Nowa Yamaha MT-09. Relacja z premiery, galeria, film

Wczoraj wieczorem w warszawskim salonie Yamahy zaprezentowano najnowszy model - MT-09. Motocykl to niezwykły - wizualnie urzekł chyba każdego. Zanim sprawdzi się na krajowych drogach, polski importer maszyny postanowił zainwestować w imprezową premierę.

W mrocznym, japońskim klimacie odbyła się prezentacja nowej Yamahy MT-09.
fot. Ania Dąbrowska

Premierze MT-09 towarzyszy spora kampania promocyjna. W filmie reklamowym, którego pokaz towarzyszył debiutującej maszynie (patrz niżej), przedstawiono motocyklistów jadących MT-09 w industrialnym, nowoczesnym i nigdy niezasypiającym japońskim mieście. Jeźdźcy przypominają współczesnych wojowników ninja – zwinnych i szybkich, a kampania łączy w sobie tradycyjne elementy kultury japońskiej, jak i tę ciemną stronę Kraju Kwitnącej Wiśni.

Pokaz MT-09 odbył się właśnie w takiej, lekko mrocznej atmosferze. Prezentacji dwóch motocykli towarzyszyła głośna muzyka i sporo dymu. Dzięki tak widowiskowemu rozpoczęciu imprezy zgromadzeni goście mogli przez kilka chwil wsłuchać się w melodię silnika.

Obszerną galerię zdjęć motocykla Yamaha MT-09 oraz fotorelację z wydarzenia można obejrzeć tu.

Yamaha MT-09 to taki miejski bandzior. Wizualnie robi wrażenie, zwłaszcza, kiedy dosiada go ubrany na czarno kierowca. Przy masie z płynami 188 kilogramów jest jednym z najlżejszych motocykli w swojej klasie.

Yamaha MT-09
fot. Yamaha

Sercem MT-09  jest  3-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 847 cm3. Rama – wykonana ze stopu aluminium CF ma zapewniać stabilność i komfort podczas jezdy – nie tylko po asfalcie. Ten motocykl – według producenta – ma radzić sobie również na nieutwardzonej nawierzchni.

Na pierwszy rzut oka problematyczny może okazać się w mieście promień skrętu tego motocykla, a na trasie – niewielka pojemność baku. Zdecydowanym plusem będzie zapewne regulowane zawieszenie. Dzięki temu m.in. może się na nim swobodnie poczuć niższa osoba. Ponadto bak została zaprojektowany tak, aby kierowca mógł podróżować w wygodnej, niewymuszonej pozycji.

Każdy uczestnik premiery nowej Yamahy mógł się „przymierzyć” do motocykla, a także umówić na jazdę próbną. Pośród entuzjastów Yamahy podczas wczorajszego wydarzenia dało się dostrzec Krzysztofa Hołowczyca, Adama Badziaka, Przemysława Saletę i Agnieszkę Szulim.


Dane techniczne Yamaha MT-09

Silnik
Typ silnika 3-cylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność 847 cm³
Średnica x skok tłoka 78,0 mm x 59,1 mm
Stopień sprężania 11,5 : 1
Moc maksymalna 84,6 kW (115KM) @ 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 obr./min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Gaźnik Wtrysk paliwa
Typ sprzęgła Mokre, Wielotarczowy
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy Łańcuch

Podwozie
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia 137 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy 25º
Wyprzedzenie 103 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahacz, (Wahacz)
Skok tylnego zawieszenia 130 mm
Hamulec przedni Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 245 mm
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Opona tylna 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)

Wymiary
Długość całkowita 2 075 mm
Szerokość całkowita 815 mm
Wysokość całkowita 1 135 mm
Wysokość siodełka 815 mm
Rozstaw kół 1 440 mm
Minimalny prześwit 135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) 188 kg / ABS 191 kg
Pojemność zbiornika paliwa 14 l
Pojemność zbiornika oleju 3,4 l

Najnowsze

Maserati Ghibli już dostępne w Polsce – cena

Do salonu sprzedaży Maserati w Polsce trafiła właśnie najnowsza, średniej wielkości limuzyna o zacięciu sportowym, Maserati Ghibli. Cena pojazdu zaczyna się od 350 tys. zł (84 tys. euro) i ma być motorem sprzedażowym producenta.

Zamiarem konstruktorów Maserati Ghibli było stworzenie komfortowej limuzyny o sportowym charakterze. Kształt Ghibli zbliża tę czterodrzwiową limuzynę do wyglądu coupe, a przedni wlot powietrza i reflektory dodają pojazdowi drapieżności.
– W samochodzie najlepiej będą czuć się osoby aktywne i dynamiczne, które poszukują auta o sportowych osiągach i jednocześnie dystynkcji i elegancji. Najnowszy model Ghibli to pierwszy, prawdziwie sportowy sedan executive. Kierowcy Ghibli będą wyróżniać się wśród innych, świetnych technicznie, jednak już dość spowszedniałych samochodów. A przecież przy wysokiej cenie pojazdu bardzo ważna jest jego unikalność i wyjątkowość – mówi Wiesław Litewski, dyrektor sprzedaży Maserati w Polsce.

Podobnie jak Maserati Quatroporte karoserie Ghibli zbudowano przy wykorzystaniu różnych stali i stopów aluminium w celu obniżenia masy auta oraz zwiększenia sztywności pojazdu i jego wytrzymałości. Przednią część nadwozia wykonano z odlewu aluminium ze wzmocnieniami krzyżakowymi, a tylną część ze stali walcowanej. Profil boczny zdominowany jest przez linię w karoserii, która biegnie od tradycyjnych wlotów powietrza za przednimi kołami aż do tylnych świateł. Ghibli utrzymuje również charakterystyczny dla Maserati słupek C, który jest ważnym elementem konstrukcyjnym samochodu z klasycznym logo Trident.

Silniki i układ napędowy
Silniki benzynowe opracowano we współpracy z Ferrari. W ofercie dostępne są dwa turbo V6 o pojemności 3,0l w połączeniu z automatyczną 8-biegową skrzynią biegów, które zapewniają niezwykłą szybkość zmiany biegów i doskonałe osiągi. Najmocniejszy silnik Twin Turbo o mocy 301 kW (410 KM) przy 5500 obrotach na minutę i moment obr 550 Nm już przy zaledwie 1750 obr dostępny jest w wersji z napędem na tylną oś (Ghibli S) oraz z najnowszym napędem na cztery koła (Ghibli S Q4). Pojazd z napędem na obie osie przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 4,8 sek., a wersja z napędem na jedną oś w 5 sek. Prędkość maksymalna auta wynosi 285 km/godz. Ghibli z 3,0l silnikiem benzynowym turbo V6 o mocy 243 kW (330 KM) i momencie obr 500 Nm ma również doskonałe parametry. Prędkość 100 km/h osiąga w 5,6 sek. i zużywa zaledwie 9,6 l paliwa na 100 km.

Maserati Ghibli
fot. Maserati

Silnik benzynowy V6 zastosowany w Ghibli jest technologicznie zbliżony do silnika 3,8l  V8 w Quattroporte z ciśnieniem bezpośredniego wtrysku paliwa od 200 barów, z dwoma równoległymi o niskiej bezwładności turbosprężarkami o czterech zmiennych fazach, po jednej dla każdego wałka rozrządu. Ta zaawansowana technologia umożliwia silnikowi V6 Ghibli S uzyskać 90 proc. swojego momentu obrotowego już przy 1500 obr/min.

Maserati Ghibli TD to pierwszy model w historii firmy wyposażony w silnik Diesla – 3,0 l V6 turbo-diesel o mocy 202 kW (275 KM) przy 600 Nm momentu obrotowego. Ghibli TD z silnikiem wysokoprężnym przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy, a jego spalanie wynosi 5,9 litra na 100 km, przy emisji 158 g/km CO2. Niezwykła moc silnika osiągnięta została dzięki kilku nowoczesnym rozwiązaniom. Turbosprężarka o zmiennej geometrii z łożyskiem kulkowym zmniejsza tarcie i turbo dziurę. Stalowe kolektory wydechowe stosują technologię szczeliny powietrznej dla wyższych temperatur spalin i większego przepływu energii gazu. Z kolei system bezpośredniego wtrysku paliwa tzw. Common Rail z ciśnieniem wtrysku 2000 bar i krótkim czasem działania wtryskiwaczy gwarantuje doskonałe reagowanie silnika oraz zmniejszenie emisji spalin.

Układ kierowniczy
Maserati Ghibli jest jedynym samochodem w swojej kategorii, który posiada mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zarówno w wersji z tylnym napędem jak i na cztery koła.

Dzięki niemu zapewniona jest lepsza przyczepność w zróżnicowanych warunkach jazdy. Rozstaw osi w Maserati Ghibli to 2,99 m i jest o 20 centymetrów mniejszy niż w Quattroporte. Całkowita długość pojazdu wynosi 4,97 m, czyli jest o 29 cm krótsza niż nowego Quattroporte. Standardowy rozmiar kół i opon Maserati Ghibli to 18 cali. Możliwe jest także założenie felg  w rozmiarach 19, 20 i 21 cali.

Układ wydechowy
Charakterystyczny dla Maserati dźwięk silnika, modulowany w zależności od stylu jazdy kierowcy, zapewnia system Maserati Active Sound i jego dwa akustyczne siłowniki. Po naciśnięciu na tunelu środkowym przycisku Sport dźwięk silnika staje się jeszcze bardziej emocjonujący.

Zawieszenie
W konstrukcji zawieszenia wykorzystano system dwuwahaczowy z przodu i wielowahaczowy z tyłu, ten sam który okazał się hitem w Quattroporte zapewniając dużą przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo w ​​każdych warunkach drogowych.

Układ hamulcowy
Wszystkie modele Maserati Ghibli wyposażone są w stało-szczękową technologię hamowania. W Ghibli S zamontowano wentylowane i nawiercane przednie tarcze hamulcowe 360 mm x 32 mm oraz wentylowane tylne tarcze 350 mm x 28 mm. Hamulce posiadają sześciotłoczkowe zaciski z przodu oraz cztery na tylnych kołach. Droga wyhamowania ze 100 km/h do 0 to tylko 36 metrów.

Maserati Ghibli, podobnie jak wszystkie inne modele producenta obejmuje 5 lat gwarancji w Polsce.

Źródło: Maserati

Najnowsze

Nowy kask motocyklowy Shoei NXR – film i galeria

Shoei - producent kasków motocyklowych, zaprezentował swoje najnowsze dziecko - model Shoei NXR na sezon 2014.

Shoei NXR 2014
fot. Shoei

Nowy kask integralny Shoei ma aerodynamiczne kształty i występuje w nowych malowaniach – od tych bardzo sportowych, po stonowane. Będzie dostępny w czterech rozmiarach. Producent podaje, że zaprojektował od nowa zarówno wnętrze kasku, wizjer (bez blendy, ze wzmocnionymi mocowaniami, z pinlockiem) i system wentylacji (z przodu 4 wloty, z tyłu 6 wylotów). Kask będzie wyposażony – jak większość modeli Shoei obecnych już na rynku – w E.Q.R.S, dzięki któremu w razie wypadku motocyklisty, można wyjąć jego głowę ze skorupy razem z wkładkami wewnętrznymi.

Kask ma być też wyjątkowo dobrze wyciszony, łatwy do włożenia i lekki. Sądząc po pierwszych zdjęciach producenta, zapowiada się kolejny hit rynkowy. Pytanie brzmi: jaka będzie jego cena?

Nasz test ubiegłorocznej nowości Shoei GT-Air przeczytasz tutaj.

 

Najnowsze

Nominowani w World Car Awards 2014

W World Car Awards 2014 samochody kandydujące w głównym konkursie na „Światowy Samochód Roku 2014” muszą się znaleźć w otwartej sprzedaży najpóźniej do 31 grudnia 2013 r. na co najmniej jednym kontynencie, a na minimum dwóch do 31 maja 2014 r. (zapewnienie producenta). W bieżącej rywalizacji wprowadzono jednak zmianę.

Poniżej zamieszczamy listę samochodów-kandydatów do nagród w konkursie na „Światowy Samochód Roku 2014”. Każdy z kandydatów jest – zgodnie z regulaminem – „samochodem kompletnie nowym” lub ”samochodem po znaczących i głębokich zmianach”, o czym zapewnienie otrzymano od ich producentów. Do lutego 2014 możliwe jest jednak modyfikowanie i uzupełnianie listy o samochody, które również spełniają kryteria.

Samochody kandydujące w głównym konkursie na „Światowy Samochód Roku 2014” muszą się znaleźć w otwartej sprzedaży najpóźniej do 31 grudnia 2013 r. na co najmniej jednym kontynencie, a na minimum dwóch do 31 maja 2014 r. (zapewnienie producenta).

W bieżącej edycji konkursu wprowadzona zostaje jedna zmiana – kategoria „Światowy Sportowy Samochód Roku” („World Performance Car of the Year”) została zmieniona. Jej miejsce zajęła kategoria „Światowy Ekskluzywny Samochód Roku” („World Luxury Car of the Year”). Obejmuje ona teraz pojazdy luksusowe, wyjątkowe, prestiżowe i sportowe oraz wersje supersportowe aut istniejących. Produkcja każdego z kandydatów do tego tytułu musi wynosić minimum 500 sztuk rocznie. W otwartej sprzedaży muszą się znaleźć przed 31 maja 2014 r.

Doprecyzowano też wymagania dotyczące dwóch pozostałych kategorii:

– Auta kandydujące do tytułu „World Green Car” („Światowy Ekologiczny Samochód Roku”) mogą być samochodami, które właśnie weszły do produkcji seryjnej lub przedprodukcyjnymi.

– Do tytułu „Światowego Samochodowego Designu Roku” („World Car Design”) kandydują automatycznie wszystkie samochody startujące w głównym Konkursie oraz kandydaci zgłoszeni przez Panel Ekspertów Stylistycznych (patrz lista).

Kalendarz Konkursu:

– 04.02.2014 r. – pierwsza runda głosowania

– 10.02.2014 r. międzynarodowa firma audytorska KPMG ogłosi listy Top Ten (Top Five dla „Światowego Samochodu Ekologicznego”).

– 04.03.2014 r. na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie KPMG ogłosi finałowe trójki w każdej z kategorii.

– 17.04.2014 r. na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku KPMG ogłosi zwycięzców we wszystkich kategoriach.

Polskim jurorem konkursu jest Maciej Pertyński.

Listy kandydatów do poszczególnych tytułów:

Światowy Samochód Roku 2014 (World Car of the Year 2014)

Audi A3 Sedan

Audi A3 Sportback

BMW 4 Series

BMW i3

Cadillac CTS

Chevrolet Corvette Stingray

Chevrolet Impala

Chevrolet Silverado

Fiat 500L

Ford EcoSport

Ford Fiesta ST

Ford Fusion / Mondeo

Ford Transit Connect

Honda Fit/Jazz

Hyundai Generation i10

Hyundai Genesis

Hyundai Grand i10

Hyundai Sanfa Fe/ Grand Santa Fe

Infiniti Q50

Jeep Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Kia cee’d GT

Kia Cadenza

Kia Soul

Kia Carens

Lexus IS

Mazda3

Mercedes-Benz S-Class

MINI Hardtop / MINI Hatch

Mitsubishi Outlander PHEV (under embargo)

Opel Cascada

PEUGEOT 308

Porsche 911 Turbo

Subaru Forester

Toyota RAV4

Toyota Corolla

„Światowy Samochód Ekskluzywny 2014” (obejmuje sportowe)

(”World Luxury Car 2014” , therein Performance Cars)

Audi RS 6 Avant

Audi RS 7 Sportback

Audi RS Q3

Audi S3

Bentley Flying Spur

BMW M6 Gran Coupe

Cadillac CTS

Cadillac ELR

Chevrolet Corvette Stingray

Hyundai Genesis

Infiniti Q50

Kia Cadenza

Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster

Lexus IS

Mercedes-Benz S63 AMG

Porsche 918 als

Range Rover Sport

Rolls-Royce Wraith

SRT Viper

„Światowy Ekologiczny Samochód Roku 2014” („World Green Car 2014”)

Audi A3 Sportback g-tron (+ Audi e-gas)

BMW i3

Cadillac ELR

Chevrolet Spark EV

Fiat 500e Electric Vehicle

Honda Accord Hybrid

Hyundai ix35 Fuel Cell

Mercedes-Benz S-300 BlueTEC Hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV (under embargo)

Porsche Panamera S E Hybrid

Range Rover Hybrid

Subaru XV HYBRID

Volkswagen XL1

„Światowy Samochodowy Design Roku 2014”

(„World Car Design of the Year 2014”)

– wszyscy kandydaci do głównego tytułu oraz:

Cadillac ELR

Cadillac Elmiraj Concept Car

Mercedes-Benz C-Class (under embargo)

Porsche 911 Targa

Range Rover Sport

SRT Viper

Volkswagen XL1

Najnowsze

Erika Detota w czołówce 2013 Atlantic Rally Cup

Erika Detota oraz Mary Warren 23 września wygrały Atalantic Rally Cup w Harrisville w stanie Nowy Jork w USA. W klasyfikacji ogólnej zajmują szóste miejsce a w swojej klasie plasują się na drugiej pozycji.

Prawie czterdzieści aut wzięło udział w imprezie rozgrywającej się w hrabstwie St. Lawrence w północnej części stanu Nowy Jork. Zespół Detota – Warren potrzebowały jedynie utrzymać swoją pozycję w klasie pojazdów o napędzie na jedną ośkę, ale ostatecznie stanęły na podium z takim samym wynikiem jak team, który jest ich bezpośrednim rywalem w tym sezonie. Duet Detota – Warren również zagwarantował sobie udział w przyszłorocznym sezonie kompletując ponad pięćdziesiąt punktów, czyli więcej niż zwycięski zespół z klasy pojazdów o napędzie na obie osie.

W sobotę odbyły się przejazdy odcinkami specjalnymi w okolicach miasta Croghan, również w stanie Nowy Jork. Zespoły wystartowały w deszczu i jakość odcinków pogarszała się z minuty na minutę. Warunki atmosferyczne i względy bezpieczeństwa spowodowały, że organizatorzy skasowali trzy finałowe odcinki sobotniej rywalizacji.

Warunki pogodowe i drogowe poprawiły się w niedzielę. Drugiego dnia rajdu odcinki specjalne miały wciąż sporo niespodzianek takich jak nierówności i ostre zakręty, ale dla zespoły Eriki było to po prostu kolejne ekscytujące wyzwanie. Po drugim dniu rajdu Detota osiągnęła szóste miejsce w generalce i drugie w swojej klasie.

– To był ciężki rajd, zwłaszcza pierwszego dnia. Rozkapryszona pogoda sprawiła, że drogi stały się bardzo grząskie i tak naprawdę, aby dojechać do mety, musiałyśmy ustalić sobie tempo jazdy w tych warunkach – skomentowała sobotnią rywalizację Erika. – W niedzielę było już o niebo lepiej. Miałyśmy zdecydowanie więcej frajdy z jazdy i podciągnęłyśmy prędkość jazdy. W trzech rajdach trzy razy byłyśmy na podium a raz zwyciężyłyśmy. Do był dla nas sezon pełen sukcesów.

– Jestem bardzo dumna z tego, że obie z Eriką jechałyśmy po prostu mądrze. Wiedziałyśmy, gdzie mamy się znaleźć, a z powodu warunków atmosferycznych, jakie panowały w sobotę, wiedziałyśmy, że nie ma po co cisnąć. Taka jazda poprowadziła nas prosto na podium – powiedziała Marry Warren. – To był dla nas wspaniały rok, razem bardzo wiele się nauczyłyśmy. Jestem szczęśliwa, że mogę jeździć z Eriką w jednym teamie. Obie mamy nadzieję, że nasi sponsorzy będą nas wspierać w sezonie 2014.

Erika Detota jedzie po wygraną.
fot. Jason Clanton

 

 

Najnowsze