![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_19-scaled.jpg)
Nowy Ford Ranger Raptor zaprezentowany! Pick-up o ekstremalnych osiągach nie rozczaruje swoich fanów
Ford Ranger Raptor to samochód dla prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych. Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii, które kontrolują wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu powstał najmocniejszy Ranger z dotychczas oferowanych.
Pick-up’y dzięki swoim ponadprzeciętnym możliwościom off-road’owym przez wielu kierowców są traktowane jako alternatywa dla terenówek. Ford dostrzegł to i postanowił stworzyć wersję, wyglądającą jak fabrycznie przygotowana do rajdów terenowych i nadał jej wymowny przydomek Raptor.
Nowy Ford Ranger Raptor został opracowany specjalnie dla miłośników jazdy w terenie przez zespół Ford Performance.
![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_01-scaled.jpg)
Kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem nowego Rangera. Nowy model zaprojektowano z wykorzystaniem innowacyjnych technologii, które kontrolują wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu powstał najmocniejszy Ranger z dotychczas oferowanych.
W porównaniu do standardowego Rangera, Ford wzmocnił zawieszenie, podniósł prześwit i wyposażył Raptora w masywne, terenowe opony, by zwiększyć możliwości pick-up’a w każdych warunkach. Inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.
Ford Ranger Raptor – wygląd i wnętrze
Ford Ranger Raptor nowej generacji ma muskularne nadwozie, w którym wyraźnie dostrzega się geny Forda, charakterystyczne dla stylu samochodów ciężarowych marki. Z przodu w oczy rzuca się gigantyczny napis „FORD” na wlocie powietrza i reflektory w kształcie litery C. Solidny zderzak dodaje samochodowi wizualnej muskulatury. Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe felgi z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor oponami terenowymi.
![Ford Ranger Raptor](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_09-scaled.jpg)
Wnętrze nowego Raptora jest stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców. W kabinie uwagę zwraca przede wszystkim ekran w układzie pionowym, podobny do tego, którego znamy z Mustanga Mach-E. Pasażerowie mają do dyspozycji nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników oraz 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki SYNC 4A nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego.
![Ford Ranger Raptor](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_RHD_INTERIOR_34-scaled.jpg)
Ford Ranger Raptor – silniki
Zmiany czekają też na kierowców pod maską. Nowego Forda Ranger Raptor będzie napędzać 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystko to w połączeniu z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła.
![Ford Ranger Raptor](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_03-scaled.jpg)
Nowy układ napędowy Rangera Raptora ma zapewnić doskonałe przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Aby te porywające osiągi komponowały się z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach, które można wybierać, zmieniając tym samym akustyczny charakter Rangera Raptora.
Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:
- Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
- Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
- Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
- Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie
Obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku.
Siedem trybów jazdy do wyboru w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny.
Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy.
Drogowe tryby jazdy
- Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
- Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
- Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach
Terenowe tryby jazdy
- Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
- Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
- Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
- Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością
![Ford Ranger Raptor](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_08-scaled.jpg)
Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca skoncentruje się na kierowaniu pojazdem w wymagającym dużej koncentracji terenie.
![Ford Ranger Raptor](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F02!2F2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_07-scaled.jpg)
Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie. Dostawy dla klientów rozpoczną się pod koniec lata.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: