Nissan chce zrewolucjonizować podróżowanie samochodem

Na odbywających się w Las Vegas targach CES Nissan prezentuje przyszłościową wizję pojazdu, który pomaga kierowcom „zobaczyć niewidzialne” poprzez połączenie świata realnego z wirtualnym i stworzenie niezwykłego doświadczenia jazdy samochodem podłączonym do Internetu.

Invisible-to-Visible (w skrócie I2V; „niewidzialne na widzialne”) to futurystyczna technologia opracowana w ramach Nissan Intelligent Mobility, czyli podejścia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze społeczeństwem. I2V demonstruje gościom CES przyszłość jazdy samochodem poprzez interaktywną, trójwymiarową i dającą poczucie zanurzenia w wirtualnej rzeczywistości symulację na stoisku Nissana.

I2V będzie wspierał klientów, łącząc informacje z czujników na zewnątrz i wewnątrz pojazdu z danymi pochodzącymi z chmury. Pozwala to nie tylko monitorować bezpośrednie otoczenie, ale także przewidywać to, co dopiero ma pojawić się na drodze i w jej pobliżu — nawet jeżeli na razie jest schowane za budynkiem lub za rogiem. Aby uatrakcyjnić prowadzenie samochodu, wskazówki są podawane w interaktywny „ludzki” sposób — na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.

Świat wirtualny otwiera przed I2V nieskończone możliwości w zakresie usług oraz komunikacji — prowadzenie pojazdu może być łatwiejsze, wygodniejsze i bardziej emocjonujące.

Pomagając zobaczyć to, co niewidzialne, I2V zwiększa poczucie pewności na drodze i sprawia, że prowadzenie samochodu dostarcza więcej przyjemności – powiedział Tetsuro Ueda, szef ekspertów w Centrum Badawczym Nissana. – Funkcje interaktywne tworzą doświadczenie dopasowane do zainteresowań i stylu jazdy kierowcy, gdyż można z nich korzystać według indywidualnych upodobań.

System na bieżąco gromadzi dane dotyczące sytuacji w ruchu drogowym, otoczeniu pojazdu oraz jego wnętrzu, analizuje sytuację na drodze na podstawie istotnych informacji otrzymywanych w czasie rzeczywistym, a półautonomiczny system wspomagania kierowcy ProPILOT dostarcza informacji o otoczeniu samochodu. Na podstawie tych danych powstaje wirtualna mapa przestrzeni w promieniu 360 stopni wokół samochodu, uwzględniająca takie elementy, jak sytuacja na drodze i skrzyżowaniu, widoczność, znaki drogowe oraz obecność pieszych w pobliżu. Za pomocą czujników umieszczonych w kabinie system może także monitorować osoby podróżujące pojazdem, aby z wyprzedzeniem reagować na ich potrzeby, oferując pomoc w znalezieniu konkretnego miejsca w okolicy lub sugerując przerwę na kawę, która poprawi koncentrację kierowcy.

I2V pozwala także nawiązać łączność z osobami w wirtualnym świecie Metaverse. Kierowca i pasażerowie mogą kontaktować się z rodziną, znajomymi lub innymi osobami, które pojawiają się w kabinie jako trójwymiarowe awatary w rozszerzonej rzeczywistości i udzielają pomocy lub po prostu dotrzymują towarzystwa.

W trybie autonomicznym I2V sprawia, że podróżowanie samochodem jest bardziej komfortowe i przyjemniejsze. Na przykład w czasie jazdy w deszczu system może symulować scenerię słonecznego dnia widoczną z wnętrza pojazdu. W nieznanej okolicy system może wyszukać lokalnego przewodnika wśród użytkowników Metaverse, który w czasie rzeczywistym będzie komunikował się z osobami podróżującymi samochodem.

Informacje dostarczane przez takiego przewodnika mogą być gromadzone przez Omni-Sensing i zapisywane w chmurze, aby inni kierowcy odwiedzający dane miejsce mogli skorzystać z tych samych wskazówek. W sprawniejszym poruszaniu się po okolicy może pomóc także pokładowy system sztucznej inteligencji.

W trybie manualnym I2V dostarcza informacji z Omni-Sensing, które są nakładane na pełne pole widzenia kierowcy. Pomagają one w ocenie sytuacji i przygotowaniu się na takie sytuacje, jak zakręty ze słabą widocznością, nierówności nawierzchni czy mijanie się z samochodami nadjeżdżającymi z przeciwka.

Kierowca może także zarezerwować profesjonalnego pilota z Metaverse, który będzie mu udzielał instrukcji w czasie rzeczywistym. Taki pilot jest wyświetlany jako awatar w kabinie lub jako wirtualny pojazd poprzedzający, który pokazuje optymalny sposób pokonywania danej trasy.

I2V nie tylko wyświetla ostrzeżenia o zatorach ulicznych czy szacowany czas dojazdu, ale także dostarcza unikatowej wiedzy, dzięki której kierowca jest lepiej poinformowany o tym, czego może spodziewać się na drodze. Na podstawie lokalnych danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym przez Omni-Sensing I2V może dostarczać nawet tak szczegółowych sugestii, jak wybór optymalnego pasa ruchu na zatłoczonej drodze.

Po przybyciu na miejsce I2V może połączyć się z SAM, aby znaleźć miejsce na parkingu, a nawet autonomiczne zaparkować pojazd, zastępując kierowcę w wykonywaniu uciążliwych manewrów związanych z tą czynnością.

Najnowsze

Wjechał na rondzie prosto pod inne auto

Kierowca w ogóle nie obserwował drogi, czy nie wiedział kto ma pierwszeństwo? Trudno znaleźć inne wytłumaczenia tego zdarzenia.

Są sytuacje, w których nie miało prawa dojść do kolizji, ale i tak doszło. Tak jak na tym nagraniu, które zarejestrowano na rondzie w Świdnicy, do którego zbliżał się zielony Opel. Po obwiedni poruszała się już grafitowa Kia, której nie sposób było nie zauważyć.

Dlaczego więc Opel wjechał prosto pod koła koreańskiego modelu? Jego kierowca w ogóle nie zwracał uwagi na sytuację na drodze? A może myślał, że to on ma pierwszeństwo, pomimo obecności znaku ustąp pierwszeństwa przejazdu?

Najnowsze

Nissan LEAF 3.ZERO – nowości w gamie

Nissan rozszerza ofertę swojego elektrycznego modelu, ogłaszając wprowadzenie na rynek dwóch wersji LEAF 3.ZERO, z których jedna jest limitowana.

Model LEAF 3.ZERO wprowadza do najpopularniejszego samochodu elektrycznego w Europie 8-calowy ekran multimedialny z możliwością korzystania z dodatkowych opcji łączności. Nowa wersja aplikacji NissanConnect EV zostanie udostępniona wraz z wejściem wersji LEAF 3.ZERO na rynek europejski, 10 stycznia. Ofertę wzbogacą nowe kolory lakieru oraz nowe kombinacje nadwozia dwukolorowego.

Zamówienia na Nissana LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition również będzie można składać od 10 stycznia. W tej limitowanej wersji – liczącej zaledwie 5000 egzemplarzy przeznaczonych na rynek europejski – silnik zyskał większą moc, wynoszącą 217 KM oraz większy zasięg na jednym ładowaniu – do 385 km. Sercem modelu jest akumulator oferujący o 25% większą gęstość energii i o 55% większą pojemność w porównaniu ze standardową wersją, dając w sumie 62 kWh.

Ceny modelu LEAF 3.ZERO zaczynają się od 175 700 zł, natomiast LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition będzie dostępny w cenie od 201 200 zł. Obie wersje powstały w oparciu o poziom wyposażenia Tekna, oferują zatem bogate wyposażenie standardowe.

Najnowsze

Tak wygląda nowe Porsche 911 Cabriolet

Sześć tygodni po debiucie wersji Coupé debiutuje na 911 Cabriolet. Otwarty wariant najnowszego wcielenia sportowego modelu wyposażono dach, który można składać i rozkładać szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Elektrycznie sterowany miękki dach Porsche 911 Cabriolet ma szklane tylne okno, a w jego konstrukcji wykorzystano magnezowe pałąki, które skutecznie chronią przed „pompowaniem” poszycia przy wysokiej prędkości. Dach można składać bądź rozkładać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Nowa hydraulika skraca czas jego otwierania do około 12 s, a elektrycznie wysuwany deflektor wiatru zapewnia ochronę szyi i karku przed przeciągami.

Początkowo 911 Cabriolet jest dostępne w dwóch wariantach: jako tylnonapędowa Carrera S oraz czteronapędowa Carrera 4S. Oba korzystają z doładowanego 6-cylindrowego boksera o pojemności 3 l i mocy 450 KM, generowanej przy 6500 obr./min, oraz maksymalnym momencie obrotowym 530 Nm, dostępnym w zakresie 2300-5000 obr./min.

Za przeniesienie siły napędowej odpowiada nowo opracowana przekładnia dwusprzęgłowa o 8 przełożeniach. 911 Carrera S Cabriolet przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s (z opcjonalnym pakietem Sport Chrono: 3,7 s) i rozwija prędkość maksymalną do 306 km/h. 911 Carrera 4S Cabriolet rozpędza się maksymalnie do 304 km/h, a „setkę” osiąga w 3,8 s (z opcjonalnym pakietem Sport Chrono: 3,6 s).

Nowa pozycja zamontowania silnika sprawia, że sztywność skrętna nowego 911 Cabriolet jest jeszcze wyższa niż poprzednika. Po raz pierwszy model jest dostępny ze sportowym zawieszeniem Porsche Active Suspension Management (PASM). Poza zmniejszonym o 10 mm prześwitem zastosowano w nim krótsze, twardsze sprężyny oraz sztywniejsze stabilizatory (przedni i tylny). Zmiany te zapewniają „911” bardziej neutralne prowadzenie i lepszy rozkład obciążenia.

Pod szerszymi nadkolami z przodu kryją się 20-, a z tyłu – 21-calowe koła., a tylnonapędowe warianty mają teraz identyczną szerokość jak ich czteronapędowe odpowiedniki. Tył wszystkich odmian jest zdominowany przez znacznie szerszy spojler (o zmiennym ustawieniu) oraz świetlny pas, płynnie przebiegający przez całą szerokość samochodu. Poza przednią i tylną sekcją nadwozia cała karoseria 911 Cabriolet jest teraz wykonana z aluminium.

Ceny 911 Carrera S Cabriolet w Polsce zaczynają się od 664 000 PLN, a 911 Carrera 4S Cabriolet – od 702 000 PLN. Model można już zamawiać.

Najnowsze

Prawidłowe wyważanie kół – dlaczego jest tak istotne?

Każdy kierowca przynajmniej dwa razy do roku staje przed koniecznością sezonowej zmiany opon. Czasem dodatkowo musimy wymieniać oponę gdy dojdzie do jej uszkodzenia.

Zazwyczaj nie przejmujemy się tym, co robi wulkanizator ufając, że wie doskonale jak prawidłowo założyć oponę na felgę.

Niestety, czasem zdarza się, że po wyjeździe z zakładu wulkanizacyjnego zaczynamy odczuwać nieprzyjemne doznania w trakcie jazdy. Drżenie kierownicy, wyższy poziom hałasu, uczucie ściągania kierownicy na jedną stronę – wszystko to może być spowodowane nieprawidłowym wyważeniem kół w trakcie zmiany opon. Sprawdźmy dlaczego tak się dzieje i jak powinna wyglądać prawidłowa wymiana opony aby czuć się komfortowo i bezpiecznie za kierownicą.

Na czym polega wyważanie kół?
Zacznijmy od początku a więc od odpowiedzi na pytanie na czym polega wyważanie kół. Jest to usługa, którą świadczą obecnie praktycznie wszystkie firmy wulkanizacyjne. Dzięki niej możliwe jest prawidłowe umieszczenie ciężarków w feldze aluminiowej co minimalizuje ryzyko bicia koła podczas jazdy a więc brak nieprzyjemnych drgań i wibracji kierownicy, które odczuwane są przy dużych prędkościach.

Wyważanie kół przebiega dwuetapowo: “Każda felga wyważana jest zarówno statycznie jak i boczne. Niewyważenie statyczne to takie, w którym oś obrotu „chce” przesunąć się poza punkt centralny felgi. Natomiast niewyważenie boczne, to te w którym oś obrotu „chce” odchylić się od linii pionowej.” cyt. http://ladnefelgi.pl/.

Dlaczego koło jest źle wyważone?
Czasem mimo wyważenia koła bicie i drgania i tak są zauważalne. Dlaczego? Powodów takiego stanu może być kilka. Są to między innymi wady felg aluminiowych i opon, brak odpowiedniego oczyszczenia felgi aluminiowej (np. sytuacja, w której poprzednie ciężarki nie zostają usunięte lub luźno przemieszczają się w obrębie felgi). Problem może dotyczyć również nie tyle wyważenia co zużycia elementów mocujących koło lub stosowanie nieodpowiednich nakrętek lub śrub.

Wina uszkodzonej felgi – to możliwe!
Czasem zdarza się tak, że przyczyną bicia koła w trakcie jazdy jest uszkodzona felga aluminiowa. Nie da się ukryć, że stan naszych dróg wciąż nie jest najlepszy – nie trudno więc o zgięcie lub zgniecenie felgi spowodowane np. wpadnięciem w dziurę na jezdni. Jeśli usterka ta nie jest duża i widoczna może umknąć uwadze naszej oraz wulkanizatora a mimo to powodować nieprzyjemne doznania w trakcie jazdy. Dlatego też warto dokładnie sprawdzić stan felg zanim zamontujemy opony – większość problemów z ich stanem można bowiem bez problemu naprawić a koszt usunięcia odkształcenia nie jest wcale wysoki.

Optymalizacja opony względem felgi, czyli sprawdźmy dokładnie co się dzieje
Jeśli zwykłe wyważanie kół nie daje odpowiednich rezultatów i w czasie jazdy narzekamy na bicie koła to znak, że należy przyjrzeć mu się bliżej. Temu służy usługa, o której wielu kierowców nie ma tak naprawdę pojęcia. Mowa tu o optymalizacji opony względem felgi. Na czym polega? Mówiąc najprościej jest to wyjątkowo dokładne wyważanie kół, które polega na określeniu odstępstw koła od ideału,oraz odpowiednim przesunięciu felgi względem opony tak, by niedoskonałości zarówno jednej jak i drugiej występowały po przeciwnych stronach środka koła. Skorzystanie z tego rodzaju usługi to nie tylko szansa na dopasowanie nawet problematycznych felg i kół tak, aby nie odczuwalne były żadne drgania ale również na zmniejszenie ilości używanych ciężarków. Kierowcy, którzy zdecydowali się na skorzystanie z takiej możliwości zgodnie twierdzą, że dzięki optymalizacji opony względem felgi aluminiowej nawet przy bardzo dużych prędkościach wstrząsy, hałas czy drgania nie są odczuwalne. Przekłada się to więc bezpośrednio również na bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Podsumowując, samo założenie opony na felgę to stanowczo za mało by była ona bezpieczna a jazda nie wiązała się z nieprzyjemnościami. Profesjonalne serwisy i firmy zajmujące się wulkanizacją zdają sobie z tego sprawę, dlatego też oferują swoim klientom nie tylko wyważanie kół, ale również optymalizację opony względem felgi. Warto mieć tego świadomość i korzystać z możliwości jakie mamy.

Najnowsze