Opony polecane na zimę

Według Raportu Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent ! Dlatego, kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się długotrwale na poziomie poniżej 7°C, kierowcy powinni zmienić ogumienie z letniego na zimowe. Jakie opony wybrać?

W tym roku eksperci szczególnie docenili oponę Continental WinterContact TS 860, przeznaczoną do samochodów kompaktowych i średniej wielkości. Opona zdobyła pierwsze miejsce w teście ogumienia zimowego przeprowadzonym przez magazyn ,,Motor”, w którym przetestowano 8 modeli w rozmiarze 205/55 R16. Pierwszy etap testu odbył się na torze śnieżnym, wytyczonym w szwajcarskich Alpach. W drugim etapie wykonano pomiary na nawierzchni asfaltowej – ta część testu odbyła się na torze zlokalizowanym w centralnej części Niemiec. Opona zimowa klasy premium od Continental została uznana za ,,najbardziej wszechstronną oponę zimową, bezpieczną i przewidywalną na każdym rodzaju nawierzchni”.

WinterContact TS 860 została zaprojektowana z myślą o kierowcach, którzy jeżdżą po drogach Europy Środkowej i Zachodniej – czyli tam, gdzie zimy są zazwyczaj mroźne oraz wilgotne, a częste deszcze i niskie temperatury tworzą ryzyko występowania gołoledzi. Właśnie z tego względu celem inżynierów z Continental stało się zaprojektowanie opony, która zapewni maksymalne bezpieczeństwo w zmiennych zimowych warunkach pogodowych.

Wykorzystywana w produkcji opony Continental WinterContact TS 860 udoskonalona mieszanka gumowa Cool Chili charakteryzuje się wysoką zawartością siliki o maksymalnej przyczepności, co znacznie poprawia hamowanie oraz przenoszenie sił podczas hamowania na mokrych drogach. Zawiera ona również specjalne żywice, które zapewniają odpowiednią elastyczność opony w niskich temperaturach, a tym samym szybsze hamowanie na mokrych, oblodzonych czy pokrytych śniegiem jezdniach. Istotnym składnikiem mieszanki WinterContact TS 860 jest łańcuch elastycznych polimerów, którego obecność daje zauważalną poprawę właściwości trakcyjnych na wszystkich rodzajach nawierzchni zimą. W efektywnym hamowaniu na oblodzonych i oszronionych drogach pomaga także specjalny wielokanałowy wzór lameli, czyli Technologia Liquid Layer Drainage – dzięki niemu film wodny jest szybciej usuwany spod opony, a droga hamowania znacząco się skraca. Ponadto, w oponie zastosowano technologię SnowCurve+ z trójwymiarowymi rowkami bieżnika. Dodatkowy rowek w ścianie bloków bieżnika zapewnia lepsze wczepianie się w śnieg, a tym samym lepszą trakcję i przyczepność na zaśnieżonych zakrętach.

Zima na sportowo
Dla kierowców, którzy w okresie zimowym chcą cieszyć się pełnią osiągów i najwyższym poziomem bezpieczeństwa niezależnie od panujących warunków atmosferycznych, Continental poleca oponę WinterContact TS 860 S. Model przeznaczony do sportowych samochodów z silnikami o dużej mocy to rozszerzona wersja wielokrotnie nagradzanej opony WinterContact TS 860. Sportowa ,,zimówka” to połączenie najlepszych doświadczeń Continental w zakresie ogumienia zimowego i sportowego oraz innowacyjnych technologii opracowanych i wdrażanych przez niemieckich specjalistów.

WinterContact TS 860 S posiada szersze oraz większe bloki na zewnętrznym barku, co zwiększa sztywność poprzeczną i powierzchnię kontaktu z nawierzchnią. W efekcie kierowca uzyskuje maksymalną kontrolę oraz precyzję prowadzenia podczas pokonywania zakrętów na suchych zimowych drogach. Bloki żebra bieżnika są rozdzielone tylko cienkimi bocznymi rowkami, które tworzą sztywne żebro umożliwiające przenoszenie większych sił na suchych zimowych drogach – co prowadzi do zwiększenia skuteczności hamowania podczas dynamicznej sportowej jazdy. Wychodząc naprzeciw dynamicznemu, sportowemu prowadzeniu samochodów, niemiecki producent wyposażył oponę WinterContact TS 860 S we wzmocnioną konstrukcję, zapewniającą wyższą trwałość i odporność na obciążenia niż standardowe modele. Co więcej, model charakteryzuje się niskimi oporami toczenia, a co za tym idzie, zapewnia oszczędność paliwa.

Od 2007 roku eksperci z automobilklubów, niezależnych instytucji i magazynów motoryzacyjnych przeprowadzili przeszło 850 testów ogumienia. Opony Continental zdobyły najwyższe rekomendacje w ponad 700 z nich i niezmiennie od dekady są najwyżej ocenianymi oponami we wszelkich rankingach! Oceny przyznawane przez kluczowych recenzentów oceniających jakość ogumienia są najlepszym potwierdzeniem tego, że produkty Continental zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, komfort jazdy i właściwości jezdne, a także sprawdzają się nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych.

Dlaczego Polacy wybierają opony sezonowe?
Wyniki badań wskazują, że większość kierowców jeżdżących po polskich drogach jest świadoma zalet wynikających z jazdy na ogumieniu dostosowanym do pory roku – opony sezonowe zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach atmosferycznych i drogowych
do których zostały przystosowane. Wysokiej jakości opona zimowa zapewnia optymalne właściwości jezdne podczas jazdy w niskich temperaturach, po śniegu, błocie pośniegowym czy w czasie gołoledzi. Natomiast ogumienie letnie gwarantuje najlepsze właściwości na suchej oraz mokrej nawierzchni w okresie letnim.

Dwa komplety opon na cały rok
Klimat Polski charakteryzuje się dużą zmiennością pogody. Nasz kraj znajduje się w strefie oddziaływania czynników klimatu zarówno morskiego (od zachodu), jak i lądowego (od wschodu). Większy wpływ klimatu lądowego wywołuje np. suche, upalne lato czy mroźną zimę. Z kolei deszczowe lato jest efektem działania czynników klimatu morskiego. Wartości średniej rocznej temperatury powietrza wahają się od nieco powyżej 5°C do około 9°C. Charakterystyczną cechą klimatu Polski jest także wyraźny podział na okres zimowy i letni. Pierwszy trwa od listopada do kwietnia – średnia miesięczna temperatura powietrza w Polsce w tych miesiącach jest poniżej 7⁰C. Kwiecień, zgodnie ze starym porzekadłem, przeplata lato oraz zimę – i nierzadko w ramach jednej doby mamy dość drastyczne zmiany pogody. W ubiegłym roku, w kwietniu temperatura utrzymała się na poziomie 7,1⁰C – co według Continental, producenta opon i wiodącego dostawcy dla branży motoryzacyjnej, stanowi granicę wymiany opon sezonowych. Z kolei od maja do października w 2017 roku panował sezon, w którym doskonale sprawdzają się opony letnie. Co więcej, według wieloletnich danych klimatycznych IMGW opady deszczu i śniegu w Polsce występują przez niemal sześć miesięcy – w związku z tym jazda na oponach letnich przez cały rok jest bardzo niebezpieczna. Już w temperaturze 6⁰C, na mokrej nawierzchni droga hamowania z prędkości 80km/h na oponach zimowych będzie krótsza o 7 metrów w stosunku do opon letnich. Na zaśnieżonej drodze dla prędkości 48 km/h ta różnica wynosi 31 metrów[1]!

Za bezpieczeństwem stoi technologia
Oponę letnią charakteryzuje większa zawartość kauczuku syntetycznego w stosunku do naturalnego, co przekłada się na większą sztywność mieszanki. Jest to konieczne ze względu na zakres temperatur w jakich pracuje ogumienie letnie, które w wysokich temperaturach musi zapewnić optymalną przyczepność na suchej jak i mokrej nawierzchni. Kiedy jednak temperatura spada poniżej 7⁰C, mieszanka letnia traci elastyczność – im niższa jest temperatura, tym twardsza staje się opona letnia. A to z kolei przekłada się spadek przylegania do podłoża, przenoszenia sił przyspieszania i wydłużenie drogi hamowania. W przypadku ogumienia zimowego odpowiednia mieszanka zapewnia elastyczność gumy przy temperaturach poniżej 7⁰C. Widoczna różnica pomiędzy oponami sezonowymi to także rzeźba bieżnika. W ogumieniu zimowym bieżnik ma wiele lameli, co ułatwia przejazd po nawierzchni pokrytej błotem pośniegowym lub śniegiem. Z kolei bieżnik opon letnich jest tak zaprojektowany, aby skutecznie odprowadzać wodę – ze śniegiem czy błotem pośniegowym tak dobrze sobie nie radzi.

,,Opony są jedynym elementem, który łączy samochód z nawierzchnią. Sezonowe ogumienie wysokiej jakości zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, a co za tym idzie ogranicza ryzyko wypadku. Dlatego zakupu opon sezonowych nie należy traktować jako wydatku, ale jako inwestycję w bezpieczeństwo – własne, swojej rodziny i innych uczestników ruchu drogowego. Aby zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo oraz doskonałe osiągi w każdej sytuacji na drodze, Continental zaleca stosowanie opon letnich latem i opon zimowych zimą. Bo w Continental sezon na bezpieczeństwo trwa cały rok!” – powiedział Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.

Zgodnie z Raportem Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc[2]! Dlatego jednym z celów Continental jest zwiększenie świadomości kierowców na temat tego, że jazda na oponach sezonowych, dostosowanych do panujących warunków atmosferycznych ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Firma od wielu lat projektuje zaawansowane technologicznie opony sezonowe oraz wdraża rozwiązana, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Swoją strategię działania w tym obszarze zawarła
w Wizji Zero – wspieranej przez innowacje Continental – która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych.

 


[1] https://pzpo.org.pl/aktualnosci/korki-na-letnich-oponach-w-czasie-%C5%9Bniegu.html

[2] Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014

Najnowsze

Hamowanie w zimę na letnich, zimowych i całorocznych oponach – jakie są różnice?

Opony to część pojazdu, która bywa przez część kierowców bagatelizowana - szczególnie w obecnych czasach, gdy wielu sądzi, że wyposażenie auta w nowoczesne systemy bezpieczeństwa jest wystarczające. Opona nie jest jednak zwykłym kawałkiem gumy, a jednym z najistotniejszych dla bezpieczeństwa elementów samochodu i jedynym, który łączy samochód i jego systemy bezpieczeństwa z drogą.

W sezonie jesienno-zimowym tylko opony zimowe oraz całoroczne z symbolem alpejskim są w stanie zagwarantować odpowiedni margines bezpieczeństwa i lepsze osiągi podczas chłodniejszych temperatur, opadów deszczu lub śniegu. Dobry stan techniczny opon jest ważny dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Według Raportu Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent[1]! Dlatego,
kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się długotrwale na poziomie poniżej 7°C, kierowcy powinni zmienić ogumienie z letniego na zimowe. Jakie opony wybrać?

Opony zimowe to lepsza przyczepność jesienią i zimą
Opony zimowe są dokładnie testowane pod kątem parametrów wpływających na bezpieczeństwo – czyli przyczepności i drogi hamowania na mokrej, suchej, zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni. Badane są też efektywność paliwowa i odporność na zużycie. Dobre opony zimowe mają nie tylko wysokie parametry bezpieczeństwa, ale zapewniają zużycie paliwa czy poziom hałasu nie gorszy od tego opon letnich. Ponadto dają istotną przewagę przy ruszaniu z miejsca, utrzymaniu przyczepności w zakręcie i skracają drogę hamowania. Nie spóźnij się w tym roku! Pora zmienić opony!
Opony należy wymieniać tylko w profesjonalnych warsztatach, które dbają, by nie doszło do uszkodzenia żadnego elementu samochodu i nie używają starych maszyn wątpliwej jakości. Podczas niefachowego zdejmowania ogumienia z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony lub przerwać jej drutówkę.
Jeśli masz dwie dobrej jakości opony i dwie nieco gorsze, to pamiętaj – zawsze te lepsze powinny być założone na tył – bez względu czy masz napęd przedni czy tylni. Dlaczego? Tylko dzięki temu na zakrętach lub w czasie ostrego hamowania samochód będzie lepiej trzymał tor jazdy, a tył nie zacznie uciekać. Lepsza przyczepność i przewidywalność samochodu są ważniejsze niż szybkie ruszanie – potem trzeba się jeszcze przecież zatrzymać.  

Jak SUV-y z napędem 4×4 radzą sobie bez opon zimowych?
Samochody typu SUV są cięższe i mają wyżej położony środek ciężkości w porównaniu do zwykłych aut osobowych. Tym ważniejsze jest używanie dobrej jakości opon, gdyż potrzebują odpowiedniej przyczepności na drodze – na deszczu, śniegu lub lodzie. Napęd na wszystkie osie na nic się nie zda, gdy letnie opony stwardnieją niemal jak plastik – nawet jeśli samochód ruszy do przodu, to takie opony niewiele pomogą podczas hamowania i pogorszą przyczepność na zakręcie. Droga hamowania w przypadku ciężkich SUV-ów może być nawet dłuższa niż lżejszych aut posiadających napęd na jedną oś. Bez względu na to, jakim samochodem jedziemy, jazda na oponach nieprzystosowanych do warunków klimatycznych to hazard z własnym życiem.

Pułapki używania opon letnich zimą
Podczas jazdy na letnich oponach, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C zagrożenie rośnie wraz z prędkością samochodu. Dotyczy to nie tylko zaśnieżonych dróg, ale także mokrej czy śliskiej nawierzchni. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – obarczając kierowcę winą za rażące niedbalstwo i niedostosowanie opon do warunków na drodze i przez to doprowadzenie do kolizji lub wypadku. Ponadto na oponach bez homologacji zimowej nie można wjechać do większości krajów europejskich – wymóg ten jest stosowany już w 26 państwach Europy i u wszystkich sąsiadów Polski z wyjątkiem Ukrainy. Szybciej zahamujesz na zimowych, gdy zrobi się chłodno! Pora zmienić opony!

– W taką pogodę jak teraz, gdy poranki są już coraz bardziej chłodne i często pada deszcz, dobre opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową są gwarancją bezpiecznej jazdy. Nie czekajmy na pierwsze mrozy czy pierwszy śnieg. Cóż z tego, że rano na całkowicie suchej drodze opona letnia daje przewagę 20-30 cm w długości hamowania, jeśli wieczorem przy powrocie do domu ta droga może być mokra, a wtedy różnica w drodze hamowania na ogumieniu letnim przekracza znacznie długość naszego samochodu? Ilu z nas zmienia opony kilka razy dziennie, jak kierowcy rajdowi w czasie zawodów? – alarmuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych – są skuteczne już nawet przy 10-15 st. C na suchej drodze, ale też na mokrym asfalcie i kiedy robi się jeszcze chłodniej, aż do typowo zimowej scenerii. Różnica w długości hamowania między oponami letnimi i zimowymi to także „żyć albo nie żyć” dla pieszego przy przechodzeniu przez przejście. Naprawdę nie warto tak ryzykować odkładając wizytę w warsztacie i kierując się mitami na temat opon zimowych. Gdy pogoda się pogorszy, możemy do niego nie dojechać.

 


[1] Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014

Najnowsze

Tenisistka Naomi Osaka otrzymuje Nissana GT-R

Pochodząca z Florydy, lecz reprezentująca Japonię, młoda tenististka - Naomi Osaka, zapisała się już w historii światowego tenisa. We wrześniu zdobyła tytuł Wielkiego Szlema, a kilka dni temu odebrała kluczyki do równie sportowego jak ona sama, samochodu.

Wielki Szlem to w tenisie odniesienie zwycięstw przez zawodnika lub zawodniczkę we wszystkich czterech turniejach wielkoszlemowych. Należą do nich następujące turnieje: międzynarodowe mistrzostwa Australii, Francji, Anglii i Stanów Zjednoczonych.

We wrześniu złotymi zgłoskami zapisała się w historii tej elitarnej dyscypliny sportu Naomi Osaka. 21-letnia tenisistka jest czwartą w historii kobietą, która dokonała tego wyczynu (poniżej trzy poprzednie) w grze pojedynczej i pierwszą Japonką z takim trofeum. Zaraz po osiągnięciu tego sukcesu Nissan zaproponował sportsmence stanowisko ambasadora marki.

W poniedziałek 12 listopada, odbyła się uroczystość przekazania Naomi Osace kluczyków do jej nowego Nissana GT-R, w najbardziej pożądanej, flagowej wersji – GT-R Nismo. Silnik V6 o pojemności 3,8 litra z podwójnym turbodoładowaniem wytwarza 600 KM – o 30 KM więcej niż jakakolwiek inna z obecnych wersji GT-R. Auto w tym wariancie jest szczytowym rozwinięciem modelu GT-R, wyczynowym samochodem wyścigowym dopuszczonym do ruchu drogowego. Czerpie on to, co najlepsze z dziedzictwa legendarnego japońskiego super coupé. Cóż, podziwiamy i zazdrościmy.

GT-R Nismo kosztuje w Polsce 775 000 złotych.

Dotychczasowe zdobywczynie klasycznego Wielkiego Szlema w grze pojedynczej

  • Stany Zjednoczone Maureen Connolly (1953)
  • Australia Margaret Smith Court (1970)
  • Niemcy Steffi Graf (1988)

Najnowsze

Chciał zaoszczędzić klika sekund, doprowadził do stłuczki

Niektórych kierowców czasami korci, aby trochę „nagiąć” przepisy i ułatwić sobie życie. To wideo pokazuje, że nie warto tego robić.

Bohater tego nagrania postanowił zrobić coś, co ma na sumieniu niejeden kierowca. Chciał wyprzedzić kilka aut stojących w korku, aby szybciej móc skręcić w lewo. Ignorując przy tym ciągłą linę.

Miał pecha i te kilkanaście metrów wystarczyło, aby cały manewr zakończył się kolizją. Z prawej strony wjechał na drogę inny pojazd, który nie mógł spodziewać się samochodu wyprzedzającego na zakazie.

Najnowsze

Rowerzysta wjeżdża pod maskę auta. Na przejściu dla pieszych

Czasami można odnieść wrażenie, że niektórzy rowerzyści uważają się za pieszych. Zapominając o własnym bezpieczeństwie oraz o tym, że poruszają się znacznie szybciej, niż pieszy.

Jednym z nagminnie popełnianych przez rowerzystów wykroczeń jest przejeżdżanie przez przejście dla pieszych, co zwykle łączą z jazdą po chodniku. Dlaczego takie zachowanie jest groźne możecie zobaczyć na tym nagraniu.

Samochody stoją w niewielkim korku, a kierowca auta z kamerą prawidłowo zatrzymał się przed przejściem, aby w czasie postoju nie utrudniać pieszym poruszania się. Pozostałe pojazdy ruszają, rusza i on, kiedy nagle przed maskę wjeżdża mu rowerzysta. Z przebiegu rozmowy można domyślić się, że nie widział on nic złego we wtargnięciu na rowerze na przejście dla pieszych tuż przed ruszający samochód.

Najnowsze