Nowa Toyota GR Supra – samochód, który daje frajdę z jazdy!

Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Zobaczcie, jak powinien wyglądać idealny samochód sportowy według fanatyków Supry!

Już pierwszy rzut oka na nową Toyotę GR Supra zdradza nawiązanie do tradycji rewelacyjnych samochodów sportowych Toyoty. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spojlerem. Podobieństwo nie jest tylko powierzchowne. Nowa Toyota GR Supra dzieli ze swoimi legendarnymi poprzednikami tę samą formę klasycznego samochodu sportowego, na którą składa się mocny, sześciocylindrowy silnik montowany z przodu oraz napęd na tylne koła.

Stylistykę Toyoty GR Supry zapowiadał model koncepcyjny FT-1, który został zaprojektowany przez studio Calty Design Research w Kalifornii. Po raz pierwszy pokazano go podczas targów North American International Auto Show w Detroit w 2014 roku. 

Stylistyka samochodu została precyzyjnie opracowana pod kątem aerodynamicznym, by zapewnić odpowiedni docisk, a także idealny rozkład masy na przód i tył. Przykładowo, dach z dwoma wybrzuszeniami jest nie tylko nawiązaniem do tradycji poprzedników, ale odgrywa też rolę w redukcji oporu aerodynamicznego poprzez zmniejszenie części czołowej samochodu, bez konieczności poświęcania przestrzeni nad głową kierowcy i pasażera.

W stylistyce przodu widać inspiracje czwartą generacją Supry. Projekt zyskuje na wyrazistości dzięki niskiemu osadzeniu grilla oraz sporym wlotom powietrza po bokach, które są kluczowe dla chłodzenia silnika.

Charakterystyczne reflektory o sześciu diodach LED są zintegrowane z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej. Ostre linie kloszy schodzące ku środkowi maski dodają dodatkowej zadziorności oraz jeszcze lepiej podkreślają przedni spojler.

Nisko położona maska tworzy dynamiczną linię boczną, która biegnie od niskiego nosa w kierunku tyłu. Tylna krawędź maski oraz tylny spojler można spiąć niewidzialną linią, bo są ustawione niemal na tej samej wysokości. Dolna część karoserii jest skierowana agresywnie do przodu. Z kolei kabina jest pochylona do tyłu, a czarne słupki oraz charakterystyczna linia dachu podkreślają jej kompaktowe rozmiary. Wysoką sztywność samochodu uwydatniają wzmocnione progi. W Europie Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19-calowe aluminiowe felgi z naprzemiennie czarnymi i srebrnymi ramionami.

Masywny tylny spojler zapewnia optymalny opływ aerodynamiczny. Trapezoidalne kształty tylnego zderzaka tworzą poczucie dociskania samochodu do ziemi. Światła to prosta kombinacja wewnętrznych okręgów, a wykonane w technologii LED tylne światła przeciwmgielne oraz cofania umieszczono centralnie w dolnej części zderzaka.

Budzącą emocje stylistykę Toyoty Supry podkreśla osiem opcji kolorystycznych, w tym zupełnie nowe lakiery Prominence Red, Lightning Yellow oraz Deep Blue Metallic. Nowy lakier Matt Storm Grey dostępny jest tylko w edycji specjalnej Toyoty GR Supra A90 Edition, zarezerwowanej dla pierwszych 90 europejskich klientów. Jej wyjątkowość uwydatnią niebieskie wstawki i matowe wykończenia.

Sercem nowej Toyoty GR Supra jest trzylitrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach, który generuje 340 KM mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, precyzyjny układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu, które zapewniają najlepsze w tym segmencie przebieg momentu w niskim zakresie obrotów, dostępne od niskich obrotów. Jednostka napędowa jest mocna, dobrze wyważona, z szybką reakcją na pedał przyspieszenia.

Silnik wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu, które dają precyzyjną kontrolę otwierania i zamykania kanałów dolotowych i wylotowych, w zależności od warunków i stylu jazdy kierowcy. Rezultatem jest liniowy przebieg momentu obrotowego na wszystkich biegach oraz duża moc na wysokich obrotach. Otwarcie zaworów jest kontrolowane w zależności od sytuacji, by zredukować straty i zapewnić wysokie osiągi.

Silnik korzysta z bezpośredniego wtrysku, który pod wysokim ciśnieniem rozpyla paliwo i precyzyjnie kontroluje jego dawkę dla zapewnienia odpowiedniego spalania. Turbosprężarka typu twin-scroll dzieli drogę z kolektora wydechowego do turbiny na dwie części. Tłumi zakłócenia spalin pomiędzy cylindrami, pozwalając turbinie pracować przy niższych obrotach silnika i zapewniając bezpośrednią reakcję na gaz.

Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia błyskawiczne zmiany przełożeń, z krótkimi przełożeniami na niskich biegach. Kierowca może przejąć kontrolę nad zmianą biegów, korzystając z manetek przy kierownicy oraz wybrać tryb Normal lub Sport, by dopasować ją do własnych preferencji i warunków.

Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji, sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy. W trybie Sport odpowiednio dopasowywane do sportowej jazdy są reakcje silnika na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz praca aktywnego dyferencjału, a nawet dźwięk silnika. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem auta podczas dynamicznej jazdy.

Wszystkie wersje Toyoty GR Supra sprzedawane w Europie są wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania, może precyzyjnie i dynamicznie dostosować się od zerowego do 100-procentowego zablokowania.

Toyota GR Supra otrzymuje w standardzie zaawansowane funkcje i rozwiązania, które sprawią, że kierowca będzie mógł się cieszyć z pełnego potencjału samochodu – takie jak aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension) czy 19-calowe aluminiowe koła z hamulcami najwyższej jakości. Auto wyposażone jest także w dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start, skórzaną kierownicę z przyciskami funkcyjnymi oraz wirtualną tablicę rozdzielczą przed kierowcą. Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej, a lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania.

Żeby uczcić historię modelu Supra i zarazem wprowadzenie jej piątej generacji, na początku produkcji powstała wyjątkowa seria samochodów Toyota GR Supra A90 Edition. Liczba egzemplarzy została ograniczona do 90 sztuk. Wszystkie A90 Edition są pokryte matowym lakierem Storm Grey, zostały wyposażone m.in. w czarne matowe felgi aluminiowe oraz kokpit kierowcy obszyty czerwoną skórą. Toyota GR Supra A90 Edition została zaoferowana 90 pierwszym europejskim klientom, którzy złożyli zamówienia za pośrednictwem specjalnych platform rezerwacji aut. Cała pula została natychmiast wyprzedana.

TOYOTA GAZOO Racing wchodzi do świata e-motorsportu wraz ze startem GR Supra GT Cup, pierwszej globalnej monomarkowej serii w Gran Turismo Sport na PlayStation4. Program wystartował w kwietniu 2019 roku. W marcu 2019 ogłoszono, że TOYOTA GAZOO Racing będzie oficjalnym partnerem licencjonowanych przez FIA Gran Turismo Championships, mistrzostw online dla symulatora jazdy Gran Turismo, który jest organizowany razem z FIA.

Włączenie e-motorsportu jako jednej z kluczowych aktywności TOYOTA GAZOO Racing pokazuje, że marka aktywnie pracuje nad tym, by motorsport i samochody sportowe stały się bardziej dostępne dla ludzi na całym świecie. W najbliższych latach TOYOTA GAZOO Racing zamierza zebrać oceny i wrażenia od kierowców z Gran Turismo, które pozwolą poprawić prawdziwą Toyotę GR Suprę.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Z pewnością daje frajdę z jazdy, dobre podzespoły, stylistyka też taka jak trzeba, supra kozacko wyszła toyocie jednym słowem. NIgdy mało aut z napędem na tył

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Wygląda ekstra!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze