Nowa Yamaha XJR1300 - inspiracja stylem custom

15 października 2014
Oto nowa Yamaha, której odświeżony design w stylu cafe racer i potężny silnik poddany kilku modyfikacjom, co budzi nasze zaciekawienie, przechodzące w zachwyt.
Loading module...

O nowych modelach Yamahy pisałyśmy niedawno w ramach relacji z targów Intermot - tu.

Wspominałyśmy tam o nowej XJR1300 - ale ten motocykl i stojąca za nim idea zasługuje na oddzielny tekst. Na dwudziestolecie tego popularnego modelu Yamaha przygotowała bowiem coś ekstra. Odświeżony design w stylu cafe racer i potężny silnik poddany kilku modyfikacjom budzą zaciekawienie i zachwyt. XJR od zawsze był modelem w klasycznym stylu, nowa odsłona jeszcze bardziej wydobywa ten oldschoolowy charakter.

2015 Yamaha XJR1300 Racer Midnight Black

fot. Yamaha

Nowy silnik jest czterocylindrowym rzędowcem chłodzonym powietrzem, o pojemności 1250 cm³. Dostarcza moc 98 koni mechanicznych, a przy tym prezentuje się efektownie, zwłaszcza w połączeniu z nowym, smukłym bakiem mieszczącym 14,5 litra benzyny. Do tradycji cafe racerów nawiązuje też jednoosobowa kanapa. Wzrok przyciąga czarny matowy wydech i aluminiowa kierownica z zaprojektowanym na nowo układem kokpitu. Rama ma klasyczną, kołyskową konstrukcję, a za tylne zawieszenie odpowiada Öhlins.  Wszystkie te zmiany Yamaha wykonała we współpracy ze słynnymi konstruktorami motocykli typu custom: Keino, Wrenchmonkees i Deus Ex Machina. Zwłaszcza inspiracją był tu przerobiony przez Keino niebieski XJR, nazwany „Rhapsody in Blue”.

2015 Yamaha XJR1300 Racer Midnight Black

fot. Yamaha

Wraz z nową XJR Yamaha poszerza bowiem swoją linię motocykli „Yard built”, czyli specjalnych, projektowanych na zmówienie modeli „zbudowanych na podwórku”. Ten projekt ma na celu zaoferowanie unikatowych motocykli klientom, którzy marzą o maszynie typu custom, ale nie zawsze posiadają odpowiednie umiejętności czy sprzęt, aby móc ją samodzielnie zbudować. Do wybranych modeli Yamaha udostępnia więc pakiety modyfikacyjne, dzięki którym każdy klient może otrzymać maszynę naprawdę jedyną w swoim rodzaju.

Yamaha XJR1300

fot. Yamaha

Linię „Yard built” promują ciekawie zmodyfikowane maszyny autorstwa znanych projektantów customów. Yamaha włącza też do oferty akcesoria inspirowane tymi projektami, zatem dokupując tylko owiewkę czy akcesoryjny wydech każdy może zindywidualizować swój motocykl w wybranym przez siebie stylu. Wśród współpracujących z Yamahą konstruktorów są Wrenchmonkees (model „Yard Built SR400 GibbonSlap” oraz „Yard Built XJR1300 Monkeefist”) czy Deus Ex Machina („Yard built XJR1300 Eau Rouge” oraz „Yard Built XJR1300 Project X”). W galerii prezentujemy zwykły XJR1300 (bez owiewki), ekskluzywną wersję Racer (czarny, z półokrągłą owiewką) oraz serię zdjęć wspomnianych wyżej customowych motocykli (Rhapsody in Blue, Eau Rouge, Project X oraz Monkeefist).

2015 Yamaha XJR1300 Racer Midnight Black

fot. Yamaha

Czy takie komercyjne połączenie między rynkiem motocykli zwykłych a rynkiem customów się sprawdzi? Yamaha zdaje się wierzyć, że motocykle podkreślające indywidualny gust klienta to przyszłość rynku. Na naszym polskim podwórku trend customowy nie jest jeszcze aż tak widoczny, zapewne dlatego, że to podejście wymagające sporych nakładów.  Niezależnie jednak od możliwości dodania customowych akcesoriów nowe XJR1300 to solidny, klasyczny model, który zawsze znajdzie swoich miłośników.

Yamaha XJR1200 tradycyjny i Rhapsody in blue

fot. Yamaha

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!