Pojedynek na szczycie

Lamborghini Aventador to jeden z najszybszych modeli supersamochodów na rynku. Czy jego moc jest jednak wystarczająca, by w wyścigu pokonać odrzutowiec?

Postanowiono to sprawdzić. Tego testu podjęli się redaktorzy duńskiego magazynu samochodowego – Bilmagasinet. Jak można się domyślić, konkurentem dla supersamochodu nie był przypadkowy odrzutowiec, a F-16 Fighting Falcon – prawdopodobnie największa ikona amerykańskich powietrznych sił zbrojnych.

fot. materiały prasowe

 Kto wygrał ten pojedynek?

Najnowsze

GP Kanady: Pierwsze w sezonie zwycięstwo Hamiltona

Hamilton wyprzedził Francuza Romaina Grosjeana z ekipy Lotus-Renault i Meksykanina Sergio Pereza z Sauber-Ferrari. Wciąż żadnemu z kierowców nie udało się w tym roku dwukrotnie stanąć na najwyższym stopniu podium.

Początek GP Kanady był spokojny. Rywalizacja na torze podgrzała się po pierwszej serii pit stopów, między okrążeniem 17 a 20, gdy z alei przed Vettelem wyjechał Hamilton. Chwilę później przed nimi był Alonso, jednak dzięki systemowi DRS Lewis zaatakował go skutecznie.

fot. redbullracing.com

Druga zmiana opon w McLaren-Mercedes nie była tak ekspresowa, były problemy z odkręceniem prawego tylnego koła i Hamilton wyjechał trzeci ze stratą 7 sekund do lidera. Jednak nic straconego, bo na świeżych oponach odrobił cały czas i sześć okrążeń przed metą odzyskał prowadzenie:

„To fenomenalne uczucie powrócić do Kanady i pokazać taką formę jak dzisiaj. Wiedziałem, że ten wyścig będzie niezwykle trudny. Na pierwszym przejeździe byłem zadowolony, że utrzymałem tempo Seba i od tego momentu czułem, że będę się liczył w walce o zwycięstwo. Naszą strategią zawsze były dwa postoje, bo wiedzieliśmy, że to najszybszy sposób na osiągnięcie mety. Ta wygrana jest jak moje pierwsze zwycięstwo w 2007 roku. W rzeczywistości powiedziałbym, że to jeden z najlepszych moich wyścigów od bardzo długiego czasu. Emocje w środku, są jak eksplozja. To po prostu niesamowite. To jest to, co kocham najbardziej w sporcie motorowym. Na koniec muszę przyznać, że wsparcie ze strony fanów było niesamowite – dedykuję im to zwycięstwo” – mówił podekscytowany Hamilton.

Radość w ekipie McLarena
fot. mclaren.com

Alonso zrezygnował ze zmiany opon, co okazało się być kluczowe dla jego słabego wyniku. Musiał zwolnić pod koniec i wykorzystali to rywale: Grosjean, Perez i Vettel:

„Ostatnie okrążenia były bardzo długie. Opony nagle straciły osiągi, a ja byłem zbyt wolny, aby bronić pozycji. Prawdziwym problemem była degradacja opon, z pewnością nie była nim strategia, która kosztowała nas najwyżej jedno miejsce. Teraz oczywiście łatwo powiedzieć, że powinniśmy postąpić inaczej, ale to oznaczałoby, że niczego nie spróbowaliśmy i równie dobrze moglibyśmy stracić pozycję na rzecz Vettela” – mówił Alonso.

Taktyka jednej wizyty w alei serwisowej okazała się być najsłabszym punktem Red Bulla i Ferrari. Szóste miejsce zajął Nico Rosberg, siódme Mark Webber – obaj kierowcy zrealizowali strategię dwóch zjazdów do boksów.

Michael Schumacher z Mercedes GP znów miał pecha – po pit-stopie i powrocie na tor okazało się, że nie udało się zamknąć ruchomego tylnego skrzydła kierowanego przez DRS. Konieczny był powrót na serwis, ale usterki nie udało się usunąć i jego bolid wprowadzono do hangaru.

Sukces w GP Kanady pozwolił Hamiltonowi objąć prowadzenie w klasyfikacji MŚ kierowców – zgromadził 88 punktów, o dwa więcej od Alonso i o trzy od Vettela. A kolejne Grand Prix Europy odbędzie się 24 czerwca na ulicznym torze w Walencji.

Wyniki GP Kanady:

 1. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 1:32.29,586

 2. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)  strata    2,513 s

 3. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)        5,260

 4. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)        7,292

 5. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)        13,411

 6. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)        13,842

 7. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)       15,085

 8. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)       15,567

 9. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)       24,432

10. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)        25,272

11. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)      37,693

12. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)    46,236

13. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)     47,052

14. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 1.04,475

15. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)     1 okr.

16. Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes)       1 okr.

17. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)       1 okr.

18. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault)    1 okr.

19. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)       1 okr.

20. Charles Pic (Francja/Marussia-Cosworth)       3 okr.

 

Klasyfikacja MŚ kierowców po 7 GP Kanady:

 1. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)   88 pkt

 2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)     86

 3. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)    85

 4. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)    79

 5. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)     67

 6. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)    55

 7. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)    53

 8. Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes)    45

 9. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)    37

10. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)  29

11. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)    21

 . Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)   21

13. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)    15

14. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)     11

15. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)  7

16. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)   4

17. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 2

 = Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)     2

 

Klasyfikacja MŚ konstruktorów po 7 GP Kanady:

 1. Red Bull-Renault 164 pkt

 2. McLaren-Mercedes 133

 3. Lotus-Renault 108

 4. Ferrari   97

 5. Mercedes GP   69

 6. Sauber-Ferrari  58

 7. Williams-Renault  44

 8. Force India-Mercedes 28

 9. Toro Rosso-Ferrari   6

Najnowsze

GP Kanady: Vettel bezbłędny w kwalifikacjach

Pole position przed GP Kanady w Montrealu zdobył Sebastian Vettel, który wyprzedził Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso. Mistrz świata zdobył swoje 32. pole position w karierze.  

W pierwszej części kwalifikacji Q1 nie było niespodzianek, a przy ładnej pogodzie wielu zawodników zdecydowało się na start w super-miękkich oponach Pirelli. Najlepszy czas uzyskał Sebastian Vettel, wyprzedzając Buttona i Hamiltona. A słabą formę zaprezentował Jean-Erick Vergne, który nie awansował do Q2 i przegrał rywalizację z obydwoma kierowcami Caterhama. W Q1 pierwsza siedemnastka zmieściła się w przedziale zaledwie 0.8 sekundy!

Podczas Q2 ponownie najszybszy był Vettel, a za nim zameldowali się Alonso i Hamilton. Do walki o pole position nie przeszli obaj kierowcy Saubera, Kimi Raikkonen, Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg oraz Bruno Senna i Pastor Maldonado, który wypadł na „ścianie mistrzów”:

„Na moim finałowym okrążeniu zbyt mocno wjechałem na krawężnik i skończyłem uderzając w ścianę, co jest rozczarowujące, gdyż byłem na dobrym okrążeniu, które powinno umieścić mnie w Q3” – mówił rozczarowany kierowca.

Webber, Vettel i Hamilton
fot. redbullracing.com

W Q3 Vettel nadal triumfował i odskoczył od rywali już po pierwszych przejazdach, a drugą próbą zszedł do rewelacyjnego czasu 1:13.784!

„Byliśmy dziś pewni tempa bolidu i byliśmy w stanie krok po kroku poprawiać się w kwalifikacjach. Bardzo cieszę się z rezultatu i z okrążenia w końcówce kwalifikacji. Jesteśmy teraz w świetnej sytuacji, ale oczywiście jutrzejsze popołudnie jest ważniejsze. Ustawimy się osiem metrów przed Lewisem, a potem zobaczymy, co uda się zrobić dalej” – mówił Vettel po kwalifikacjach.

Podczas GP Kanady obok Vettela stanie Lewis Hamilton, który swoim drugim przejazdem odebrał to miejsce Fernando Alonso. Drugi rząd podczas wyścigu uzupełni Mark Webber. A z trzeciej linii wyjadą Nico Rosberg i Felipe Massa, którzy w Q3 okazali się szybsi od Romaina Grosjean i Paula di Resty. Piąty rząd zajęli Michael Schumacher i Jenson Button.

Wyniki kwalifikacji do GP Kanady:

Lp.      Imię i nazwisko          Zespół Q1       Q2       Q3

1          S. Vettel         Red Bull         1:14.661          1:14.187          1:13.784

2          L. Hamilton    McLaren         1:14.891          1:14.371          1:14.087

3          F. Alonso        Ferrari 1:14.916          1:14.314          1:14.151

4          M. Webber      Red Bull         1:14.956          1:14.479          1:14.346

5          N. Rosberg     Mercedes GP  1:15.098          1:14.568          1:14.411

6          F. Massa         Ferrari 1:15.194          1:14.641          1:14.465

7          R. Grosjean     Lotus   1:15.163          1:14.627          1:14.645

8          P. di Resta      Force India     1:15.019          1:14.639          1:14.705

9          M. Schumacher          Mercedes GP  1:14.892          1:14.480          1:14.812

10        J. Button         McLaren         1:14.799          1:14.680          1:15.182

11        K. Kobayashi  Sauber 1:14.101          1:14.688         

12        K. Raikkonen Lotus   1:14.995          1:14.734         

13        N. Hulkenberg            Force India     1:15.106          1:14.748         

14        D. Ricciardo   Toro Rosso     1:15.552          1:15.078         

15        S. Perez           Sauber 1:15.326          1:15.156         

Najnowsze

GP Kanady: treningi w rękach Hamiltona i Vettela

Dwa piątkowe treningi należały do Lewisa Hamiltona, natomiast w sobotę Sebastian Vettel nie dał szans rywalom. Hamilton musiał się zadowolić pozycją trzecią.

GP Kanady – pierwszy trening

Pierwszy, piątkowy trening to przede wszystkim rywalizacja pomiędzy Hamiltonem a Rosbergiem. Najlepsze czasy notował raz jeden, raz drugi kierowca. Jednak pod koniec treningu Rosberg zmienił opony na miękkie i nie zagroził już Hamiltonowi, który był szybszy o 0.118 sekundy od Vettela i o 0.218 od Rosberga. Pozycję czwartą zdobył Fernando Alonso z Ferrari, a  czołową piątkę uzupełnił Mark Webber w drugim Red Bullu.

fot. redbullracing.com

„Jestem bardzo zadowolony z początku weekendu – z tego, że deszcz odpuścił sobie na obie dzisiejsze sesje i z tego, że przeszliśmy z powodzeniem przez wiele zmian ustawień. Dziś super miękkie opony były trochę szybsze, ale ja wolałem te twardsze. To wspaniały tor do jazdy – to miejsce, które wymaga 100 procent oddania, w którym kierowca naprawdę robi różnicę. Jest tu kilka całkiem bliskich ścian i trzeba budować swoją prędkość stopniowo. Dziś było pozytywnie, ale zdecydowanie będzie to ciasny weekend, nie tylko w kwalifikacjach, ale także w wyścigu” – mówił Hamilton po treningu.

Wielu kierowców użyło miękkich opon, gdyż nad torem zawisły deszczowe chmury. Skończyło się na kilku kroplach, ale temperatura toru i powietrza nie przekraczała 21 stopni Celsjusza.

Zaraz po półmetku na około 13 minut wstrzymano jazdy czerwoną flagą dla Heikki Kovalainena, który dosyć poważnie rozbił prawą stronę swojego Caterhama na ścianie przy zakręcie 9.

 

Poz.        Kierowca     Zespół Czas    Okr.

   1          L.Hamilton  McLaren         1:15.564          30

   2          S.Vettel       Red Bull         1:15.682          29

   3          N.Rosberg   Mercedes        1:15.782          30

   4          F.Alonso      Ferrari 1:15.842          34

   5          M.Webber    Red Bull         1:15.897          28

   6          N.Hulkenberg          Force India     1:15.986          29

   7          K.Kobayashi           Sauber 1:16.000          31

   8          S.Perez         Sauber 1:16.249          32

   9          M.Schumacher        Mercedes        1:16.264          28

   10        J.Button       McLaren         1:16.347          12

   11        P. di Resta   Force India     1:16.460          32

   12        F.Massa       Ferrari 1:16.619          17

   13        P.Maldonado           Williams          1:16.859          26

   14        R.Grosjean   Lotus   1:16.890          36

   15        K.Raikkonen           Lotus   1:17.014          42

   16        J.E.Vergne   Toro Rosso     1:17.352          28

   17        D.Ricciardo Toro Rosso     1:17.580          31

   18        W.Pietrow   Caterham        1:17.935          23

   19        H.Kovalainen          Caterham        1:18.177          16

   20        P.de la Rosa HRT F1          1:18.182          26

   21        B.Senna       Williams          1:18.762          36

   22        N.Karthikeyan         HRT F1          1:19.354          23

   23        T.Glock        Marussia         1:20.004          21

   24        C.Pic            Marussia         1:20.067          23

 

GP Kanady – drugi trening

fot. mclaren.com

Hamilton nie dał szans rywalom także na drugim treningu i na czoło tabeli wspiął się już po 14 minutach. Zaczynał na oponach twardych, jednak potem zmienił je na miękkie, co zaowocowało najlepszym czasem dnia – 1:15.259.

Zagrozić Hamiltonowi mógł jedynie Fernando Alonso, który, mimo kilku niegroźnych przygód, zbliżył się do lidera na 0.054 sekundy. Felipe Massa w drugim Ferrari uzyskał trzeci czas, gorszy od rekordu o 0.151 sekundy. Czwarte miejsce należało do Sebastiana Vettela, który uplasował się bezpośrednio przed imponującym Paulem di Restą.

Ekipa McLarena po porannym wycieku oleju zdiagnozowała problemy ze skrzynią biegów w bolidzie Jensona Buttona, który wyjechał na tor dopiero na ostatnie 20 minut, pokonując 14 okrążeń. A Bruno Senna miał bliskie spotkanie z szykaną przy „ścianie mistrzów”, niszcząc także nowe, tylne skrzydło, jakie jego team przywiózł do Kanady.

Poz.        Kierowca     Zespół Czas    Okr.

   1          L.Hamilton  McLaren         1:15.259          43

   2          F.Alonso      Ferrari 1:15.313          36

   3          F.Massa       Ferrari 1:15.410          39

   4          S.Vettel       Red Bull         1:15.531          44

   5          P. di Resta   Force India     1:15.544          32

   6          K.Kobayashi           Sauber 1:15.651          37

   7          M.Schumacher        Mercedes        1:15.697          32

   8          N.Hulkenberg          Force India     1:15.799          39

   9          J.Button       McLaren         1:15.812          14

   10        N.Rosberg   Mercedes        1:15.878          40

   11        S.Perez         Sauber 1:15.898          38

   12        M.Webber    Red Bull         1:15.907          41

   13        P.Maldonado           Williams          1:15.987          39

   14        R.Grosjean   Lotus   1:16.360          29

   15        K.Raikkonen           Lotus   1:16.562          33

   16        H.Kovalainen          Caterham        1:16.981          24

   17        B.Senna       Williams          1:17.022          22

   18        W.Pietrow   Caterham        1:17.075          41

   19        J.E.Vergne   Toro Rosso     1:17.124          41

   20        D.Ricciardo Toro Rosso     1:17.716          34

   21        P.de la Rosa HRT F1          1:18.908          27

   22        T.Glock        Marussia         1:19.084          40

   23        N.Karthikeyan         HRT F1          1:19.378          21

   24        C.Pic            Marussia         1:16.902          18

 

GP Kanady – trzeci trening

Ostatni trening odbył się w sobotę, już przy pięknej pogodzie. Najlepszą formę pokazał Vettel, który stanowczo poprawiał czasy swoich rywali: Buttona, Alonso i Hamiltona. Aktualny mistrz świata F1 nieznacznie, bo tylko o 0,006 sekundy wyprzedził Fernando Alonso i Lewisa Hamiltona. Tuż za czołową trójką trening zakończył Mark Webber przed Pastorem Maldonado i Felipe Massą.

fot. redbullracing.com

Pecha już na początku sesji mieli Nico Rosberg, który zatrzymał się na torze już podczas pierwszego okrążenia, i Jean-Erick Vergne, który wypadł na zakręcie drugim. Problemy może mieć też Kimi Raikkonen, bo nieprzepisowo zjechał do boksów.

Poz.        Kierowca     Zespół Czas    Okr.

   1          S.Vettel       Red Bull         1:14.442          22

   2          F.Alonso      Ferrari 1:14.448          17

   3          L.Hamilton  McLaren         1:14.712          19

   4          M.Webber    Red Bull         1:14.724          21

   5          P.Maldonado           Williams          1:24.755          22

   6          F.Massa       Ferrari 1:14.767          21

   7          M.Schumacher        Mercedes        1:14.796          19

   8          R.Grosjean   Lotus   1:14.873          20

   9          K.Raikkonen           Lotus   1:14.977          21

   10        N.Hulkenberg          Force India     1:14.992          22

   11        P. di Resta   Force India     1:15.067          19

   12        S.Perez         Sauber 1:15.112          21

   13        K.Kobayashi           Sauber 1:15.126          24

   14        B.Senna       Williams          1:15.237          22

   15        J.Button       McLaren         1:15.327          22

   16        D.Ricciardo Toro Rosso     1:15.498          19

   17        W.Pietrow   Caterham        1:16.268          24

   18        H.Kovalainen          Caterham        1:16.545          20

   19        P.de la Rosa HRT F1          1:17.705          21

   20        T.Glock        Marussia         1:17.974          23

   21        N.Karthikeyan         HRT F1          1:18.189          21

   22        C.Pic            Marussia         1:18.684          23

   23        J.E.Vergne   Toro Rosso     -:–.—  3

   24        N.Rosberg   Mercedes        -:–.—  1

 

 

 

Najnowsze

Papierowy motocykl z nieba spadł…

Zapewne każdy miał kiedyś do czynienia z techniką origami. Co jednak dzieje się wtedy, kiedy entuzjazm tworzenia dzieł z kartek papieru łączy się z pasją do motocykli?

Na to pytanie odpowiedział Australijczyk, Jack Chen, który stworzył kartonowy model Yamahy YZF-R1 2007.

fot. materiały prasowe

Dzięki jego umiejętnościom, cierpliwości i pełnej kontroli nad nożycami, powstał model o gabarytach stanowiących 60% wielkości prawdziwego modelu.

fot. materiały prasowe

Efekty są zachwycające.

fot. materiały prasowe

Najnowsze