Obwodnica Grodziska Mazowieckiego otwarta dla ruchu, w budowie pomagali… archeolodzy
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego jest już oficjalnie otwarta i udostępniona dla ruchu. W jej budowie brali udział również... archeolodzy.
Spis treści
- Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – co to za trasa?
- Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – jaki ma przebieg?
- Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – nowe chodniki i ścieżki rowerowe
- Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – wykonawca i koszty
W sobotnie popołudnie na oficjalnym otwarciu nowej trasy zjawiło się mnóstwo mieszkańców Grodziska i okolic. Choć oficjalnie otwarta, to obwodnica Grodziska Mazowieckiego udostępniona została kierowcom dopiero dziś, tj. w poniedziałek 6 lutego 2023.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – co to za trasa?
Długo oczekiwany przez mieszkańców Grodziska okolic uwolni podwarszawskie miasto z ruchu tranzytowego. Dzięki obwodnicy kierowcy ciężarówek jadący tranzytem drogą wojewódzką nr 579 będą mogli przejechać nową obwodnicą z autostrady A2 do trasy ekspresowej S8. Sama obwodnica Grodziska Mazowieckiego, a dokładnie przekazywany dziś do ruchu odcinek ma długość 7350 metrów.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – jaki ma przebieg?
Obwodnica o długości 7,3 km, łączy węzeł „Grodzisk Mazowiecki” na autostradzie A2 i miejscowość Kałęczyn przy 579. Obwodnica odciąży centrum Grodziska Mazowieckiego poprzez przejęcie ruchu generowanego przez zjazd z autostrady A2 w kierunku „gierkówki”.
Obwodnica przechodzi przez tereny rolnicze, na obrzeżach miasta Grodzisk Mazowiecki. Na początkowym fragmencie odcinka przekracza tereny po nieczynnych wyrobiskach cegielni – „glinianki”. Zakres robót obejmował m.in. budowę 3 dużych obiektów inżynierskich: nad drogą gruntową w pobliżu węzła autostradowego, nad torami kolejowymi oraz rzeką Mrowna, przebudowę 6 skrzyżowań z drogami lokalnymi, budowę kompleksowego odwodnienia układu drogowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi, przebudowę infrastruktury podziemnej, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: barier energochłonnych, ogrodzeń i sygnalizacji świetlnych.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – nowe chodniki i ścieżki rowerowe
W trosce o najmniej chronionych użytkowników drogi wybudowane zostały również chodniki i ścieżki rowerowe. W celu uzupełnienia istniejącej sieci dróg gospodarczych i lokalnych oraz umożliwienia dojazdu do okolicznych zabudowań i pól na przeważającym odcinku (6 km) zostały wybudowane drogi serwisowe. Wybudowana droga jest klasy G, czyli „główna”, o jednojezdniowym przekroju i po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Co ciekawe, jak informuje Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, cała budowa była prowadzona pod nadzorem archeologicznym. Najwięcej artefaktów znajdowało się na odcinku między ul. Wspólną i torami kolejowymi gdzie znaleziono m.in. średniowieczną studnię, pozostałości dymarek, fragmenty neolitycznej broni oraz biżuterii.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego – wykonawca i koszty
Budowa trwała dwa lata, wykonawcą robót była firma STRABAG Sp. z o.o., a ich koszt wyniósł ponad 162 719 224,45 zł, z czego kwota 117 225 117,86 zł to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020; 17 175 774,09 zł z budżetu państwa., pozostałe środki to wkład województwa mazowieckiego.
Najnowsze
-
Kontrolka EPC to zagadka dla kierowców. Tymczasem to bardzo ważna informacja
Wskaźniki samochodów pełne są kontrolek, które zwykle się na szczęście nie świecą, więc nie zwracamy na nie uwagi. Dlatego kiedy nagle się któraś pojawi, kierowcy mają często problemy z ich interpretacją. Tak jest na przykład z kontrolką EPC. -
Tym kodem komunikują się kierowcy. Policja zwraca uwagę na jeden sygnał
-
O krok od kuli ognia. Cysterna z płynnym gazem utknęła na przejeździe kolejowym
-
Myślisz, że każde skrzyżowanie odwołuje znaki? Te wyjątki to pułapki na kierowców
-
Szef Stellantis zarabia 430 tys. zł dziennie! Pracownicy protestują, a on zwalnia kolejne osoby
Zostaw komentarz: