tarcze 330 mm, klocki obsługuje pompa radialna, zakrętowy ABS – Bosch Cornering ABS), a dopełnienie stanowi wydech Acrapovica. Naszpikowano go również elektroniką. Jest tu układ kontroli trakcji (Ducati Traction Control EVO – DTC EVO) o dwóch trybach – pozwala na slajdy z szybciej pracującym tylnym kołem, by wkrótce uruchomić jeszcze jeden system, kontrolę slajdu (Ducati Slide Control – DSC), który umożliwia jeszcze bardziej profesjonalne powerslajdy – czasem obserwujemy takie patrząc na zawodników z MotoGP. Gdyby ktoś chciał poszaleć na kole, ma do dyspozycji Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO) – to kontrola uniesienia przedniego koła. Ani na światłach, ani na linii startu 1299 Superleggera może nie mieć sobie równych, jeśli kierowca uruchomi układ znany wcześniej z XDiavela – Ducati Power Launch (DPL). Na torze przyda się z pewnością kontrola hamowania silnikiem (Engine Brake Control – EBC) oraz możliwość zapisywania i odczytywania danych z GPS (Ducati Data Analyser+ GPS – DDA+ GPS).

Muszę przyznać, że Ducati 1299 Superleggera prezentuje się przepięknie! Czerwowo-białe malowanie, karbonowa rama, felgi, karbonowe dodatki, wraz ze zgrabną budową wydechu nadają tej sportowej maszynie estetycznej lekkości i sprawiają, że wygląda całkiem niepozornie, jak na ponad dwustu konnego, piekielnie szybkiego superbike’a.

Produkcja limitowana 1299 Superleggera liczy tylko 500 motocykli, a w Polsce dostępnych jest jedynie kilka sztuk. Cena wynosi 347 000 złotych.

* Rama jest lżejsza od tej z 1299 Panigale o 1,7 kilograma

Najnowsze

Polski debiut Mitsubishi Eclipse Cross

Nowy model Mitsubishi Eclipse Cross zawitał do Polski podczas specjalnej, przedpremierowej prezentacji dla mediów na Torze Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu, w której wzięła udział ambasadorka marki Anna Cieślak.

Eclipse Cross, którego nazwa pochodzi od nazwy słynnego, wyścigowego konia* to – według producenta – SUV coupe i jest dopełnieniem dwóch pozostałych SUV-ów marki, ASX oraz Outlandera. Ma go wyróżniać nie tylko niebanalny wygląd, ale i zawieszenie pochodzące z Mitsubishi Lancera Evolution – układ kontroli napędu na 4 koła – Super-All Wheel Control. Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadaja specjalna konstrukcja RISE rozpraszająca energię podczas zderzenia.

Uwagę najbardziej zwraca koncepcja optycznie dwudzielnej klapy bagażnika. Także wewnąrz jest nieco inaczej niż dotychczas – zastosowano podział funkcjonalny na górną, informacyjną część oraz dolną, wykonawczą. Zastosowany po raz pierwszy w modelu Mitsubishi wyświetlacz przezierny HUD prezentuje w polu widzenia kierowcy najważniejsze informacje. Na wielkopowierzchniowych elementach zastosowano miękkie materiały; połączono je kontrastowo z mocnymi akcentami. Eclipse Cross oferuje kierowcy i pasażerom pełną łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym, integrację systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych i przyjazne metody użytkowania tych rozwiązań – jak choćby wyświetlacz dotykowy czy touchpad.

Pod maską pojawi się nowy silnik benzynowy 1.5 l dostępny w połączeniu z nowym wcieleniem manualnej, 6-stopniowej skrzyni biegów lub z przekładnią CVT o predefiniowanych 8 przełożeniach wirtualnych dla trybu jazdy sport. W gamie znajdzie sie też zmodernizowany Diesel 2.2 l seryjne łączony z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Obie jednostki są turbodoładowane i mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Każdy z silników w Eclipse Cross może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi szczodrze czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4×4. Super-All Wheel Control (S-AWC) to mechaniczno-elektroniczny układ dający optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu w oparciu o dane z układu aktywnej kontroli uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie (czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia, który zestawia rzeczywistą trajektorię ruchu auta z teoretyczną, prędkości, obciążenia itp.)

S-AWC ma zapewniać lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności, standardowo dzieląc moment napędowy na przednie i tylne koła w proporcji 80/20%, która może zostać błyskawicznie i stale zmieniana maksymalnie do 55/45% w trybie AUTO. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – są to Auto, Gravel („szuter”) oraz Snow („śnieg”).

Zawieszenie kół w Eclipse Cross to kolumny MacPherson z przodu i układ wielodrążkowy z tyłu. Układ kierowniczy jest z elektrycznym wspomaganiem.

Na pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego; system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem. Mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.

Mitsubishi Eclipse Cross zadebiutuje w polskich salonach w grudniu tego roku.

* Narodził się w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca i wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą. Szacuje się, że geny tego niezwyciężonego czempiona można obecnie znaleźć u 85% koni wyścigowych na świecie.

Najnowsze

Samochodem na urlop – wybieramy lampkę do auta

Auto gotowe na wakacyjną wyprawę? Przed wyjazdem pamiętaj, by wrzucić do schowka solidne oświetlenie - przyda się zarówno na szlaku i pod namiotem, jak i przy ewentualnych problemach z samochodem.

Urlopowe wyjazdy samochodem oznaczają niezależność – możliwość swobodnego przemieszenia się, wyboru kierunku i jego zmiany. Bez wątpienia to ich wielki atut. Jednak najważniejsze, by zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort – zarówno w podróży, jak i w miejscu wypoczynku. Zapewni je oświetlenie, które zmieści się w każdym aucie. Na które warto zwrócić uwagę?

Solidna latarka taktyczna
W domku letniskowym zabrakło prądu? Potrzebujesz poszukać więcej drewna do dorzucenia do ogniska? Na wakacyjny wyjazd dobrze zaopatrzyć się w klasyczną latarkę taktyczną – odporną na uderzenia i upadki, poręczną i gwarantującą odpowiednią ilość światła. W przypadku wyprawy w teren dobrze przyjrzeć się lampkom o odpowiednim stopniu pyło- i wodoodporności – np. IP65, co gwarantuje, że światło będzie świecić nawet w trakcie dużych opadów deszczu.
– Nowoczesne lampki taktyczne to połączenie kompaktowego rozmiaru i dużej mocy. Niektóre modele oferują aż 1000 lumenów i 300 metrów zasięgu – mówi Mirosław Pastor, Kierownik Działu Jakości i Serwisu w firmie Mactronic.

W miejsca, gdzie może być trudno o stały dostęp do zasilania, lepiej postawić na modele zasilane bateryjnie, a także na te, które oferują kilka trybów działania. Dzięki temu ilość światła lampki będzie zawsze idealnie dopasowana do wykonywanej czynności, a nie będzie np. oślepiać czy niepotrzebnie zużywać energię.

Komfort lampki kempingowej
Bezchmurne niebo, brak opadów i ciepłe noce umożliwiają spanie pod gołym niebem, jednak zawsze warto być przygotowanym na kaprysy pogody i nocleg pod namiotem. W takim przypadku świetnym wsparciem będzie niewielka i wydajna lampka kempingowa, która zmieści się w każdym samochodowym schowku. Nowoczesne lampy potrafią zapewnić ponad 500 lumenów silnego światła i działać nawet do 24 godzin na jednym ładowaniu. Lekkie, wytrzymałe, odporne na upadki i wodę znakomicie sprawdzą się na niejednym kempingu. Postawione na ziemi, stoliku czy zawieszone na umieszczonym w podstawie haku pozwalają spokojnie przestudiować mapę, poczytać książkę albo… doładować smartfona. Na rynku znajdziecie modele wyposażone m.in. w funkcję banku energii.

Wszechstronna czołówka
Niezależnie, czy wybierasz się na pieszą wyprawę po górskich szlakach, czy zabierasz rower, by „kręcić” po Mazurach, dobrze mieć pod ręką lampkę czołową. Ta może przydać się już na trasie. Wymiana opony lub konieczność zajrzenia pod maskę po zmroku? Możliwość pracy przy aucie zapewni lekka i wygodna czołówka. W takich sytuacjach przyda się sprzęt z technologią ADS, pozwalającą na dokładne dostosowanie jasności do oczekiwań, a także regulowany kąt głowicy, dzięki czemu światło zawsze pada tam, gdzie akurat chcemy. Wśród czołówek warto zwrócić uwagę na modele oferujące wiele źródeł światła, np. wyposażonych w zapewniające ciepłe światło diody ułatwiające czytanie map, czy czerwone diody tylne ułatwiające grupom wspólne poruszanie się po zmroku.

Szperacz na ekstremalne wyprawy
Planujesz poruszanie się autem w wymagającym terenie? Fani off-roadu lub wyjazdów do prawdziwej głuszy powinni znaleźć w swoich autach miejsce na porządny szperacz, czyli oświetlenie do zadań specjalnych. Oferujące potężną moc urządzenia (nawet 1600 lumenów) potrafią oświetlić okolicę na kilkaset metrów do przodu, bezbłędnie wykrywając wszelkie czające się na drodze przeszkody, jak np. trudne do pokonania doły czy fragmenty zwalonych drzew. Mogą być montowane na masce lub dachu samochodu, ale istnieją również modele wyposażone w wygodny chwyt pistoletowy, pozwalające kierować strumień światła dokładnie tam, gdzie patrzymy. Potężna moc to też duże zużycie energii – wydajne modele w trybie 100% zapewnią światło nawet przez 4 godziny, po czym konieczne będzie ich ponowne naładowanie – niektóre modele oferują ładowanie zarówno przez zapalniczkę samochodową, jak i normalną wtyczkę do kontaktu.

Najnowsze

Edyta Klim

Aldona Pieva i jej 7-dniowa wycieczka off-road wokół Litwy (video)

Aldona Pieva wzięła udział w wyprawie APL 2017, czyli dookoła Litwy w 7 dni, trasami off-road.

Video podsumowanie APL 2017 wokół Litwy od Aldony:

Najnowsze

Edyta Klim

ATWYLD – ubrania od motocyklistek dla motocyklistek

ATWYLD to marka z Los Angeles, którą stworzyły: Anya Violet, Jaime Dempsey i Corinne Lan Franco. Własny styl tylko dla motocyklistek!

„Słowo Atwyld jest czymś, co stworzyłyśmy, by reprezentować pojedynczą chwilę, która istnieje między strachem i emocjami. To ta chwila, gdy jesteś na absolutnej krawędzi strefy komfortu i otrzymujesz zastrzyk adrenaliny. Jeżdżąc motocyklem chcemy najczęściej, jak to możliwe, osiągać ten moment Atwyld” – tak o swojej marce mówią założycielki.

 

{{ vimeo(177137272) }}

 

Markę stworzyły trzy aktywne motocyklistki: Anya Violet, Jaime Dempsey i Corinne Lan Franco. Dziewczyny organizują kobiece zloty, kręcą filmy dokumentalne i biorą udział w różnych wyścigach motocyklowych. Zauważyły jednak brak na rynku typowo kobiecej marki motocyklowej, więc postanowiły ją stworzyć. Dopracowały swoją kolekcję w każdym szczególe, zadbały też o najwyższą jakość materiałów i szycia.

Klasyczna kurtka skórzana, wzmocniona elementami DuPont ™ Kevlar®:

Spodnie jeansowe ze wstawkami ze skóry i kevlaru:

Jeansowy zestaw ze splotu bawełny z ultra-wytrzymałymi włóknami uhmwpe:

Przewiewna bluza z ochraniaczami do ubierania pod dowolną kurtkę:

Więcej z kolekcji motocyklowej: https://atwyld.com/product-category/moto/

W kolekcji są także ubrania codzienne: https://atwyld.com/product-category/lifestyle/

Najnowsze