Nowy Ford Ranger Raptor zaprezentowany! Pick-up o ekstremalnych osiągach nie rozczaruje swoich fanów

Ford Ranger Raptor to samochód dla prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych. Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii, które kontrolują wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu powstał najmocniejszy Ranger z dotychczas oferowanych.

Pick-up’y dzięki swoim ponadprzeciętnym możliwościom off-road’owym przez wielu kierowców są traktowane jako alternatywa dla terenówek. Ford dostrzegł to i postanowił stworzyć wersję, wyglądającą jak fabrycznie przygotowana do rajdów terenowych i nadał jej wymowny przydomek Raptor.

Nowy Ford Ranger Raptor został opracowany specjalnie dla miłośników jazdy w terenie przez zespół Ford Performance.

Kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem nowego Rangera. Nowy model zaprojektowano z wykorzystaniem innowacyjnych technologii, które kontrolują wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu powstał najmocniejszy Ranger z dotychczas oferowanych.

W porównaniu do standardowego Rangera, Ford wzmocnił zawieszenie, podniósł prześwit i wyposażył Raptora w masywne, terenowe opony, by zwiększyć możliwości pick-up’a w każdych warunkach. Inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.

Ford Ranger Raptor – wygląd i wnętrze

Ford Ranger  Raptor nowej generacji ma muskularne nadwozie, w którym wyraźnie dostrzega się geny Forda, charakterystyczne dla stylu samochodów ciężarowych marki. Z przodu w oczy rzuca się gigantyczny napis „FORD” na wlocie powietrza i reflektory w kształcie litery C. Solidny zderzak dodaje samochodowi wizualnej muskulatury. Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe felgi z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor oponami terenowymi.

Ford Ranger Raptor

Wnętrze nowego Raptora jest stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców. W kabinie uwagę zwraca przede wszystkim ekran w układzie pionowym, podobny do tego, którego znamy z Mustanga Mach-E. Pasażerowie mają do dyspozycji nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników oraz 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki  SYNC 4A nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor, fot. materiały prasowe / Ford

Ford Ranger Raptor – silniki

Zmiany czekają też na kierowców pod maską. Nowego Forda Ranger Raptor będzie napędzać 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z twin-turbo, który generuje 288 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystko to w połączeniu z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor, fot. materiały prasowe / Ford

Nowy układ napędowy Rangera Raptora ma zapewnić doskonałe przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Aby te porywające osiągi komponowały się z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach, które można wybierać, zmieniając tym samym akustyczny charakter Rangera Raptora.

Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:

  • Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
  • Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
  • Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
  • Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie

Obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku.

Siedem trybów jazdy do wyboru w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny.

Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy.

Drogowe tryby jazdy

  • Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach

Terenowe tryby jazdy

  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
  • Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor, fot. materiały prasowe / Ford

Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej.  Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca skoncentruje się na kierowaniu pojazdem w wymagającym dużej koncentracji terenie.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor, fot. materiały prasowe / Ford

Całkowicie nowy Raptor jest pierwszym Rangerem nowej generacji, który pojawi się w Europie. Dostawy dla klientów rozpoczną się pod koniec lata.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze