Piłka nożna czy szybkie samochody – co jest bardziej emocjonujące?

Na koniec sezonu UEFA Champions League firma Nissan - oficjalny globalny sponsor motoryzacyjny turnieju - poddała piłkę nożną ostatecznemu testowi. Celem testu była ocena, czy emocje wywoływane przez mecz są silniejsze od emocji odczuwanych przez pasażera Nissana GT-R.

We współpracy ze specjalistami w dziedzinie nauki o sporcie z Uniwersytetu w Loughborough Nissan wyposażył uczestników testu w urządzenia ubieralne umożliwiające monitorowanie i zapisywanie danych stanowiących podstawę indeksu emocji. Mierzono puls, tempo oddechu oraz aktywność elektryczną skóry, czyli parametry umożliwiające zbadanie wpływu emocji na fizjologię, a tym samym ustalenie, która z badanych sytuacji jest bardziej emocjonująca.

Eksperymenty przeprowadzono w czasie meczów UEFA Champions League i porównano je z reakcjami pasażerów Nissanów GT‑R prowadzonych przez profesjonalnych kierowców po słynnym belgijskim torze Spa-Francorchamps.

PIŁKA NOŻNA KONTRA SZYBKIE SAMOCHODY: WYNIKI

Reakcje fizjologiczne

Mecze piłkarskie
UEFA Champions League

Nissan GT-R na torze

Średni wzrost pulsu

39%

37%

Średni puls

91 uderzeń/min

100 uderzeń/min

Średni maks. puls

124 uderzeń/min

136 uderzeń/min

Średni wzrost tempa oddychania

140%

144%

Średnie tempo oddychania

15 oddechów/min

15 oddechów/min

Średnie maks. tempo oddychania

35 oddechów/min

35 oddechów/min

Dr Dale Esliger z Uniwersytetu w Loughborough skomentował porównanie wyników uzyskanych w obu eksperymentach: „Wcześniej tylko subiektywnie moglibyśmy oceniać poziom emocji wywoływanych oglądaniem meczu piłkarskiego oraz jazdą w fotelu pasażera ekscytującego supersamochodu, takiego jak Nissan GT‑R. Badania przeprowadzone w ramach prac nad Indeksem Emocji Nissana pozwoliły nam wykorzystać dane z innowacyjnych czujników do sprawdzenia fizycznych reakcji organizmu na każdą z tych emocjonujących sytuacji oraz wyodrębnić elementy, które mogą wywoływać najsilniejsze emocje.

W trakcie obu eksperymentów średni puls kibiców i pasażerów Nissanów GT‑R był porównywalny. Zgodnie z oczekiwaniami szczytowe wartości przypadały na najbardziej emocjonujące momenty, takie jak zdobycie bramki czy pokonywanie ostrego zakrętu.

Główne różnice dotyczyły fizjologicznych reakcji pasażerów samochodu i kibiców pod względem tempa oddechu. U osób oglądających mecze piłkarskie odnotowywano wzrost tempa oddychania, po którym następowało jego spowolnienie — kibice wstrzymywali oddech w oczekiwaniu na rozwiązanie kluczowych sytuacji na boisku, a wykres wahań emocji w czasie 90‑minutowego spotkania przypominał tor kolejki górskiej. Z kolei w przypadku pasażerów GT‑R tempo oddychania konsekwentnie rosło, co sugeruje bardziej stabilny poziom emocji”.

Wszystko, co robimy w firmie Nissan, jest podporządkowane emocjom” — powiedział Jean-Pierre Diernaz, wiceprezes ds. marketingu w Nissan Europe. „Nasz kultowy supersamochód GT‑R oraz sponsorowanie fascynującej UEFA Champions League to tylko dwa przykłady na to, jak bardzo staramy się zapewnić innowacje i emocje szerokiemu gronu odbiorców. Współpraca z Uniwersytetem w Loughborough pozwoliła nam zrozumieć fizyczny wpływ emocji na organizm człowieka. Naszym ostatecznym celem jest opracowanie globalnego indeksu emocji, obejmującego wiele różnych emocjonujących zdarzeń. Pomysłów na to, jakie jeszcze sytuacje moglibyśmy uwzględnić w indeksie, nie brakuje”.

Film na temat porównana poziomu emocji w czasie oglądania meczu UEFA Champions League i jazdy Nissanem GT-R.

Podczas zakończonego właśnie finału UEFA Champions League, Nissan był w centrum wydarzeń. Firma współpracuje ze swoim globalnym ambasadorem i zwycięzcą UEFA Champions League Garethem Bale’em, a także dostarczyła kultowe trofeum UEFA Champions League na stadion Principality w Cardiff.

W Nissanie GT‑R z 2017 roku moc 24‑zaworowego silnika 3.8 V6 z dwiema turbosprężarkami to 570 KM przy 6800 obr./min, co osiągnięto między innymi dzięki zwiększeniu ciśnienia ładowania oraz dzięki układowi indywidualnego sterowania zapłonem w każdym cylindrze. Wprowadzone względem modelu z poprzedniego roku zmiany pozwoliły poprawić przyspieszenie w środkowym zakresie (od 3200 obr./min) przy zachowaniu maksymalnego momentu obrotowego w szerszym przedziale mocy. Udoskonalono nawet kultowe brzmienie jednostki napędowej GT‑R, aby uzyskać jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze