Nowe motocykle Yamaha YZ450F i YZ250F na 2016 rok

Wprowadzone jako nowość na sezon 2014 motocykle Yamaha YZ250F i YZ450F przechodzą modyfikację. Zdobyte w sporcie motorowym doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.

Yamaha WR250F MY 2016
WR250F z roku modelowego 2015 zdobył już należną renomę na poziomie EWC w świecie enduro. Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi.

Yamaha YZ450F MY 2016
Dwa lata od redesignu, kiedy zmodyfikowano najważniejsze elementy silnika i podwozia, zastosowano odchylony w tył cylinder oraz 4-zaworową głowicę z przednim dolotem powietrza – YZ450F stał się oczywistym wyborem dla wielu zawodników.

W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy wprowadzili zmiany silnikowe i podwoziowe w czterech kluczowych kierunkach:

  • Osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy
  • Zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia
  • Poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych
  • Szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System)

Nowy system kontroli startu (Launch Control System)
YZ450F MY 2016 został wyposażony w system kontroli startu (LCS), pozwalający zwiększyć płynność i tempo przyspieszenia już od linii startowej. W celu optymalizacji oddawanej mocy system dokonuje korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych. Aktywowany przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym, LCS zwiększa prędkość startu, a więc szansę wyjścia na prowadzenie w pierwszym zakręcie (hotshot win), pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na operowaniu sprzęgłem i ustawieniu maszyny.

Zmodyfikowane wałki i optymalizacja rozrządu
Modyfikacje obejmują zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych, czego skutkiem jest nieznaczne zmniejszenie czasu ich współotwarcia. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi motocykla w niskim i średnim zakresie prędkości.

Yamaha Power Tuner
Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować nastawy silnika na pit-stopie w zależności od warunków jazdy. Jest on łatwy w obsłudze – wpina się go bezpośrednio do elektroniki motocykla bez potrzeby używania laptopa, a oprogramowanie na MY 2016 zostało odpowiednio zmodyfikowane o nowe ustawienia fabryczne oraz rekomendowane dla użytkownika – zgodnie ze zmianą niektórych parametrów silnika.

Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
W zakres zmian wchodzi nowa piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20%. Ma to zapewniać szybszą i efektywniejszą zmianę przełożeń, nawet przy brutalnym traktowaniu motocykla w sytuacjach wywołujących nagły wzrost adrenaliny, np. moment startu.

Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe współpracujące z większą tarczą hamulcową pod kątem skuteczności hamowania i kontroli nad sterownością motocykla.

Nowe nastawy zawieszenia i zmodyfikowany offset przedniego widelca
Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia ma zapewniać teraz jeszcze lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca, w stosunku do poprzedniego modelu, offset widelca o 3 mm – do 25 mm, czego efektem ma być poprawa prowadzenia w parze ze lepszą zwrotnością i stabilnością motocykla.

W tylnym zawieszeniu modyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, nowa sprężyna wahacza (56 Nm zamiast poprzednich 58 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.

Modyfikacja ramy
Z myślą o zwiększeniu sztywności poprzecznej, obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Swój udział w zwiększonej sztywności ramy ma także stalowe łoże silnika, a w celu obniżenia środka ciężkości ridera i rozluźnienia jego pozycji podnóżki zostały obniżone o 5 mm.

Inne zmiany
YZ450F MY 2016 otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio-drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.

Charakterystyka techniczna Yamaha YZ450F MY 2016

  • Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3
  • Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
  • Mokra miska olejowa
  • Tłumik wspomagający centralizację masy motocykla
  • Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
  • Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
  • Stabilne zawieszenie typu Monocross

Yamaha YZ250F MY 2016
Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.

Nowy tłok i korbowód
YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Cieńsze denko i krótszy sworzeń tłokowy to oszczędność ponad 18 g na masie odkuwki oraz wzrost efektywności spalania, a więc wyższa moc oddawana i lepsza charakterystyka w górnym i najwyższym zakresie obrotowym. Nowy tłok został od spodu użebrowany, a dodatkowy natrysk chłodziwa pozwala, w porównaniu z poprzednim modelem, obniżyć temperaturę roboczą o 100º C – z korzyścią dla stabilności pracy silnika i wytwarzanej mocy. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej pod kątem zwiększenia wytrzymałości w warunkach wysokich prędkości obrotowych.

Optymalizacja wału korbowego i wałka wyrównoważającego
Model na rok 2016 wyposażony jest w dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający. Efektem ma być lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym, pozwalający kierowcy lepiej wyczuwać teren i zmieniać ułożenie ciała. Zmodyfikowano także nastawy modułu sterującego silnika (ECU) – pod kątem płynności pracy po włączeniu ogranicznika prędkości obrotowej.

Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
Podobnie jak YZ450F, YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Inną zmianą jest nowa dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20% i zmodyfikowaną rolką – celem zwiększenia precyzji zmiany biegów nawet w warunkach znacznych obciążeń.

Modyfikacja nastawów przedniego i tylnego zawieszenia
YZ250F MY 2016 korzysta ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, rekomendowanych przez fabrycznych kierowców testowych. Za priorytet uznano poprawę charakterystyki i komfortu prowadzenia pod kątem eliminacji nagłych szarpnięć i nadmiernego skoku (tj. dobijania) zawieszenia.

Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
Na rok modelowy 2016 YZ250F wyposażony został w tarczowy hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowe klocki hamulcowe.

Charakterystyka techniczna Yamaha YZ250F MY 2016

  • Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3
  • Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
  • Mokra miska olejowa
  • Tłumik polepszający centralizację masy motocykla
  • Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
  • Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
  • Stabilne zawieszenie typu Monocross

Zmiany w innych modelach off-roadowych MY 2016:

WR250F         Racing Blue    Zmieniona grafika zewnętrzna

YZ250 Racing Blue    Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna

YZ125 Racing Blue    Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna

YZ85/LW        Racing Blue    Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna

TTR-125/L/W/E          Racing Blue    Zmieniona grafika zewnętrzna

TTR-110E       Racing Blue    Zmieniona grafika zewnętrzna

TTR-50E         Racing Blue    Zmieniona grafika zewnętrzna

PW50  Racing Blue    Zmieniona grafika zewnętrzna

Dostępność modeli YZ MY2016 w sprzedaży: styczeń 2016

Źródło: Yamaha

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze