Pęknięta szyba – realne zagrożenie?
Powszechnie wiadomo, że pęknięta szyba samochodu stanowi realne zagrożenie. Mimo tego wielu kierowców decyduje się na jazdę z uszkodzeniami. Jakie konsekwencje dla bezpieczeństwa podróżujących niesie za sobą taka sytuacja?
Kontrola pojawiających się tzw. pajęczynek, rys czy też odprysków na szkle jest niezwykle ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa nie tylko kierującego, ale i pasażerów. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC oraz sieć serwisową NordGlass, choć większość kierowców zdaje sobie sprawę, że jazda z uszkodzeniem przedniej szyby stanowi realne zagrożenie, aż 1/3 z nich ignoruje taki stan rzeczy. Niestety świadomość zagrożenia spowodowanego jazdą z uszkodzoną przednią szyba auta nie przekłada się na reakcje kierowców mające na celu poprawę bezpieczeństwa. Co może powodować uszkodzenia szkła? Przede wszystkim przyczyniają się do tego kamyczki odbijane przez koła innych pojazdów czy też zły stan piór wycieraczek – szczególnie w okresie zimowym kiedy szyby pokryte są warstwą lodu lub szronu a wycieraczki przymarznięte. Zarysowania pojawiają się najczęściej podczas usuwania nagromadzonych opadów.
Pęknięta szyba stanowi zagrożenie dla kierowcy |
![]() |
fot. Creandi |
Warto podkreślić, że kierujący samochodem z uszkodzoną szybą narażony jest nie tylko utratę zdrowia, ale i konsekwencje karne. Zgodnie z artykułem 66 kodeksu drogowego pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. Co ważne, kierowca musi mieć zapewnione dostateczne pole widzenia oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Jeśli podczas kontroli drogowej policjant zauważy pęknięcie szyby na kierowcę może zostać nałożony mandat oraz dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Oprócz naprawy szyby konieczne będzie także wykonanie dodatkowych badań kontrolnych na stacji diagnostycznej.
W przypadku uszkodzenia szyby istnieją dwie opcje jego usunięcia. Jedną z nich jest wymiana całej szyby na nową. Najczęściej stosuje się ją wtedy kiedy uszkodzenie jest znaczne. Natomiast w niektórych sytuacjach wystarczająca może okazać się naprawa uszkodzenia np. poprzez specjalistyczne uzupełnienie. Zastosowanie tego rozwiązania możliwe jest wówczas jeśli pęknięcia czy odpryski są niewielkie. Takie usługi oferują profesjonalne serwisy zajmujące się samochodowym oszkleniem, a ich koszt jest znacznie niższy niż cena wymiany całej szyby na nową. Na względzie należy mieć także fakt, że koszt usługi jest zróżnicowany i w dużej mierze zależy od rodzaju szyby.
Źródło: Creandi.pl
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: