Opony do motocykli

Skoro typowy motocykl ma tylko dwa koła to ważnym jest, aby wybrać do niego odpowiednie opony - chodzi przecież o zapewnienie najlepszej przyczepności na drodze, a tym samym nasze bezpieczeństwo

Producenci opon dzielą ogumienie do jednośladów w zależności od przeznaczenia motocykla. Są więc opony do motocykli drogowych, off-roadowych, enduro i wyścigowych, do motorowerów i skuterów, do krążowników i motocykli turystycznych, do motocykli sportowych, do quadów, chopperów. Przede wszystkim, każda opona ma średnicę felgi, więc kupując oponę upewnij się, że masz potrzebne informacje wynikacjące z dokumentacji technicznej motocykla. Średnica felgi to parametr mierzony w calach i waha się w zakresie od 8 do 21.

Wybierając opony do motocykla musisz stosować się do oznaczeń znajdujących się na ścianach bocznych ogumienia, które – poza średnicą – zawierają szerokość (zazwyczaj od 50 do 330 mm), stosunek wysokości profilu wyrażony jako procent szerokości (od 30 do 600 mm), prędkość (w km/h) i wskaźniki obciążenia (w kg). Dlatego też opona może mieć następujące oznaczenia z boku – 185/70 ZR17 M/C (58W), gdzie 185 to szerokość, 70 – wysokość wynosząca 129,5 mm, Z – wskaźnik prędkości wynoszący +240 km/h, R – opona radialna, 17 – średnica w calach, M/C oznacza “wyłącznie dla motocykli”, a 58 oznacza maksymalną wagę 236 kg.https://www.youtube.com/watch?v=3O68ZIp6-xg

Innym parametrem, który wymaga wzięcia pod uwagę podczas kupna opony, jest pora roku, dla której opona została zaprojektowana. Dostępne są letnie, całoroczne, a nawet opony zimowe. Ponadto, opony motocyklowe mogą być wykonane do zastosowania wyłącznie z przodu lub z tyłu, albo i tu i tu.

Odpowiedni montaż jest kluczowy, jeśli chcemy uzyskać optymalną wydajność. Opony motocyklowe, a także te dla samochodów, mogą mieć w środku dętkę lub mogą być bezdętkowe. Wzór bieżnika może się różnić, od tych skomplikowanych z wieloma rowkami i lamelami do tych całkowicie gładkich.
iezależnie od tego jaki motocykl posiadasz, mały miejski krążownik lub potężny chopper, odpowiednie opony do niego znajdziesz w sklepie online.

Najnowsze

Top 10 aut używanych najczęściej pojawiających się w ogłoszeniach o sprzedaży

Według miesięcznego raportu opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lipcu 2019 roku w Polsce pojawiło się 275.407 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli prawie 7.200 więcej niż w czerwcu. Jakie modele dominują w zestawieniu, a co za tym idzie - na jakie auta najczęściej "polują" Polacy?

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w lipcu 2019 roku był Opel Astra – 8.906 samochodów, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 6.895 samochodów, a na trzecim Volkswagen Passat – 6.882 samochodów.

Mediana ceny samochodu używanego w lipcu 2019: 18.000 PLN

Mediana przebiegu w lipcu 2019: 180.000 km

Mediana rocznika produkcji w lipcu 2019: 11,5 lat

Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w lipcu br. pojawiło się w województwie mazowieckim (48.357 ofert), a najmniej w województwie opolskim (4.474 ofert). Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 23 500 zł), a najtańsze
w kujawsko-pomorskim (14 499 zł). Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla, benzynowym oraz LPG.

Liczba ofert sprzedaży samochodów używanych w poszczególnych województwach wraz z medianą cen, przebiegu i wieku samochodów w lipcu 2019 roku:

Województwo

Liczba ofert                    w lipcu 2019

Mediana ceny (PLN)

Mediana wieku (lat)

Mediana przebiegu (km)

Mazowieckie

48357

23500

10,3

170000

Śląskie

33200

19500

10,8

164456

Wielkopolskie

32108

18700

10,9

171300

Małopolskie

22563

18500

11,4

176000

Dolnośląskie

20175

16900

11,8

184000

Pomorskie

16081

18900

11,3

187000

Łódzkie

15325

15900

12,1

184000

Kujawsko-pomorskie

12479

14499

12,6

193500

Lubelskie

11856

14900

12,9

205119,5

Podkarpackie

10767

16200

12,3

185000

Świętokrzyskie

9634

15900

12,5

199000

Zachodniopomorskie

9145

15500

12,4

193000

Niezidentyfikowane

8870

21900

10,2

170000

Warmińsko-mazurskie

7586

15500

12,7

196107

Lubuskie

6874

15800

12,3

191000

Podlaskie

5913

16900

12,4

192450

Opolskie

4474

18500

11,6

188665

Ogółem

275 407

18 000

11,5

180 000

ŁĄCZNIE: 275.407 ofert w lipcu 2019r.

Rodzaje silników w samochodach ogłaszanych do sprzedaży w lipcu 2019 roku:

Typ silnika

Liczba ofert

w lipcu 2019

Diesel

138 055

Benzynowy

113 411

LPG

20 465

Niezidentyfikowane

1 771

Hybrydowy

1 515

CNG

151

Elektryczny

38

10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w lipcu 2019 roku (zestawienie przygotowane przez AAAuto):

  1. Opel Astra (1 miejsce w czerwcu)
  1. Audi A4 (2 miejsce w czerwcu)
  1. Volkswagen Passat (3 miejsce w czerwcu)
  1. BMW 3 (4 miejsce w czerwcu)
  1. Volkswagen Golf (5 miejsce w czerwcu)
  1. Ford Focus (6 miejsce w czerwcu)
  1. Skoda Octavia (7 miejsce w czerwcu)
  1. Opel Corsa (10 miejsce w czerwcu)
  1. Ford Mondeo (8 miejsce w czerwcu)
  1. BMW 5 (9 miejsce w czerwcu)

Najnowsze

Samochody autonomiczne – taka czeka nas przyszłość?

Czy nowe technologie zmniejszą liczbę wypadków na polskich drogach? Czy kierowcy stracą kompetencje i zostaną zastąpieni przez komputery? Czy obecnie funkcjonujący model branży transportowej radykalnie się zmieni? Kiedy zobaczymy na drogach pojazdy bez kierowców? To pytania, na które odpowiedzi poszukuje konsorcjum Ministerstwa Infrastruktury, ITS i Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, realizujące projekt AV-PL-ROAD.

Akronim projektu oznacza pojazdy autonomiczne (ang. Autonomous Vehicles – AV) oraz pojazdy komunikujące się z innymi pojazdami i infrastrukturą (ang. Connected Autonomous Driving – CAD).

Pomysłodawcą i liderem przedsięwzięcia jest resort infrastruktury, który dostrzega możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej dla polskiej gospodarki w zakresie innowacyjnych produktów i usług związanych z pojazdami samojezdnymi.

Mam nadzieję, że nasz projekt będzie skutecznym narzędziem do wdrażania innowacji transportowych w Polsce. Rewolucja przemysłowa, w której obecnie żyjemy, potrwa może jeszcze tylko kilka lat i wtedy obudzimy się w zupełnie nowej rzeczywistości. Tylko od nas zależy, jak dobrze się do niej przygotujemy i czy mobilność 4.0 stanie się faktem również w Polsce – zaznacza Adrian Mazur, dyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury, kierownik projektu.

Nadchodząca automatyzacja zmieni funkcjonowanie obecnego modelu transportu. Wpłynie również na procesy cywilizacyjne, społeczne i gospodarcze, a także ukształtuje nowy model mobilności społeczeństwa. Pojazdy autonomiczne będą również oddziaływać na biznes i rynek pracy w usługach transportowych.

– Wyobraźmy sobie, że nasz samochód odwozi nas do pracy, a następnie nie parkuje pod biurem, tylko jedzie do myjni, albo odbiera nasze zakupy z supermarketu. To już nie futurologia, tylko nadchodząca rzeczywistość – mówi prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Ta dynamika rozwoju innowacji technologicznych – określana mianem Czwartej Rewolucji Przemysłowej – wymaga jednak podjęcia przemyślanych działań w wielu dziedzinach, w tym w obszarze prawa i infrastruktury. Zmiany dokonają się także w nas samych.

 – Będziemy musieli oswoić się z obecnością samojezdnych aut na drogach. W wielu przypadkach przełamać także strach i powierzyć kierowanie maszynie. I choć takie pojazdy cieszą się rosnącym zainteresowaniem, to jednocześnie budzą społeczne obawy o przekazanie maszynom części ludzkiej autonomii – zauważa prof. Ślęzak.

Warto zaznaczyć, że planowane działania rządu w obszarze pojazdów autonomicznych pozwolą na wsparcie i aktywizację społeczną m.in. osób niepełnosprawnych i wykluczonych. Wpłyną także na transformację obszarów życia objętych cyfryzacją transportu, np. w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych. Postęp odczują też polscy przedsiębiorcy.

– Rozwój technologii CAD jest bardzo dynamiczny. W ramach projektu opracowujemy obecnie analizę zagadnień technicznych automatyzacji, żeby dostarczyć decydentom najbardziej aktualną wiedzę na temat tego, co się dzieje na świecie – mówi prof. Włodzimierz Choromański z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Realizowany od grudnia 2018 roku projekt AV-PL-ROAD ma na celu przygotowanie Polski na nowe wyzwania, związane z bezpiecznym wdrażaniem do ruchu drogowego pojazdów zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomicznych. Jednym z jego istotnych aspektów jest plan utworzenia Centrum Kompetencji CAD. Budując zaplecze merytoryczne ITS rozwija kompetencje, jak również inwestuje w aparaturę badawczą w zakresie testowania technologii autonomicznych.

Zakłada się, że transport przyszłości oparty na nowym modelu mobilności przyniesie poprawę bezpieczeństwa na drodze, przede wszystkim poprzez zmniejszenie liczby i ograniczenie skutków kolizji i wypadków drogowych. Taka zmiana będzie miała nie tylko pożądany wymiar ludzki, ale i finansowy, bo w praktyce – tylko w przypadku Polski – oznacza to miliardowe oszczędności.

Wyeliminowanie skutków zmęczenia czy roztargnienia kierowcy, wspomaganie decyzji kierującego w sytuacjach zagrożenia, możliwość komunikowania się pojazdów, to narzędzia, które powinny znacząco wpłynąć na polepszenie bezpieczeństwa i efektywności ruchu drogowego.

Automatyzacja transportu doprowadzi także do zmniejszenia zatłoczenia miast poprzez wykorzystanie map cyfrowych i informacji o wolnych miejscach parkingowych w celu ograniczenia ruchu związanego z poszukiwaniem miejsca do zaparkowania – ocenia się, że pojazdy poszukujące miejsca do zaparkowania generują ok. 30 proc. ruchu w mieście. Oprócz tego, pojazdy autonomiczne nie będą potrzebowały tyle miejsc do parkowania, bo po dowiezieniu nas do pracy, mogą realizować inne zadania.

W ramach projektu AV-PL-ROAD przeprowadzone zostaną badania wybranych systemów automatyzujących prowadzenie pojazdów na zamkniętym torze badawczym i na wybranych odcinkach infrastruktury drogowej w Polsce. Analizie poddane zostaną również kwestie społeczne – nt. świadomości i wiedzy o pojazdach na różnym poziomie automatyzacji. Dodatkowo stworzony zostanie katalog potrzeb, barier i wytycznych niezbędny do kształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr technicznych i managerskich.

Rezultatem projektu będzie tzw. Mapa Drogowa wprowadzania pojazdów autonomicznych. Znajdą się w niej kierunki rozwoju automatyzacji w Polsce.

AV-PL-ROAD to akronim projektu „Polska droga to automatyzacji transportu drogowego”, realizowany w ramach I konkursu na projekty otwarte w ramach Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków”. Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach umowy Gospostrateg.

Najnowsze

Wszystkie dostawczaki w Polsce jeżdżą przeładowane? Niepokojące wyniki kontroli

Ponad 70 skontrolowanych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i niemal wszystkie przeciążone – to bilans ostatniej akcji ważenia busów przez inspektorów śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli i skierowali na przenośne wagi nieco ponad 70 samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Aż 69 z tych pojazdów przewoziło więcej towaru niż wynosiła ich dopuszczalna ładowność. Kierowcy przeciążonych busów zostali ukarani mandatami w kwotach od 50 do 1000 złotych. Mogli odjechać z miejsca kontroli ITD po przeładowaniu nadmiaru towaru na inne pojazdy.

W 6 przypadkach kontrole ITD zakończyły się również zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych z powodu stwierdzonych niezgodności wpisów ze stanem faktycznym, a także ujawnionych usterek stanu technicznego.

Najnowsze

Wyprzedzanie na zakazie i na trzeciego

„Przepisy przepisami, a wyprzedzić trzeba” - oto mentalność niektórych kierowców. Wszystko zarejestrowała kamera.

Wyprzedzanie na drodze jednopasmowej w terenie niezabudowanym może czasami nastręczać sporych trudności. Albo coś jedzie z naprzeciwka, albo dojeżdżamy do zakrętu lub wzniesienia. Co zrobić w takiej sytuacji?

Oczywiście czekać. Z pewnością nie brać przykładu z tych dwóch kierowców. Pierwszy zdecydował się na rozpoczęcie manewru wyprzedzania, chociaż musiał go kończyć już na ciągłej linii, a drugi wyprzedzał na trzeciego poboczem.

Najnowsze