Opel Zafira Life – poważna zmiana

Po dwudziestu latach od prezentacji pierwszej generacji Zafiry, historia modelu idzie w nowym kierunku wraz z debiutem czwartej generacji.

Opel Zafira Life to wielofunkcyjny minivan (MVP), który będzie dostępny z nadwoziem o trzech długościach. Zafira Life „Small” (4,60 m) rywalizuje z kompaktowymi minivanami, ale oferuje więcej miejsca i przestrzeni nawet dla dziewięciu osób oraz sterowane czujnikami przesuwane drzwi reagujące na ruch stopy. Zafira Life „Medium” (4,95 m) ma rozstaw osi wydłużony o 35 cm (do 3,28 m), co przekłada się na więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń i pozwala konkurować ze średnimi minivanami z segmentu D.  Zafira Life „Large” (5,30 m), z przestrzenią bagażową o pojemności około 4500 litrów, jest poważnym rywalem nawet dla większych vanów.

Zobacz też: teraz nowe, niższe ceny na samochody Jeep – sprawdź cenniki.

We wszystkich wersjach Zafiry Life Opel oferuje skórzane fotele zamontowane w aluminiowych prowadnicach, umożliwiających pełną i łatwą regulację. Wnętrze dostępne jest z pięcioma, sześcioma, siedmioma lub ośmioma skórzanymi fotelami. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości do 3,5 metra. Po złożeniu trzeciego rzędu foteli pojemność bagażnika w Zafirze Life „S” wzrasta do 1500 litrów (do wysokości dachu). Po wymontowaniu tylnych foteli (które równie łatwo można zamontować z powrotem) całkowita pojemność ładunkowa wynosi aż 3397 litrów.

Luksusowe wyposażenie „Lounge” jest dostępne w wersji z długim rozstawem osi i obejmuje przednie fotele z funkcjami masażu i podgrzewania oraz cztery ruchome fotele z tyłu ze skórzaną tapicerką i siedziskami o szerokości 48 centymetrów. „Bardzo ważni pasażerowie” mogą więc usiąść naprzeciwko siebie i korzystać z dużej przestrzeni na nogi. Ruchomy stolik można złożyć, aby zyskać miejsce na więcej drobiazgów. Pasażerowie mogą doładować swoje urządzenia mobilne z gniazdka 230 V.

Nowy minivan Opla jest wyposażony w liczne systemy wspomagające prowadzenie pojazdu. Auto rozpoznaje obecność pieszych przechodzących przez jezdnię i może zainicjować hamowanie awaryjne przy prędkości do 30 km/h. Na liście wyposażenia znajdziemy też adaptacyjny tempomat i systemy utrzymania pojazdu na pasie ruchu oraz wykrywania zmęczenia ostrzegają kierowcę, który zbyt długo prowadzi pojazd i powinien zrobić sobie przerwę w podróży. Unikatowy w tym segmencie jest kolorowy wyświetlacz projekcyjny z informacjami o prędkości, odległości od pojazdu poprzedzającego i wskazówkami nawigacyjnymi.

Systemy Multimedia i Multimedia Navi są wyposażone w 7-calowe ekrany dotykowe. Obydwa systemy mogą współpracować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia Navi oferuje dodatkowo nawigację z mapami Europy w widoku 3D. Jedną z opcji jest bardzo realistyczne odwzorowanie geograficznej charakterystyki terenu wzdłuż trasy podróży. Dzięki Opel Connect system nawigacji dostarcza bieżące informacje o ruchu drogowym i aktualnym stanie dróg. We wszystkich trzech wersjach wyposażenia dostępny jest system nagłośnienia z 10 głośnikami.

Światowa premiera Zafiry Life odbędzie się podczas Salonu Motoryzacyjnego w Brukseli 18 stycznia 2019 roku (dni dla publiczności: 19–27 stycznia 2019 r.). Zamówienia będą przyjmowane od lutego, a w 2021 roku do oferty dołączy wersja w pełni elektryczna.

Najnowsze

Nadjeżdża nowy Mercedes CLA

Na targach CES Mercedes zaprezentował nowego CLA, wyróżniającego się dynamiczną linią nadwozia i udoskonalonymi asystentami kierowcy, w tym również ulepszonym asystentem głosowym.

Połączenie wydłużonej linii dachu i bezramkowych szyb nadaje CLA sportowy charakter. Profil pasa przedniego nawiązuje do „rekiniego” nosa, a długą pokrywę silnika zdobią muskularne wybrzuszenia. „Twarz” modelu CLA tworzą płaskie reflektory w połączeniu z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i „diamentowym” grillem

Szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości to jedne z czynników, które sprawiają, że, CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa. Specyfikacja techniczna obejmuje wielowahaczową oś tylną, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednią z hydromocowaniami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, pozwalające kierowcy na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Gama kół obejmuje obręcze o średnicy od 16 do 19 cali.

Dzięki rozpoznawaniu gestów Asystent Wnętrza MBUX w nowym Mercedesie CLA sprawia, że korzystanie z różnych funkcji z zakresu inforozrywki oraz komfortu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Asystent Działa on w trybie bezdotykowym, zarówno w świetle dziennym, jak i w całkowitej ciemności. Pozwala na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne elementy. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Zobacz też: nowy Lexus ES – sprawdź ceny w Polsce

Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). W ten sposób można wywołać dowolne polecenie obsługiwane poprzez MBUX.Jedną z ulubionych, typowych komend jest: „nawiguj/prowadź mnie do domu”. Ponieważ system jest w stanie niezawodnie rozpoznać, kto go obsługuje, zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą do jednakowego gestu przypisać różne adresy.

Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie samo się włączy. Dzięki łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.

CLA oferuje także najnowszą obsługę głosową, która również korzysta z funkcji rozpoznawania zajętości fotela. Asystent głosowy odpowiadana komendy tylko tej osoby, która jako ostatnia aktywowała system, wypowiadając frazę „Hej, Mercedes”. Może też rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej złożone zapytania (początkowo na rynku amerykańskim), na przykład: „Które przyjazne dzieciom azjatyckie restauracje w pobliżu nie są ani chińskie, ani japońskie?”. MBUX potrafi zrozumieć skomplikowane pytania i szybko udzielać odpowiedzi w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna („Jak duży jest Teksas?”, „Ile tłuszczu ma awokado?”).

Kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne funkcjonalności z zakresu komfortu. Funkcja korzysta z: klimatyzacji, konfiguracji foteli pod kątem ich wentylacji, podgrzewania oraz masażu, a także oświetlenia oraz nagłośnienia, i tworzy określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.

Nowością są pakiety ENERGIZING z trenerem ENERGIZING COACH. Bazując na inteligentnym algorytmie, zależnie od sytuacji, usługa ta zaleca użytkownikowi skorzystanie z jednego z programów. Podczas targów CES 2019 swoją premierę świętuje także smartwatch Mercedes-Benzvivoactive 3. Jeśli kierowca używa tego lub innego, przenośnego urządzenia firmy Garmin, (tzw. wearable), dokładność zaleceń ENERGIZING COACH zostaje zoptymalizowana z uwzględnieniem osobistych parametrów, takich jak poziom stresu czy jakość snu. Celem jest tu zapewnienie podróżującym dobrego samopoczucia i relaksujących warunków nawet podczas długich, monotonnych podróży. Co więcej, na wyświetlaczu multimediów pojawia się pomiar pulsu dokonany przez urządzenie Garmina.

CLA oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, w tym funkcje pochodzące z klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu monitoruje sytuację na drodze: udoskonalone układy oparte na kamerach i radarach pozwalają mu rejestrować drogę do 500 m przed pojazdem. Funkcje asystujące wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie,oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.

Kolejny przykład transferu rozwiązań technicznych do klasy kompaktowej stanowią opcjonalne reflektory MULTIBEAM LEDW każdym reflektorze znajduje się18 osobno sterowanych diod LED o barwie światła dziennego. Na życzenie dostępne są także wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo CLA jest wyposażony w lampy halogenowe ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Również tylne lampy mogą w całości korzystać z diod LED.

Na targach w Las Vegas nowy CLA zadebiutował w wersji CLA 250, napędzanej 4-cylindrowym silnikiem benzynowym (1225 KM, 350 Nm), połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT Z chwilą wprowadzenia na rynek w maju br. do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi,w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

Najnowsze

KONKURS – Odpowiedz na pytanie i wygraj książkę: „Ubuntu. Motocyklowa odyseja samotnej kobiety przez Afrykę.”

Mamy dla was konkurs, w którym możecie wygrać inspirującą książkę Heather Ellis - "Ubuntu. Motocyklowa odyseja samotnej kobiety przez Afrykę". To fascynująca opowieść o przetrwaniu, marzeniach i kobiecej sile. Sprawdźcie szczegóły - czekamy na wasze odpowiedzi konkursowe!

Aby wygrać książkę „Ubuntu. Motocyklowa odyseja samotnej kobiety przez Afrykę” wystarczy odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego to właśnie Ty powinnaś/powinieneś wygrać tę nagrodę?”. 

Liczymy na waszą szczerość, kreatywność i pomysłowość! Prosimy o odpowiedzi w komentarzach, umieszczonych zarówno za pomocą Facebooka pod artykułem na motocaina.pl (może decydować również liczba like’ów Twoich znajomych pod Twoim komentarzem), jak i korzystając z naszego systemu komentowania pod konkursem.

Konkurs organizowany jest od dnia 12 stycznia 2019 r. od godz. 14:00 do dnia 15 stycznia 2019 r. do godz. 23:59 poprzez stronę internetową o adresie www.motocaina.pl. Ogłoszenie wyników: 16 stycznia 2019 r. 
Regulamin konkursu dostępny poniżej w pliku PDF. 

WYDAWNICTWO KOBIECE: 

A gdyby tak porzucić wszystko i przejechać samotnie motocyklem przez Afrykę?
15 miesięcy. 19 krajów. 42 000 kilometrów. Jedna kobieta, która ciągle chce więcej.
Heather Ellis ma 28 lat, kiedy w jej głowie pojawia się szalona myśl, aby udać się na motocyklową wyprawę po Afryce. Nieważne, że nigdy wcześniej nie wybrała się na tak długodystansową eskapadę, ani że nigdy tam nie była. Zaledwie rok później znajduje się w porcie w Durbanie, skąd rusza ukochaną Yamahą TT600 w przygodę życia. Przemierza góry Ruwenzori i Kilimandżaro. Pozostawiając za sobą tumany piachu, gna przez pustynie północnej Kenii, gdzie wpada wprost na uzbrojonych bandytów. Zostaje ocalona przez spracowanych rybaków łowiących w jeziorze Rudolfa. Nieprzerwanie pędzi dalej i zwiedza egzotyczne zakamarki. Na każdym etapie podróży pomaga jej lokalna ludność, której przedstawiciele uczą Heather na czym polega duch ubuntu – uniwersalna więź przyjaźni i współistnienia. 

REGULAMIN KONKURSU

Regulamin-konkursu-Motocaina-Wygraj-ksiazke_-Ubuntu.-Motocyklowa-odyseja-samotnej-kobiety-przez-Afryke.pdf

Najnowsze

Harman ułatwi rozmowy w samochodzie

Nową technologię wzmacniającą głosy podróżnych, a także poprawiającą komfort rozmów telefonicznych, zaprezentował Harman na targach CES.

Technologia nazwana Premium Comminications, wykorzystuje mikrofony umieszczone w aucie oraz system przetwarzający głos i inne dźwięki pojawiające się w kabinie. Jej zadaniem jest wzmacnianie tego, co chcemy usłyszeć i redukowanie niepożądanych odgłosów.

W ten sposób Harman stworzył trzy przydatne funkcje. Pierwsza to wzmacnianie głosu osób siedzących z przodu dla pasażerów z tyłu i na odwrót. To opcja spotykana już w niektórych samochodach, ale w tym przypadku łączona jest ona z kolejną, która wynosi ją na nowy poziom.

Chodzi o zaawansowany system redukcji hałasu, który eliminuje pogłos, jaki pojawia się zwykle, kiedy jednocześnie słyszymy czyjś głos oraz jego wzmocnioną wersję z głośników.  Zmniejsza on także odgłosy z zewnątrz oraz pracy wyposażenia samochodu (np. klimatyzacji).

Trzecia funkcja to tak zwane „strefy osobistej komunikacji”. Harman określa tak możliwość rozmawiania przez telefon przez każdego z podróżnych, albo korzystania z asystentów głosowych, bez obaw, że będzie im w tym przeszkadzał głos pozostałych osób, albo grająca w tle muzyka.

Najnowsze

Nissan chce zrewolucjonizować podróżowanie samochodem

Na odbywających się w Las Vegas targach CES Nissan prezentuje przyszłościową wizję pojazdu, który pomaga kierowcom „zobaczyć niewidzialne” poprzez połączenie świata realnego z wirtualnym i stworzenie niezwykłego doświadczenia jazdy samochodem podłączonym do Internetu.

Invisible-to-Visible (w skrócie I2V; „niewidzialne na widzialne”) to futurystyczna technologia opracowana w ramach Nissan Intelligent Mobility, czyli podejścia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze społeczeństwem. I2V demonstruje gościom CES przyszłość jazdy samochodem poprzez interaktywną, trójwymiarową i dającą poczucie zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości symulację na stoisku Nissana.

I2V będzie wspierał klientów, łącząc informacje z czujników na zewnątrz i wewnątrz pojazdu z danymi pochodzącymi z chmury. Pozwala to nie tylko monitorować bezpośrednie otoczenie, ale także przewidywać to, co dopiero ma pojawić się na drodze i w jej pobliżu — nawet jeżeli na razie jest schowane za budynkiem lub za rogiem. Aby uatrakcyjnić prowadzenie samochodu, wskazówki są podawane w interaktywny „ludzki” sposób — na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.

Świat wirtualny otwiera przed I2V nieskończone możliwości w zakresie usług oraz komunikacji — prowadzenie pojazdu może być łatwiejsze, wygodniejsze i bardziej emocjonujące.

Pomagając zobaczyć to, co niewidzialne, I2V zwiększa poczucie pewności na drodze i sprawia, że prowadzenie samochodu dostarcza więcej przyjemności – powiedział Tetsuro Ueda, szef ekspertów w Centrum Badawczym Nissana. – Funkcje interaktywne tworzą doświadczenie dopasowane do zainteresowań i stylu jazdy kierowcy, gdyż można z nich korzystać według indywidualnych upodobań.

System na bieżąco gromadzi dane dotyczące sytuacji w ruchu drogowym, otoczeniu pojazdu oraz jego wnętrzu, analizuje sytuację na drodze na podstawie istotnych informacji otrzymywanych w czasie rzeczywistym, a półautonomiczny system wspomagania kierowcy ProPILOT dostarcza informacji o otoczeniu samochodu. Na podstawie tych danych powstaje wirtualna mapa przestrzeni w promieniu 360 stopni wokół samochodu, uwzględniająca takie elementy, jak sytuacja na drodze i skrzyżowaniu, widoczność, znaki drogowe oraz obecność pieszych w pobliżu. Za pomocą czujników umieszczonych w kabinie system może także monitorować osoby podróżujące pojazdem, aby z wyprzedzeniem reagować na ich potrzeby, oferując pomoc w znalezieniu konkretnego miejsca w okolicy lub sugerując przerwę na kawę, która poprawi koncentrację kierowcy.

I2V pozwala także nawiązać łączność z osobami w wirtualnym świecie Metaverse. Kierowca i pasażerowie mogą kontaktować się z rodziną, znajomymi lub innymi osobami, które pojawiają się w kabinie jako trójwymiarowe awatary w rozszerzonej rzeczywistości i udzielają pomocy lub po prostu dotrzymują towarzystwa.

W trybie autonomicznym I2V sprawia, że podróżowanie samochodem jest bardziej komfortowe i przyjemniejsze. Na przykład w czasie jazdy w deszczu system może symulować scenerię słonecznego dnia widoczną z wnętrza pojazdu. W nieznanej okolicy system może wyszukać lokalnego przewodnika wśród użytkowników Metaverse, który w czasie rzeczywistym będzie komunikował się z osobami podróżującymi samochodem.

Informacje dostarczane przez takiego przewodnika mogą być gromadzone przez Omni-Sensing i zapisywane w chmurze, aby inni kierowcy odwiedzający dane miejsce mogli skorzystać z tych samych wskazówek. W sprawniejszym poruszaniu się po okolicy może pomóc także pokładowy system sztucznej inteligencji.

W trybie manualnym I2V dostarcza informacji z Omni-Sensing, które są nakładane na pełne pole widzenia kierowcy. Pomagają one w ocenie sytuacji i przygotowaniu się na takie sytuacje, jak zakręty ze słabą widocznością, nierówności nawierzchni czy mijanie się z samochodami nadjeżdżającymi z przeciwka.

Kierowca może także zarezerwować profesjonalnego pilota z Metaverse, który będzie mu udzielał instrukcji w czasie rzeczywistym. Taki pilot jest wyświetlany jako awatar w kabinie lub jako wirtualny pojazd poprzedzający, który pokazuje optymalny sposób pokonywania danej trasy.

I2V nie tylko wyświetla ostrzeżenia o zatorach ulicznych czy szacowany czas dojazdu, ale także dostarcza unikatowej wiedzy, dzięki której kierowca jest lepiej poinformowany o tym, czego może spodziewać się na drodze. Na podstawie lokalnych danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym przez Omni-Sensing I2V może dostarczać nawet tak szczegółowych sugestii, jak wybór optymalnego pasa ruchu na zatłoczonej drodze.

Po przybyciu na miejsce I2V może połączyć się z SAM, aby znaleźć miejsce na parkingu, a nawet autonomiczne zaparkować pojazd, zastępując kierowcę w wykonywaniu uciążliwych manewrów związanych z tą czynnością.

Najnowsze