Nowa Toyota GR Yaris – sportowy hot hatch z napędem na cztery koła

Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020 to drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM oraz napęd na cztery koła GR-FOUR.

Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.

W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.

GR Yaris posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto prowadzi się lepiej, jest stabilne i błyskawicznie reaguje na to, co kierowca chce zrobić.

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.

Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, w tym nowych, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze