Peugeot 308 Roadtrip – francuski podróżnik wyjeżdża na drogi

Peugeot właśnie wprowadza specjalną serię o nazwie Roadtrip dla modelu 308. Nie mogło oczywiście zabraknąć go w lakierze niebieskim Vertigo. Czy specjalna wersja będzie idealnym przyjacielem na wakacyjne wycieczki?

Z zewnątrz specjalna seria Roadtrip jest rozpoznawalna na pierwszy rzut oka dzięki logo Roadtrip umiejscowionemu na przednich błotnikach, urodziwym 16-calowym felgom „ZYRCON” w wersji diamentowanej oraz przyciemnianym szybom w tylnych drzwiach i klapie bagażnika. We wnętrzu natomiast znajdziemy tapicerkę Alcantara Mistra z przeszyciami w kolorach Orange Sunset i Szary Tramontane, dywaniki podłogowe z przeszyciami Orange Sunset i Szary Tramontane.
 
Również kierownica, panele drzwiowe, centralny podłokietnik, dźwignia zmiany biegów (w wersji manualnej) dostępne są z przeszyciami w kolorach Orange Sunset i Szary Tramontane. Producent dodał aluminiowy zestaw pedałów, podnóżek i progi drzwi z logo marki. Peugeot i-Cockpit składa się z błyszczącego 10-calowego cyfrowego panelu o wysokiej rozdzielczości.
 
 
Klienci do wyboru będą mieli pod maską silnik benzynowy PureTech 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią EAT8 albo silnik wysokoprężny BlueHDi 130 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub z automatyczną skrzynią biegów EAT8.
 
 
Standardowe wyposażenie zawiera: 

  • Adaptacyjny tempomat z funkcją STOP w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów (w wersji z manualną skrzynią biegów funkcja ta działa w zakresie prędkości od 0 do 30 km/h), z możliwością regulacji zalecanej odległości między samochodami,
  • VisioPark z kamerą cofania 180° i funkcją wspomagania parkowania. Mierzy ona dostępną przestrzeń parkingową i podczas manewrów wyręcza kierowcę w obsłudze kierownicy,
  • System automatycznego hamowania awaryjnego najnowszej generacji (rozpoznaje pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 5 km/h do 140 km/h, w zależności od wersji), 
  • System ostrzegania kierowcy o obecności pieszych w torze jazdy, działający do 60 km/h,
  • System aktywnego monitorowania pasa ruchu lub zjechania na pobocze, koryguje tor jazdy od 65 km/h,
  • System wykrywania zmęczenia kierowcy kontroluje czujność kierowcy w czasie długiej jazdy i przy prędkościach przekraczających 65 km/h. Kontrola odbywa się poprzez analizę niewielkich ruchów kierownicy,
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych,
  • System rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości,
  • Elektryczny hamulec postojowy,
  • Nawigacja 3D połączona z usługą TomTom® Traffic i cyfrowym radiem DAB, 
  • Bezkluczykowy dostęp i uruchomianie.

Najnowsze

Ford i Volkswagen zapowiadają trzy projekty samochodów. Wśród nich pick-up i miejski „dostawczak”

Volkswagen i Ford już w roku ubiegłym ogłosiły podjęcie kompleksowej kooperacji, obejmującej wspólne tworzenie pojazdów elektrycznych, lekkich samochodów dostawczych oraz podjęcie wspólnych kroków w kierunku rozwoju systemów autonomicznych.

Podpisana ostatnio umowa pomiędzy koncernami Ford i Volkswagen jest ważnym krokiem milowym we współpracy obu Grup. Umowa ta daje podwaliny pod stworzenie przez obie marki trzech projektów pojazdów dostawczych i obejmuje do 8 milionów pojazdów w całym cyklu życia produktów. Oprócz uzgodnionej już współpracy w zakresie skonstruowania średniej wielkości pick-upa, uruchamiane są obecnie projekty dotyczące budowy miejskiego samochodu dostawczego oraz Transportera w segmencie pojazdów o ładowności jednej tony. 

Ford, jako partner wiodący, będzie w przyszłości produkował na potrzeby marki Volkswagen Samochody Dostawcze nową wersję Amaroka, bazującą na modelu Ford Ranger. Następca Amaroka, począwszy od roku 2022, wytwarzany będzie w fabryce Forda w Silverton w RPA. 

Wraz z podpisaniem nowej umowy o współpracy, stworzono fundamenty dla dwóch kolejnych projektów motoryzacyjnych: Volkswagen Samochody Dostawcze opracuje miejski samochód dostawczy na bazie Caddy 5, który swą premierę miał w lutym tego roku. Będzie on, począwszy od roku 2021, produkowany dla Forda pod nazwą Transit Connect w polskiej fabryce Volkswagen Samochody Dostawcze w Poznaniu. Dla marki Ford będzie to pierwszy w historii samochód stworzony w kooperacji z marką Volkswagen Samochody Dostawcze. Produkcja nowego Caddy 5, który po światowej premierze w lutym 2020 roku został bardzo pozytywnie przyjęty przez międzynarodowe media, rozpocznie się w drugiej połowie tego roku w Poznaniu. 
Jednym z ważnych segmentów wśród lekkich samochodów dostawczych są auta dostawcze o potencjalnej ładowności do jednej tony. Również w tym segmencie Volkswagen Samochody Dostawcze i Ford stworzyły podstawy dla ścisłej współpracy. Opracowanie, wdrożenie i produkcja nowego Transportera będą leżały wg. umowy po stronie koncernu Ford. 

Na początku tego miesiąca podpisano również umowy o współpracy w zakresie rozwoju autonomicznej jazdy oraz włączono spółkę-córkę Grupy Volkswagen – AID, do ARGO AI. W ten sposób stworzono podstawy dla działającej w globalnej skali firmy, której celem jest rozwój jazdy autonomicznej. Partnerzy będą mogli w przyszłości korzystać z oprogramowania i systemu autonomicznej jazdy (SDS) zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem. 

Najnowsze

Trzyletnie dziecko wypadło z samochodu po kolizji!

Kolejna groźna sytuacja z dzieckiem, które wypadło z jadącego auta. Tym razem jednak nie w Polsce.

Na nagraniu z monitoringu widać jak samochód zjeżdża niespodziewanie na przeciwległy pas ruchu i zderza się z innym autem. Przez boczną szybę wypada z pierwszego pojazdu dziecko, wstaje i próbuje pobiec za samochodem. Na szczęście szybko złapał je postronny kierowca.

Małe dziecko wypadło z auta na zakręcie

Tymczasem auto sprawcy zataczało kolejne koła, aż wreszcie uderzyło w barierę energochłonną i się zatrzymało. Według opisu na nagraniu kierowca zasłabł, a jego samochód wpadł w poślizg, co nie jest prawdą – po prostu zwolnił i skręcił. Wydaje się, że po zderzeniu przez zniszczone drzwi zwisa dorosła osoba, która upuszcza dziecko na asfalt. Prawdopodobnie trzymała je na kolanach, a sama nie miała zapiętych pasów. Bardzo to rozsądne.

Najnowsze

Agresywny kierowca specjalnie wjechał w dwójkę rowerzystów!

Widzieliśmy już wiele przypadków agresji na drodze, ale nie przypominamy sobie drugiej tak bezsensownej i groźnej sytuacji.

Każdemu mogą puścić nerwy za kierownicą, ale to nigdy nie jest powód do agresywnego zachowania wobec innych użytkowników dróg. Opisywana sytuacja jest tym bardziej trudna do zrozumienia, że kierowca nie miał żadnych powodów do zdenerwowania!

Gonił po chodniku rowerzystę, żeby go potrącić!

Na nagraniu z samochodu, który jechał tuż za uczestnikami wypadku, widać dokładnie jak dwa samochody wyprzedzają dwoje rowerzystów. Rowerzyści jadą przy prawej krawędzi, droga jest pusta, kierowcy mogą bez problemu i zdejmowania nogi z gazu ich wyprzedzić. Pierwszy to robi, ale drugi nagle wjeżdża przed rowerzystów i gwałtownie hamuje.

Bezmyślny rowerzysta, czy nadpobudliwy kierowca?

Poszkodowani to małżeństwo – pani Ewelina na zwichnięty bark, a pan Grzegorz jest pobijany. W trakcie wypadku pękł mu kask. Sprawa jest tym bardziej przykra, że oboje są ratownikami TOPR – ludzie którzy spieszą innym z pomocą, nie raz sami się narażając, stali się ofiarami agresywnego 18-latka, który ledwie 3 miesiące wcześniej zdobył prawo jazdy.

Kierowca autobusu potrącił mijanego rowerzystę. Gdzie on miał oczy?

Jak poinformowała policja, sprawą zajmuje się komenda z Nowego Targu, która prowadzi postępowanie pod kątem spowodowania wypadku drogowego, co jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3. Śledczy nie powinni mieć wątpliwości co do umyślnego działania sprawcy – widać to dobrze na nagraniu, a z relacji pani Eweliny wynika, że kierowca trąbił na nich, a do wypadku doprowadził po zwróceniu mu uwagi przez pana Grzegorza. Cała relacja i nagranie ze zdarzenia poniżej.

Najnowsze

Edyta Klim

Jazda motocyklem w upalne dni – jak się chłodzić i nawadniać, kiedy się zatrzymać?

Słoneczna pogoda i wysokie temperatury mają bardzo duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Przegrzanie organizmu ma wiele negatywnych skutków – jak się przed tym chronić?

Dobra pogoda to jest to, co motocykliści lubią najbardziej, jednak gdy temperatury szybują powyżej 30 stopni °C, to komfort jazdy zaczyna spadać. W samochodzie od wysokich temperatur można się odizolować, a na motocyklu nie jest to możliwe. Im dłużej wystawieni jesteśmy na działanie wysokiej temperatury, tym bardziej organizm się przegrzewa i zalewa chłodzącym potem. Koncentracja spada, a rośnie zmęczenie i rozdrażnienie. Jak sobie z tym radzić i dłużej zachować komfort jazdy i koncentrację? Polecamy takie sposoby:

Unikaj najgorętszej pory dnia

Największe nasilenie promieni słonecznych obserwuje się w godzinach 12.00-15.00, więc można unikać planowania jazdy w tych godzinach, a przemieszczać się motocyklem wczesnym rankiem, późnym popołudniem lub wieczorem.

Nie rezygnuj z odzieży ochronnej

Mogłoby się wydawać, że koszulka i spodenki najlepiej przygotują nas na upał. Na motocyklu to tak nie działa. Pomijając fakt, że zwiększamy szanse na obrażenia ciała w czasie najmniejszego zdarzenia drogowego, to dużo szybciej wtedy się odwadniamy. Skóra wystawiona na działanie słońca i wiatru nie utrzymuje płaszcza chłodzącego potu, dlatego wciąż go wydziela, co może spowodować szybkie odwodnienie organizmu.

Wytwarzanie potu odbywa się kosztem płynów ustrojowych, a utrata zaledwie 2-3 procent masy ciała z powodu odwodnienia, może pogorszyć wydajność organizmu. Dlatego rozsądniej jest mieć na sobie ubranie motocyklowe w czasie upałów.

Używaj bielizny termoaktywnej

Istnieją chłodzące modele bielizny termoaktywnej, które po pierwsze chronią ciało przed odwodnieniem, a dodatkowo niwelują uczucie wilgoci i przykrego zapachu. Pocenie się jest bardzo ważnym czynnikiem regulacji temperatury ciała. Tak nasz organizm się chłodzi i nie powinno się tego procesu zakłócać, czy blokować. Przez użycie bielizny termoaktywnej można poprawić swoje odczucia z tym związane.

Dobierz odpowiednią odzież motocyklową

Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie dodatkowego kompletu odzieży motocyklowej, typowo na lato. W upale świetnie się sprawdzi odzież jasna z dużymi panelami z siatki mesh. A także biały kask z licznymi kanałami wentylacyjnymi, przewiewne buty i termoaktywna bielizna.

Coraz częściej motocykliści, szczególnie podróżujący w gorącym klimacie, decydują się na używanie kamizelek chłodzących. To w sumie dodatkowa warstwa odzieży, jedna taka, która pozwala na obniżenie temperatury ciała o kilka stopni. Takie kamizelki działają na zasadzie umiarkowanego chłodzenia z własnego nasycenia wodą (bez uczucia wilgoci) lub ze specjalnych wkładów, które aktywują się powyżej 21 lub 29 stopni °C.

Uzupełniaj płyny

Aby utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu trzeba uzupełniać płyny, utracone w wyniku pocenia się. Podczas upału należy je przyjmować w ilości od 10 do 12 mililitrów na kilogram masy ciała. Najlepiej jest pić mało, a często oraz wybierać płyny bogate w elektrolity. Może to być trudne do osiągnięcia w czasie jazdy, ale są specjalne systemy hydracyjne (bukłaki z rurką, camelbak) które można trzymać w plecaku lub w kurtce, a końcówkę rurki umieścić w kasku.

Dobrym zwyczajem jest korzystanie z diety bogatej w owoce, w dni poprzedzające dłuższą podróż w upale. Kofeina i alkohol nie są wtedy wskazane, gdyż są moczopędne i powodują utratę większej ilości wody. Warto unikać też słodkich napojów.

Polej się wodą

Można się schłodzić wodą również zewnętrznie, jednak lepiej unikać skrajności w postaci wody bardzo zimnej i kostek lodu. Lód na skórze spowoduje nagłe zwężenie naczyń krwionośnych, co może doprowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych.

Zamrożoną przez noc wodę można jednak wykorzystać w czasie jazdy – do picia. W ciągu dnia będzie się stopniowo rozmrażać, dzięki czemu nie będzie ciepła w czasie spożywania.

Planuj przystanki i dostosuj plan dnia

Nawet krótki postój w chłodnym miejscu pozwoli na dłuższe zachowanie równowagi organizmu. Dlatego warto zaplanować kilka przystanków np. nad wodą, w lesie, na stacji paliw z klimatyzacją. Motocykl też będzie zagrzany. Przed wyjazdem powinno się sprawdzić wszystkie jego płyny i ciśnienie w oponach.

Nie warto utrzymywać tych samych dystansów do pokonania i tempa jazdy, które były dobre w chłodniejsze dni. W upale szybciej się zmęczymy, pogorszy się zdolność myślenia i reagowania. Trzeba dostosować plan jazdy tak, żeby zregenerować siły utracone przez upał. 

Zabezpiecz o narażone na słońce części ciała

Przez szybkę kasku też można się opalić, a nawet narazić na oparzenie słoneczne, które oprócz bólu, przyczynia się do poczucia do zmęczenia, a nawet przyspiesza metabolizm i odwodnienie organizmu. Dlatego warto twarz i szyję (gdy jest odsłonięta) zabezpieczyć kremem z filtrem minimum SPF 30 i powtarzać jego dozowanie, zgodnie z wskazówkami na opakowaniu. Dobrze jest też mieć ze sobą cienką czapkę z daszkiem, żeby ją ubrać na postoju.

Długie godziny na słońcu wystawiają oczy na niebezpieczne promieniowanie UVA i UVB, co może powodować oparzenia oczu. Wtedy zaczynają łzawić, swędzą, są wrażliwe na światło, suche – co zdecydowanie utrudni dalszą jazdę motocyklem. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie oczu okularami przeciwsłonecznymi z filtrami, a im większa jest ich powierzchnia, tym pełniejsza jest ochrona.

Kiedy brakuje sił…

Długotrwałe przegrzanie organizmu spowoduje spadek sił, ciśnienia i objętości krwi, co wynika z utraty płynów i elektrolitów. Oprócz ogólnego zmęczenia objawy przegrzania organizmu obejmują: mdłości, omdlenia i intensywne pocenie się. Skóra będzie zaczerwieniona i gorąca w dotyku, częstość akcji serca będzie podwyższona, a także mogą wystąpić zawroty głowy, a nawet zaburzenia postrzegania.

Wtedy należy natychmiast przerwać jazdę i znaleźć miejsce chłodne, z dala od działania słońca. Wodę trzeba spożywać małymi łykami i ochłodzić się mokrą szmatką lub lekkim strumieniem chłodnej wody (ale nie zimnej). Odpoczynek powinien wynosić minimum 30 minut i można go połączyć z chłodną kąpielą w jeziorze lub rzece.

Jeżeli objawy nie ustąpią, to jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia udaru słonecznego, którego nie można zignorować. Temperatura ciała nadal będzie rosła, pocenie się także (stąd odczucie zimnej skóry). Tętno i tempo oddychania wzrosną, mogą wystąpić skurcze mięśni, nudności, wymioty, bóle głowy i dezorientacja, a nawet utrata przytomności. Dlatego konieczne jest skontaktowanie się ze służbami ratunkowymi, zanim nastąpi takie pogorszenie sytuacji. Do czasu przybycia pomocy trzeba kontynuować powierzchowne schładzanie ciała.

Po powrocie – odreaguj

Po powrocie z podróży w upale nadal spożywaj więcej płynów, owoców, a unikaj alkoholu i słodkich napojów. Odpoczywaj w chłodzie. Dobrze jest wziąć chłodną kąpiel i można zjeść lody.

 

Najnowsze