Pierwsza w historii szefowa zespołu F1

Monisha Kaltenborn podczas ostatniej Grand Prix w Korei Południowej oficjalnie przejęła stery nad szwajcarskim teamem Sauber. Czy pierwsza kobieta z tak wysoką funkcją w "Królowej Motor-sportu" wyniesie zespół na szczyt?

Peter Sauber, z wykształcenia elektryk, od zawsze pasjonował się sportem motorowym. Pasja przeobraziła się w czyn wraz z nadejściem roku 1970. To właśnie wtedy, 42 lata temu powstały zalążki teamu, który obecnie ściga się w Formule 1.

fot. Sauber

Według założyciela, nadszedł jednak odpowiedni moment, aby ktoś inny przejął stery nad czwartym najstarszym zespołem w stawce. Wybór padł na Monishę Kaltenborn, która w 2010 roku została dyrektorem zarządzającym szwajcarskiej stajni. Skąd taka decyzja? „Już dość dawno zadecydowaliśmy, że Monisha przejmie kontrolę, ale czekaliśmy na odpowiedni moment. Teraz nadszedł odpowiedni czas, zarówno dla nas jak i dla niej” – powiedział założyciel zespołu, odchodzący na sportową emeryturę, Peter Sauber. 

„Nie mam wątpliwości, że Monisha ma wszystkie odpowiednie umiejętności aby być wybitnym szefem” – dodał Sauber. „Jestem pewien, że zapewni wszystkie wartości, które pozwolą utrzymać firmę w dobrej kondycji. To dla mnie niezwykle istotne.”

Obecny sezon dla teamu z Hinwil jest bardzo udany. Kierowcy zespołu aż czterokrotnie stawali na podium i w większości wyścigów walczą o solidne zdobycze punktowe. Po weekendzie w Korei zajmują 6. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, zaledwie 20 punktów za Mercedesem.

Cele Kaltenborn na przyszłość są jasne: „Wysoko stawiam poprzeczkę. Chcę prowadzić zespół naprzód i osiągać coraz większe sukcesy.”

Kiedy kolejna kobieta obejmie tak wysoką funkcję w zespole F1? Miejmy nadzieję, że już wkrótce!

Najnowsze

Nowe funkcje w systemie ABS firmy Bosch do motocykli

Firma Bosch przedstawiła nowe funkcje w 9. generacji systemu ABS do motocykli. Oprogramowanie i czujniki mają zagwarantować jeszcze wyższe bezpieczeństwo jazdy.

System ABS dziewiątej generacji firmy Bosch to układ kontroli jazdy dedykowany do wszystkich typów motocykli. Nowe funkcje dodatkowe dają producentom motocykli jeszcze więcej możliwości korzystania z rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. Różne warianty układów ABS 9 generacji można rozszerzyć o funkcję Offroad lub kontrolę trakcji. Obydwie funkcje będą dostępne od 2013 roku w motocyklach KTM – w modelach 1190 Adventure oraz 1190 Adventure R.

„Dostępny w wielu wariantach system ABS 9 z rozszerzonym zakresem funkcji pozwoli nam spełnić wymagania wszystkich producentów motocykli oraz ich klientów” – powiedział Fevzi Yildirim, dyrektor ds. systemów bezpieczeństwa do motocykli. 

ABS z funcją Offroad

W trybie Offroad charakterystyka poślizgu oraz inne parametry zostały zoptymalizowane w taki sposób, aby motocyklista także w terenie mógł hamować z optymalną skutecznością. ABS później ingeruje podczas hamowania. Funkcja pozostawia większą swobodę poślizgu pomiędzy oponami a nawierzchnią niż w przypadku ABS do zastosowań drogowych. Dzięki temu, jak mówi producent, tylne koło może łatwiej „zakopać się” w miękkiej nawierzchni, co poprawia skuteczność hamowania w terenie.

Kontrola hamulca przedniego koła motocykla dopuszcza większe opóźnienie bez ryzyka utraty stabilności.. Producent motocykli ma przy tym możliwość adaptacji trybu Offroad, aby motocyklista świadomie mógł blokować tylne koło i wykonać charakterystyczny dla sportów terenowych drift lub przy nawrocie „zarzucić” tył motocykla.

fot. Bosch

ABS z kontrolą trakcji 

Dzięki nowej funkcji kontroli trakcji opracowanej przez firmę Bosch zapobiega także poślizgowi tylnego koła w trakcie dynamicznego przyspieszania, zapobiegając niebezpieczeństwu podrywania przedniego koła. Kontrola trakcji wspomaga motocyklistę na nawierzchni asfaltowej, a teraz także w terenie – wyjaśnia Fevzi Yildirim. Funkcję kontroli trakcji można zintegrować we wszystkich dwukanałowych systemach ABS 9 firmy Bosch

Stosując dodatkowo czujnik nachylenia Bosch, funkcja kontroli trakcji będzie sterować maksymalną dopuszczalną mocą silnika podczas pokonywania zakrętów. Dzięki temu czujnikowi system 100 razy na sekundę kontroluje moc motocykla, oblicza jego nachylenie i kąt wyboczenia oraz przyspieszenie w pionie. Funkcję kontroli trakcji można zintegrować także w maszynach motokrosowych.

 

 

Najnowsze

Formuła 1: Massa zostaje w Ferrari

Mimo krążących od wielu tygodni plotek o tym, że Scuderia szuka kierowcy na miejsce Massy, w ubiegłym tygodniu oficjalnie potwierdzono, że Brazylijczyk zostaje na kolejny sezon.

Przez ostatnie tygodnie pojawiały się informacje i spekulacje jakoby obecny sezon był dla Brazylijczyka ostatnim. Jednak w ubiegłym tygodniu, dyrekcja zespołu poinformowała, że Felipe Massa, który ostatnimi czasy spisuje się rewelacyjnie podpisał kontrakt na sezon 2013. Dla Felipe będzie to już 8 sezon spędzony z Teamem z Maranello.

fot. materiały prasowe

Zawodnik w barwach Ferrari występuje od 2006 roku, z którym wygrał 11 wyścigów. W 2008 został wicemistrzem świata przegrywając zaledwie o punkt mistrzostwo świata z Lewisem Hamiltonem. Wcześniej, jako kierowca teamu Sauber był wielokrotnie zapraszany do Ferrari na testy aż w końcu ówczesny zarząd postanowił podpisać kontrakt z młodym Brazylijczykiem.

Zanim oficjalnie poinformowano o podpisaniu kontraktu z Ferrari łączony był Mark Webber – który przedłużył kontrakt z Red Bullem, Sergio Perez – który podpisał kontrakt z McLarenem oraz Nico Hulkenberg, który prawdopodobnie pozostanie w Force India.

Najnowsze

Jak przygotować motocykl do zimy

Opady deszczu i spadająca temperatura oznaczają, że koniec sezonu motocyklowego zbliża się nieubłagalnie. Niebawem okaże się, że nawet najszczersze chęci nie wystarczą w konfrontacji z obawami o własne zdrowie, a motocykl trzeba będzie odstawić do zimowego snu. Jak go przygotować, by następny sezon rozpocząć z przytupem? Oto kilka wskazówek.

Czasami przychodzą takie dni, kiedy jazda motocyklem przestaje być przyjemnością. Skostniałe ręce, czerwone policzki i wszechogarniający chłód nie pozwalają na dłuższe, rekreacyjne wyprawy. Innymi słowy – nadchodzi zima. By wraz z topniejącym śniegiem nie przeżyć kilku przykrych niespodzianek, zanim motocykl pójdzie „w odstawkę”, należy go do snu zimowego rzetelnie przygotować. Oto kilka podręcznych wskazówek:

1. Motocykl należy ustawić na stopce centralnej. Najlepiej, gdyby żadna z opon nie dotykała podłoża – korzystne jest jak najbardziej możliwe odciążenie obu kół. Jeśli maszyna nie posiada stopki centralnej, należy odwiedzić garaż kilka razy i przepchnąć motocykl w przód, by ucisk opon na podłoże nie był w tym samym miejscu.

2. Należy upewnić się, że motocykl jest dokładnie umyty i wysuszony, aby w żadnym miejscu nie było kropel wody, które przez okres zimowy mogą być powodem procesu korozji.

3. Uzupełnienie wszystkich płynów to podstawa – począwszy od oleju silnikowego, skończywszy na płynie chłodniczym (niezamarzającym). Warto pamiętać także o zatankowaniu baku do pełna, co uniemożliwi jego rdzewienie od wewnątrz, ale także powstawaniu wilgoci.

4. Materiał, którym chcemy okryć motocykl powinien być przewiewny – taki, który umożliwi odpowiednią wentylację powietrza. Płótno przeciwdeszczowe w tym przypadku nie sprawdza się i może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Materiał, którym chcemy okryć motocykl powinien być przewiewny
fot. materiały prasowe

5. Akumulator należy wymontować z motocykla i ulokować w suchym pomieszczeniu o optymalnej temperaturze powietrza. Akumulator powinien zostać całkowicie naładowany, a następnie w comiesięcznych odstępach jedynie doładowywany. Dodatkowo, końcówki instalacji warto pokryć wazeliną techniczną.

6. O wydechy też warto zadbać. W tym celu, wyloty układu wydechowego powinniśmy zatkać materiałami (najlepiej bawełnianymi), które wcześniej zostały nasączone olejem lub na końcówki założyć foliowe woreczki i umocować je gumką „recepturką”. Te czynności zapobiegają korozji elementów od wewnątrz.

7. Spuszczenie paliwa z gaźników.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się przydatne. Stosowanie się choć do części wymienionych porad z pewnością uchroni przed przykrymi niespodziankami w następnym sezonie – przy założeniu, że nie kończy się on dla Was 31 grudnia i nie rozpoczyna 1 stycznia.

Najnowsze

Palenie w samochodzie szkodzi zdrowiu pasażerów

Zapewne spora liczba czytelników wie, że palenie papierosów to bardzo złośliwy nawyk, którego ciężko się pozbyć. Tym sposobem oddziałujemy negatywnie nie tylko na swoje, ale także na zdrowie innych. Okazuje się, że dym papierosowy w kabinie samochodu bardzo źle wpływa na przebywających wewnątrz niepalących pasażerów.

W obliczu nowych obostrzeń prawnych związanych z zakazem palenia w miejscach publicznych, każdy palacz próbuje znaleźć idealną przestrzeń, by oddać się chwili relaksu z papierosem w dłoni. Podobno, najbardziej idealnym położeniem dla tych praktyk jest kabina samochodu – miejsce prywatne, odosobnione, gdzie nikt bez pozwolenia nie ma wstępu.

fot. materiały prasowe

Jak informuje organizacja Consumer Reports, ostatnie badania przeprowadzone przez brytyjskich ekspertów dowodzą, że kierowcy-palacze narażają swoich pasażerów na bardzo wysoki poziom biernego palenia.

W badaniu przeanalizowano około 100 wycieczek odbytych przez 17 kierowców – tylko trzech z nich było niepalących. Dowiedziono, że średnie zanieczyszczenie powietrza w kabinach tych trzech śmiałków wyniosło 7.4 mikrogramów na metr sześcienny (μg/m3).

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) bezpieczna wartość tego wskaźnika oscyluje w granicy 25 μg/m3.

Kiedy wycieczki niepalących znalazły się znacznie poniżej tej wartości, to sytuacja osób oddanych nałogowi wygląda znacznie gorzej – 85 μg/m3. Maksymalny wynik wyniósł zaś 385 μg/m3.

Wydawałoby się, że otwarcie okien, czy włączenie klimatyzacji rozwiąże problem – nic bardziej mylnego – wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza nie zmniejsza się i wciąż pozostaje ponad normą ustaloną przez WHO.

Wyniki te jawią się całkiem realne. Często bierni palacze po dłuższym przebywaniu w oparach dymu cierpią na bóle głowy, czy nawet nudności. A Wy, drodzy miłośnicy oraz antyfani nikotyny, jak zapatrujecie się na wyniki tych badań?

 

Najnowsze