Nowe BMW serii 3 już jest

Nowa generacja BMW serii 3, o oznaczeniu kodowym G20, debiutuje właśnie podczas Paris Motor Show 2018. Początek sprzedaży modelu zaplanowano na 9 marca 2019 roku.

Samochód jest o 85 milimetrów dłuższy od poprzednika (4709 mm), o 16 milimetrów szerszy (1827 mm) i tylko o 1 mm wyższy (1442 milimetry). Wydłużony o 41 milimetrów rozstaw osi (2851 mm) i zwiększony rozstaw kół (przód: + 43 mm, tył: 21 mm) mają korzystny wpływ na równowagę i zwinność auta. Bagażnik nowej serii 3 ma pojemność 480 l

Z przodu dominuje duża atrapa chłodnicy w kształcie nerek z odchodzącymi od niej reflektorami. Charakterystyczny podział na dwie części podkreślono poprzez nacięcie w pasie przednim poprowadzone w kierunku reflektorów. W ramach wyposażenia standardowego oferowane są w pełni diodowe reflektory, natomiast reflektory diodowe o rozszerzonym zakresie funkcji i diodowe reflektory adaptacyjne w technologii BMW Laserlight ze światłami drogowymi o zasięgu około 530 metrów, są dostępne jako opcja.

W ramach nowego języka stylistycznego we wnętrzu nowego BMW serii 3 zmieniono układ ekranów i podwyższono konsolę środkową. Wyświetlacze, przyciski klimatyzacji i wloty powietrza tworzą spójną całość w środkowej części deski rozdzielczej.

Opcjonalny pakiet BMW Live Cockpit Professional obejmuje spersonalizowane i dostosowane do sytuacji wyświetlacze w ramach całkowicie cyfrowego zestawu wskaźników o przekątnej 12,3 cala i ekranu systemu inforozrywki o przekątnej 10,25 cala. Obsługa obejmuje sterowanie dotykowe, kontroler iDrive, przyciski na kierownicy, sterowanie gestami oraz sterowanie głosowe.

W nowym BMW serii 3 debiutuje inteligentny asystent osobisty BMW, czyli cyfrowy specjalista, który reaguje na hasło: „Hej BMW”. Jego unikatową cechą jest możliwość nadania mu imienia. Potrafi on wyjaśnić najróżniejsze funkcje („Jak działa asystent świateł drogowych?”), podać informacje o aktualnym stanie samochodu („Czy poziom oleju jest prawidłowy?”) i odpowiedzieć na pytania („Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?”).

Od początku sprzedaży nowe BMW serii 3 będzie dostępne z pięcioma silnikami do wyboru. Oferta obejmuje dwie 4-cylindrowe jednostki benzynowe o mocy 184 KM (320i) i 258 KM (330i) oraz dwa 4-cylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 150 KM (318d) i 190 KM (320d). BMW 330d jest natomiast wyposażone w 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o mocy 265 KM).

Przy projektowaniu konstrukcji nadwozia i układu jezdnego w nowej serii 3 skupiono się na udoskonalaniu zwinności i precyzji prowadzenia. Auto jest nawet o 55 kilogramów lżejsze od swojego poprzednika. W zależności od wariantu modelu i wyposażenia. seria 3 ma również obniżony środek ciężkości i rozkład masy na osie wynoszący 50:50.

Standardowy układ jezdny oraz opcjonalny sportowy układ jezdny M są wyposażone w amortyzatory zależne od skoku sprężyny, które debiutują w modelu BMW. Przyczyniają się w istotny sposób do utrzymania równowagi między sportowym zacięciem a komfortem. Bezstopniowa regulacja umożliwia progresywne dostosowywanie twardości amortyzatora zgodnie ze zmianą skoku sprężyny. Zmniejsza to w odczuwalny sposób ruchy nadwozia przy amortyzacji drgań powstających na wyboistych nawierzchniach dróg czy przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

Oprócz sportowego układu jezdnego M (z obniżonym o 10 mm prześwitem) w wyposażeniu opcjonalnym uwzględniono także adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. Można także zamówić sportowe hamulce M z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. W BMW 330i i 330d dostępny jest sportowy mechanizm różnicowy M w połączeniu ze sportowym układem jezdnym M lub adaptacyjnym układem jezdnym M.

Nowe BMW serii 3 jest wyposażone w rozszerzoną gamę systemów wspomagających kierowcę – standard obejmuje funkcje ostrzegania przed kolizją i wykrywania pieszych oraz rowerzystów wraz z funkcją hamowania miejskiego. W ramach wyposażenia opcjonalnego dostępny jest aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz system asystujący kierowcy z funkcją ostrzegania przed kolizją i zjechaniem z pasa ruchu, kolizją z tyłu oraz ruchem w kierunku poprzecznym podczas cofania. Dostępny jest także asystent kierowania i toru jazdy, który współpracuje z kierowcą, pomagając mu utrzymać pojazd na wykrytym pasie, a także  asystent pasa ruchu z aktywną ochroną przed kolizją boczną i omijaniem przeszkód.

Najnowsze

Rowerzysta przepisów znać nie musi?

Przepisy ruchu drogowego obowiązują wszystkich uczestników ruchu. Czasami można jednak odnieść wrażenie, że egzekwowane są wyłącznie wobec kierowców aut i motocyklistów.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: przez przejście przechodzi grupka pieszych, kiedy nagle nadjeżdża samochód, ignoruje ich i zmusza do zatrzymania się. W przeciwnym razie zostaliby potrąceni. Taryfikator za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu przewiduje mandat w wysokości 350 zł. Podejrzewamy jednak, że znaleźliby się policjanci, którzy widząc auto niemal potrącające grupę pieszych, zakwalifikowaliby to jako stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym, zabrali takiemu kierowcy prawo jazdy i skierowali sprawę do sądu.

A teraz samochód zamieńmy na rower. Rowerzysta nie stanowi takiego zagrożenia dla pieszego, jak samochód. Ale czy to znaczy, że może on ignorować przepisy ruchu drogowego? Po zachowaniu niektórych cyklistów można dojść do wniosku, że tak właśnie uważają.

Najnowsze

Moment zagapienia się, paniczny odruch i kolizja gotowa

Uważne obserwowanie drogi przed samochodem jest bardzo istotne, nie tylko ze względu na innych uczestników ruchu, ale także aby samemu nie zrobić czegoś niebezpiecznego.

Kiedy nie patrzymy na drogę przed sobą, zdarzyć się może wiele rzeczy. Na przykład możemy zacząć opuszczać swój pas ruchu. Ważne wtedy, abyśmy spokojnie wrócili na właściwy tor jazdy. Najgorsze zaś są paniczne reakcje.

W opisie tego nagrania możemy przeczytać, że kierowca zagapił się na korek tworzący się obok. To sprawiło, że zaczął bezwiednie zjeżdżać na prawy pas, na którym pojawił się Opel Astra. Bojąc się, że w niego uderzy, kierujący autem z kamerą panicznie skręcił w lewo i uderzył w barierę.

Najnowsze

Edyta Klim

The Bikerni rusza w świat!

The Bikerni to największy kobiecy klub motocyklowy w Indiach, a już za kilka miesięcy reprezentacja 14 kobiet z klubu ruszy w świat!

The Bikerni to pionierski i największy klub motocyklowy w Indiach, który założono w 2011 roku. Grupa zainspirowała wiele kobiet do rozpoczęcia przygody z motocyklami oraz aktywnie wspiera je, walcząc ze stereotypami o roli kobiety w indyjskiej społeczności. Klub ma już 17 oddziałów w całym kraju, które organizują wspólne spotkania, wycieczki i inne akcje.

Na początku 2019 roku The Bikerni ma zamiar wyjść ze swoimi działaniami poza granice kraju. A dokładniej, przejechać grupą 14-stu kobiet ok. 19.000 kilometrów z Londynu do Delhi. Trasa będzie trwała 10 tygodni i obejmuje trasy w całej Europie, Turcji, Azji Środkowej i w Chinach.

To pierwsza, tak liczna i tak odległa podróż motocyklistek. Poprzez tą akcję The Bikerni chce zmienić postrzeganie kobiet w Indiach oraz innych społecznościach. Inspiruje do zmian i walki o kobiecą niezależność. Jednocześnie motocyklistki chcą opowiadać o tym, jakie są Indie i zaprosić do swojego kraju podróżniczki z całego świata.

Najnowsze

Volvo V60 Cross Country – kombi na bezdroża

Na początku roku Volvo pokazało model V60, a teraz prezentuje jego wersję Cross Country. Samochód ten kontynuuje tradycje uterenowionych kombi, którą rozpoczął model V70 Cross Country w 1997 roku.

Volvo V60 Cross Country ma prześwit większy o 75 mm, niż zwykły model V60. Charakterystykę zawieszenia dobrano tak, by samochód radził sobie także na nieutwardzonych drogach. V60 CC ma również standardowy napęd na cztery koła we wszystkich odmianach silnikowych. Jazdę w lekkim terenie ułatwią też systemy elektroniczne: Hill Descent Control (ułatwiający pokonywanie stromych zjazdów), system kontroli trakcji, Corner Traction i tryb jazdy Off-Road.

Model V60 Cross Country jest standardowo wyposażony w pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę City Safety.  Wyposażono go także w system Pilot Assist, który utrzymuje samochód na właściwym pasie, przyspiesza, hamuje i skręca. Działa na dobrze oznakowanych drogach do prędkości 130 km/h.

Volvo V60 Cross Country będzie dostępny na początku z silnikiem Diesla D4 AWD o mocy 190 KM. Następnie zadebiutuje w Polsce wersja benzynowa T5 AWD 250 KM. Później dołączy wersja plug-in hybrid oraz mild hybrid.

Najnowsze