Od przedszkola do Rolls-Royce’a

Rośnie pokolenie, któremu będziemy zawdzięczać ekscytujące premiery na targach w Genewie za, powiedzmy, 20 lat. Rolls-Royce już dzisiaj zachęca maluchy do myślenia o zatrudnieniu w branży!

Zainicjowany w Wielkiej Brytanii rządowy projekt „See Inside Manufacturing” ruszył w 2011 roku. Jego celem jest edukowanie dzieci i młodzieży w kwestii możliwości i warunków zatrudnienia w branży motoryzacyjnej, co ma być pierwszym krokiem do wyłapywania i kształcenia młodych talentów. Przedstawiciele Rolls-Royce’a w ramach programu odwiedzają szkoły, prowadzą wykłady dla nauczycieli, a także zapraszają wycieczki do fabryki i biura w Goodwood.

fot. BMW

Ostatnia wizyta miała miejsce w szkole podstawowej East Preston. Kilkadziesiąt pięcio- i sześciolatków wysłuchało opowieści o tajnikach powstawania luksusowych aut, każdy chętny miał również okazję zasiąść za kierownicą Phantoma. Dzieci były zachęcane do zadawania pytań i dyskusji – jej podstawowym wnioskiem było przekonanie, że współczesny Kopciuszek zmierzałby na bal właśnie Rollsem.

fot. BMW

W tym samym czasie Rolls-Royce ogłosił również nabór kandydatów na staż w fabryce. Młodzi ludzie w wieku od 16 do 24 lat będą pracować pod okiem wykwalifikowanych specjalistów, mierząc się z elektroniką, mechaniką i wykończeniem auta. Kandydaci mogą zgłaszać się do 17 marca poprzez aplikację online na stronie www.rolls-roycemotorcars.com/careers.

 

Najnowsze

Premiery salonu samochodowego – Genewa 2013

Salon samochodowy w Genewie już za kilka dni. Szykuje się wiele premier – zarówno debiutów rynkowych, jak i modeli koncepcyjnych. Silną reprezentację mają auta sportowe. Czego możemy się zatem spodziewać?

Już po raz 83. wystawcy zjeżdżają do Szwajcarii, żeby zaprezentować swoje nowe modele samochodów w słynnych halach Palexpo. Targi zostaną uroczyście otwarte 5 marca i rozpoczną się dniami prasowymi, a dwa dni później każdy fan motoryzacji będzie miał okazję odwiedzić salon. Wydarzenie potrwa do 17 marca.

Jedną z najbardziej wyczekiwanych premier jest dwuosobowe coupe Alfa Romeo 4C z napędem na tylne koła, czyli triumfalny powrót włoskiej marki ma rynek amerykański.

Alfa Romeo 4C
fot. Alfa Romeo

Sportowe grono zasilają również bezpośrednio ze sobą rywalizujące Ferrari F150 i McLaren P1. Dalej na liście figurują Corvette Stingray i Toyota GT86, Aston Martin Rapide S i Vantage SP10 oraz specjalny model wypuszczony z okazji 50. urodzin Lamborghini.

McLaren P1
fot. McLaren
Toyota GT86
fot. Toyota

Tak wyglądają najbardziej wypatrywane premiery aut sportowych, ale lista jest rzecz jasna dużo, dużo dłuższa. BMW uzupełnia swoją serię 3 o Gran Turismo, młodziutka chińska marka Qoros prezentuje 3 Sedan, a grupa Volkswagen eksploruje rynek samochodów elektrycznych za sprawą Audi A3 i nowego Golfa.

BMW seria 3 GT
fot. BMW

A oto bardziej wyczerpująca lista premier:

Samochody produkcyjne:

ABT Audi A3 Sportback

Alpina B3 Bi-Turbo

Alfa Romeo 4C

Aston Martin Rapide S

Aston Martin Vantage SP10

Aston Martin Vanquish Volante

Audi A3 e-tron

Audi RS Q3

Audi RS6 Avant

Audi S3 Sportback

Bentley Flying Spur

Bentley Mulsanne

Bentley Mulsanne
fot. Bentley

BMW 3-Series Gran Turismo

Chevrolet Captiva F/L

Chevrolet Spark EV

Citroen C3 F/L

Corvette Stingray Convertible

Ferrari F150

Fiat 500X

Ford Tourneo Courier

Gemballa McLaren MP4-12C Spider

Infiniti Q50

Jeep Compass F/L

Jeep Grand Cherokee

Hyundai i10

Hyundai Grand Santa Fe

Kahn Fuji White RS250 Evoque

Kia Cee’d GT

Kia Pro_Cee’d GT

Lamborghini Supercar

Lancia Delta Momodesign

Lancia Ypsilon Special Ed.

Land Rover 9-Speed Auto

Lexus IS 300h

McLaren P1

Mercedes-Benz A45 AMG

Mercedes-Benz CLA

Mercedes C63 AMG ‘Edition 507’

Mini Clubman Bond Street

Nissan Note

Nissan Note
fot. Nissan

Opel Cascada

Opel Insignia F/L

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Diesel

Peugeot 2008

Qoros 3 Sedan

Range Rover Sport

Renault Captur

Renault Kangoo F/L

Renault Scenic F/L

Renault Scenic XMOD

Rolls-Royce Wraith

Seat Leon Sports Coupe

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III Combi

Smart ForTwo Edition Cityflame

Spania GTA Spano

SpeedART Porsche Cayman

Startech Range Rover

SsangYong Rodius

Suzuki C-Segment Crossover

TechArt Porsche 911 Carrera 4S

TechArt Porsche Cayenne S Diesel

Toyota Auris Touring Sports

Toyota RAV4

Volvo S60

Volvo S80

Volvo V60

Volvo V70

Volvo XC60

Volvo XC70

VW Cross Up!

VW Golf-e

VW Golf GTD

VW Golf GTI

VW Golf R Cabriolet

VW Polo R

VW XL1

Samochody koncepcyjne:

Alfa Romeo Gloria

Bertone Aston Martin Jet 2+2

Citroen Technospace

Honda Civic Wagon

Kia Urban Concept

Kia Urban Concept
fot. Kia

Mitsubishi CA-MiEV

Mitsubishi GR-HEV

Opel Adam Rocks

Opel Adam Rocks
fot. Opel

Pininfarina SERGiO

Qoros 3 Cross Hybrid

Qoros 3 Estate

Rinspeed Micromax

Spyker B6

SsangYong SIV 1

Subaru Viziv

Toyota GT86 Roadster

Toyota i-Road

Najnowsze

Ramona Karlsson wspiera zawodniczki

Szwedzka zawodniczka rajdowa Ramona Karlsson została założycielką i liderką projektu "Młode kobiety za kierownicą". Do programu promocyjnego wybrała 7 kobiet w wieku 15-20 lat, startujących w dyscyplinach rajdowych, wyścigowych i rallycrossowych.

Wybrankami są: Lina Björklund, Jessica Persson, Jonna Eson Brådhe, Frida Axelsson, My Adolfsson, Maja Kärnqvist i Evelina Olofsson. Do swojej dyspozycji zawodniczki otrzymały własną stronę internetową www.yfd.se – gdzie na bieżąco mogą opowiadać o swoich postępach i zadawać pytania. Celem projektu jest inspirowanie, motywacja i pomoc w planowaniu sportowej kariery. Ramona ma także nadzieję, że bardziej rozpowszechni sporty motorowe wśród kobiet.

 

Spotkanie z Michele Mouton
fot. ramonarallying.com

Szwedka zorganizowała już pierwsze spotkanie wybranych zawodniczek podczas Rajdu Szwecji, gdzie grupa mogła obejrzeć etap rajdu i spotkać się z Michele Mouton, która jest wzorem dla Ramony. Odbył się także wykład o bezpieczeństwie w rajdówce, a sama Ramona opowiedziała o swojej drodze do etapu WRC i budowaniu zespołu. Był czas na multimedia, pytania i dyskusje:
– To był świetny weekend. To fantastyczna grupa kobiet ambitnych i utalentowanych. Z niecierpliwością czekam na kontynuację pracy z nimi – mówiła Ramona, która prócz pomocy na blogu grupy planuje jeszcze cztery spotkania na żywo w tym roku.

 

Miriam i Ramona
fot. ramonarallying.com

A sama Ramona i Miriam Walfridsson w roli pilota – mają już za sobą trzy starty w szwedzkich zimowych rajdach. Coraz lepiej czują się w Skodzie Fabii WRC i odczuwają mocny wzrost tempa jazdy:

– Praktyka czyni mistrza, mamy za sobą ok. 200 kilometrów w samochodzie WRC i zaczynamy się dobrze w nim czuć. Znalazłyśmy prędkość, która nam odpowiada w czasie zawodów – szybko, ale bez podejmowania nadmiernego ryzyka – opowiada Ramona.

Teraz załoga doskonalić będzie jazdę na nawierzchniach szutrowych, bo kolejne zawody odbędą się już w maju.

Najnowsze

Nie daj się zwieść czarnym drogom

Kierowcy zwykle cieszą się, kiedy zima ustępuje i drogi robią się w końcu czarne. Odwilż jest jednak niebezpiecznie myląca. Towarzyszy jej ryzyko poślizgu związane z akwaplanacją występującą często na zmianę z czarnym lodem.

Na mokrych nawierzchniach, charakterystycznych dla odwilży, występuje znaczne ryzyko akwaplanacji, czyli utraty przyczepności na skutek warstwy wody między oponą a nawierzchnią jezdni. Mechanizm akwaplanacji jest następujący: obracające się koło nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony, a to grozi poślizgiem. Im większa prędkość i im więcej wody na drodze, tym większe prawdopodobieństwo poślizgu. Ryzyko wzrasta też w przypadku zużytych opon.

Sygnałem, który powinien zwrócić uwagę kierowców, jest „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie „poluzowania kierownicy”, która zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu. W takiej sytuacji należy ograniczyć do minimum ruchy kierownicą i unikać gwałtownego hamowania. Najlepiej zdjąć nogę z gazu, to powinno pomóc w odzyskaniu sterowności. W sytuacji, kiedy musimy zahamować, a samochód nie jest wyposażony w system ABS, powinniśmy robić to delikatnie, metodą pulsacyjną.

Woda na drodze niesie ze sobą jeszcze inne zagrożenia – maskuje nawet głębokie uszkodzenia jezdni, których liczba na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach.

fot. Renault

Koniec zimy to czas odwilży, która przeplata się ze spadkiem temperatur – najczęściej w nocy albo wcześnie rano. Wtedy to roztopiony śnieg, wilgotne powietrze, deszcz lub mgła zamarzają na powierzchni jezdni i tworzy się czarny lód – bardzo niebezpieczna, bo prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody. Droga wygląda wówczas na mokrą. Kolejnym sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem, będzie ponownie luz, który kierowcy wyczują w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. W takiej sytuacji groźne może okazać się zarówno hamowanie, jak i gwałtowne skręcanie.

Podczas odwilży należy utrzymywać większą niż zwykle odległość od poprzedzającego pojazdu i zwolnić, dostosowując prędkość do panujących warunków.

Najnowsze

Danica Patrick inspiruje inne kobiety

Sukces Daniki Patrick ożywił kobiece środowisko motoryzacyjne. Panie, które podobnie jak Danica szukają szczęścia w sportach motorowych, nie tylko cieszą się z jej sukcesu, ale i traktują go jako inspirację dla siebie.

Patrick jest jedną z dziesięciu kobiet jeżdżących w NASCAR, ale jedyną, która obecnie startuje w elitarnym Sprint Cup. Zdobyte przez nią historyczne pole position przed wyścigiem Daytona 500 sprawiło, że wiele kobiet kibicowało z taką intensywnością, jakby co najmniej towarzyszyły jej w samochodzie.

Marisa Niederauer, kierowca z Plainedge, mówi z entuzjazmem:

„Ile razy już słyszałam, że kobieta nadaje się do kuchni, a nie za kółko… tak jakby dla bolidu miało znaczenie, jakiej jesteś płci. Spod kasku również nie widać, czy jesteś kobietą. To, że ludzie o tym wiedzą, jest jedyną różnicą”.

Marisa Niederauer
fot. materiały prasowe

Erin Dumicich, 25-latka z East Quogue, która może się pochwalić trzykrotnym zwycięstwem na torze Riverhead, mówi:

„Danica udowodniła, że to, co robimy w każdą niedzielę na lokalnych wyścigach, może być osiągnięte w szerszej skali. To jej wkład w historię”.

Erin Dumicich
fot. materiały prasowe

Wtóruje jej zaledwie 20-letnia Amber Fortin, która ściga się na Riverhead, odkąd skończyła 16 lat, i ma nadzieję powtórzyć kiedyś sukces Daniki.

„Nawet nie mogę sobie wyobrazić, jakie to są emocje. Dzikie. Intensywne” – mówi.

Danice nie udało się wprawdzie zająć pierwszego miejsca, ale zarówno zdobyte pole position, jak i sama jej postawa podczas wyścigu są już osiągnięciem samym w sobie. I – jak sugeruje Dumicich – mogą okazać się przełomem, który rozbudzi w wielu dziewczynach marzenie o karierze wyścigowej.

Najnowsze