To auto było hitem 30 lat temu. Co miało takiego w sobie, że było takim bestsellerem?
Dokładnie 30 lat temu, w 1992 roku, na drogi wyjechał model, który położył fundamenty pod sukces dzisiejszych SUV‑ów i crossoverów niemieckiego producenta.
Spis treści:
- Opel Monterey – nowy zawodnik w segmencie samochodów terenowych
- Opel Monterey – podwozie na każdą nawierzchnię
- Opel Monterey – najnowocześniejsze rozwiązania
Opel Monterey – pojazd pozycjonowany na samym szczycie segmentu samochodów terenowych. Monterey łączył ciekawe nadwozie z terenową dzielnością, oferując wysoki poziom komfortu i przestronne wnętrze.
Opel Monterey – nowy zawodnik w segmencie samochodów terenowych
Monterey, będący efektem współpracy Opla z siostrzaną wówczas marką Isuzu, został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim, na którym panowało duże zapotrzebowanie na pojazdy łączące dzielność terenową z komfortem samochodu osobowego. Nowa propozycja, czyli maksymalna funkcjonalność w zestawieniu z surową estetyką, okazała się strzałem w dziesiątkę.
Monterey był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych, z trzema poziomami wyposażenia. Czteromiejscowy Monterey RS miał krótszy rozstaw osi i troje drzwi. Monterey i Monterey LTD miały dłuższy rozstaw osi oraz pięcio- lub siedmiomiejscowy przedział pasażerski. Wysoka pozycja fotela zapewniała kierowcy bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a pasażerom nie brakowało miejsca ani na poziomie głowy ani na nogi. Komfort podnosiły podłokietniki dla kierowcy i pasażera z przodu. Monterey był także wyjątkowo praktyczny. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika rosła do 2548 litrów. SUV Opla mógł także holować przyczepę o masie do 2600 kilogramów.
Opel Monterey – podwozie na każdą nawierzchnię
Monterey został zaprojektowany do codziennej jazdy, ale bez trudu radził sobie także poza asfaltem. W niezależnym przednim zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze, zaś z tyłu Monterey miał sztywną oś z wahaczami wzdłużnymi, drążkiem Panharda oraz progresywnymi sprężynami śrubowymi.
Solidna konstrukcja odpowiednich podzespołów umożliwiała wykorzystanie pojazdu w terenie. Skok sprężyn wynoszący 205 mm z przodu i 230 mm z tyłu pozwalał z łatwością pokonywać rowy i koleiny, nawet na stromych zboczach. Dzięki reduktorowi samochód radził sobie z podjazdem o nachyleniu do 76 procent. Kolejne parametry pozwalające opuszczać utwardzone szlaki to głębokość brodzenia 600 mm i kąt rampowy do 45 stopni, a także kąty natarcia i zejścia odpowiednio 40 i 31 stopni. Każdy Monterey był standardowo wyposażony w piasty z wolnym kołem z przodu.
Źródłem odpowiednich osiągów były dwa silniki do wyboru: czterocylindrowy diesel o pojemności 3,1 litra lub benzynowa jednostka V6 o pojemności 3,2 litra. Rozwijający moc 177 KM silnik V6 charakteryzował się szczególnie wysoką kulturą pracy godną limuzyny. Monterey z takim silnikiem przyspieszał od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy i rozwijał prędkość maksymalną 170 km/h.
Opel Monterey – najnowocześniejsze rozwiązania
Jednym z najważniejszych ulepszeń wprowadzonych od roku modelowego 1996 była standardowa i sterowana elektronicznie funkcja załączania napędu na wszystkie koła bez zatrzymywania pojazdu. Za naciśnięciem przycisku kierowca mógł włączyć napęd AWD przy prędkości do 100 km/h. System zwiększał bezpieczeństwo i komfort użytkowania pojazdu. Kierowca Opla Monterey mógł skorzystać z napędu na wszystkie koła nie tylko w terenie, ale także w razie niespodziewanego natrafienia na śliską nawierzchnię.
Nowa edycja flagowej terenówki Opla zadebiutowała w 1998 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Wśród licznych modernizacji uwagę zwracały nowo zaprojektowany przód oraz liczne ulepszenia dotyczące osiągów, bezpieczeństwa i zużycia paliwa. Warto także przypomnieć dwa nowo opracowane zespoły napędowe – benzynowy silnik V6 o pojemności 3,5 litra oraz czterocylindrowego, 3‑litrowego diesla. Monterey z 1998 roku był pierwszym na świecie samochodem terenowym, w którym technologię czterozaworową w silniku wysokoprężnym połączono z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. W porównaniu z poprzednikiem nowy diesel oferował znacznie więcej mocy (+40%) i momentu obrotowego (+28%) przy niższym zużyciu paliwa. Monterey mógł też holować przyczepę o masie do 3300 kg – był to wówczas jeden z najlepszych wyników w tej klasie pojazdów.
Produkcję Opla Monterey zakończono w 1999 roku, po siedmiu latach obecności modelu na rynku. Przez cały czas bestsellerem był Monterey LTD z najbogatszym wyposażeniem. Już wtedy klienci chcieli łączyć dynamiczną elegancję z wszechstronnością i innowacyjnymi technologiami. Nie jest więc zaskoczeniem, że takie połączenie i dzisiaj cieszy się dużą popularnością.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: