Ostatnie treningi F1 w sezonie

Wyspa Yas przywitała dziś po raz pierwszy zespoły Formuły 1 na przepięknym torze zaprojektowanym w pracowni Hermana Tilke. Treningi nie przyniosły żadnych niespodziewanych roztrzygnięć.

Jaime Alguersuari, młody kierowca Toro Rosso wyprowadził na tor Yas Marina stawkę zawodników F1
fot. Toro Rosso

Nieśmiało, od okrążenia Jaime Alguersuariego podczas pierwszej sesji treningowej rozpoczął się weekend w Abu Dhabi. Czas kierowcy Toro Rosso odbiegał oczywiście od tych, jakie spodziewane są na tym obiekcie, ale jest to pierwszy, a więc historyczny wynik, jaki uzyskał kierowca F1 na tym obiekcie.

Nieźle spisywały się bolidy BMW Sauber. Robert Kubica przez długi czas plasował się na czele stawki. Jego bolid dobrze zachowywał się w trzecim, krętym sektorze, gdzie potrzebny jest duży docisk. 

W końcówce sesji szybszym kierowcą zespołu okazał się Nick Heidfeld, kończąc pierwszy trening na 5. miejscu. Najlepszy czas podczas porannego treningu uzyskał Lewis Hamilton, poprawiając wynik Alguersariego o ponad 1,5 sekundy. Brytyjczyk ustawił poprzeczkę poniżej 1 minuty 44 sekund. Zaraz za nim, z drugim czasem w tabelę wyników wpisał się panujący od dwóch tygo dni Mistrz – Jenson Button.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Okrążenia

1

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:43.939

18

2

22

Jenson Button

Brawn

1:44.035

0.096

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:44.153

0.214

28

4

23

Rubens Barrichello

Brawn

1:44.207

0.268

23

5

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:44.667

0.728

23

6

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:44.687

0.748

32

7

20

Adrian Sutil

Force India

1:44.688

0.749

14

8

14

Mark Webber

Red Bull

1:44.805

0.866

25

9

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:44.955

1.016

33

10

9

Jarno Trulli

Toyota

1:44.958

1.019

25

11

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:44.988

1.049

22

12

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:45.123

1.184

20

13

16

Nico Rosberg

Williams

1:45.649

1.710

27

14

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:45.679

1.740

25

15

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:45.704

1.765

27

16

7

Fernando Alonso

Renault

1:45.865

1.926

23

17

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:46.239

2.300

22

18

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:46.267

2.328

26

19

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:46.364

2.425

28

20

8

Romain Grosjean

Renault

1:46.411

2.472

27

Najnowsze

Prowadzenie mamy w… genach!

To, czy jesteś dobrym czy złym kierowcą, nie zależy od wieku, czy płci. Około 30 proc. z nas nosi w sobie odmianę pewnego genu, który sprawia, że nie jesteśmy takimi mistrzami kierownicy, za jakich się uważamy.

Driftować tak jak Karolina Pilarczyk chciałaby każda kobieta z benzyną we krwi. Tylko, jeśli nie ma odpowiedniego genu, może nigdy nie potrafić…
fot. Frendl

Jakość naszego prowadzenia zależy od genów dobrego, lub  złego kierowcy? Na nasze umiejętności wpływa gen sterujący poziomem białka BDNF, które ma istotne znaczenie dla komunikacji między komórkami nerwowymi. Testy na symulatorach jazdy pokazały, że osoby z wadliwą wersją genu osiągały wyniki przeciętnie o 20 proc. gorsze niż inni.

Testy objęły na razie tylko 30 osób. Jeśli potwierdzą się na większej grupie, mogą mieć poważne konsekwencje. Po pierwsze, specjaliści będą potrafili uświadomić kierowcom ich mniejsze możliwości i może skłonią ich do bardziej ostrożnej jazdy. Po drugie, być może błędne działanie genu da się jakoś skompensować i wtedy na drogach wszyscy będziemy bezpieczniejsi.

Źródło: RMF, Interia

Najnowsze

Jak rozróżnić motocykl Honda VTX?

Honda VTX 1300 i 1800 cieszy się uznaniem wśród fanów klasycznych motocykli typu cruiser. Mało osób jednak wie, że w ramach serii VTX występuje aż 21 różniących się od siebie wersji motocykla. Jak je odróżnić?

Honda VTX 1300 R
fot. Lidor

Na polskich drogach można spotkać praktycznie każdą wersję Hondy VTX. Niestety brak dostępu do informacji mówiących o podstawowych różnicach pomiędzy nimi powoduje, że często motocykliści, świadomie lub nie, wprowadzani są w błąd odnośnie modelu, który posiadają. Problem zaczyna się zwykle przy montażu określonej części, gdy okazuje się, że zakupiony element po prostu nie pasuje. Ceny np. szyby szybkiego demontażu typu Switchblade np. firmy National Cycle wraz z mocowaniami to wydatek zaczynający się od 1300 złotych, zatem koszt błędu bywa bolesny…

Łącznie spotkać można cztery wersje Hondy VTX 1300 i siedemnaście z serii 1800. Wiedza, jak rozpoznać specyfikację motocykla i jaką konkretnie maszynę posiadamy, przyda się w momencie zakupu samego jednośladu, jak również dobierania do niej akcesoriów. Oczywiście na rynku dostępnych jest wiele uniwersalnych dodatków pasujących do każdej wersji, jak np. manetki ISO-Grip marki Kuryakyn, chromowane osłony na wał i wahacz czy chromowane dźwignie hamulca i sprzęgła. Jednak zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku zakupu np. szyb, podnóżków, wydechów czy nakładek na biegi i hamulce Kuryakyn, które należy dobierać w zależności od modelu motocykla.

Na potrzeby każdej Hondy VTX z serii 1300 i 1800 producenci, tacy jak Kuryakyn, Show Chrome czy National Cycle przygotowali długą listę chromowanych akcesoriów, takich jak osłony na lagi, główki ramy, boczki, nakładki na przełączniki, zaciski hamulcowe i wiele innych. Każda z tych części różni się od siebie w zależności od wersji motocykla, dla której została zaprojektowana.

Honda VTX 1300
Honda VTX 1300 występuje w dwóch podstawowych odmianach – Custom (wersja C) oraz Retro, czyli modele R, S i T. To cztery różniące się od siebie motocykle, z czego kupujący często nie zdają sobie sprawy. Dodatki nie należą do najtańszych, tym większy więc kłopot w momencie, gdy nabędziemy akcesoria niepasujące do naszego modelu. Niestety, takie sytuacje zdarzają się dość często.

Honda VTX 1300 S
fot. Lidor

Jak najłatwiej odróżnić od siebie poszczególne modele? Skromne, utrzymane w minimalistycznym stylu przednie i tylne błotniki zastosowane w modelu Custom Hondy VTX 1300 nadają jej specyficzny uliczny wygląd. Wizualnie znacznie odbiega od wersji Retro wyposażonej z kolei w duże błotniki, podest dla kierowcy i tzw. kołyskę, czyli zmianę biegów w trybie palce-pięta. Charakterystyczne dla modelu R są aluminiowe koła, w wersji S spotkamy się natomiast z kołami klasycznie szprychowymi. Tymczasem Honda VTX 1300 Retro T to fabrycznie „ubrana” wersja R wyposażona w szybę, skórzane sakwy i oparcie pasażera. Przy zakupie np. szyby do Hondy VTX 1300 należy zwrócić szczególną uwagę na jej mocowania, ponieważ w wersji C występują odmienne od reszty przednie lagi. Proste rury zastąpiły tzw. szklanki.

Honda VTX 1800
Bardziej skomplikowana sytuacja przedstawia się przypadku posiadaczy Hondy VTX 1800. Modeli podstawowych jest sześć (R, S, T, C, F i N), ale w ich ramach występuje dodatkowo po kilka specyfikacji – dwie dla modelu T i po trzy dla pozostałych. W sumie to 17 motocykli posiadających zupełnie inne cechy i rodzaj wyposażenia. 

Wersje R, S i T powstały z myślą o zwolennikach stylu retro, o czym świadczą duże błotniki przednie i tylne, podest dla kierowcy, a także wspomniana wyżej kołyska. Podobieństwa i różnice pomiędzy nimi przedstawiają się analogicznie jak w przypadku Hondy VTX 1300 Retro. Model R został wyposażony w aluminiowe koła, S – klasyczne szprychowe, a T to fabrycznie „ubrana” wersja R wzbogacona o szybę, sakwy i oparcie pasażera.  Dodatkowo, silnik modeli R i S dostępny jest w kolorze srebrnym lub czarnym, a w przypadku T wyłącznie czarnym. Generalnie, wersje R i S dostępne są w trzech, a T w dwóch specyfikacjach. Różnicę widać np. w średnicy lag, co ma wielkie znaczenie przy wyborze szyb do Hondy VTX 1800. 

Honda VTX 1800 N
fot. Lidor

W przypadku modeli R i S Hondy VTX 1800 im wyższa specyfikacja, tym wizualnie „bogatszy” motocykl. Tyczy się to np. „półek”, do których przymocowana jest kierownica, lampa i przednie amortyzatory. W każdej wersji wykonane są z aluminium, jednak w przypadku specyfikacji drugiej i trzeciej polerowane są na wysoki połysk. Smaku dodaje także chromowana osłona chłodnicy, która wyróżnia trzecią specyfikację modeli R i S oraz połyskujące aluminiowe koła charakterystyczne dla modelu R w specyfikacji trzeciej. 

Podobne różnice i trzy specyfikacje wyróżniają „sportowe” VTX’y 1800. Wersja C motocykla została utrzymana w stylu street-rod, natomiast model F to sportowa, bardziej śmiała odmiana criusera.

Tymczasem model N Hondy VTX 1800 designem nawiązuje do eleganckiego, trendu neo-retro. Cechą charakterystyczną wszystkich trzech specyfikacji tej wersji motocykla są wielkie, schodzące niemal do ziemi błotniki z przodu i tyłu. Specyfikację pierwszą wyróżnia srebrny silnik, czarna osłona chłodnicy, a także matowa, aluminiowa „półka”, do której przymocowana jest kierownica, lampa i przednie amortyzatory. Motocykle w specyfikacji drugiej i trzeciej posiadają natomiast czarny silnik, polerowaną „półkę” oraz chromowane wykończenie lag o większej niż typowa średnicy (wiedza przydatna szczególnie w momencie zakupu szyby). Dodatkowo, cechą właściwą dla specyfikacji drugiej jest czarna, a dla trzeciej chromowana osłona chłodnicy. Jedynie w trzeciej specyfikacji można spotkać aluminiowe koła, polerowane na wysoki połysk.

Źródło: Lidor

Najnowsze

Facelifting Fiata Panda

Od pojawienia się na rynku we wrześniu 2003 roku do dnia dzisiejszego, wyprodukowano aż 1,5 miliona Fiatów Panda. Model na 2009 rok został nieznacznie zmieniony.

fot. Fiat

Panda rocznik 2009 to nie jest tylko jedno z wielu aut miejskich, ale cała platforma, na której Fiat stworzył rodzinę samochodów. Może być wyposażona w silniki beznynowe i diesla, z manualną lub sekwencyjną, skrzynią biegów Dualogic.

Zewnętrzny „face-lifting” Fiata Pandy MY2009 z przodu polega na zastosowaniu osłony chłodnicy w tym samym odcieniu, co nadwozie. Patrząc z boku można spostrzec opcjonalne relingi ze środkową częścią w kolorze matowego chromu i nowy wzór kołpaków kół dla wersji Dynamic. Teraz wszystkie Pandy nowej gamy będą wyposażane w lusterka zewnętrzne o większych rozmiarach oraz w czujnik zapięcia pasów bezpieczeństwa.

fot. Fiat

We wnętrzu zastaniemy nowy i odmieniony graficznie zestaw przyrządów oraz inne kolory tapicerki dla wersji Dynamic w kombinacji kolorów: czarno-niebieski, czarno-żółty i czarno-fioletowy.

Ponadto do oferty wprowadzono cztery nowe kolory nadwozia (żółty Tropicalia, niebieski Cha Cha Cha, fioletowy Tribal i czerwony Twist).

Najnowsze

Auto Arystokracja

Aston Martin, Caterham, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati, BMW, Porsche - wszystkie te marki zgromadziła w jednym miejscu Joanna Zientarska, która wspólnie z ojcem dzieliła się swoją pasją do ekskluzywnej motoryzacji w minioną sobotę, na corocznym wydarzeniu pod hasłem Auto Arystokracja.

fot. Auto Arystokracja

Już po raz szósty Joanna i Włodzimierz Zientarscy prezentowali swoją miłość do samochodów za pośrednictwem luksusowych marek.

Jeszcze dziś bogata galerią zdjęć z imprezy.

Idea najbardziej ekskluzywnych aut świata, przy akompaniamencie najnowszych trendów w modzie cieszy się coraz większym powodzeniem. Galę odwiedziło mnóstwo znamienitych gości, m.in. członkowie Business Center Club oraz gwiazdy, którzy mogli podziwiać niezwykłe motookazy: BMW 5GT, BMW X5 M oraz BMW X6 M – światowe premiery rynkowe, Jaguar XFR – najszybszy „dziki kot” koncernu, Aston Martin DBS Volante – wspaniałe cabrio nie tylko dla fanów Jamesa Bonda, Aston Martin V12 Vantage – piekielnie szybki Brytyjczyk wykonany niemal w całości ręcznie, Mitsubishi Lancer Ralliart, Audi R8, Audi A5 Sportback, Volvo XC60, Volvo S80, Grande Punto Abarth, Caterham 7 – niezwykły i legendarny samochód sportowy, Bentley GTC Speed,  Panamera – najnowsze „dziecko” z rodziny Porsche.

Odsłonięcie Bentleya Mulsanne
fot. Auto Arystokracja

Podczas Auto Arystokracji odbyła się premiera jednego z najbardziej ekskluzywnych samochodów świata – Bentleya Mulsanne, który specjalnie na tę okazję przyjechał do Warszawy. Przed wejściem witały gości ikony ekskluzywnej motoryzacji – Lamborghini Gallardo, Ferrari F430 i Maserati Grand Turismo. Ciekawostką był także francuski samochód PGO.

VI odsłonę Auto Arystokracji uświetniły dwa ekskluzywne pokazy mody. Najnowszą kolekcję jesień/zima 2009/2010 zaprezentowała ekskluzywna marka PATRIZIA PEPE. Piękne i bardzo kobiece ubrania delikatnie inspirowane rockowym stylem Jade Jagger wzbudziły prawdziwy entuzjazm i zebrały gorące brawa.

Na imprezę przybyły gwiazdy – Joanna Zientarska rozmawia z Małgorzatą Kożuchowską – ambasadorką Volvo C30
fot. Frendl

KAZAR pokazał to, co kobiety kochają najbardziej, czyli buty i torebki. Zaproszone panie miały również do dyspozycji stoisko Giorgio Armani oraz Perfumerii Douglas, gdzie profesjonalni wizażyści  wykonywali artystyczne makijaże. O dobry humor gości dbali barmani serwując nowość na rynku: Stock Prestige Vodka.

Wśród zaproszonych gości nie zabrakło gwiazd: Małgorzata Kożuchowska, Wojtek Brzozowski, Samuel Palmer, Ramona Rey, Jakub Przebindowski, Martyna Kliszewska, Andrzej Suprona, Kasia Laskowska, Anna Prus, Żora Korolyov, Kuba Bielak.

Wystawa obrazów uświetniła imprezę, dzięki znanemu na świecie malarzowi Arturowi Przebindowskiemu, który specjalnie na tę okazję namalował serię obrazów inspirowanych tematyką motoryzacyjną z cyklu „Znaki”.

Najnowsze