O czym zapominamy szykując się do wakacyjnego wyjazdu?
Koniec roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami, czyli rozpoczęcie sezonu wakacyjnych wyjazdów. Większość Polaków, wyruszy na nie samochodami. Wcześniej jednak przeprowadzą „serwis” sprawdzając ciśnienie w oponach lub poziom podstawowych płynów eksploatacyjnych. Niestety wielu z nich zapomini o innych elementach mających kluczowy wpływ na bezpieczeństwo podróży, takich jak klocki hamulcowe.
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów mechanicznych pojazdu. Jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa zarówno na komfort jak i bezpieczeństwo naszych wyjazdów. Weryfikacja aktualnego stanu technicznego jego kluczowych elementów takich jak klocki hamulcowe nie jest jednak możliwa wyłącznie w oparciu o pobieżne obejrzenie pojazdu tak jak ma to miejsce np. w przypadku bieżnika w oponie. W rezultacie wielu kierowców omija ten aspekt, a mimo to wyruszają na urlop z przeświadczeniem o odpowiednim przygotowaniu pojazdu do podróży.
Mocno zużyte tarcze i klocki hamulcowe mają mniejszą pojemność cieplną. W rezultacie, w niektórych sytuacjach jak np. długi zjazd, dużo szybciej się nagrzewają. Następstwem może być zmniejszenie skuteczności hamowania, a w skrajnych przypadkach zagotowanie się płynu hamulcowego, czyli całkowita utrata możliwość zatrzymania pojazdu. Inną bardzo poważną konsekwencją doprowadzenia klocków i tarcz do stanu bardzo dużego zużycia jest możliwość wysunięcia się okładziny z jarzma zacisku hamulcowego. Tego rodzaju sytuacja jest niezwykle groźna, gdyż pojawia się bez żadnego wcześniejszego ostrzeżenia i uniemożliwia skuteczne hamowanie – pedał hamulca „wpada do podłogi”.
„Kluczowym parametrem w przypadku klocków hamulcowych jest grubość okładziny ciernej, której minimalna wartość wynosi około 3-4 mm. Zbyt niska grubość sygnalizowana jest przez lampkę kontrolną lub charakterystyczny pisk pochodzących od czujnika akustycznego zużycia oznaczający konieczność zaplanowania wizyty w warsztacie. W momencie, gdy za chwilę wyruszamy na urlop jest ona wręcz niezbędna. Zbyt mocno wyeksploatowana część
ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność hamowania. Przy konieczności nagłego zredukowania prędkości podczas jazdy po trasie szybkiego ruchu lub autostradzie może to mieć niebagatelne znacznie, wpływające na bezpieczeństwo wszystkich podróżujących osób” – tłumaczy Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.
W zdecydowanej większości przypadku określenie dokładnej grubości materiału ciernego jest możliwe dopiero po zdemontowaniu koła. Sprawdzenie stanu klocków hamulcowych jest jednak jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. W rezultacie jeśli wizytę w warsztacie planujemy przed rozpoczęciem urlopu, informację o zbliżaniu się do niebezpiecznego minimum otrzymamy bezpośrednio od mechanika. Co jednak w sytuacji gdy wymiana będzie niezbędna?
„Wymiany klocków hamulcowych należy dokonywać od razu na obu osiach. Dodatkowo początkowe kilometry po wyjechaniu z warsztatu powinniśmy pokonać w spokojniejszym tempie, gdyż klocki wymagają kilkudziesięciu cyklów hamowania, aby się odpowiednio dotrzeć. W rezultacie wizytę w serwisie należy zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mieć czas na dokonanie tej czynności.” – dodaje Tomasz Orłowski.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Co roku przed wakacjami wymieniam klocki i czasem tarcze. To jednak kwestia bezpieczeństwa po zimie. Teraz korzystałam z akcji promocyjnej ASO forda https://akcjaserwisowa.pl/klockihamulcowe . Klocki z wymianą kosztowały mnie 314zł. Bez problemu dobrałam termin wymiany, szybko i sprawnie odebrałam auto.
Anonymous - 5 marca 2021
Ja już mam zamówioną paczkę z delphi i w wweekend bedę się dłubał u kolegi z klockami i tarczami. Poza tym biedy z samochodem nie ma. CO prawda kupił by sobie człowiek jakąś nówkę, no ale…