
Pas do skrętu bez kierunkowskazu. Czy trzeba sygnalizować oczywisty manewr?
Bez sygnalizowania swoich zamiarów innym kierującym, poruszanie się po drogach byłoby bardzo utrudnione i co rusz dochodziłoby do nieporozumień i konfliktowych sytuacji. Kierowcy nie raz zastanawiają się jednak co w przypadku, gdy nasze zamiary są jasne i jednoznaczne.
Spis treści
- Czy kierunkowskaz na pasie do skrętu jest obowiązkowy?
- Kiedy używać kierunkowskazów. Przepisy
- Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Czy kierunkowskaz na pasie do skrętu jest obowiązkowy?
Na polskich drogach nie brakuje kierowców, którzy uważają, iż takiego obowiązku nie ma. Włączają na przykład lewy kierunkowskaz, gdy zajmują pas do skrętu w lewo, ale później wyłączają migacz. Zwykle robią tak, gdy mają czerwone światło i muszą poczekać na możliwość wykonania manewru.
Ich zachowanie wydaje się logiczne. Skoro znajdują się na pasie, z którego można tylko skręcić w prawo lub w lewo, to żaden uczestnik ruchu nie powinien mieć wątpliwości co do tego, jakie mają zamiary i gdzie zamierzają pojechać. Czy mimo wszystko muszą wtedy włączyć kierunkowskaz?
Kiedy używać kierunkowskazów. Przepisy
Dobry kierowca wie, że nawet jeśli jakieś zachowanie na drodze, wydaje się być logiczne, nie zawsze ma ono poparcie w przepisach.
Dlaczego w Polsce nie mamy zasady 20 sekund? Każdemu jeździłoby się lepiej
Czy powyższy przykład rozumowania ma sens? Może i trochę ma, ale tym co obowiązuje w ruchu drogowym, są przepisy zawarte w Kodeksie drogowym. Ten zaś mówi jasno:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Nie ma tu zatem żadnego pola do rozważań czy dodatkowych interpretacji. Kierowca ma obowiązek sygnalizować zamiar wykonania manewru, a robi to za pomocą kierunkowskazu. Wyjątków nie przewidziano.
Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Z tego też powodu, że nie ma wyjątków, nie mamy co liczyć na pobłażliwość policjantów. Tłumaczenia w stylu „no przecież było oczywiste, gdzie będę jechał” też raczej nie pomogą. Bez względu na „oczywistości”, może nam zarzucić:
utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru
Mandat za brak właściwego sygnalizowania manewru, to 200 zł i 2 punkty karne.
Najnowsze
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
Wydaje się, że przesiadka na jednoślad w mieście to same korzyści - dowiedz się, czy ma to sens i czy jesteś na to gotowy. -
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
-
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Zostaw komentarz: