
Pierwszy wyścig Formuły 1 w Azerbejdżanie
Już w niedzielę odbędzie się pierwszy w historii wyścig Formuły 1 w Azerbejdżanie. W Baku najlepsi kierowcy na świecie będą walczyć o Grand Prix Europy.
Miejski tor w stolicy Azerbejdżanu został zaprojektowany przez Niemca, Hermanna Tilke, który specjalizuje się w takich obiektach. Jego wcześniejszym dziełem jest chociażby tor w Soczi, gdzie odbywa się Grand Prix Rosji.
Baku Street Circuit powstał w 2012 roku, ale później modernizowano go dwa razy. Ostateczny profil został zaakceptowany przez FIA dopiero w 2014 roku. Jest na nim 12 lewych i 8 prawych zakrętu. Długość toru to 6,006 km, a kierowcy podczas Gran Prix będą musieli przejechać 51 okrążeń, czyli w sumie 306,51 km.
Miejska trasa przebiega przez historyczne centrum miasta. Organizatorzy od dwóch lat pracowali nad przygotowaniem wyścigu. Nad pracami czuwał Charlie Whiting, dyrektor wyścigów F1. Specjaliści podkreślają, że tor w Baku jest bardzo podobny do tego w Singapurze, ale można na nim osiągać wyższe prędkości i jest trudniejszy technicznie. Ambasadorem toru w Baku jest Fernando Alonso.
Będzie to już 23. Grand Prix Europy w historii. Impreza po raz pierwszy odbyła się w 1983 na brytyjskim torze Brands Hatch. Później wyścig organizowano na Nurburgring, Donington Park, a także Jerez i Walencji.
Grand Prix Europy jest 8 z 21 wyścigów w tegorocznym sezonie. Liderem jest Nico Rosberg (116 pkt), na drugim miejscu znajduje się Lewis Hamilton (107 pkt), a na trzecim Sebastian Vettel (78 pkt).
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: