Agnieszka Serafinowicz

Oto nowy Mercedes-Benz klasy E – sam się zatrzyma, gdy nie spojrzysz na drogę. Dane techniczne, galeria

Nowy Mercedes-Benz klasy E to znaczne zmiany w cyfrowej architekturze pojazdu. Więcej mocy obliczeniowej, więcej aplikacji, systemów wsparcia kierowcy.

Spis treści

Nowy Mercedes-Benz klasy E trafi do salonów niemieckiej marki już jesienią 2023 roku, a otwarcie zamówień planowane jest już latem tego roku. Producent chwali się aerodynamiką, klasycznym, eleganckim stylem, bogatszym wyposażeniem, także technologicznym oraz sześcioma układami napędowymi do wyboru, wszystkie z nich zelektryfikowano, a połowa to hybrydy plug-in.

Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E – wyjątkowo opływowy

Mercedes deklaruje, że nową klasą E (seria 214) otwiera szlak dla przejścia od silnika spalinowego do napędu elektrycznego. Nowa klasa E jest wyróżnia się wyjątkowo opływowym, ale wciąż klasycznym dla limuzyny, trójbryłowym nadwoziem. Współczynnik oporu powietrza w tym modelu to zaledwie Cd od 0,2310. Stawianie mniejszych oporów powietrzu opływającemu nadwozie nie powinno pozostać bez wpływu na oszczędność paliwa i energii podczas jazdy.

Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E – układy napędowe do wyboru, jednostki spalinowe

Mercedes przygotował sześć wariantów napędowych nowej klasy E. Poniżej dane techniczne wariantów spalinowych, z których wszystkie są zelektryfikowane. Oznacza to, że silnik spalinowy (do wyboru benzynowy lub diesel, w każdym przypadku dwulitrowy) jest tu wspierany przez instalację miękkohybrydową, która ma zwiększać elastyczność i efektywność napędu, a przy tym zapewniać dodatkowy moment obrotowy (tzw. boost) oraz redukować zużycie paliwa.

Mercedes-Benz klasy E
Dane techniczne wariantów spalinowych (MHEV) nowej klasy E (źr. Mercedes-Benz)
Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E – hybrydy plug-in

Kolejne trzy warianty napędu nowej klasy E to już układy hybrydowe z wtyczką. W tym przypadku silnikiem spalinowym również jest jednostka dwulitrowa i zawsze jest to silnik benzynowy (ten sam, co w modelu E 200), dodatkowo wzmocniony w najmocniejszym wariancie E 400 e 4Matic. Moc systemowa hybryd to od 313 KM do 381 KM, moment obrotowy od 550 do aż 650 Nm. Duży akumulator (25,4 kWh w każdym wariancie) powinien zapewnić zasięg bez emisji spalin ok. 100 km. Poniżej szczegółowe dane:

Mercedes-Benz klasy E
Dane techniczne nowej klasy E w wariantach PHEV (źr. Mercedes-Benz)
Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E – więcej techniki we wnętrzu

Osoby zainteresowane nową klasą E w opcji będą mogli zamówić takie rozwiązania techniczne jak pneumatyczne zawieszenie Airmatic czy tylną skrętną oś, znacznie poprawiającą manewrowość (promień zawracania maleje wówczas nawet o 90 cm w przypadku wersji 4Matic (napęd na wszystkie koła). W przypadku wersji tylnonapędowych zawrócimy w kółku o 80 cm mniejszym promieniu.

Innowacją jest też, że komponenty obliczeniowe odpowiedzialne za funkcjonowanie oprogramowania na pokładzie nowej klasy E zostały zcentralizowane. Mocy obliczeniowej dostarcza teraz mocny, centralny komputer pokładowy, a nie rozproszone moduły. Zdaniem producenta ma to poprawić wydajność przetwarzania danych. W kokpicie dostępny jest opcjonalny, olbrzymi ekran (w zasadzie to kilka ekranów) MBUX SuperScreen. Dodatkowo klienci będą mogli zamówić pakiet MBUX Entertainment Plus. Obejmuje on usługi Mercedes me connect i pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku stosowany jest moduł komunikacyjny z technologią transmisji 5G. Standard telefonii komórkowej 5G umożliwia znacznie szybsze przesyłanie danych niż LTE/UMTS.

Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E z cyfrowym kluczykiem w iPhone i Apple Watch

Cyfrowy klucz do samochodu sprawia, że do uruchomienia i zamknięcia Klasy E wystarczy mieć ze sobą kompatybilne urządzenie mobilne. Oprócz tego za pośrednictwem rożnych cyfrowych kanałów można udostępniać klucz członkom rodziny lub przyjaciołom. Właściciel ma przy tym wybór – przyznaje jedynie dostęp do samochodu (co np. pozwala wyjąć bagaż, ale nie umożliwi jazdy) lub zezwala na jego prowadzenie. Klasa E potrafi rozpoznawać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz może być współużytkowany przez maksymalnie 16 osób. Na rynkach, na których dostępne są usługi Mercedes me connect, wstępna instalacja cyfrowego klucza stanowi element odpowiedniego pakietu Keyless-Go.

Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E z bogatszym zestawem aplikacji

W dniu premiery Klasy E na centralnym wyświetlaczu mogą być dostępne następujące aplikacje: TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do wideokonferencji Webex i aplikacja biurowa Zoom, a także przeglądarka Vivaldi. Ponadto portal rozrywkowy ZYNC (opcja) oferuje strumieniowe przesyłanie wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sport, wiadomości, gry i wiele więcej – zarówno na centralnym ekranie, jak i na wyświetlaczu dla pasażera. Wszystko za pośrednictwem jednego interfejsu użytkownika.

Kolejną nowością jest kamera do selfie i wideo (część opcjonalnego superekranu MBUX SuperScreen) zamontowana u góry deski rozdzielczej (zobaczycie ją na jednym ze zdjęć w poniższej galerii). Podczas postoju kierowca może uczestniczyć w wideokonferencjach online m.in. za pośrednictwem aplikacji Webex, robić zdjęcia oraz nagrywać filmy. W późniejszym czasie funkcja ma być dostępna także dla pasażera z przodu (kwestia aktualizacji oprogramowania).

Nowy Mercedes-Benz klasy E
Nowy Mercedes-Benz klasy E (fot. Mercedes-Benz)

Nowy Mercedes-Benz klasy E – rozbudowana cyfrowa asysta

Nowa klasa E to oczywiście jeszcze bardziej rozbudowany zestaw cyfrowej asysty kierowcy. O tempomacie aktywnym nawet nie ma co wspominać. Z ciekawostek warto wspomnieć o systemie Attention Assist, który jest czymś więcej niż asystentem skupienia kierowcy jaki dziś znamy z wielu innych modeli. Attention Assist bazuje na kamerze monitorującej kokpit. Jeśli wzrok kierowcy przez kilka sekund nie jest skupiony na drodze, system może ostrzec go akustycznie i wizualnie. Jeśli kierowca nadal nie zwróci uwagi na sytuację na drodze, nastąpi drugie ostrzeżenie, a w kabinie rozlegnie się ciągły sygnał ostrzegawczy. Gdy kierowca dalej nie będzie reagować, system może zainicjować awaryjne zatrzymanie pojazdu.

Opcjonalny Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus obejmuje m.in. Aktywnego asystenta układu kierowniczego, który pomaga w utrzymaniu pasa ruchu. Klasa E może teraz automatycznie uruchamiać się ponownie po dłuższym postoju nie tylko w korkach na drogach szybkiego ruchu, ale także w ruchu miejskim i na drogach pozamiejskich. Kolejna nowość: jeśli asystent nie jest już aktywny, ponieważ oznaczenia pasów ruchu są zbyt słabo widoczne, zasygnalizuje to kierowcy wibracjami kierownicy.

Nowy Mercedes-Benz klasy E – galeria

Zobaczcie też, że kobiety lubią Mercedesy:

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze