Oto jubileuszowy Nissan 370Z 50th Anniversary Edition

W Nowym Jorku został zaprezentowany Nissan 370Z 50th Anniversary Edition z roku modelowego 2020, w charakterystycznych wyścigowych barwach. Samochód pokazano światu w tym samym mieście, w którym pół wieku temu odbyła się amerykańska premiera oryginalnego Datsuna 240Z.

 Nie jest tajemnicą, że Datsun 240Z zapoczątkował popularność japońskich samochodów sportowych w Stanach Zjednoczonych” – powiedział Ivan Espinosa, wiceprezes ds. globalnej strategii produktowej i planowania w firmie Nissan. – Prawie tak samo znanym elementem historii modeli Z jest zmiana, jaką stuningowany przez Petera Brocka na potrzeby wyścigów 240Z spowodował w krajobrazie amerykańskiego sportu motorowego. Po debiucie BRE 240Z w 1970 roku Nissan/Datsun stał się jedną z firm odnoszących największe sukcesy w tej dziedzinie sportu w Ameryce, czego dowodem są tysiące zwycięstw w ostatnim pięćdziesięcioleciu.

370Z z roku modelowego 2020 będzie dostępny w czterech wersjach wyposażenia: podstawowej, Sport, Sport Touring oraz 370Z Nismo. Bazę dla 370Z 50th Anniversary stanowi wersja 370Z Sport, w największym stopniu oddająca „entuzjastycznego” ducha oryginalnego modelu 240Z.

Nadwozie 370Z 50th Anniversary Edition nawiązuje do barw oryginalnego wyścigowego BRE. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: białej z czerwonymi akcentami oraz srebrnej z czarnymi akcentami. Główne elementy stylistyczne BRE to dwa charakterystyczne pasy po bokach samochodu oraz kontrastujący kolor lakieru na pokrywach bagażnika i maski silnika, obudowach lusterek bocznych oraz słupkach A (czerwony w białych samochodach lub czarny w połączeniu ze srebrnym nadwoziem). Wąska linia z boku samochodu biegnie od reflektora do tylnej szyby i kończy się małym trójkątem inspirowanym słupkiem C Datsuna 240Z. Wersja jubileuszowa wyróżnia się także oznaczeniem 50th Anniversary na przednim błotniku, rocznicowym emblematem z tyłu i 19‑calowymi felgami z lekkiego stopu z czerwonymi akcentami.

370Z 50th Anniversary Edition zachował smukły profil poprzednich „zetek”, na który składają się takie elementy jak niska linia dachu, wznoszący się kontur tylnego bocznego okna oraz kąt pochylenia tylnej klapy. Biksenonowe reflektory w kształcie bumerangu oraz światła do jazdy dziennej LED harmonizują z wyrazistym kształtem przedniego zderzaka. Tylne światła – również z motywem bumerangu – brak tylnego spojlera oraz szerokie, mocno zarysowane błotniki podkreślają mocny, muskularny styl samochodu.

Dominuje mocno wyprofilowana deska rozdzielcza. Rozbudowana konsola środkowa oddziela fotele kierowcy i pasażera.. Jednym ze specjalnych akcentów jest obszyta alcantarą kierownica „50th Anniversary”, z inspirowanym wyścigami oznaczeniem położenia centralnego. Podgrzewane i elektrycznie regulowane w czterech kierunkach fotele są pokryte skórą i zamszem oraz mają regulację podparcia kręgów lędźwiowych. Ozdobiono je specjalnymi przeszyciami oraz grafiką i logo 50‑lecia wytłoczonym na oparciach. W całym wnętrzu rozmieszczono ciemne chromowane detale, takie jak specjalne nakładki na progi z logo Z. Tapicerka drzwi z syntetycznego zamszu jest zarezerwowana wyłącznie dla tej wersji modelu.

Sercem 370Z 50th Anniversary Edition jest silnik V6 Nissana o pojemności 3,7 litra. Jednostka rozwija 332 KM mocy i 366 Nm momentu obrotowego. Współpracuje on z 6‑biegową przekładnią manualną z systemem SynchroRev Match synchronizującym prędkość obrotową silnika przy redukcji przełożenia. System automatycznie kontroluje i dostosowuje prędkość obrotową silnika przy zmianie biegów. Polega to na minimalnej korekcie otwarcia przepustnicy tak, by przełączanie biegu było płynniejsze.

370Z 50th Anniversary Edition jest również dostępny z 7‑biegową skrzynią automatyczną z systemem Downshift Rev Matching, manetkami do zmiany biegów oraz adaptacyjnym sterowaniem zmianą przełożeń umożliwiającym szybkie (rzędu 0,5 sekundy) przełączanie biegów w trybie manualnym.

W jubileuszowej edycji modelu 370Z zastosowano specjalnie zestrojone dwuwahaczowe przednie zawieszenie z lekkimi wahaczami z kutego aluminium oraz sztywną ramą pomocniczą z lekkiego stopu, a także wydrążonym drążkiem stabilizującym. Niezależne wielowahaczowe zawieszenie tylne również jest sztywniejsze i lżejsze w porównaniu z konstrukcją stosowaną w poprzedniej odsłonie modelu. Tylna rama stanowi pojedynczą część, wykonaną bez zgrzewów. Amortyzatory o odpowiedniej charakterystyce podnoszą komfort jazdy przy obniżonym tarciu wewnętrznym. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem lepkościowym zapewnia optymalne przekazywanie siły napędowej na koła.

Samochód jest też wyposażony w skuteczne hamulce z wentylowanymi tarczami przy wszystkich czterech kołach, z ABS, elektronicznym rozkładem siły hamowania i wspomaganiem hamowania awaryjnego. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 14 cali i czterotłokowe zaciski, a z tyłu — tarcze o średnicy 13,8 cala oraz dwutłokowe zaciski. Charakteryzujące się dużą przyczepnością opony Bridgestone Potenza S007 zamontowano na kutych felgach RAYS z lekkiego stopu, ze specjalnym wykończeniem.

Najnowsze

Nowy Hyundai Sonata oraz ix25

Beijing Hyundai Motor Company (BHMC) zaprezentował zupełnie nowe modele Sonata oraz ix25 na rynek chiński podczas Auto Shanghai 2019. Samochody te wpisują się w wizję przyszłości marki Hyundai oraz oddają nową filozofię projektowania nazwaną Sensuous Sportiness.

Nowy Hyundai Sonata to sedan w stylu coupe, zaprojektowany według nowego języka designu Sensuous Sportiness, który wyrażają inspirowane światłem eleganckie i płynne linie, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu.

Nowy kompaktowy SUV ix25, znany na innych rynkach jako Hyundai Creta, wyróżnia się muskularną sylwetką. Samochód został dostosowany do chińskiego rynku i jest inspirowany tym samym językiem projektowania, co nowa Sonata, ale w innej interpretacji. Można to zaobserwować począwszy od nadkoli samochodu, przez zwiększony prześwit charakterystyczny dla SUV-ów, po unikalny, wyróżniający układ oświetlenia.

Zaprezentowane w Szanghaju modele Kona Electric oraz Elantra Plug-in są najważniejszymi elementami ofensywy samochodów elektrycznych Hyundaia w Chinach. Kraj ten jest liderem wykorzystania alternatywnych form napędów pojazdów. Wspomniane samochody stanowią więc ważny element strategii firmy Hyundai na rzecz elektromobilności nie tylko w Chinach, ale również na całym świecie.

Na stoisku  BHMC  zaprezentowano również sportowy model Hyundai Veloster N i oczyszczający powietrze model Hyundai NEXO zasilany wodorem.

Najnowsze

Mercedes Concept GLB – kompaktowa nowość

Mercedes pokazał nowy pomysł na SUV-a, zbudowanego na platformie aut kompaktowych. W przeciwieństwie do bardziej skupiającego się na wyglądzie GLA, GLB kładzie nacisk na przestronność i praktyczność.

Concept GLB wyróżnia się charakterystyczną, pudełkowatą bryłą. To, wraz z długim rozstawem osi (2829 mm) pozwala wygospodarować przestrzeń nawet dla siedmiu osób, przy zachowaniu długości na poziomie kompaktowego kombi (4634 mm).

Po raz pierwszy w kompaktowym Mercedesie występuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami, które można schować w podłodze bagażnika. To zresztą coś więcej niż „tylko” awaryjne siedzenia – oferują one wygodne warunki podróży dla dwóch średniej wielkości podróżujących.

Oparcie środkowego rzędu siedzeń jest dzielone 40:20:40 i można je złożyć, aby uzyskać równą powierzchnię ładunkową. Siedziska mają podział 40:60. Drugi rząd siedzeń przesuwa się w przód i w tył w zakresie 140 mm – o 90 mm do przodu, aby zwiększyć przestrzeń bagażową lub uzyskać więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnego rzędu, oraz o 50 mm do tyłu, jeśli potrzebna jest wyjątkowo duża przestrzeń na nogi w konfiguracji 5-osobowej. Również ośmiostopniowa regulacja pochylenia oparcia siedzenia w drugim rzędzie siedzeń pozwala lepiej dostosować GLB do aktualnych potrzeb.

Aby ułatwić dostęp do ostatnich miejsc, fotele w drugim rzędzie oferują funkcję łatwego wchodzenia: po naciśnięciu zlokalizowanej z boku fotela dźwigni odblokowującej następuje złożenie jego oparcia, a całe siedzenie przesuwa się do przodu. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie cztery foteliki dziecięce.

Fotele, okładziny i panele drzwiowe są częściowo obite skórą nappa i skórą nubukową, a dominującym odcieniem we wnętrzu prototypowego GLB jest „kasztanowy brąz”. W nawiązaniu do akcentów karoserii w kilku miejscach kabiny widoczne są pomarańczowe listwy ozdobne oraz przeszycia w tym samym kolorze. Środkowe sekcje przednich siedzeń, z tapicerką z nubukowej skóry, mają dwa równoległe rzędy perforacji, odsłaniające pomarańczową podszewkę.

Do wykończenia deski rozdzielczej i konsoli środkowej zastosowano orzechowe drewno o otwartych porach. Zdobi je rzeźbiony wzór plastra miodu, zanikający przy krawędziach poszczególnych paneli. Także pedały z polerowanego metalu mają ozdobne drewniane wstawki – również z wzorem plastra miodu.

Rozplanowanie deski rozdzielczej przypomina klasę B – z panoramicznym kokpitem oraz systemem multimedialnym Mercedes-Benz User Experience. Kokpit GLB wzbogacono o rurowe, typowe dla aut terenowych elementy z frezowanego aluminium. Poniżej trzech środkowych otworów wentylacyjnych zlokalizowano panel sterowania klimatyzacją – celowo w analogowej formie. Jego przyciski sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium.

Concept GLB jest napędzany 4-cylindrowym benzynowym silnikiem 224 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT. Samochód został wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Kierowca może wpływać na jego charakterystykę za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT Podczas normalnej jazdy w trybie Eco/Comfort napęd opiera się na rozkładzie 80:20 (przód:tył), a w programie Sport stosunek ten wynosi 70:30. W trybie off-roadowym sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład momentu obrotowego wynosi 50:50.

Najnowsze

Toyota Proace City – nowy gracz wśród małych dostawczaków

Proace City to zupełnie nowy model w gamie Toyoty, który debiutuje na targach Commercial Vehicle Show w Birmingham. Kompaktowy van wzmocni pozycję Toyoty na rynku aut użytkowych, dołączając do modeli Proace, Proace Verso i Hilux i uzupełniając ich ofertę pod względem wymiarów i ładowności.

Proace City został opracowany we współpracy z Grupą PSA. Będzie to nowa propozycja w szybko rozwijającym się segmencie kompaktowych vanów. Segment ten według przewidywań osiągnie w Polsce sprzedaż na poziomie 16 000 egzemplarzy w 2019 roku.

Kompaktowy van może mieć długość 4,4 m lub 4,7 m. Obie odmiany mogą otrzymać dwa lub trzy miejsca siedzące z przodu oraz nadwozie przeszklone do połowy lub w pełni. Dłuższa wersja jest dostępna także jako furgon brygadowy.

Proace City oferuje do 3,3 m3 przestrzeni bagażowej w krótszej wersji nadwozia i 4,3 m3 w dłuższej, z systemem Smart Cargo. To jeden z nielicznych modeli w segmencie, które mogą przewozić dwie europalety. Opcjonalny system Smart Cargo zapewnia największą w tej klasie długość przestrzeni bagażowej na poziomie 3,1 m lub 3,4 m odpowiednio dla krótszej lub dłuższej wersji auta. Proace City wyróżnia się ładownością, która wynosi 1000 kg dla obu długości nadwozia. Van może także ciągnąć przyczepę o ładowności 1,5 tony. Do wyboru są asymetryczne tylne drzwi (przeszklone lub nie) oraz klapa przeszklona unoszona do góry.

Odmiana osobowa Verso jest oferowana z pięcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi, zarówno w dłuższej, jak i krótszej wersji nadwozia.

Gama silników zawiera jednostki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 75 do 130 KM, współpracujące z 6-stopniową skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną.

Proace City pozwala na swobodne dostosowaniu do potrzeb przewozu osób lub towarów. Do wyboru są dwa indywidualne fotele lub trzyosobowa kanapa z przodu. To drugie rozwiązanie umożliwia montaż systemu Smart Cargo. Łączy on otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,3 m, a jej pojemność o 0,4 m3. Środkowe miejsce z przodu można obrócić, tworząc wygodny stolik z dodatkowym schowkiem pod spodem.

Proace City pełniący funkcję furgonu brygadowego mobilnego ma w drugim rzędzie składaną na płasko kanapę z przesuwaną przegrodą, by zwiększyć przestrzeń bagażową. Klapę przegrody można otworzyć, aby zmieścić długie przedmioty.

Model może zostać wyposażony w klapę w tylnej części dachu do przewożenia bardzo długich przedmiotów. Specjalna belka wzmacniająca krawędź otworu w dachu pozwala oprzeć na niej ciężar do 100 kg. W kabinie znajduje się wiele pojemnych, komfortowych schowków (w zależności od wersji) – od pojemników na monety i na kubki oraz duże otwarte półki po szuflady pod siedzeniami i schowki w dachu, drzwiach i podłodze.

W wersji pasażerskiej (Verso) opcjonalnie dostępny jest panoramiczny, szklany dach. W tej wersji auto można doposażyć w schowek nad głową podobny do tych, jakie montowane są w samolotach oraz centralny ruchomy schowek o łącznej pojemności 74 litrów, dostępny z drugiego rzędu siedzeń oraz z bagażnika. Dostęp do bagażnika w ciasnych przestrzeniach ułatwia opcja otwieranego okna w tylnych drzwiach.

Wnętrze osobowego Proace City Verso można skonfigurować na kilka sposobów. W drugim rzędzie mogą zostać zamontowane trzy indywidualne fotele lub składana kanapa, dzielona w proporcji 60:40. Trzeci rząd siedzeń może zostać dodany zarówno w dłuższej, jak i krótszej wersji nadwozia. Znajduje się tam wystarczająco dużo miejsca, by zmieściły się na nim dorosłe osoby. Dodatkowo kanapę w drugim rzędzie można przesuwać po szynach. W specyfikacji z trzema osobnymi fotelami w drugim rzędzie każdy z nich ma mocowanie fotelika Isofix. Wszystkie siedzenia pasażerów, łącznie z tym z przodu, po złożeniu tworzą płaską podłogę.

Toyotę Proace City wyposażono standardowo w pakiet Toyota Safety Sense zawierający układ zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem, asystenta rozpoznawania znaków drogowych, system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu oraz tempomat.

W drugiej wersji wyposażenia pakiet TSS zostaje uzupełniony o automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe i system rozpoznawania znaków drogowych. W najwyższej wersji wyposażenia do powyższych funkcji dołącza adaptacyjny tempomat oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Ostrzega on o zbliżających się szybko od tyłu pojazdach na sąsiednich pasach ruchu.

We wszystkich wersjach wyposażenia standardowo montowany jest system eCall, który automatycznie nawiązuje kontakt z krajowymi służbami ratowniczymi, dostarczając im najważniejszych informacji – takich jak fizyczne położenie samochodu i liczba pasażerów – a także spowoduje, że pasażerowie będą mogli się komunikować z operatorem alarmowym, nawet jeśli zostaną unieruchomieni.

Proace City jest wyposażony w 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, współpracujący z nośnikami audio i smartfonami, z funkcją MirrorLink dostępną dla wybranych smartfonów, Apple CarPlay z Siri oraz Android Auto z asystentem Google, a także z Bluetooth i wyjściami USB/Aux-in. System multimedialny może zostać rozszerzony o nawigację i aplikacje internetowe, w tym mapy 3D, rozpoznawanie komend głosowych oraz sieciowy serwis informacji o warunkach na drodze przez aplikację Tomtom Traffic.

W ofercie znajduje się również wyświetlacz przezierny typu Head-up Display, prezentujący w polu widzenia kierowcy kluczowe informacje, takie jak wskazówki nawigacji, ograniczenia prędkości czy funkcje systemów bezpieczeństwa czynnego. Dostępna na liście wyposażenia kamera cofania zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ułatwia manewrowanie, wyświetlając na ekranie dotykowym dynamiczny widok zarówno do tyłu w zakresie 180 stopni, jak i z góry. Statyczny obraz może obejmować zakres większy niż 180 stopni.

System Smart Active Vision oferuje jeszcze wyższy poziom wsparcia kierowcy. Jego działanie opiera się na dwóch kamerach i zamontowanym pod sufitem pięciocalowym ekranie, który w czasie rzeczywistym wyświetla wyraźny widok za samochodem i po bokach. Można wybrać widok do tyłu na dużym dystansie podczas jazdy do przodu i postoju oraz na krótkim podczas cofania. Widok z kamery może także objąć martwe pole po stronie pasażera.

Wybór trybów jazdy Toyota Traction Select pozwala dostosować do różnych warunków na drodze. Za pomocą obrotowego przełącznika można ustawić tryb Normal, Snow, Sand i All-terrain. Do kontroli ładunku służy Smart Load Indicator – kolejna funkcja unikalna w klasie kompaktowych vanów. System sygnalizuje przekroczenie 90% ładowności samochodu oraz włącza ostrzeżenie na desce rozdzielczej.

Najnowsze

Audi S5 napędza teraz silnik TDI

Po raz pierwszy w historii modelu, Audi S5 ma pod maska mocnego Diesla V6. Silnik 3.0 TDI, zarówno w wersji S5 Coupe, jak i w S5 Sportback,

Jednostka 3.0 TDI montowana w Audi S5 generuje moc 347 KM oraz a moment obrotowy 700 Nm dostępny jest w przedziale od 2500 do 3100 obr./min. Sześciocylindrowy Diesel rozpędza S5 Coupe od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a S5 Sportback w 4,9 sekundy. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna to 250 km/h. Zużycie paliwa ma wynosić 6,2 l/100 km, a więc średnio o 19 procent mniej, niż ich poprzednik z silnikiem benzynowym. Ten nadal jest oferowany na rynkach pozaeuropejskich. Jednostka 3.0 TFSI ma moc 354 KM i w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. generuje 500 Nm momentu obrotowego.

Silnik TDI w modelach S współpracuje teraz z elektrycznie napędzaną sprężarką EAV oraz z systemem mild-hybrid MHEV. Oba te podzespoły wbudowane są w znajdującą się tu w standardzie 48-woltową główną sieć elektryczną. Po raz pierwszy w modelu S5 TDI 48-woltowy alternator-rozrusznik (RSG) jest sercem systemu mild-hybrid. Jego maksymalna moc rekuperacji to 8 kW. . Centrum dystrybucji energii jest chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh. Zamontowano go pod podłogą bagażnika.

Dzięki temu systemowi, gdy kierowca przy prędkości pojazdu pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, samochód nawet na 40 sekund przechodzi w fazę żeglowania – silnik całkowicie się wyłącza, ale litowo-jonowy akumulator wciąż dostarcza energię. Układ zarządzania pracą silnika, za każdym razem decyduje jaki tryb jest najbardziej wydajny: czy auto ma jechać w trybie żeglowania, czy w trybie biegu jałowego, czy ma rekuperować odzyskując energię kinetyczną. System start-stop z kolei załącza się już przy prędkości 22 km/h. Gdy samochód w tym trybie stoi np. na skrzyżowaniu, silnik uruchamia się ponownie już wtedy, gdy samochód przed nami ruszy – nawet gdy cały czas wciśnięty jest pedał hamulca.

3.0 TDI przekazuje moc do błyskawicznie i łagodnie przełączającej biegi, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej niższe biegi maja sportowe, krótkie przełożenia, podczas gdy biegi wysokie są dłuższe, co wpływa na redukcję ilości obrotów i zmniejszenie spalania.

Siła napędowa pochodząca z silnika trafia na koła za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. Centralnym elementem napędu Audi S5 jest samoblokujący, centralny mechanizm różnicowy. W normalnych warunkach jazdy mechanizm rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 40:60. Jeśli któreś z kół zaczyna tracić przyczepność, wtedy mechanizm różnicowy przekierowuje większość momentu na oś z lepszą przyczepnością. W ten sposób 70 procent mocy trafić może na oś przednią, a nawet 85 procent na oś tylną.

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy dodatkowo optymalizuje prowadzenie auta. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, sportowy dyferencjał dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując jakiekolwiek oznaki podsterowności. Przy wchodzeniu w zakręt albo podczas dodawania w nim gazu, większość momentu obrotowego dystrybuowana jest do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu. Opcjonalnie dostępne jest również zawieszenie z kontrolą stopnia tłumienia, w którym elektromagnetycznie sterowane zawory regulują przepływ oleju.

Standardowo, Audi S5 Coupe i S5 Sportback wyposażane są w 18-calowe felgi i opony w rozmiarze 245/40. Opcjonalnie zamówić można felgi 19-calowe, z oponami 255/35. Oprócz tego, w ofercie Audi sport dla obu S5 TDI znajdziemy 20-calowe felgi i opony 265/30. Hamulce pojazdu są równie duże i mocne. Wentylowane tarcze hamulcowe przedniej osi mają 375 mm średnicy. Obejmują je czarne (opcjonalnie czerwone), sześciotłoczkowe, stałe zaciski z logo S.

Najnowsze