Nowa etykieta UE dla opon – informacje będzie można odczytać za pomocą kodu QR
W maju 2021 r. zostanie wprowadzona nowa unijna etykieta dla opon, która zapewni konsumentom bardziej wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia.
Na nowej etykiecie uproszczono klasyfikację oporów toczenia i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni, podczas gdy poziom hałasu wskaże liczba decybeli i litery A, B lub C.
Użytkownicy końcowi będą mogli uzyskać dostęp do dodatkowych informacji o wybranej przez siebie oponie w bazie danych UE, skanując kod QR na etykiecie. Kolejna nowość to dwa piktogramy, które wskazują, czy jest to opona samochodowa z przyczepnością na zaśnieżonej nawierzchni odpowiadającą unijnym normom homologacji dla danego typu, oznaczana wcześniej symbolem płatka śniegu, i/lub opona bez kolców, która oferuje przyczepność na lodzie zgodnie z nową normą ISO.
Od maja 2021 r. unijna etykieta UE musi być również dostępna dla ciężkich opon do pojazdów użytkowych (klasa C3).
Na nowej etykiecie klasy od A do C pozostaną niezmienione. W przypadku opon C1 i C2, odpowiednio dla samochodów osobowych i dostawczych, te, które wcześniej miały klasę E w zakresie oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni, zostaną przypisane do klasy D, która była wcześniej pusta. Te natomiast, które wcześniej oznakowane były jako F i G zostaną przypisane do klasy E. Dzięki temu etykieta będzie jaśniejsza i łatwiejsza do interpretacji.
Konsumenci będą mogli pobrać więcej informacji na temat każdej opony, skanując kod QR, który znajduje się w prawym górnym rogu etykiety. Kod QR zawiera łącze do bazy danych EPREL (EPREL = Europejski Rejestr Etykiet Energetycznych), w której umieszczona jest karta informacyjna produktu. Pokazuje ona wszystkie wartości etykiety dla konkretnej opony, a także początek i koniec produkcji danego modelu. Wszystkie karty informacyjne produktu, podobnie jak przypisanie do odpowiedniej klasy etykiet, są wprowadzane do bazy danych EPREL indywidualnie przez producenta opon. Nowa unijna etykieta opon ma na celu pomóc konsumentom w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon, a jednocześnie uzyskać informacje o drodze hamowania.
Zarówno dla użytkowników końcowych, jak i operatorów flot, wybór opon o niższych oporach toczenia może oznaczać znaczne oszczędności kosztów paliwa, a także obniżenie emisji. Z kolei jasne informacje na temat przyczepności na mokrej nawierzchni zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze, a informacje na temat hałasu mają na celu zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem powodowanym przez ruch drogowy.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: