motocaina.pl logo

Obniżanie motocykla - patent dla niskich motocyklistek

13 lipca 2012
2
Niektórym kierowcom wystarczy oprzeć się zaledwie na dużym placu u stopy, aby czuć się pewnie na motocyklu podczas oczekiwania na zmianę świateł. Inni wolą jednak porządnie oprzeć się obiema nogami na podłożu. To wymaga albo dłuższych nóg, albo niższego motocykla, albo po prostu dobrego pomysłu. W artykule prezentujemy wybrane koncepcje z rynku motocyklowego, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu krótkich nóg.
fot. fembike.de

Ludzie rosną, motocykliści też

Jeśli wierzyć fachowcom od tekstyliów z Instytutu Hohenstein, Niemcy są coraz więksi. Kobiety są teraz o cal wyższe niż jeszcze piętnaście lat temu. Taki rozwój można uznać za bardzo praktyczny, powiedzą ci, którzy mają krótsze kończyny. W końcu można spokojnie oprzeć stopy o podłoże.

My rośniemy, maszyny również. Równocześnie podnosi się wysokość ułożenia motocyklowej kanapy. W 1985 roku odległość między podłożem a tapicerką wahała się między 750 a 800 milimetrów. Dziś fabryki motocykli konstruują sprzęt, gdzie odległość ta to już 800-850 milimetrów. Benny Wilbers, specjalista od motocyklowego zawieszenia, jako przyczynę takiego działania wymienia po pierwsze zmiany w lokacji systemu spalinowego, następnie zaś fakt, że współczesne sportowe motocykle muszą pochylać się pod jeszcze większym kątem. Trzeci powód to rzekomo lepsza ergonomia korzystania z maszyny.

W konsekwencji oznacza to, że mając trochę mniej centymetrów, będzie nam dużo trudniej spokojnie siedzieć na motocyklu. Ale to nie znaczy, że nasze marzenia nagle muszą koncentrować się na nisko zawieszonych chopperach.

Co oferują producenci? Część 1: BMW, Ducati, Harley-Davidson oraz Honda

Prawie wszyscy producenci motocykli mają w swojej ofercie maszyny z niskimi siedzeniami. Przeważnie trzeba ich szukać w kategorii „konfigurator” na stronach internetowych. Ale ostrożnie – wysokość siedziska jest bardzo ważna nie tylko w kontekście tego, czy spokojnie pozwoli nam dotykać ziemi. Stabilność uzależniona jest również od tego, czy kanapa jest wąska czy szeroka. W związku z tym często zdarza się, że kanapa wyposażona jest w dodatkową ozdobną tapicerkę – osoby krótkonogie znowu będą musiały stanąć na placach. Niektórzy producenci, jak na przykład BMW albo Ducati, oferują obniżone, zmodyfikowane zawieszenie. Dla praktycznie wszystkich motocykli można znaleźć rozwiązania obniżające zawieszenie – głównie na wtórnym rynku sprzedaży.

Obecnie najbardziej intensywne prace nad moto-kanapami w zakresie ich wysokości i ergonomii korzystania trwają w zakładach BMW. Bawarczycy opracowali kanapę, która może się wyginać. Ta wartość przedstawia długość między dwoma punktami, kiedy nogi są oparte o ziemię – wówczas mierzy się wewnętrzną długość nóg, a pod uwagę bierze się też kształt i szerokość siedziska. Siodło jest zaprojektowane w taki sposób, że z przodu jest wąskie, co pozwala na doskonałe panowanie nad maszyną w czasie postoju i w porównaniu z poprzednimi modelami pozwala zginać kolana pod takim kątem, który nie powoduje niewygody. Prawie we wszystkich modelach (z wyjątkiem modeli typowo sportowych), firma BMW oferuje różnorodne wysokości siedzeń. Niektóre z nich dostępne są w formie motocykli niejako na zamówienie, jak np. R1200GS.

R1200GS
fot. BMW

Również na stronie firmy Ducati można skorzystać ze specjalnego oprogramowania do konfiguracji motocykla. Cieszące się wśród motocyklistek największą popularnością motocykle Monster przegrywają, a powodem jest właśnie wysokość siedzenia.

Harley-Davidson produkuje motocykle nisko zawieszone, tutaj problem polega na czymś innym. Osoby o niższym wzroście mają problem z dosięgnięciem kierownicy rękami oraz swobodnym operowaniem zmianą biegów. Dla wielu modeli Sportster firma przesunęła siedzenie do przodu o 76 milimetrów.

Honda w modelach Pan European, CBF 100 czy CBF 600 S zamontowała siedzenie, które można ustawić na trzech różnych wysokościach, a to oznacza możliwość regulacji kanapy o 15 milimetrów w górę lub w dół. Technologia nazywa się „Just fit” i odnosi się również do dającej się dostosowywać do indywidualnych potrzeb owiewki motocykla. Dzięki zastosowaniu tapicerki nowego typu kanapa jest dość płytka i daje większy komfort siedzenia. Manetki i dźwignie zostały ustawione tak, że przy ustawianiu kanapy zawsze jest do nich wygodny i łatwy dostęp.

Co oferują producenci? Część 2: Moto Guzzi, Kawasaki, KTM, Suzuki, Triumph, Yamaha

Koncern Moto Guzzi w modelu Breva oraz Norge 1200 proponuje kanapę z możliwością obniżania o trzydzieści milimetrów. W Bellagio kanapę wyszczuplono.

Zwiedzając stronę internetową Kawasaki można natknąć się zaledwie na kilka modeli, takich jak np. ER-6N lub Versus, oferujących obniżane kanapy, które równocześnie są nieco węższe niż przeciętne motocyklowe siedzenia.

Austriacki KTM w modelu 1190 RC8 pominął możliwość dostosowywania zawieszenia tak, aby na motocyklu dobrze czuł się zarówno atletycznie zbudowany kierowca, jak i niższa kobieta. Chodzi tu o siodła umiejscowione na wysokości między 805 a 825 milimetrów. Niektóre motocykle enduro tego producenta dają się jednak obniżać, nawet o około 20 milimetrów.

Swego czasu firma Suzuki miała w swojej ofercie mały motocykl enduro DR 350, z możliwością hydraulicznej regulacji zawieszenia. Obecnie Suzuki proponuje podobne rozwiązania w modelach Crosser oraz niektórych modelach serii GSX i GSF. W modelach dedykowanych kobietom, czyli w SFV 650 Gladius, opcję tę pominięto.

Siedzenie żelowe to alternatywa proponowana przez firmę Daytona, Tiger & Co dla modelu Triumph – dzięki temu motocykl obniża się o około 2 centymery.

Ténéré
fot. Yamaha

Ténéré i Super Ténéré to legendarne modele motocykli, które po dziesięciu latach przerwy powróciły do produkcji – Yamaha oferuje teraz maszyny enduro z możliwością dopasowywania wysokości zawieszenia.

Możliwości obniżenia motocykla

Najprostszym sposobem jest usunięcie części wyściełania kanapy. Operacje nożem tapicerskim lepiej zostawić fachowcom. Wiele siedzeń nie jest wypełnionych do granic możliwości, a to zostawia pole do eksperymentowania i podwyższania komfortu siedzenia. Poza tym można trochę pokombinować z widelcem i tylną częścią zawieszenia.

Dość prosto można obniżyć zawieszenie wtedy, kiedy nasza maszyna wyposażona jest dodatkowo w sprężynową rozpórkę, jednak każda tego typu modyfikacja musi najpierw zostać oceniona przez specjalistę w tej dziedzinie. Zmiana tego typu pozwoli utrzymać właściwy balans zarówno z przodu, jak i z tyłu maszyny. Wprowadzanie zmian konstrukcyjnych w motocyklu musi zostać odnotowane w dokumentach pojazdu.

fot. wilbers.de

Rynek wtórny

Specjalista motocyklowego zawieszenia Benny Wilbers proponuje swoje rozwiązanie, które polega na obniżaniu kanapy za pomocą regulowania mechanizmu sprężynowego zarówno z przodu siedziska, jak i z tyłu. Obszar regulacji to maksymalnie 100 milimetrów. Jako przykład może tutaj posłużyć nowa Yamaha Ténéré, gdzie udało się obniżyć wysokość siedziska, które oryginalnie znajduje się na wysokość 835 milimetrów. W tym celu montuje się specjalny pochłaniacz wstrząsów, skrócony widelec i pasujący do niego układ sprężynowy oraz stosuje się dedykowany olej. Wilbers obiecuje, że po takiej operacji zawieszenie będzie nadal nadawało się do pokonywania dużych odległości w podróży. Więcej informacji o modelach i możliwościach obniżenia zawieszenia na www.wilbers.de

Firma Mizu w ramach swojej działalności dostarcza specjalny zestaw umożliwiający obniżenie zawieszenia – zmiany w obszarze rozpórki powiązane są z innymi systemami zabudowy motocykla, zaś kierownica uniesiona jest w taki sposób, że widelec można przesunąć o ok. 15 milimetrów. Zestaw zawiera też dodatkową boczną podpórkę. Więcej szczegółów na stronie internetowej www.mizu.de

Technologia opracowana przez firmę VH-Motorradtechnik również pozwala na obniżenie położenia zawieszenia. W tym celu producent dostarcza specjalne wymienne części (rozpórki, trójkąty), które w zależności od modelu motocykla produkowane są ze specjalnie powlekanej stali lub wzmocnionego aluminium. Więcej informacji na www.vh-motorradtechnik.de

Na swoim kanale youtube grupa Metisse prezentuje w krótkich filmikach sposoby na obniżenie zawieszenia.

Również fachowcy z zakładu produkcji komponentów Öhlins mają do zaoferowania szeroki wachlarz wymienialnych podpórek o różnych długościach dla wielu typów motocykli. Dodatkowo dostarczają rozwiązania do modyfikowania widelca. Więcej info na stronie: www.oehlins.info

fot. Daytona

Przedłużanie nóg

Jest wiele odpowiedzi na pytanie związane z tym, jak bezpiecznie utrzymać motocykl stojąc. Nie można jednak zarekomendować rozwiązania, które obserwujemy w Chinach każdego roku – zarówno kobiety, jak i mężczyźni pozwalają sobie rozciąć kość udową, a potem leżą na wyciągu przez wiele miesięcy. A wszystko po to, żeby mieć dłuższe nogi – taki zabieg pozwala przedłużyć nogi o ok. 11 centymetrów.

Z pewnością mniej bolesne jest założenie specjalnych butów. Należy unikać butów na platformie, takich, jakie w latach 70. nosiły glamrockowe zespoły jak np. The Sweet czy Slade. Bardziej sensownie wyglądają buty Daytona Lady Star GTX, zaprojektowane specjalnie dla motocyklistek-podróżniczek. Buty podwyższają użytkowniczkę o 2,5 cala pod piętą i o 8 milimetrów z przodu.

Komentarze

Lrlod
29 kwietnia 2015 20:21
Uff dobrze że przy dobrym traktowaniu mój kawasaki nigdy mnie nie zawiódł.
Sztormiak
08 maja 2017 12:23
Swego czasu szukałem rozwiązania na moje za krótkie nogi. Pośród rozwiązań z zachodu, które do tanich nie należały znalazłem rodzimą firmę - Advalp.pl - zajmującą się produkcją kości zawieszenia. Zakupione u nich kości sprawują się bez zastrzeżeń już drugi sezon. Wykonane z nierdzewki, w porównaniu z oryginalnymi kościami wydają się być 'przewymiarowane' przez co wyglądają solidniej i wzbudzają zaufanie. Wykonywane są na zamówienie, więc trzeba poczekać około tygodnia, ale z tym nie miałem problemu bo zamówiłem jak jeszcze śniegiem sypało :) Nie trzeba więc od razu płacić w euro skoro można w złotówkach :)