Nowy Fiat 500 Collezione – relacja ze statycznej prezentacji w Madrycie

Europejska stolica mody, czerwony dywan, światła reflektorów, fotografowie, influenserzy, dziennikarze. Wszyscy czekają na gwiazdę wybiegu, by móc podziwiać jej kształty, charakter i styl. Oto ona, piękna i jedyna w swoim rodzaju - nowa 500 Collezione. Pojechałyśmy do Madrytu, aby sprawdzić, jak wygląda z bliska.

Fiat 500 Collezione przemierzył trasę, docierając do największych europejskich stolic stylu, mody i sztuki. Objazd urodziwej 500-setki rozpoczął się 18 kwietnia w Mediolanie, podczas Milan Furniture Fair, gdzie zaprezentowano urocze detale auta – chromowane wykończenia na zderzaku przednim, masce silnika i obudowach lusterek. Całość projektu wyraźnie nawiązywała do protoplasty. Po Mediolanie i Londynie, droga poprowadziła 500 Collezione do Berlina, nie mogło zabraknąć też Paryża, a metą europejskiego tournee okazał się Madryt. To tam mogłyśmy obejrzeć samochód z bliska – w imponującym hotelu Only You Atocha, sercu sztuki i kultury hiszpańskiej stolicy, w pobliżu najważniejszych muzeów i najbardziej stylowych butików w mieście.

W świetle reflektorów stylowy model, podobnie jak gwiazdy filmowe, dumnie prezentował się na czerwonym dywanie, aby można było podziwiać go w pełnej okazałości. 500 Collezione jest prawdziwą „top modelką”. Nieprzypadkowo. Od dziesięcioleci – jak głosi hasło „Forever cult” – ma wpływ na modę, społeczeństwo i upodobania.

30. edycją specjalną jest nowa 500 Collezione, która pojawia się po edycjach specjalnych 500 60th i Anniversario wyprodukowanych w zeszłym roku z okazji 60. urodzin tego kultowego Fiata. Samochód dostępny jest zarówno w wersji hatchback, jak i cabrio.

Dostrzegamy kolejne detale: 16 – calowe aluminiowe felgi, logo Collezione pisane kursywą, którego chromowane wykończenie prezentuje się pięknie na tylnej pokrywie. Wewnątrz deska rozdzielcza nawiązuje do koloru nadwozia. Jest biała dla dwutonowej wersji „Primavera”, zielona dla dwutonowej wersji „Acquamarina” lub pasująca do lakieru nadwozia dla pozostałych kolorów. Siedziska są jasno-szare mają wyhaftowane na wysokości ramion logo 500. Dywaniki przyozdobione są wyhaftowanym logo „Collezione” – wszystko to wyróżnia auto niczym modne logo na ubraniu od znanego projektanta.

500-setka dostępna jest w wiosennych kolorach nadwozia: dwukolorowe zestawienie „Primavera” (biało-szare), dwukolorowe „Acquamarina” (biało-zielone) oraz kość słoniowa „Taormina Ivory”, biały „Gelato White” i niebieski „Blu dipinto di Blu”, wszystkie ozdobione szaro-biało-szarym pasem.

Edycję specjalną Collezione napędza silnik benzynowy o pojemności 1.2 l i mocy 69 KM. Na zamówienie dostępne jest radio Uconnect 7” HD Live z wbudowaną nawigacją z mapami Tom Tom, które umożliwia integrację telefonu z Apple CarPlay i Android Auto. W opcji można dokupić 7-calowy ekran, a dla fanów słuchania muzyki w samochodzie świetne nagłośnienie Beats Audio.

Podczas hiszpańskiej prezentacji nowa 500 Collezione została powitana przez właścicieli Fiatów 500 i licznych członków oficjalnego klubu 500, jak i miłośników kultury włoskiej, oraz dziennikarzy. We wspanialej atmosferze w towarzystwie pysznych przekąsek i wytwornego wina mogliśmy podziwiać nie tylko uroczy samochód, celebrując jego ponadczasowy design, ale i przepiękne dodatki dla każdego właściciela tego samochodu: damskie torebki ozdobione zdjęciami Collezione oraz perfumy dla mężczyzn inspirowane 500-setką.


Najnowsze

Porsche Taycan – w pełni elektryczny

W 2019 r. ma ruszyć seryjna produkcja pierwszego całkowicie elektrycznego Porsche. W ramach przygotowań samochód otrzymał swoją oficjalną nazwę: studium „Mission E” - jak dotąd nazywano elektryczną ofertę Porsche - będzie znane jako Taycan.

Słowo to w wolnym tłumaczeniu oznacza żywiołowego, młodego konia i nawiązuje do grafiki w herbie Porsche, w którym skaczący rumak ma swoje miejsce od 1952 r. Orientalnie brzmiąca nazwa zapowiada też debiut pierwszego samochodu elektrycznego z duszą Porsche. Producent ogłosił ją podczas ceremonii „70 lat sportowych samochodów”.

Dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi o mocy systemowej ponad 600 KM zapewniają elektrycznemu Porsche sprint od 0 do 100 km/h w czasie znacznie poniżej 3,5 s oraz przyspieszenie od 0 do 200 km/h w ciągu mniej niż 12 s. Maksymalny zasięg samochodu według NEDC przekracza 500 km.

Nazwa o rzeczywistym znaczeniu
Nazwy modeli Porsche mają na ogół konkretny związek z odpowiednim samochodem i jego charakterem. „Boxster” opisuje połączenie przeciwsobnego silnika – boksera – z nadwoziem typu roadster. „Cayenne” oznacza „ognistość”, Cayman jest wyrazisty i zwinny, a Panamera oferuje więcej niż zwyczajne Gran Turismo – co pozwoliło na wygraną długodystansowy wyścig Carrera Panamericana. Nazwa „Macan” wywodzi się z kolei od indonezyjskiego słowa „tygrys”, z konotacjami z gibkością, mocą, fascynacją i dynamiką.

Podwojone nakłady na inwestycje w przyszłość
Do 2022 r. Porsche planuje zainwestować w elektromobilność ponad 6 mld euro – dwukrotnie więcej niż pierwotnie planowano. Dodatkowe 3 mld euro zostaną przeznaczone na rozwój wariantów i odmian Taycana (około 500 mln euro), elektryfikację i hybrydyzację aktualnej gamy produktowej (około 1 mld euro), rozbudowę zakładów produkcyjnych (kilkaset milionów euro), a także na rozwój nowych rozwiązań, infrastruktury ładowania oraz inteligentnej mobilności (około 700 mln euro).

Obecnie w głównych zakładach Porsche w Zuffenhausen powstają: nowa lakiernia, strefa montażu Taycana oraz most przerzutowy do transportu polakierowanych nadwozi i jednostek napędowych na finalny montaż. Istniejąca fabryka silników jest rozbudowywana pod kątem produkcji jednostek elektrycznych; modernizację przejdzie też nadwoziownia. Inwestycje zostaną przeznaczone również na centrum rozwoju w Weissach. W związku z uruchomieniem produkcji Taycana tylko w Zuffenhausen powstanie około 1200 nowych miejsc pracy.

Najnowsze

BMW Z4 przeszło testy

Testy dynamiczne w centrum testowym BMW w Miramas na południu Francji dostarczają kluczowych informacji na temat właściwości jezdnych nowego roadstera.

Długa maska, krótkie zwisy karoserii, niski środek ciężkości, miękki dach: sportowe, dwuosobowe auto pokonujące okrążenia w centrum testowym BMW w Miramas na południu Francji – BMW Z4 – przechodzi ważny etap przegotowań do produkcji seryjnej, polegający na testach dynamiki jazdy.

Próby koncentrują się na dostrojeniu napędu i zawieszenia – fundamentalnych parametrów dla sportowych właściwości jezdnych. BMW Z4 M40i jest mocniejszą odmianą odmłodzonego roadstera. Nowy silnik 6-cylindrowy, sportowy układ jezdny z elektroniczną regulacją amortyzatorów, nowo opracowana oś przednia, obręcze kół M ze stopów lekkich z ogumieniem mieszanym, sportowy układ hamulcowy M oraz elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi – te cechy mają reprezentować odświeżony model.

Centrum testowe Miramas wykorzystywane przez BMW od ponad 30 lat do opracowywania i testowania nowych modeli obejmuje długi asfaltowy owal oraz pętlę autostradową do testów przy dużych prędkościach, a także slalomy, serpentyny i pętle okrężne oraz wiele torów o bardzo zróżnicowanych nawierzchniach. Obecnie są one wykorzystywane do szczegółowej analizy i optymalizacji przyspieszania, kierowania i hamowania roadstera. Na przykład adaptacyjny układ jezdny M oraz jego współpraca z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu na tylnej osi zostały opracowane na torze, który jest również wykorzystywany do testów przez BMW Motorsport.

Najnowsze

Toyota Camatte Petta dla małych podróżników

Dzieci kochają samochody. Specjalnie z myślą o nich Toyota tworzy serię elektrycznych pojazdów Camatte, które oswajają najmłodszych z technologią i rozwijają wyobraźnię. Najlepszym miejscem do ich prezentacji są międzynarodowe targi zabawek Tokyo Toy Show – Toyota co roku zaprasza na nich dzieci na swoje stoisko pełne technologicznych niespodzianek.

Najbliższa edycja tokijskich targów zabawek rozpoczyna się w sobotę 9 czerwca i potrwa przez cały weekend. Toyota zaprezentuje na swoim stoisku nową interaktywną wystawę Toyota Camatte Journey poświęconą podróżom. Jej główną atrakcją będzie prowadzenie trzyosobowego samochodu Camatte Petta w podróżniczej oprawie wśród wyświetlanych na zakrzywionym ekranie malowniczych scenerii, takich jak drogi porośnięte kwitnącymi drzewami wiśni. Podczas jazdy dzieci poznają pozycję pedałów przyspieszenia i hamowania. Dodatkową atrakcją będzie możliwość poprowadzenia modelu Camatte 57s Sport z 2013 roku.

Camatte Petta został po raz pierwszy zaprezentowany na Tokyo Toy Show w ubiegłym roku. Samochód służył do nauki jazdy na specjalnie przygotowanym torze, a każde dziecko mogło ozdobić go na swój własny sposób dzięki przyczepianym do karoserii magnesom. Auto jest napędzane silnikiem elektrycznym i osiąga maksymalną prędkość 5 km/h. Trzymetrowy pojazd o szerokości 1234 mm, wysokości 1315 mm i rozstawie osi 1800 mm mieści jedno miejsce z przodu i dwa z tyłu. W tym roku na jego karoserii umieszczono naklejki z różnych miejsc na świecie, a za tylnymi siedzeniami zamontowano walizkę.

Celem twórców serii Camatte jest rozbudzenie w najmłodszych motoryzacyjnej pasji. Nazwa Camatte pochodzi od japońskiego słowa oznaczająca troskę i kojarzy się z dbaniem o innych ludzi oraz o samochody. Pierwszy model zadebiutował na Tokyo Toy Show w 2012 roku. Był to Camatte Sora, którym nie tylko można jeździć, ale także samodzielnie dobierać jego kształty i kolory za pomocą łatwych do montażu paneli tworzących nadwozie. Rok później Toyota opracowała Camatte 57s. Jego karoseria składa się z 57 małych elementów, które można łączyć jak puzzle. Camatte Lab z 2014 roku wyświetlał obrazki narysowane przez dzieci na masce, a całe stoisko było poświęcone temu, jak działa samochód. W 2015 roku mali fani motoryzacji poznali modele Camatte Hajime i Camatte Vision. Instalacja rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality) pozwoliła dzieciom cieszyć się jazdą po mieście w zaprojektowanym przez siebie samochodzie. Przyczepa kampingowa Camatte Capsule z 2016 roku została tak zbudowana, aby dzieci mogły samodzielnie urządzić jej wnętrze.

Najnowsze

Ceny Alpine A110 Pure i Alpine A110 Légende w Polsce

Modele A110 Pure i Légende wzbogacają standardową ofertę marki Alpine. Dwie nowe wersje pozostają wierne ponadczasowym kanonom marki Alpine - są kompaktowe, lekkie i niezwykle zwrotne.

Marka Alpine została założona w 1955 roku przez Jeana Rédélé, pasjonata sportów motorowych. Alpine stało się legendą po tym, jak A110 „Berlinette” zwyciężyło dwie edycje rajdu Monte Carlo w 1971 i 1973 roku. Dzisiaj Alpine powraca z nowym samochodem sportowym A110.

Obie odmiany auta mają taką samą charakterystykę techniczną jak A110 Première Edition: tę samą aluminiową konstrukcję, silnik 1,8 l o mocy 252 KM umieszczony centralnie oraz przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi.

Wraz z nowymi wersjami marka Alpine wprowadza trzy nowe kolory nadwozia, dostępne w opcji: Biel Opalizująca, Niebieska Otchłań i Szary Tonnerre. Pełna paleta kolorów lakieru obejmuje również kolory Niebieski Alpine i Głęboka Czerń, które już były proponowane w modelu Première Edition.

Wszystkie wersje A110 są objęte trzyletnią gwarancją producenta (lub do 100 tys. km), z możliwością przedłużenia do czterech lub pięciu lat.

A110 Pure – cena od 234 000 zł
Model A110 Pure jest nastawiony na sportową jazdę i bezpośredni kontakt kierowcy z samochodem. Jest lekki, wyposażony w kubełkowe fotele Sabelt o masie 13,1 kg i 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. W efekcie A110 Pure waży poniżej 1100 kg. W kabinie sportowy charakter modelu podkreśla tapicerka ze skóry i mikrofibry oraz wykończenie włóknem węglowym w kolorze matowym. A110 Pure jest wyposażone w przełącznik trybów jazdy, który oferuje trzy opcje: Normal, Sport i Race. Wyposażenie seryjne obejmuje również klimatyzację, system nawigacji satelitarnej, aplikację Alpine mySPIN oraz przednie i tylne oświetlenie w technologii LED.

W opcji proponowane są wysoko wydajne hamulce Brembo, aktywny sportowy układ wydechowy i 18-calowe obręcze kół o dwóch różnych wzorach. Jeśli chcemy używać samochód do codziennej jazdy, można wybrać fotele Comfort z regulacją 6 parametrów, dwie wersje systemu audio Focal oraz system wspomagania parkowania przodem i tyłem z kamerą wideo.

A110 Légende – cena od 256 000 zł
A110 Légende ma charakter GT. To najbardziej elegancka i wyrafinowana wersja A110. Wyróżnia się fotelami z regulacją 6 parametrów, tapicerką ze skóry w kolorze czarnym lub brązowym i systemem audio Focal. Wnętrze wykończone lakierowanymi elementami z włókna węglowego i 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich podkreślają wyrafinowanie wersji Légende. Czujniki parkowania z kamerą cofania zapewniają zwrotność i łatwość użytkowania w jeździe na co dzień. Specjalne dwukolorowe obręcze kół „Légende” to ukłon w kierunku pierwowzoru – modelu A110 Berlinette 1600S. W opcji dostępne są też dwa dodatkowe wzory 18-calowych obręczy kół.

Podobnie jak A110 Pure, A110 Légende wyposażony jest seryjnie w możliwość wyboru trzech trybów jazdy, klimatyzację, system nawigacji satelitarnej, replikację ekranu smartfonu Alpine mySPIN oraz przednie i tylne oświetlenie w technologii LED.

Wyposażenie modelu A110 Légende można wzbogacić o system audio Focal Premium, uzupełniający istniejący system z dwoma głośnikami głównymi i dwoma wysokotonowymi o dodatkowy subwoofer. Są również dostępne aktywny sportowy układ wydechowy oraz podgrzewane siedzenia.

Najnowsze