Parkowanie bez udziału człowieka? Bosch i Daimler mają na to zgodę!
Firmy Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz Badenii-Wirtembergii na stosowanie ich systemu zautomatyzowanego parkowania w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Usługa zautomatyzowanego parkowania samochodu jest dostępna za pośrednictwem aplikacji na smartfon i nie wymaga udziału kierowcy nadzorującego. Oznacza to, że mamy do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE¹, która otrzymała oficjalne zezwolenie na codzienne użytkowanie.
Decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak zautomatyzowane parkowanie samochodu w pierwszej kolejności są możliwe w Niemczech – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Prowadzenie i parkowanie samochodu bez kierowcy to ważne budulce mobilności jutra. System zautomatyzowanego parkowania dowodzi, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. Uzyskanie zezwolenia władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens w zakresie uzyskania w przyszłości zgody na usługi parkowania w garażach na całym świecie – mówi dr Michael Hafner, szef ds. techniki napędów i zautomatyzowanej jazdy w koncernie Daimler AG. Nasz projekt – jako pioniera w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy – toruje drogę do wprowadzenia w przyszłości zautomatyzowanego parkowania samochodu do masowej produkcji.
Dwóch partnerów, wspólny cel
Od samego początku priorytetem Boscha i Daimlera, jeśli chodzi o parkowanie bez kierowcy, było bezpieczeństwo. Ponieważ do tej pory nie uruchomiono oficjalnego procesu zatwierdzania funkcji zautomatyzowanej jazdy, które nie wymagają obecności kierowcy, władze lokalne – organu administracyjnego Stuttgart i ministerstwa transportu Badenii-Wirtembergii – od samego początku nadzorowały projekt wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa użytkowania nowych rozwiązań technicznych w zakresie jazdy i parkowania.
W rezultacie powstała kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i zatwierdzenia – kryteriami, które można stosować również poza projektem pilotażowym. Twórcy koncepcji określili, w jaki sposób samochód bez kierowcy wykrywa pieszych i inne pojazdy na swojej drodze i niezawodnie zatrzymuje się, gdy napotka przeszkodę. Ustanowili również bezpieczną komunikację pomiędzy wszystkimi elementami systemu i podjęli kroki w celu zapewnienia niezawodnej aktywacji manewru parkowania.
Rozwiązania techniczne, z których korzysta system parkowania bez kierowcy
Wjedź do garażu, wysiądź i „wyślij” samochód na miejsce parkingowe, dotykając jedynie ekranu smartfona – zautomatyzowane parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. Gdy opuszcza on garaż, żeby załatwić swoje sprawy, auto samoczynnie podjeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Później w taki sam sposób wraca do punktu odbioru. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury garażowej dostarczanej przez firmę Bosch oraz samochodowych rozwiązań technicznych Mercedes-Benz. Zamontowane w garażu czujniki Boscha monitorują korytarz, którym podąża auto, wraz z jego otoczeniem i dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Samochodowa technika zamienia polecenia spływające z infrastruktury na określone manewry. W ten sposób auta mogą nawet jeździć po rampach, tak aby poruszać się pomiędzy piętrami garażu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.
Kamienie milowe projektu
Bosch i Daimler rozpoczęli opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r., a latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny kamień milowy: zautomatyzowane parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach, z udziałem kierowcy i bez, po raz pierwszy zaprezentowano publiczności. Po premierze odbyła się intensywna faza testów oraz etap wdrożenia. Od 2018 r. goście muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu odpowiadającego za bezpieczeństwo, i dzielić się swoimi doświadczeniami. Jednym z aspektów pilotażowego projektu było przetestowanie koncepcji oświetlenia pojazdów. Turkusowe światło wskazuje, że samochód porusza się samoczynnie, w trybie jazdy zautomatyzowanej i informuje o tym przechodniów oraz innych użytkowników drogi. Spostrzeżenia z przeprowadzonych testów znajdują odzwierciedlenie w ustanowionej niedawno normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody władz to dla Boscha i Daimlera kolejny ważny kamień milowy: już wkrótce zainteresowani będą mogli wypróbować innowacyjną usługę parkowania na żywo, w codziennej eksploatacji, w garażu Muzeum Mercedes-Benz bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy odpowiadającego za bezpieczeństwo.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: