Nowe paliwo na stacjach od 2024 roku. Do tych aut go nie tankuj
Na polskich stacjach benzynowych w 2024 pojawi się nowe paliwo z większą ilością biokomponentów. Nie polubią go zwłaszcza kierowcy starszych aut.
Spis treści
Coraz ostrzejsze naciski ze strony ekologów wymuszają zmiany w branży motoryzacyjnej. Już nie tylko jazda samochodem spalinowym będzie utrudniona, ale teraz nawet jego zatankowanie może przysporzyć kłopotu. Szczególnie jeśli masz starszy samochód. Jakie będzie nowe paliwo?
Nowe paliwo E10 pojawi się na stacjach
Niektórzy mogą powiedzieć, że to żadna nowość, bo benzyna E10 jest już dostępna od dłuższego czasu. Problem w tym, że w przyszłym roku z rynku zniknie benzyna E5, czyli z mniejszą ilością biokomponentów.
Zgodnie z nowelizacją ustaw o biokomponentach i biopaliwach ciekłych od 1 stycznia 2024 roku nas stacjach będzie dostępna wyłącznie benzyna E10. Różnica polega na tym, że nowe paliwo posiada 10% ekologicznych dodatków, zamiast 5% w benzynie E5.
Czy benzyna E10 jest lepsza?
Pojawiają się głosy, że nowe paliwo ma być tańsze, ale to raczej mało prawdopodobne. Co ciekawe, benzyna E10 będzie dostępna tylko w wersji 95-oktanowej. Mocniejsza 98-tka wciąż będzie zawierała 5% biokomponentów. Więc jeśli spojrzeć z tej strony to faktycznie „E10” będzie tańsza…
Nowe paliwo zostało przebadane przez specjalistów z ADAC i niestety rezultaty nie są zbyt dobre. Według Niemców benzyna E10 powoduje większy apetyt na paliwo – od 1,5 do 3 proc. Do tego dochodzi niewielki (ok. 5 proc.) spadek osiągów, który dla kierowcy będzie w zasadzie nieodczuwalny.
Przedstawiciele ADAC twierdzą, że przy odpowiedniej technice jazdy, można zaoszczędzić nawet 50 euro rocznie, tankując benzynę E10.
Te auta nie lubią benzyny E10
Niestety, niemiecki automobilklub jest też zdania, że nie wszystkie silniki są przystosowane do nowego paliwa. Według ADAC każdy, kto posiada auto wyprodukowane po 1 listopada 2010 może być spokojny. To oczywiście niepisana zasada i nie jest powiedziane, że samochody starsze nie pojadą na benzynie E10, choć są obarczone ryzykiem.
Najgorzej radzą sobie z nim pierwsze konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przykładem mogą być jednostki FSI montowane w samochodach koncernu Volkswagena, choć to nie jedyne konstrukcje, które nie polubią benzyny E10:
- Audi A2 1.6 FSI (2003–2005),
- Audi A3 1.6 FSI (2004),
- Audi A3 2.0 FSI (2004),
- Audi A4 2.0 FSI (2003–2004),
- Audi A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe,
- Alfy Romeo produkowane przed 1 stycznia 2011 r.,
- Fiaty przed 2000 rokiem,
- Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007,
- wszystkie auta Peugeota, Citroena oraz DS z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2000 r.
- Volkswagen Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003),
- Volkswagen Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006),
- Volkswagen Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004),
- Volkswagen Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006),
- Volkswagen Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
- Volkswagen Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
- Volkswagen Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004),
- Volkswagen Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004),
- Volkswagen Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004),
- Volkswagen Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004),
- Volkswagen Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
PARYSKI SALON SAMOCHODOWY 2024: CITROËN ROBI FURORĘ Z CAŁKOWICIE ODNOWIONĄ GAMĄ I STOISKIEM PEŁNYM ZDARZEŃ
Na Paryskim Salonie Samochodowym 2024 Citroën zaprezentuje swoją całkowitą odnowę, prezentując zupełnie nową i spójną gamę, wcielającą w życie nową tożsamość marki -
Imponujące wyniki polskich użytkowników Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid. Auta przejechały już 43 miliony kilometrów
-
System audio w nowym Fordzie Explorerze. Idealne brzmienie podczas każdej podróży
-
Dominik Olszowy wraca na bramki startowe Mistrzostw Ameryki AMA EnduroCross!
-
Mattias Ekström dołącza do zespołu Ford Performance na Rajd Dakar 2025
Komentarze: