
Każdy kierowca w Polsce musi wozić w aucie te dwie rzeczy. Mandat za brak to nawet tysiące złotych
Przepisy wymagają, aby poruszający się po drogach samochód był dopuszczony do ruchu i był w pełni sprawny. Oprócz jednak takich rzeczy jak sprawne oświetlenie czy właściwe ogumienie, kierowca musi zadbać o dodatkowe elementy, które nie są elementami pojazdu.
Tak jak wspomnieliśmy, poruszając się samochodem po drogach publicznych, musimy mieć pewność co do tego, że jest on w pełni sprawny. Wymaga tego od nas wprost art. 66 Kodeksu drogowego:
Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego (…) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
Oprócz dbania o sprawność pojazdu, nie możemy więc na przykład jechać z zamarzniętymi czy zaśnieżonymi szybami, co w okresie zimowym zdarza się niejednemu kierowcy. Ponadto musimy pamiętać o dodatkowych, obowiązkowych elementach.
Każdy samochód musi mieć na pokładzie trójkąt ostrzegawczy
Pierwszy z obowiązkowych elementów to trójkąt, który służy do ustawiania na drodze, aby ostrzec innych, gdyby przydarzyła się nam awaria lub kolizja. Każdy samochód jest fabrycznie wyposażony w trójkąt, więc w teorii nie musimy się nim przejmować.
W praktyce dobrze jest upewnić się, czy nasz samochód rzeczywiście ma trójkąt na pokładzie. Dotyczy to przede wszystkim osób, które kupił nie najmłodsze auto używane. Kierowca powinien też wiedzieć, gdzie trójkąt jest umieszczony w samochodzie.
Czym różni się znak A-11 od A-11a? Nazwa jest myląca, a błąd kosztowny
Jakie są wymagania gaśnicy samochodowej?
Gaśnica to drugi z niezbędnych elementów wyposażenia każdego auta. Podobnie jak w przypadku trójkąta, powinniśmy wiedzieć, gdzie się ona znajduje. Ponadto musi być to miejsce łatwo dostępne. Jeżeli gaśnica ukryta jest w schowku bagażnika, to nie jest to problem, pod warunkiem że bagażnik jest pusty. Jeśli podczas policyjnej kontroli okaże się, że dostęp do gaśnicy wymaga wyrzucenia wszystkich bagaży zapakowanych na ferie, możemy mieć problemy.
Gaśnica powinna mieć minimum 1 kg środka gaśniczego (co jest ilością prowizoryczną, ale tylko takiej wymagają przepisy) oraz mieć ważną legalizację. Gaśnica powinna przechodzić przegląd w jednostce straży pożarnej, która potwierdza, że urządzenie nadal jest sprawne.
Czy wożenie apteczki jest obowiązkowe w Polsce?
Wbrew temu co sądzi wielu kierowców, apteczka nie jest elementem obowiązkowego wyposażenia samochodu w Polsce. Mimo to warto wozić ją ze sobą, aby w awaryjnej sytuacji móc pomóc sobie lub komuś. W skład apteczki samochodowej powinny wchodzić:
- opaska uciskowa
- ustnik do sztucznego oddychania
- koc termoizolacyjny
- chusta trójkątna
- środek dezynfekujący
- jałowe bandaże i plastry z opatrunkiem
- rękawiczki ochronne
Zawartość apteczki powinno się co jakiś czas przeglądać i wymieniać przeterminowane elementy.
Jaki mandat za brak obowiązkowego wyposażenia w samochodzie?
Wysokość mandatu za brak obowiązkowego wyposażenia w samochodzie zależy w dużej mierze od kontrolującego nas policjanta. Nie ma konkretnego mandatu za brak gaśnicy lub trójkąta w samochodzie, więc funkcjonariusz może korzystać z paragrafu na temat „wykroczenia przeciwko innym przepisom”. Przewiduje on karę do 3000 zł, więc teoretycznie możemy zapłacić bardzo wysoki mandat.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: