Opel Manta ma już 50 lat. Co ma wspólnego niemieckie coupé z morzem?

Sportowe coupé Opla obchodzi właśnie 50-te urodziny. Niewiele osób zna historię nadania nazwy Manta dla tego modelu. Koniecznie zajrzyjcie do naszego artykułu, aby się dowiedzieć jak wiele wspólnego ma Opel Manta z morskimi głębinami!

Należy do rodzaju Mobula (płaszczki) – Opel Manta, prawdopodobnie najbardziej morski przedstawiciel w długiej linii klasyków Opla. W tym roku coupé z logo płaszczki obchodzi swoje 50. urodziny. Obszar występowania Manty rozciąga się od niemieckiego Bałtyku po amerykańskie wybrzeże Pacyfiku. Główny projektant firmy Opel, George Gallion, w tajnej misji odkrył po raz pierwszy płaszczkę z Rüsselsheim.

W sobotni poranek 1969 roku, Gallion wszedł na pokład samolotu do Paryża. Amerykański projektant, który pracował w Oplu, był umówiony na spotkanie z zespołem francuskiego badacza morskiego, Jacques’a Cousteau.

Opel Manta ma już 50 lat. Co ma wspólnego niemieckie coupé z morzem?

„Wybraliśmy nazwę Manta”, powiedział Gallion, 51 lat po jego misji w Paryżu. „W tamtych czasach nazwy zwierząt pasowały do tzw. zeitgeist, czyli ducha epoki. Ford Mustang i Corvette Stingray odnosiły w Stanach Zjednoczonych duże sukcesy. Nasza Manta była również takim „pony car”. Mieliśmy tylko dziesięć dni na zaprojektowanie logo, ale nie mogliśmy znaleźć dla niego żadnych odpowiednich wzorców”.

Tak więc Gallion wsiadł do samolotu i w stolicy Francji przez wiele godzin oglądał zdjęcia Cousteau. Aż w końcu znalazł ujęcie, na którym była gigantyczna manta sfilmowana od dołu na tle jasnej powierzchni. Bingo. To było to. Wielki połów. Opel Manta odnalazł swoją tożsamość i od tego czasu na przednich błotnikach umieścił kultowy chromowany emblemat.

Opel Manta ma już 50 lat. Co ma wspólnego niemieckie coupé z morzem?

The Manta zadebiutowała na plaży Timmendorfer Strand
Sportowa Manta zadebiutowała we wrześniu 1970 roku. Odpowiednio do tego modelu, prezentacja odbyła się na plaży Timmendorfer Strand, na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Dla marki Opel Manta była krokiem w kierunku nowego terytorium. „Samochód, który dziś prezentujemy nie ma zastępować dotychczasowego modelu, jest on uzupełnieniem naszej oferty i odpowiada na nowe zapotrzebowanie rynku”, informował ówczesny komunikat prasowy.

Manta była nowa, elegancka i sportowa, a także doskonale trafiała w czas. Bardzo popularne były atrakcyjne coupé, które mogły pomieścić cztery osoby. Indywidualność była w modzie, kształt i linie Manty były właśnie tym, czego szukał rynek. W pierwszym pełnym roku sprzedaży modelu salony Opla opuściło 56 200 egzemplarzy Manty; w sumie z fabryki wyjechało 498 553 sztuk. Z Asconą miała wspólną platformę, zawieszenie i silniki. Najpotężniejszym silnikiem w modelu Manta był czterocylindrowy silnik 1,9 S o mocy 90 KM, oferowany również w modelu Opel Rekord.

Opel Manta ma już 50 lat. Co ma wspólnego niemieckie coupé z morzem?

Linia modelowa Manty rozpoczęła się w 1972 roku od silnika 1,2 o mocy 60 KM, a w listopadzie tego samego roku pojawiła się luksusowo wyposażona Manta Berlinetta. Standardowe wyposażenie obejmowało sportową kierownicę, ogrzewaną tylną szybę, halogenowe reflektory, elektryczne spryskiwacze szyby przedniej oraz winylowy dach. Pięć lat produkcji zostało wzbogaconych o wiele specjalnych wariantów tego modelu – „Holiday”, „Plus”, „Swinger” i „Summer Bazar”, które łączyły w sobie bogate wyposażenie z atrakcyjnymi cenami. Manta GT/E, napędzana silnikiem o mocy 105 KM i pojemności 1,9 litra z wtryskiem paliwa Bosch L Jetronic, pojawiła się w 1974 roku. Trend oferowania matowego wykończenia zamiast chromowanego był kontynuowany w modelu Manta GT/E. Ostatni specjalny model pojawił się w 1975 roku, na krótko przed debiutem Manty B. Oparta na modelu GT/E, wersja „Black Magic” była czarna z pomarańczowymi pasami po bokach.

Następca pojawił się zaledwie pięć lat po premierze
Już w 1975 roku kolejna Manta zadebiutowała z wersją B. Niemiecka marka miała w ofercie dwa warianty: sedana coupé i hatchbacka Combi-Coupé CC z 1978 roku z dużą klapą tylną. Dzięki swojej długotrwałej popularności Manta B odgrywa szczególną rolę w ponad 120-letniej historii motoryzacyjnej firmy. Żaden inny model nie był oferowany niezmieniony na rynku dłużej niż Manta B – zaprezentowana jesienią 1975 roku. Druga generacja Manty została wyprodukowana do 1988 roku w liczbie 557 940 egzemplarzy.

Podobnie jak jej poprzednicy, Manta B miała z Asconą wspólną platformę, zawieszenie i układ napędowy. Gama silników czterocylindrowych obejmowała 14 wersji o pojemności skokowej od 1,2 do 2,4 litra w całym okresie produkcji. Moc wyjściowa wynosiła od 55 do 144 KM.

Opel Manta ma już 50 lat. Co ma wspólnego niemieckie coupé z morzem?

Nowe modele i silniki stale uzupełniały i poszerzały gamę, zapewniając jej świeżość. Dobrze znane skróty i symbole zawierały SR, Berlinetta, GT, GT/J i GT/E. W 1979 roku nowo opracowane silniki z górnym wałkiem rozrządu – OHC (Overhead Camshaft), zastąpiły niektóre starsze silniki z bocznym wałkiem rozrządu. Najmocniejszy wariant GT/E z większym silnikiem o pojemności 2,0 litra oferował moc 105 i 110 KM i w 1984 roku zmienił nazwę na GSi.

Najrzadszą i najpotężniejszą Mantą B była 400-ka, zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1981 roku. Manta 400, która otrzymała swoją nazwę od 400 jednostek potrzebnych do homologacji grupy 4 sportów motorowych, posiadała 2,4-litrowy czterocylindrowy silnik DOHC (podwójne górne wałki rozrządu) z technologią czterozaworową i mocą 144 KM. Mantą 400 Guy Colsoul i Alain Lopes zwyciężyli w klasie pojazdów z napędem na dwa koła w Rajdzie Paryż-Dakar 1984, zajmując czwarte miejsce za trzema pojazdami z napędem na cztery koła.

Dwie ostatnie wersje Manty B to topowe modele GSi i GSi Exclusiv produkowane w małych ilościach przez firmę tuningową Irmscher. W sumie ponad milion egzemplarzy Manty A i B zjechało z linii produkcyjnej. W rzeczy samej, duża ryba.

Najnowsze

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Ford przedstawił nowe, solidne, przystosowane do jazdy poza asfaltem wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo. Wszystkie można zamówić już teraz, z terminem odbioru pod koniec lata.

Nowe wersje Transit Trail i Transit Custom Trail zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach trakcyjnych, z którymi radzą sobie dzięki nowemu mechanicznemu mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu (mLSD), który pojawi się w wariantach Transit i Transit Custom z napędem na przednie koła oraz w wersjach Transita dysponujących napędem Intelligent All-Wheel Drive. 

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Wersje Trail mają dodatkowe czarne panele boczne oraz podobne osłony wokół przednich i tylnych dolnych zderzaków. Owal „Ford” o większym rozmiarze, umieszczony w matowej czarnej kratce chłodnicy, wzmacnia śmiałe, świadczące o funkcjonalności linie modelu oraz oddaje jego ducha. Podobne wrażenie robią wyjątkowe, 16-calowe felgi aluminiowe i logo „Trail” na przednich drzwiach. Transita Customa można również wyposażyć w relingi dachowe oraz dodatkowe progi.

Modele Transit i Transit Custom Trail z napędem na przednie koła standardowo wyposażone są w mechaniczny mechanizm różnicowy mLSD, a Transit Trail jest dostępny z napędem na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive, pozwalającym na śmiałe funkcjonowanie w trudniejszych warunkach terenowych i pogodowych.

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Transit Trail jest również dostępny z napędem na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive, który wybitnie podnosi jego funkcjonalność w terenie. Układ ten poprawia podstawową konfigurację napędu na tylne koła, kierując do 50% momentu obrotowego na oś przednią w oparciu o dane na temat przyczepności, zmieniających się nawierzchni oraz reakcje kierowcy.

Wszystkie modele Transit Trail i Transit Custom Trail są napędzane zaawansowanym, 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue, o trzech wariantach mocy maksymalnej: 130 KM, 170 KM i 185 KM. 

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Ponadto modele Transit Custom Trail oferują dodatkową oszczędność, dzięki wersjom hybrydowym, napędzanym zelektryfikowanymi układami hybrydowymi z 2,0-litrowym silnikiem spalinowym EcoBlue, w wersjach mocy: 130 KM, 170 KM i 185 KM.

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Modele Active wyróżniają się elementami nadwozia inspirowanymi stylem SUV-ów:

  • Unikalnymi 17-calowymi felgami aluminiowymi
  • Typową tylko dla tej linii, siatkową strukturą osłony chłodnicy. 
  • Dodatkowymi panelami ochronnymi nadkoli, boków nadwozia, tylnego zderzaka i nakładek lusterek
  • Relingami dachowymi w standardzie

Wersje Active są dostępne z napędami w trzech wariantach mocy 130 KM, 170 KM i 185 KM, w zależności od modelu i specyfikacji. Automatyczne i manualne skrzynie biegów są dostępne dla całej gamy.

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Nowe modele Trail i Active zyskały również udoskonalenia, wprowadzone do oferty Transita, Transita Custom i Tourneo Custom w 2019 r. Znalazły się wśród nich oszczędne 2,0-litrowe silniki wysokoprężne EcoBlue oraz miękka hybryda EcoBlue Hybrid z 48-woltową instalacją elektryczną, a także modem FordPass Connect (rozwiązanie zapewniające poprawę wykorzystania pojazdu w firmie oraz optymalizację kosztów eksploatacji) oraz nowe elementy wyposażenia wnętrza i systemy wspomagające kierowcę.

Ford przedstawił nowe wersje Trail i Active dla modeli Transit i Tourneo

Najnowsze

Zwiększanie rozmiaru kół – jak zrobić to „z głową”?

Nie ulega wątpliwości, że każdy właściciel auta chce, aby jego pojazd prezentował się imponująco. Jednym ze sposobów na osiągnięcie takiego efektu jest zwiększenie szerokości opon i średnicy felg. Dowiedzcie się, jakie zalety i wady ma zwiększenie rozmiaru kół i jak zrobić to odpowiednio?

Jeszcze nie tak dawno, samochody opuszczały taśmy produkcyjne na 14-calowych felgach, jednak producenci zauważyli, że klienci preferują większe koła. Chcąc poprawić wygląd auta, jednym z łatwiejszych sposobów jest zastosowanie felgi o większej średnicy, a co za tym idzie, zamontowanie niskoprofilowej opony. Warto jednak pamiętać, jak zrobić to prawidłowo i jakie konsekwencje niesie za sobą zamontowanie większych kół.

Powszechne do niedawna 14-calowe felgi producenci samochodów zastąpili o dwa rozmiary większymi. Naturalną konsekwencją zastosowania felgi o większej średnicy jest użycie opony o niższym profilu. Jeśli zdecydujemy się na zmianę rozmiaru opony, trzeba pamiętać, że możemy działać w ograniczonym zakresie. Najistotniejszym parametrem branym pod uwagę jest średnica zewnętrzna opony.

Istotne jednak, aby przy wyborze nowych kół zapoznać się z zalecanymi rozmiarami opon, które producenci z reguły podają w instrukcji obsługi oraz w okolicach wlewu paliwa lub progu drzwi auta. Pojazd zachowuje wtedy właściwości trakcyjne przez brak negatywnego wpływu na działanie systemów stabilizacji toru jazdy i innych systemów bezpieczeństwa, w tym ABS.

Niski profil opony przekłada się na spadek komfortu jazdy. Dzieje się tak, ponieważ za tłumienie wstrząsów odpowiada bok opony. Gdy jest on niższy, i co za tym idzie sztywniejszy, tym większa liczba uderzeń przenoszonych jest do wnętrza samochodu. Brakuje też amortyzacji przy wpadnięciu koła w dziurę lub koleinę. Trzeba pamiętać, że przez zwiększenie szerokości opony spada komfort akustyczny, a jej niski profil wpływa na większą podatność na uszkodzenia. Ucierpieć mogą felgi, choćby w przypadku podjeżdżania pod wysoki krawężnik.

Ekonomia to jeden z wyznaczników, którymi kierują się użytkownicy dróg. Zakup nowego kompletu felg i opon jest znaczącym wydatkiem. Jeśli chcemy zamontować większe felgi, trzeba liczyć się z zależnością, im większa, tym droższa. Podobna zasada obowiązuje przy niższym profilu opony. Szersze ogumienie gwarantuje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie, większe opory toczenia. W konsekwencji zwiększa się zużycie paliwa i mniej funduszy zostaje w portfelu kierowcy.

Bez wątpienia efektem zwiększenia średnicy kół przy jednoczesnym zmniejszeniu profilu opony jest poprawa wyglądu. Samochód nabiera sportowego charakteru i mimo kilku wad przedstawionych powyżej taka czynność skutkuje też pozytywnymi właściwościami pojazdu. Zastosowanie szerszych opon daje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie zdecydowanie lepszą przyczepność, szczególnie przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Większa felga daje możliwość montażu większych tarcz hamulcowych, poprawiających wydajność układu hamulcowego. Ponadto szerokość ogumienia skraca drogę hamowania na suchej drodze.

W 2019 roku wprowadzono zmiany w polskim prawie, aby skutecznie walczyć z fałszowaniem odczytów drogomierzy. W art. 306a §1 Kodeksu Karnego pojawił się zapis mówiący „Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”. Wobec takich regulacji rozgorzała dyskusja, jak zmiana rozmiaru kół wpłynie na odczyt drogomierzy? Zastosowanie w pojeździe ogumienia dopuszczanego przez producenta nie będzie skutkowało penalizacją. Dlatego, mamy możliwość korekty rozmiaru felg i profilu opony.

Najnowsze

Joseph „the.collection” będzie gościem specjalnym na Poznań Moto Fest!

Znany poznański kolekcjoner samochodów będzie gościem specjalnym podczas Poznań Moto Fest. Tymczasem o obecności the.collection informuje nietypowe pudełko ustawione przed holem wschodnim MTP.

Joseph „the.collection” to pasjonat motoryzacji i kolekcjoner samochodów. W jego garażu można znaleźć modele Ferrari, McLaren, Porsche czy Lamborghini. Jego profil na Instagramie cieszy się ogromną popularnością – jego aktywność na tym profilu śledzi 35 tysięcy osób. 

Joseph „the.collection” będzie gościem specjalnym na Poznań Moto Fest!

Podczas Poznań Moto Fest the.collection pojawi się w specjalnie przygotownej strefie razem z grupą przyjaciół. Zwiedzający będą mogli zobaczyć znaczną część jego kolekcji. Pełna lista modeli, jakie pojawią się w ostatni weekend czerwca na Międzynarodowych Targach Poznańskich zostanie opublikowana wkrótce.

Joseph „the.collection” będzie gościem specjalnym na Poznań Moto Fest!

The.collection, w swoim stylu, postanowił w oryginalny sposób zaanonsować swój udział w wydarzeniu. Przed holem wschodnim, od strony ulicy Głogowskiej ustawił duże pudełko w którym umieścił jeden ze swoich wozów. Obecnie jest to Lancia Integrale, jednak co dwa-trzy dni model będzie podmieniany. 

Jeśli znacie mnie, wiecie dobrze, że jestem wystarczająco szalony, aby zrobić coś w myśl zasady „outside the box”. Tym razem zdecydowałem się pójść tropem „inside the box”. Włożyłem moją Lancię Integrale w to pudełko. Całość przypomina dziecięcą zabawkę – tłumaczy Joseph w nagranym wideo. – W ten sposób chcę ogłosić fakt, że od 27 do 28 czerwca wezmę udział w Poznań Moto Fest. Ponieważ Poznań Motor Show zostało przełożone na kolejny rok, to wydarzenie zostało zaaranżowane. Na Poznań Moto Fest zobaczycie setki samochodów. Ja również będę tam z grupą przyjaciół – dodaje. 

Najnowsze

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition – potężne, sportowe limuzyny zaprezentowane. Zobaczcie na zdjęciach!

BMW właśnie zaprezentowało wyczynowe limuzyny BMW M5 i BMW M5 Competition. Pod maską znajdziemy silnik V8 o pojemności 4,4 l z technologią BMW M TwinPower Turbo, który generuje 600 KM w BMW M5, a w wersji Competition aż 626 KM!

W odświeżonych „piątkach” mamy sporo zmian wizualnych m.in. nowy pas przedni z bardziej wyrazistym kształtem i większymi bocznymi wlotami powietrza. Duży centralny wlot powietrza ma kształt sześciokąta i mieści chłodnicę oleju oraz czujnik radarowy aktywnego regulatora prędkości. Atrapa chłodnicy jest większa i chromowana, jednoczęściowa teraz ramka otacza obie nerki z charakterystycznymi dla M podwójnymi listwami i znaczkiem M.

Na desce rozdzielczej przekątna centralnego monitora zwiększa się do 12,3 cala i zapewnia jeszcze lepszy wgląd w szeroki zakres funkcji systemów dynamiki jazdy i BMW M xDrive.

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition

Nowa koncepcja obsługi z dwoma przyciskami na konsoli środkowej zaczerpnięta została z BMW M8. Przycisk M Mode pozwala na szybkie przełączanie pomiędzy ustawieniami ROAD i SPORT, natomiast przycisk Setup prowadzi bezpośrednio do menu na monitorze centralnym, gdzie można indywidualnie konfigurować opcje napędu i zawieszenia. 

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition

Nowością w palecie lakierów jest kolor szary Brands Hatch i czerwony Motegi metalizowany oraz lakiery BMW Individual niebieski tanzanit II metalizowany, czerwony awenturyn II metalizowany i matowy mroźny bazalt metalizowany.

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition

Wyposażenie standardowe obejmuje 8‑stopniową skrzynię M Steptronic z układem Drivelogic oraz napęd na wszystkie koła M xDrive z opcją 2WD do jazdy na samym napędzie tylnym.BMW M5 Competition jest w porównaniu z BMW M5 o 7 mm niższe i ma specyficzne modyfikacje zawieszenia.

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition

BMW M5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a po 11,1 s wskazówka prędkościomierza dochodzi do 200 km/h, natomiast M5 w pakiecie Competition 100 km/h osiąga w czasie 3,3 s, a 200 km/h w czasie 10,8 s.

Nowe BMW M5 i BMW M5 Competition

W wyposażeniu dodatkowym dostępne są teraz również znane z BMW M8 20-calowe frezowane obręcze kół M Double Spoke w kolorze Orbit Grey oraz zaciski hamulców lakierowane w błyszczącym kolorze czarnym lub czerwonym.

Najnowsze