Agnieszka Serafinowicz

Paliwo będzie jeszcze droższe! Od nowego roku wróci VAT na benzynę

Paliwo od 1 stycznia najprawdopodobniej podrożeje, ale są pewne symptomy na rynku, sugerujące, że nie o wartość rosnącego podatku VAT.

Średnie ceny za paliwo na stacjach w Polsce nieco się ustabilizowały, niestety, na zbyt wysokim dla wielu poziomie. Zgodnie z danymi Reflex aktualnie średnia cena 1 litr bezołowiowej Pb95 to 6,56 zł, natomiast ta sama ilość oleju napędowego kosztuje obecnie na stacjach (średnio) 7,70 zł. Niestety, od stycznia najprawdopodobniej VAT wróci na poziom 23% (obecnie jest to 8%). To oznacza jeszcze droższe paliwo.

Unia Europejska straciła cierpliwość do „tarcz antyinflacyjnych” polskiego rządu, w efekcie od 1 stycznia 2023 roku VAT na paliwo powinien wrócić z aktualnego poziomu 8% na wcześniejszy, obowiązujący do końca stycznia 2022 roku poziom, czyli 23%. Oznaczałoby to sporą podwyżkę. Przedstawiciele rządu w każdej wypowiedzi dla mediów podkreślają jednak, że podwyżka paliw nie będzie aż tak drastyczna. Czy to w ogóle możliwe? W teorii – tak. Wystarczy zrozumieć, co składa się na cenę paliwa, którą płacimy na stacjach.

Paliwo – jakie są ceny hurtowe?

Cena paliwa to nie tylko sam koszt paliwa powiększony o podatek VAT. Tę oczywistą prawdę rozumie chyba każdy, ale już mniej ludzi zdaje sobie sprawę z tego, co tak naprawdę się na nią składa. Istotnie, największym składnikiem ceny jest cena produktu kupowanego przez stacje w rafineriach, czyli tzw. cena hurtowa. Jest ona podawana w kwotach za 1000 litrów, ale poniżej podajemy ceny hurtowe w przeliczeniu na litr (dane z pocz. grudnia), dla łatwiejszego porównania:

  • Benzyna bezołowiowa 95: 5,45 zł/l
  • Olej napędowy: 6,23 zł/l

Przy czym należy podkreślić, że mówimy tu o kwotach nie obciążonych podatkiem VAT, ale zawierających już obciążenia podatkowe paliw w hurcie. Poznajmy bliżej te składniki.

Paliwo w Święta

Paliwo – składniki ceny detalicznej

Cena hurtowa zawiera w sobie cztery składniki o cenie detalicznej decydują dwa ostatnie (najpierw dla benzyny bezołowiowej 95):

  • Koszt samego paliwa w rafinerii: 3,81 zł/l
  • Akcyza: 1,41 zł/l
  • Opłata paliwowa: 0,15 zł/l
  • Opłata emisyjna: 0,08 zł/l
  • Marża detaliczna: 0,62 zł/l
  • VAT (jeszcze 8%): 0,49 zł/l

Jak łatwo obliczyć, po zsumowaniu otrzymamy 6,56 zł/l – średnią cenę paliwa PB95 na stacjach

A teraz składniki ceny oleju napędowego:

  • Koszt samego paliwa w rafinerii: 4,71 zł/l
  • Akcyza: 1,10 zł/l
  • Opłata paliwowa: 0,33 zł/l
  • Opłata emisyjna: 0,08 zł/l
  • Marża detaliczna: 0,90 zł/l
  • VAT (8%): 0,57 zł/l

Suma da nam kwotę 7,69, czyli w zasadzie wspomnianą na wstępie średnią 7,70 zł za litr (ten grosz różnicy wynika z zaokrągleń, pamiętajmy, że kwoty hurtowe liczone są dla 1000 a nie jednego litra)

Podstawą dla podatku VAT płaconego przez klienta na stacji paliw jest hurtowy koszt paliwa (z akcyzą, opłatą paliwową i emisyjną) oraz marża detaliczna. Gdybyśmy hipotetycznie „zamrozili” podane wyżej grudniowe stawki i zmienili tylko VAT na 23% (co nas czeka od stycznia), wówczas cena benzyny Pb95 i ON wynosiła by odpowiednio: 7,47 zł/l i 8,76 zł/l.

Paliwo – co zrobić, by wzrost VAT zabolał mniej?

Mamy pewne podejrzenia, w jaki sposób można skompensować wzrost cen wynikający z wzrostu podatku VAT od stycznia. Warto odnotować, że mimo dość korzystnych cen ropy na światowym rynku, ceny w Polsce niespecjalnie spadły, za to marże detaliczne są dość wysokie. Innymi słowy, gdyby cena detaliczna w płynny sposób reagowała na cenę ropy na rynkach hurtowych, ceny już dziś powinny być zauważalnie niższe, a nie są. To sposób na to, by od stycznia wzrost VAT nie był tak odczuwalny. Można spodziewać się niestety, że ceny w Nowym Roku wzrosną, ale nie o tyle, ile by wynikało ze zmiany oprocentowania podatku VAT. Rząd ma jeszcze jeden instrument kontrolujący ceny paliw: akcyzę.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze