Odwołano Rajd Krakowski

Pechowo rozpoczął się sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Pierwsza runda miała odbyć się w okolicach Myślenic w ostatni weekend kwietnia. Niestety głównie kwestie finansowe zdecydowały o odwołaniu Rajdu Krakowskiego.

W oświadczeniu Organizatorów czytamy: Automobilklub Krakowski za zgodą Głównej Komisji Sportu Samochodowego odwołuje 45. Rajd Krakowski – 1 rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) i 2 rundę Rajdowego Pucharu Polski (RPP). Decyzja została podjęta z powodów sportowych – zgłoszenie do RSMP, na dzień dzisiejszy, 5 załóg oraz organizacyjnych – wycofanie się sponsora tytularnego cyklu i wynikłych z tego problemów finansowych Automobilklubu Krakowskiego.

Prawdopodobnie cykl RSMP będzie liczył sześć rund, a sezon rozpocznie się w połowie maja w Świdnicy Rajdem Elmot.

Najnowsze

Relacja Moniki Jaworskiej z Motocyklowych Mistrzostw Włoch i Europy Kobiet

Wicemistrzyni Europy i Włoch w klasie Superstock 600 dzieli się wrażeniami z wyścigów, które odbyły się w ten weekend na włoskim torze Vallelunga.

fot. Alessi Coradini

Już w piątek pogoda zachęcała do wyjazdu na tor. Było sucho, słonecznie i przejrzyście. Rankiem odbyły się dwa treningi; szkoda, bo do pełni szczęścia brakowało jeszcze jednego. Także w sobotę zaplanowano dwa treningi kwalifikacyjne. W trakcie pierwszego uplasowałam się na 6 miejscu startowym, ale na ostatnim okrążeniu miałam wypadek. Co prawda niegroźny – ani dla mnie, ani motocykla – jednak byłam nieco obolała. Z perspektywy czasu śmieję się z tego, że sezon zaczęłam od wywrotki. Nie byłam osamotniona w swoim nieszczęściu –  w moim teamie sobota okazała się wyjątkowo pechowym dniem. Mechanicy mieli pełne ręce roboty, ponieważ nie tylko ja, ale także dwóch kolegów z zespołu zaliczyło niefortunne wyjazdy poza tor. Popołudniu rozpadało się, więc wspólnie podjeliśmy decyzję, że nie ma sensu wyjeżdżać na II kwalifikacje.

fot. Alessi Corradini

Niedziela przywitała nas ponownie pięknym słońcem i wysoką temperaturą, dlatego już rankiem wyjechaliśmy na warm-up. Potem jeszcze tylko krótkie przygotowania i ustalanie strategii przed najważniejszym startem. Wyścig rozpoczął się dla mnie wyjątkowo dobrze; niewielkim wysiłkiem uplasowałam się na 2 pozycji. Jednak po pierwszym okrążeniu postanowiłam nieco odpuścić, ponieważ dziewczyny zrobiły przysłowiowy tłok na zakręcie. Kobiety mają inny, dość specyficzny styl jazdy, a ja do tej pory startowałam głównie w wyścigach z mężczyznami; wolałam więc zachować ostrożność, odczekać, a później ruszyć do ataku. Dlatego jechałam przez jakiś czas bardzo spokojnie na czwartej pozycji, by na dwa ostatnie okrążenia dać z siebie wszystko. Szybko zaczełam wyprzedzać i najpierw objechałam koleżankę z teamu Sharon Mermet, a następnie Romanę Fede. Dzięki tej „inwazji” na obie Włoszki na metę dojechałam na 2 miejscu.

fot. Alessi Corradini

Teraz jednak oceniam swój potencjał na lepszy wynik – myślę, że nie dużo mi brakowało, by móc zawalczyć z niekwestionowaną włoską mistrzynią o najwyższe podium.

Warto podkreślić, że podczas wyścigu mój najlepszy czas był identyczny z liderką mistrzostw Alessią Polita. Tor Vallelunga jest jednym z ulubionych torów Alessi i właśnie na nim, ok. dwóch tygodni przed wyścigiem ustanowiła nowy rekord kobiet. Podsumowując: mam nadzieję, że reszta sezonu będzie równie udana jak pierwsze eliminacje. Zamierzam ostro walczyć z włoskimi zawodniczkami oraz utrzymać dobry rezultat z tego wyścigu do końca sezonu.

 Lista startowa:                                       

  1. 51      Polita A.
  2. 24      Fede R.
  3. 44      Fratoni M.    
  4. 15      Falzoni A.
  5. 2        Mermet S.
  6. 100     Jaworska M.
  7. 76      La Licata M.
  8. 89      Katrasnik T.
  9. 111    Gola M.
  10. 57      Lyubimova N.
  11. 14      Teran A.
  12. 29      Rampolla V.
  13. 79      Yakhnich N.
  14. 99      Marolo G.

 Mistrzostwa Europy

  1. 51      Polita A.                 ITA     1’45.003
  2. 100     Jaworska M.      POL    1’45.746
  3. 2        Mermet S.              ITA     1’46.045
  4.  15     Falzoni A.               ITA     1’46.582
  5. 44      Fratoni M.               ITA     1’47.165      
  6. 89      Katrasnik T.            SLO    1’50.350      
  7. 57      Lyubimova N.          RUS    1’54.616
  8. 14      Teran A.                 ITA     1’57.081
  9. 79      Yakhnich N.             RUS    1’58.925

 Mistrzostwa Włoch

  1. 51      Polita A.                 ITA     1’45.003
  2. 100     Jaworska M.      POL    1’45.746
  3. 2        Mermet S.              ITA     1’46.045
  4. 24      Fede R.                  ITA     1’46.566
  5.  15     Falzoni A.               ITA     1’46.582
  6. 44      Fratoni M.               ITA     1’47.165
  7. 76      La Licata M.            ITA     1’48.381      
  8. 89      Katrasnik T.            SLO    1’50.350
  9. 111    Gola M.                  ITA     1’55.680
  10. 29      Rampolla V.            ITA     1’55.377      
  11. 57      Lyubimova N.          RUS    1’54.616
  12. 99      Marolo G.               ITA     1’55.861
  13. 14      Teran A.                 ITA     1’57.081      
  14. 79      Yakhnich N.             RUS    1’58.925

Najnowsze

Nasze top 10 systemów bezpieczeństwa w samochodzie

Zamieszczamy nasze redakcyjne top 10 systemów, które wpływają na bezpieczeństwo poruszania się samochodem - kobiety zwracają na nie wyjątkową uwagę. Kupując auto upewnijmy się zatem, czy posiada już takie rozwiązanie wspomagające, a jeśli nie, to być może warto w nie zainwestować.

Żyjemy coraz dłużej. To z pewnością zasługa rozwoju medycyny. Warto jednak pamiętać, że dzięki najnowszym technologiom także jazda samochodem i poruszanie się pieszo po drogach stają się coraz bezpieczniejsze. Wiele rozwiązań stosowanych w autach produkowanych obecnie jest wyposażeniem standardowym, nawet modeli klasy średniej. Zobaczmy co proponują nam firmy motoryzacyjne.

Kąt padania światła reflektorów
fot. BMW

1.     Reflektory adaptacyjne i „Night vision”
Reflektory adaptacyjne podążają za kierunkiem jazdy samochodu. Ich ustawienie zmienia się w zależności od prędkości jazdy, skrętu kierownicy oraz przyspieszenia. Reflektory pomagają doświetlić drogę zmieniając długość lub wysokość wiązki światła. Z pewnością funkcja ta jest bardzo przydatna w czasie jazdy po krętych drogach.

Dzięki 'night vision” widzimy obiekty poza zasięgiem światła reflektorów
fot. BMW

Opcja „Night vision” przedstawiona przez Hondę w 2004 roku proponowana jest w dwóch technologiach. Stosowane są lampy podczerwieni lub kamery termowizyjne. Niezależnie od rozwiązania celem jest możliwość wcześniejszego dostrzegania ludzi, zwierząt czy innych przeszkód na drodze. Obraz generowany jest na ekranie wewnątrz samochodu. Urządzenia te pozwalają na identyfikację obiektów oddalonych o 300 metrów. Ludzkie oko nie byłoby w stanie ich zauważyć zanim obiekt pojawi się w zasięgu reflektorów. 

Więcej o Night Vision przeczytasz klikając tu.

2.     Asystent hamowania i system unikania kolizji
Asystent hamowania to nie to samo, co ABS czyli system zapobiegania blokowaniu się hamulców czy EBD – elektroniczna dystrybucja siły hamowania. Jest to system reagujący na nagłe („paniczne”) hamowanie i aplikujący dodatkową siłę, aby skrócić dystans hamowania. Dodatkowo rozwiązanie to może współdziałać z tempomatem i systemem kontroli stabilizacji pojazdu jeśli „wyczuwa” potencjalną możliwość kolizji. 
Na pomysł zastosowania systemu unikania kolizji (CMS) wpadła w 2003 roku Honda. Oparte na radarach niewielkiego zasięgu rozwiązanie monitoruje sytuację przed pojazdem i aktywuje wspomaganie hamowania lub automatyczne hamowanie w przypadku kiedy kierowca nie reaguje na ostrzeżenie w postaci sygnału dźwiękowego lub świetlnego. Powoduje ono także napięcie pasów bezpieczeństwa. Systemy tego rodzaju proponują Mercedes, Toyota, Honda, Volvo i Ford. 

 

 

Wibracje ostrzegające o obiekcie w „ślepym punkcie” lub opuszczeniu pasa ruchu
fot. BMW

3.  System wykrywania „martwego polaepego punktu”
Technologia stworzona, aby ostrzegać kierowcę w momencie pojawienia się samochodu lub przedmiotu w tzw. „ślepym punkcie”. Uaktywniana jest ona zwykle w momencie włączenia kierunkowskazu i powoduje wibracje fotela lub kierownicy albo włączenie alarmu dźwiękowego czy świetlnego na lusterku wstecznym, jeśli w pobliżu znajduje się przeszkoda.

4.     Funkcja rozpoznawania pasa ruchu
System podobny do technologii dotyczącej „ślepego punktu”, z tym że bardziej rozbudowany. Kamera za lusterkiem wstecznym ocenia prędkość i dystans zbliżającego się pojazdu ostrzegając o potencjalnym zagrożeniu jeśli zmienimy pas ruchu. System może także reagować, jeśli stwierdzi, że samochód zachowuje się w dziwny sposób na drodze, co bywa wynikiem zasypiania kierowcy. Ostrzeżenie pojawia się w formie wibracji kierownicy lub siedzenia albo włączenia alarmu (jako pobudka!). Funkcja wyłącza się oczywiście po włączeniu kierunkowskazu. Trwają prace nad rozwiązaniami reagującymi na niewłaściwą pozycję za kierownicą i aktywność gałek ocznych wskazującą na proces zasypiania. System mógłby wtedy powodować zmniejszenie prędkości samochodu i włączenie kontroli stabilizacji pojazdu.

Wskaźnik ciśnienia w oponach
fot. Mercedes

5.  System monitorowania ciśnienia w oponach
Jednym z najbardziej popularnych już dziś systemów bezpieczeństwa są systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Czujniki na kołach ostrzegają kierowcę jeśli ciśnienie jest za niskie. Informacja jest wyświetlana lub aktywowany jest sygnał dźwiękowy. Coraz więcej samochodów wyposażanych jest także w opony typu run-flat. Dzięki wzmocnionym ściankom, nawet po przebiciu mogą one przejechać do 150 km z prędkością do 80 km/h.

6.     System zabezpieczający przed przewracaniem
Większość producentów oferuje elektroniczne systemy kontroli stabilności i . Bardziej zaawansowany system w momencie wykrycia zagrożenia dachowaniem (np. podczas za szybkiego wchodzenia w zakręt), uaktywni proces hamowania i przymknie przepustnicę aby pomóc zachować kontrolę nad pojazdem. Systemy takie zaproponowane zostały przez Forda, Volvo, Chryslera, Range Rovera i GM.

7.     System poduszek i pasów bezpieczeństwa
Ludzie nie są jednakowi. Pojawiło się więc rozwiązanie, dzięki któremu oparty na sensorach system, optymalnie do wagi i wzrostu kierowcy lub pasażera i w zależności od kierunku i siły uderzenia dwustopniowo napełnia poduszki. Pasy bezpieczeństwa napinane są z odpowiednią siłą reagując na niewłaściwą pozycję za kierownicą, ułożenie ciała kiedy sięgamy po coś znajdującego się na podłodze, zamontowanie tyłem do kierunku jazdy dziecięcego fotelika a także prędkość z jaką porusza się samochód. W razie potrzeby niektóre zintegrowane systemy wyłączają pompę paliwa i odłączają akumulator.

Widok ze wstecznej kamery
fot. BMW

8.     Kamera wsteczna
Kamera taka nie tylko chroni samochód przed uszkodzeniem w sytuacjach ograniczonej widoczności ale przede wszystkim zabezpiecza przed potrąceniem dziecka, zwierzęcia czy przedmiotu, który znajdując się za samochodem nie jest widoczny dla kierowcy. Połączona z ekranem w samochodzie zapewnia szerokie pole widzenia tego co dzieje się za pojazdem.

9.     Aktywne zagłówki
Nie na darmo każda pojawiająca się pomoc medyczna nakłada na szyję ofiary wypadku kołnierz stabilizujący. W przypadku zderzenia największe ryzyko urazu wynika z gwałtownego ruchu głowy i szyi. Aktywny system zagłówków potrzebuje 20 milisekund na aktywację w momencie najechania samochodu z tyłu przez inny pojazd. Zagłówki pochylają się do przodu co powoduje redukcję ryzyka niekontrolowanych ruchów głowy i ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa przed urazem.

10.  Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
Jest to elektroniczny system regulacji układu jezdnego. W jego skład wchodzi DTC – czyli system dynamicznej kontroli trakcji, dopuszczający zwiększony poślizg kół dla doświadczenia przyjemności z bardziej sportowej jazdy. W obliczu utraty przyczepności, w przypadku nad – lub podsterowności samochodu układ dynamicznej kontroli stabilności zmniejsza moment obrotowy i wyhamowuje poszczególne koła stabilizując pojazd. 

Najnowsze

Kibicuj bezpiecznie

Sport samochodowy jest piękny. Pędzące maszyny i wspaniali kierowcy, którzy robią co mogą, by zgromadzonym kibicom dostarczyć emocji. Zabierz chłopaka, męża, kolegę czy dzieciaki i spędźcie weekend w towarzystwie wysokooktanowej benzyny. Warto jeździć na rajdy i wyścigi, jednak trzeba wiedzieć o kilku ważnych sprawach. Pamiętajmy - bezpieczeństwo przede wszystkim!

Obserwujmy zmagania zawodników z bezpiecznych miejsc. Dziesiątki ludzi pracują przed rajdem czy wyścigiem nad tym, aby zapobiec sytuacjom mrożącym krew w żyłach. Robią co mogą, by cała impreza odbyła się zgodnie z planem. Choć umiejętności kierowców startujących w imprezach wyższej rangi są bardzo duże, nigdy nie wiemy, kiedy popełnią błąd albo samochód zachowa się niezgodnie z prawami fizyki. Właśnie w trosce o kibiców powstają potężne plany zabezpieczenia rajdu, które akceptowane przez odpowiednie służby, pozwalają na dobre zorganizowanie imprezy. Ludzie w kamizelkach „Safety” są po to, by pomóc, a nie wkurzać. Nie słuchajcie tych, którzy myślą inaczej. Dyskutowanie z nimi może przynieśc tylko jeden efekt – odwołanie rajdu, na który wielu fanów jechało nawet i przez całą Polskę.

Zobacz, gdzie można bezpiecznie oglądać rajd:
Rys. bezpiecznerajdy.pl

Od tego sezonu ruszył projekt Bezpieczne Rajdy, a wraz z nim program Świadomy Kibic. Jedną z ważniejszych kwestii jest umiejętność poruszania się po trasie rajdu. Najlepiej przybyć na wybrane miejsce ponad pół godziny wcześniej, by spokojnie znaleźć punkt obserwacyjny. Pamiętajmy, aby nigdy nie poruszać się drogą, zawsze poboczem. Na rajd warto zabrać oprócz wygodnego obuwia, także mapy rajdu i telefon komórkowy. Nie bez znaczeina jest także dobry humor i miłe towarzystwo. Unikajmy zabierania na rajd czy wyścig osób chorych, kobiet w ciąży czy zwierząt domowych.

Zasady Świadomego Kibica:

  • Świadomy Kibic podczas kibicowania przy OS nie pije alkoholu
  • Świadomy Kibic stara się pomagać sędziom zabezpieczenia
  • Świadomy Kibic nie kibicuje w miejscach do tego nie przeznaczonych
  • Świadomych Kibic zna „procedurę wypadkową”, oraz podstawy udzielania pierwszej pomocy
  • Świadomy Kibic wykazuje się dużą kulturą osobistą

 

Najbardziej niebezpieczne miejsca do oglądania rajdu zaznaczone zostały na czerwono – tam nie wolno przebywać żadnej osobie!
Rys. bezpiecznerajdy.pl

Najnowsze

Kibicuj bezpiecznie

Sport samochodowy jest piękny. Pędzące maszyny i wspaniali kierowcy, którzy robią co mogą, by zgromadzonym kibicom dostarczyć emocji. Zabierz chłopaka, męża, kolegę czy dzieciaki i spędźcie weekend w towarzystwie wysokooktanowej benzyny. Warto jeździć na rajdy i wyścigi, jednak trzeba wiedzieć o kilku ważnych sprawach. Pamiętajmy - bezpieczeństwo przede wszystkim!

Obserwujmy zmagania zawodników z bezpiecznych miejsc. Dziesiątki ludzi pracują przed rajdem czy wyścigiem nad tym, aby zapobiec sytuacjom mrożącym krew w żyłach. Robią co mogą, by cała impreza odbyła się zgodnie z planem. Choć umiejętności kierowców startujących w imprezach wyższej rangi są bardzo duże, nigdy nie wiemy, kiedy popełnią błąd albo samochód zachowa się niezgodnie z prawami fizyki. Właśnie w trosce o kibiców powstają potężne plany zabezpieczenia rajdu, które akceptowane przez odpowiednie służby, pozwalają na dobre zorganizowanie imprezy. Ludzie w kamizelkach „Safety” są po to, by pomóc, a nie wkurzać. Nie słuchajcie tych, którzy myślą inaczej. Dyskutowanie z nimi może przynieśc tylko jeden efekt – odwołanie rajdu, na który wielu fanów jechało nawet i przez całą Polskę.

Zobacz, gdzie można bezpiecznie oglądać rajd:
Rys. bezpiecznerajdy.pl

Od tego sezonu ruszył projekt Bezpieczne Rajdy, a wraz z nim program Świadomy Kibic. Jedną z ważniejszych kwestii jest umiejętność poruszania się po trasie rajdu. Najlepiej przybyć na wybrane miejsce ponad pół godziny wcześniej, by spokojnie znaleźć punkt obserwacyjny. Pamiętajmy, aby nigdy nie poruszać się drogą, zawsze poboczem. Na rajd warto zabrać oprócz wygodnego obuwia, także mapy rajdu i telefon komórkowy. Nie bez znaczeina jest także dobry humor i miłe towarzystwo. Unikajmy zabierania na rajd czy wyścig osób chorych, kobiet w ciąży czy zwierząt domowych.

Zasady Świadomego Kibica:

  • Świadomy Kibic podczas kibicowania przy OS nie pije alkoholu
  • Świadomy Kibic stara się pomagać sędziom zabezpieczenia
  • Świadomy Kibic nie kibicuje w miejscach do tego nie przeznaczonych
  • Świadomych Kibic zna „procedurę wypadkową”, oraz podstawy udzielania pierwszej pomocy
  • Świadomy Kibic wykazuje się dużą kulturą osobistą

 

Najbardziej niebezpieczne miejsca do oglądania rajdu zaznaczone zostały na czerwono – tam nie wolno przebywać żadnej osobie!
Rys. bezpiecznerajdy.pl

Najnowsze