Nowa skrzynia biegów z systemem „clutch by wire”. Znamy szczegóły!

Nowa mechaniczna skrzynia biegów została zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie samochodów hybrydowych tzw. mild-hybrid (MHEV). Będą to pierwsze auta na świecie, w których jednocześnie zostaną wykorzystane zalety układu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V oraz przekładni z systemem „clutch-by-wire”.

Kia Motors zaprezentowała dziś więcej szczegółów na temat nowej mechanicznej skrzyni biegów.Dzięki połączeniu tych technologii sprawność zespołu napędowego modeli mild-hybrid marki Kia będzie jeszcze większa, natomiast emisja dwutlenku węgla – mniejsza niż dotychczas. Kierowca w dalszym ciągu, jeśli będzie miał na to ochotę, może ręcznie zmieniać przełożenia, podobnie jak w wypadku tradycyjnych mechanicznych skrzyń biegów. Przekładnia iMT wzmacnia pozycję marki Kia w segmencie tzw. zelektryfikowanych samochodów za przystępną cenę.

Jak to działa – krok po kroku

  • Kierowca puszcza pedał przyspieszenia, zostawiając włączony bieg i samochód zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  • Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  • Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  • Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  • Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  • Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu MHEV, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na bieżącym, zbyt wysokim biegu

Chociaż wraz z przekładnią iMT debiutuje nowy system „clutch-by-wire”, który odpowiada za  sterowanie pracą sprzęgła – zamiast mechanicznego połączenia między pedałem sprzęgła a sprzęgłem – obsługa zmiany biegów i radość z jazdy są identyczne, jak w przypadku tradycyjnej mechanicznej skrzyni biegów. Pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną, a elektromechaniczne sterowanie pracą sprzęgła zapewnia płynną zmianę biegów i łatwe wyczucie momentu zesprzęglenia.

Przekładnia iMT debiutuje w dwóch liniach modelowych wyposażonych w najnowsze silniki z rodziny „Smartstream” i po raz pierwszy oferowanych w wersji mild-hybrid. Pierwszą z nich jest rodzina modeli Ceed, już dostępna na wielu europejskich rynkach z nowymi wersjami układów napędowych z rodziny „EcoDynamics+”, napędzanymi 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym CRDi. Nowa przekładnia z system „clutch-by-wire” będzie również oferowana w Rio po faceliftingu w wersjach EcoDynamics+. Samochód pojawi się w sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku i będzie dostępny z nowym, benzynowym, 1,0-litrowym silnikiem T-GDi w połączeniu z układem typu mild-hybrid. Nowa skrzynia biegów będzie stosowana w wielu przyszłych modelach marki Kia, które na rynku pojawią się jeszcze w 2020 roku i będą oferowane z nowymi silnikami i układami typu mild-hybrid do wyboru.

Najnowsze

Straszliwy karambol – ciężarówka zmiażdżyła samochody

Auta osobowe nie mają najmniejszych szans z siłą, jaką dysponuje rozpędzona ciężarówka. To wideo pokazuje to aż nazbyt dosadnie.

Do karambolu doszło na drodze pod Czelabińskiem. Na nagraniu widać, jak pojazdy zatrzymują się na remontowanym odcinku drogi. W pewnym momencie nadjeżdża ciężarówka, która nie zwalnia, tylko wpada na stojące osobówki, całkowicie je miażdżąc.

Auto zatrzymało się na czerwonym. Ciężarówka nie

Powodem tego tragicznego zdarzenia miała być awaria układu hamulcowego. Staranowanych zostało pięć samochodów, dwie osoby zginęły, a siedem zostało rannych.

Ciężarówka wpadła w stojące w korku samochody

To nagranie pokazuje jak ważna w takich sytuacjach jest obserwacja sytuacji z tyłu. Nigdy nie wiadomo, czy nie nadjedzie jakiś pojazd, prowadzony przez kierowcę, który zasnął, zasłabł, jest pijany, albo nie patrzy na drogę. Nie można też wykluczyć usterki technicznej. Po lewej stronie był wolny pas, na który można było próbować uciec. Niestety żaden kierujący nie zareagował w porę.

Najnowsze

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Przez ostatnie dni niemiecki producent zdradzał coraz więcej szczegółów na temat swojego nowego crossovera. Nowa Mokka będzie dostępna z napędem spalinowym oraz czysto elektrycznym. Czy skradnie serca młodych kierowców swoim "trendy" designem?

Mimo nieco dłuższego rozstawu osi (+2 mm), nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od poprzedniej generacji, a jednocześnie oferuje pięciu pasażerom podobną przestrzeń ładunkową do 350 litrów w przedziale bagażowym. Jej całkowita długość, wynosząca zaledwie 4,15 metra, sprawia, że jest nią bardzo łatwo manewrować oraz parkować w mieście i terenach podmiejskich.

Nowy Opel Mokka posiada w pełni cyfrowy kokpit nowej generacji: odpowiednio Opel Vizor i Opel Pure Panel. Żadnych analogowych wyświetlaczy, ani fantazyjnych, bezużytecznych, dekoracyjnych animacji: Użytkowanie jest proste i przejrzyste, a przekazywane informacje koncentrują się na tym, co naprawdę jest potrzebne.

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Nowa Mokka jest oparta na nowej wersji wysoko wydajnej wieloenergetycznej platformy CMP (Common Modular Platform). Ten lekki i wydajny system modułowy oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów i pozwala na zastosowanie w pełni akumulatorowego napędu elektrycznego, jak również silników spalinowych. Silnik elektryczny oferuje moc 136 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny od razu po uruchomieniu.

Kierowcy mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy – Normal, Eco i Sport – w zależności od swoich preferencji. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 150 km/h, co pozwala zachować energię zgromadzoną w akumulatorze o pojemności 50 kWh oraz zasięg.

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Rozciągający się na całą przednią część pojazdu pod maską, Opel Vizor jest eleganckim modułem, który otacza w poziomie charakterystyczne elementy marki, w tym najnowszej generacji reflektory matrycowe IntelliLux LED® oraz typowy motyw w kształcie skrzydeł diodowych świateł do jazdy dziennej, rozdzielonych w środku poprzez wyeksponowane legendarne logo Opla w kształcie błyskawicy.

Dwa szerokie ekrany o przekątnej do 10 i 12 cali witają pasażerów; centralny ekran jest celowo odchylony w stronę kierowcy, a wloty powietrza są odsunięte na drugi plan w celu zwiększenia uwagi. 

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto systemy multimedialne są wyposażone w zintegrowane sterowanie głosem. Nowa Mokka oferuje również usługę OpelConnect. Nawigacja Online z informacjami o ruchu drogowym oraz bezpośrednie połączenie z pomocą w razie awarii i systemem eCall sprawiają, że podróż staje się jeszcze bardziej relaksująca dla kierowców i pasażerów. Jeśli podczas wypadku aktywują się poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, system eCall automatycznie skontaktuje się z lokalnym punktem przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (Public Safety Answering Point – PSAP).

Mokka będzie dostępna w sprzedaży od późnego lata 2020 roku, a w salonach dealerskich pojawi się na początku 2021 roku. 

Najnowsze

Nowy Volkswagen Arteon – teraz także w rodzinnej wersji Shooting Brake oraz sportowej R

Wraz z liftingiem Arteona Volkswagen znacząco rozszerzył jego gamę. Model będzie dostępny również jako stylowe kombi, najmocniejsza wersja R oraz oszczędna hybryda z możliwością ładowania z gniazdka.

Zmodernizowany Arteon nie przeszedł rewolucji stylistycznej, ale wyróżnia się kilkoma ciekawymi detalami. Po raz pierwszy można go zamówić z nowymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej, w których pas diod znajduje się nie tylko poniżej seryjnych diodowych reflektorów, lecz przebiega też centralnie przez osłonę chłodnicy. Nadaje to światłom Arteona nowy styl rozpoznawalny zarówno w dzień, jak i w nocy. Nowe są również LED-owe lampy z tyłu samochodu.

Marco Pavone, szef działu Volkswagena zajmującego się stylistyką zewnętrzną, zauważa: „W przypadku Arteona Shooting Brake, mocno przedłużyliśmy linię dachu, a wraz z nim linię bocznych szyb, z kolei błotniki poszerzyliśmy, dzięki temu tył auta wydaje się masywniejszy. Ten zabieg sprawił, że mimo całej funkcjonalności pięciodrzwiowego samochodu Shooting Brake sprawia wrażenie auta sportowego”.

Pod pokrywą bagażnika nowego Arteona Shooting Brake znajduje się 565 litrowy kufer. W wersji fastback jest to 563 litrów. Jeśli złożyć oparcia tylnych siedzeń pojemność przedziału bagażowego wzrośnie do 1632 litrów (w fastbacku do 1557 l). Podłoga przedziału ładunkowego ma w obydwu przypadkach długość 2092 mm (mierzone do przednich foteli).

We wnętrzu obydwu modeli znajduje się wyraźnie zmieniona deska rozdzielcza, która lepiej pasuje do wyjątkowego designu nadwozia Arteona. Pojawiły się na niej nowe aplikacje ozdobne, a górna część wykończona jest skajem. Zmieniona jest również kierownica, a do obsługi automatycznej klimatyzacji służy zupełnie nowy panel z dotykowymi przyciskami oraz suwakami. Nowością jest ponadto możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji – umożliwia to App Connect Wireless dla Apple CarPlay i Android Auto. Innym nowym elementem we wnętrzu Arteona jest wysokiej klasy 700-watowy system audio firmy Harmann/Kardon opracowany specjalnie do tych modeli. Całości dopełnia dostępny opcjonalnie system nastrojowego oświetlenia wnętrza z 30 kolorami do wyboru. Podświetlane są dekoracyjne panele na tablicy rozdzielczej i drzwiach – światło pełni tu rolę, jaką do niedawna spełniał chrom.

Kolejną nowością w Arteonie jest Travel Assist umożliwiający częściowo automatyczną jazdę w przedziale prędkości od 0 do 210 km/h. Elementem systemu Travel Assist jest aktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujący prędkość jazdy. Dostosowuje on prędkość do znaków ograniczenia, zmniejsza ją w terenie zabudowanym, w zakrętach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowując do sytuacji na drodze. W ramach systemu Travel Assist działają też funkcja Lane Assist, dzięki której samochód jest utrzymywany na środku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją rozpoznawania obecności pieszych na jezdni. Poszerzono też zakres działania kamery cofania. Ma ona teraz dodatkowo m.in. funkcję Cornerview (zwiększenie na ekranie kąta widzenia kamery z 90 do 170 stopni) oraz zapewnia dodatkowy obraz przedstawiający z góry zaczep przyczepy, co ułatwia jej podłączenie do samochodu.

Jeśli Arteon jest wyposażony w opcjonalny Active Lighting System, nawet jego diodowe reflektory stają się swego rodzaju systemem asystującym. Jeszcze zanim samochód znajdzie się w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakręt, reflektory już ten zakręt oświetlają. Active Lighting System składa się z dwóch LED-owych reflektorów z tzw. soczewkami projekcyjnymi. Elementem tego systemu są również światła drogowe Dynamic Light Assist oraz działające z wyprzedzeniem dynamiczne światła oświetlające zakręt. Te ostatnie, dzięki niezależnie sterowanym modułom w reflektorach, oświetlają zakręt pod takim samym kątem, pod jakim w danej chwili skręcona jest kierownica. Robią to jednak także niezależnie od skrętu kierownicy, czyli właśnie z wyprzedzeniem, korzystając z obrazu z umieszczonej z przodu auta kamery oraz z danych systemu nawigacyjnego na temat przebiegu drogi. Dzięki temu reflektory Arteona oświetlają zakręt jeszcze zanim kierowca w niego wjedzie. Poza tym obszar oświetlany przez reflektory zostaje optymalnie dopasowany do promienia zakrętu, co zapobiega rozpraszaniu światła.

Zmodernizowany model Volkswagena będzie oferowane z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI) oraz hybrydowym zespołem napędowym plug-in (eHybrid). Jednostki TSI osiągają moc 150 KM,  190 KM, 280 KM i – w wypadku silnika stosowanego w Arteonie R – 320 KM. Jednostka TSI jest wykorzystywana również w hybrydowym zespole napędowym – osiąga moc 156 KM i wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 115 KM. Jednostki TDI  rozwijają 150 KM i 200 KM.

Po raz pierwszy w rodzinie Arteona pojawia się również model spod znaku R – najbardziej sportowych spośród wszystkich odmian modeli Volkswagena. Auto wyróżnia się nie tylko mocą wynoszącą 320 KM, lecz także sposób w jaki te auta przenoszą ją na asfalt. Służy do tego coś, co Volkswagen nazwał „R-Performance Torque Vectoring”. Jest to Torque Splitter, który przekazuje odpowiednią ilość momentu obrotowego do kół przedniej i tylnej osi, ale też – zależnie od sytuacji – dostarcza różną jego ilość do każdego z tylnych kół. Według słów przedstawicieli Volkswagena to, wraz ze zmienionym zawieszeniem oraz bardziej wydajnym układem hamulcowym, ma wynieść prowadzenie Arteona na nowy poziom.

Najnowsze

Jaguar I-Pace doczekał się liftingu. Elektryczny napęd pozostał bez zmian

Elektryczny Jaguar doczekał się w końcu odświeżonej wersji. Zmiany są bardziej kosmetyczne i obejmują głównie lakiery nadwozia, wzory felg, ale także znajdziemy kilka nowości w systemach multimedialnych.

I-Pace jest teraz oferowany standardowo z pokładową ładowarką o mocy 11 kW, która pozwala klientom z dostępem do prądu trójfazowego skorzystać ze znacznie szybszego ładowania. Po podłączeniu do gniazdka 11 kW można w godzinę uzyskać 53 km zasięgu, podczas gdy pełne naładowanie zajmuje teraz zaledwie 8,6 godziny, dzięki dwóm zaprojektowanym przez Jaguara silnikom elektrycznym przy każdej z osi, wytwarzającym 400 KM i 696 Nm.

Podczas podróży, korzystając z urządzenia o mocy 50 kW, zasięg I-Pace’a zwiększy się o 63 km w ciągu zaledwie 15 minut, natomiast ładowarka 100 kW zapewni w tym samym czasie nawet 127 km zasięgu. Nowy system multimedialny Pivi Pro to najważniejszy element przestronnego i luksusowego wnętrza modelu I-Pace. 12,3-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników kierowcy o wysokiej rozdzielczości, 10-calowy górny i 5-calowy dolny ekran dotykowy.

Jaguar I-Pace doczekał się liftingu. Elektryczny napęd pozostał bez zmian

Teraz I-Pace jest dostępny z opcjonalną podkładką do bezprzewodowego ładowania pod „unoszącą się w powietrzu” konsolą centralną. Funkcja bezprzewodowego ładowania obejmuje również wzmocnienie sygnału, dzięki czemu telefon skuteczniej i dłużej zachowuje zasięg. Pakiet Smartphone z funkcją Apple CarPlay jest elementem wyposażenia podstawowego, podobnie jak technologia Bluetooth, która pozwala jednocześnie sparować dwa telefony.

Jaguar I-Pace doczekał się liftingu. Elektryczny napęd pozostał bez zmian

Jaguar I-Pace posiada tryb Eco, który pomaga zwiększyć zasięg dzięki ograniczeniu zużycia energii i zachęcaniu do bardziej ekonomicznego stylu jazdy. Wprowadza też niewielkie zmiany dotyczące temperatury wnętrza, recyrkulacji powietrza i kilku innych funkcji pojazdu. Te zmiany można anulować poprzez zwyczajne skorzystanie z każdej z funkcji lub za pośrednictwem ustawień menu. W kabinie lusterko wsteczne ClearSight podnosi poziom bezpieczeństwa i wygody poprzez zapewnienie kierowcy niezakłóconego widoku drogi z tyłu, nawet przy trzech pasażerach na tylnej kanapie lub załadowaniu 656-litrowego bagażnika po dach.

Jaguar I-Pace doczekał się liftingu. Elektryczny napęd pozostał bez zmian

Odświeżona paleta lakierów obejmuje teraz takie kolory jak Caldera Red, Portofino Blue i Eiger Grey. Również oferta obręczy została poszerzona i obejmuje po raz pierwszy w modelu I-Pace obręcze 19-calowe, które na wybranych rynkach zastępują standardowe w wersji S felgi 18-calowe.

Jaguar I-Pace doczekał się liftingu. Elektryczny napęd pozostał bez zmian

Najnowsze