Nieudany wjazd na autostradę w wykonaniu BMW

Samochód z tylnym napędem potrafi zaskoczyć niewprawnego kierowcę, ale i tak trudno uwierzyć, że mogło dojść do takiej sytuacji.

Auto z napędem na tylne koła może stać się nadsterowne kiedy nagle dodamy gazu, albo przesadzimy z nim na wyjściu z zakrętu. Dotyczy to jednak głównie sytuacji, kiedy jedziemy po śliskiej nawierzchni.

A co było przyczyną sytuacji na nagraniu? Prawdopodobnie kierujący przesadził z gazem chcąc dynamicznie wjechać na autostradę i skończyło się na kolizji.

Najnowsze

Coraz więcej kobiet chce zostać zawodowymi kierowcami

Według ostatnich badań znacząco wzrosła liczba kobiet, które chciałyby jeździć pojazdami ciężarowymi. Chce im w tym pomóc Scania, przypominając o swoim programie dla pretendentów na kierowców ciężarówek.

Według ankiety przeprowadzonej na Twitterze przez stowarzyszenie „Freight Transport Association”, aż 79% respondentek chciałoby zajmować się prowadzeniem 44-tonowych zestawów. To wręcz zaskakująca liczba, ponieważ obecnie w zawodzie odsetek kobiet wynosi mniej niż 1%. Tak duże zainteresowanie pań pracą zawodowego kierowcy może okazać się wybawieniem dla branży, ponieważ 2/3 osób obecnie zatrudnionych ma powyżej 45 lat, a średnia to ponad 50 lat. Za jakiś czas może więc zacząć brakować kierowców.

Przeczytaj też: Czy kierowca ciężarówki może nie słyszeć?

Według statystyk dla Wielkiej Brytanii około 2200 z 315 000 zarejestrowanych kierowców ciężarówek jest płci żeńskiej. Wkrótce może się to zmienić, ponieważ najnowsze dane wskazują 15-procentowy wzrost kobiet w wieku 21-25 lat chcących wejść do zawodu. Na drodze do realizacji tych planów może stanąć jednak koszt odpowiedniego kursu oraz egzaminu, który wynosi około 3000 funtów.

Pomoc w rozpoczęciu pracy zawodowego kierowcy oferuje od 2014 roku Scania ze swoim programem „Droga do Pracy” („Road to Work”). W ramach tego programu można uzyskać pomoc w przygotowaniu potrzebnych dokumentów, przeprowadzeniu badań lekarskich,  a także testy teoretyczne oraz praktyczne lekcje. Do tej pory z programu skorzystało ponad 1200 osób.

Scania oferuje również usługi osobistych trenerów, którzy na podstawie danych telematycznych analizują styl jazdy danego kierowcy, a następnie oceniają go i dają wskazówki co należałoby poprawić. Według przedstawicieli producenta na takich konsultacjach korzystają również doświadczeni kierowcy, którzy w ten sposób zużywają około 10% mniej paliwa.

Najnowsze

Ducati prezentuje technologię komunikacji między pojazdami

Producent kontynuuje swoje prace nad technologiami mających wyznaczyć nowe standardy bezpieczeństwa motocyklistów na drodze.

Na targach CES w Las Vegas Ducati, wraz z Audi oraz Fordem, zaprezentowało rozwiązania pozwalające na komunikację między różnymi użytkownikami dróg. Producenci przygotowali prototypy mogące bezpośrednio komunikować się między sobą (również samochody z motocyklami), a także z infrastrukturą drogową oraz z pieszymi.

Technologia taka pozwala z wyprzedzeniem ostrzegać kierujących o niebezpieczeństwie, zbliżającym się pojeździe, albo o zablokowanej drodze. Pozwala też na przykład na łatwe ustalenie pierwszeństwa przy spotkaniu się czterech kierujących na skrzyżowaniu dróg równorzędnych.

Producenci podkreślają też, że technologia tej komunikacji jest gotowa na wykorzystanie możliwości sieci 5G, ale zachowa przy tym wsteczną kompatybilność. Implementacja do istniejącego już pojazdu ma być stosunkowo prosta i tania, a zaawansowane protokoły bezpieczeństwa powinny uchronić użytkowników przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich.

Wprowadzenie technologii pozwalającej na komunikację między pojazdami oraz infrastrukturą, jest elementem strategii Ducati, nazwanej „Drogą do Bezpieczeństwa 2025” („Safety Road Map 2025”). Pierwszym jej etapem będzie wprowadzenie do wszystkich modeli marki systemu ABS Cornering (czyli dostosowanego do działania również w zakrętach). Na rok 2020 zapowiedziano też premierę motocykla wyposażonego w przedni i tylny radar.

Najnowsze

Goodc

Test Rolls-Royce Wraith Luminary – tylko 55 sztuk na świecie!

Nie przypominam sobie w całym swoim zawodowym życiu bardziej wyjątkowego testu. Oto wrażenia z jazdy jednym z 55 egzemplarzy wyprodukowanych na cały świat - Rolls-Royce Wraith Luminary.

Trzy lata temu miałam przyjemność jazdy i obcowania z tym niezwykłym autem (przeczytasz o tym tu). Wówczas była to jego konwencjonalna wersja, a video test tego samochodu, z wrażeniami z jazdy, możesz obejrzeć poniżej.

Niedawno zasiadłam za kierownicę z pewnością jednego z najbardziej kolekcjonerskich samochodów świata, stworzonego dla miłośników unikatowego luksusu. Wraith zachował swój zawadiacki styl ponad pięciometrowego nadwozia typu fast-back – to nadal osadzone na 21-calowych obręczach gran tourismo dla eleganckich ludzi wyższych sfer. Z zewnątrz wyróżnia się nowym lakierem nadwozia – Sunburst Grey, w wolnym tłumaczeniu to rozbłysk słońca z szarą poświatą.

„Złota godzina” to te chwile po wschodzie i przed zachodem słońca, gdy światło jest zarazem miękkie i intensywne – idealne do klimatycznych zdjęć. To ono zainspirowało twórców nowego lakieru. Pozornie jednolita szarość ożywa, gdy dotkną jej promienie słoneczne – pojawiają się na niej ciepłe miedziane tony. Coachline, ręcznie malowaną linię na bokach nadwozia, zdobi pasujący motyw przebijającego się przez chmury słońca, a maskę i dekielki obręczy – prążki w ciepłym kolorze naturalnej skóry (Saddlery Tan), pasujące do tapicerki wewnątrz pojazdu.

Definicja słowa „Luminary” z Oxford English Dictionary: «1) Osoba, która inspiruje lub wpływa na innych, szczególnie sławna w swojej dziedzinie. 2) Ciało niebieskie generujące lub odbijające światło, zwłaszcza słońce albo księżyc»

Limitowana do jedynie 55 egzemplarzy seria aut czyni Rolls-Royce’a Wraith Luminary jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów na naszym globie. Tym bardziej się cieszę, że mogłam go nie tylko podziwiać z zewnątrz, ale i zaprosić Was do jego wnętrza.

To tu wprowadzono najwięcej zmian, aby ze „zwykłego” modelu Wraith zrobić arcydzieło. Zajął się tym specjalny dział brytyjskiej marki, zwany Bespoke, który szyje  – w dosłownym słowa tego znaczeniu – samochody według indywidualnych pomysłów swoich klientów. Bo do Rolls-Royce’a można zamówić dosłownie wszystko, co kojarzymy z luksusem.

W kolekcjonerskim Luminary pojawia się na przykład – po raz pierwszy w historii – podsufitka z wzorem spadających gwiazd. Jest to także światowy debiut podświetlanych, drewnianych paneli. Dyskretne oświetlenie „przepływa” od przodu pojazdu do tylnych siedzeń i prześwituje przez delikatnie perforowane wykończenie z dębiny. Pochodzące z Czech drewno w ciemnym kolorze to także jedna z cech kolekcji Luminary – wybrano je właśnie ze względu na głębię barwy i strukturę. We wnętrzu znajdziemy także ręcznie tkany materiał ze stali nierdzewnej, który zastosowano na tunelu centralnym i obiciach drzwi w kontraście do drewna i skóry.

176 ledowych źródeł światła tworzy hipnotyzujący wzór, przypominający ślad pozostawiany na niebie przez spadającą gwiazdę.

Prześwitujące przez drewniane obicie oświetlenie Wraitha otacza pasażerów delikatnym blaskiem światła. Rzemieślnicy z Goodwood stworzyli tu dzięki temu niesamowitą, wręcz magiczną atmosferę. Do konstelacji gwiazd na podsufitce, złożonej z 1340 światłowodowych punktów świetlnych, dodali urzekające „spadające gwiazdy”. Jest ich osiem i pojawiają się w losowy sposób nad przednimi siedzeniami, co podkreśla charakter Wraitha jako limuzyny prowadzonej zwykle przez samego właściciela. Kropką nad „i” są zdobione progi z grawerowanymi – na ręcznie polerowanej stali – napisami „Kolekcja Wraith Luminary – Jeden z Pięćdziesięciu Pięciu”.

Wraith – mimo swej masy na poziomie ponad 2300 kilogramów – jest tak energiczny jak mały hothatch. Sprint do setki zajmuje mu jedynie 4,6 dziesiątych sekundy, co kompletnie nie dziwi, skoro jednostka generuje moment obrotowy aż 820 NM.

Jednak gdy prowadzi się Wraitha trzeba mieć na względzie, że skupia się wzrok każdego przechodnia, każdego mijanego kierowcy. Dlatego z pewnością dostojna jazda z klasą jest tu jak najbardziej na miejscu. Żadnego wciskania do oporu pedału przyspieszenia, żeby wydobyć maksymalną moc 624 koni mechanicznych z potężnej V-dwunastki, żadnej jazdy bokiem (a można tu wyłączyć przecież ESP), generalnie żadnych szaleństw.

Pozostaje albo spokojna kontemplacja przemieszczania się, a właściwie żeglowania niczym stylowym jachtem za pomocą gładkiej pracy 8-stopniowego automatu, jednym z najrzadszych samochodów świata albo odsłuch ulubionej muzyki z audiofilskiego audio.

Przebywanie we wnętrzu i jazda tym samochodem przenosi kierowcę i pasażerów – niczym wehikuł czasu – w inny świat: świat luksusu, splendoru, totalnego komfortu, gdzie silnik i jego możliwości, elektroniczne gadżety na pokładzie, schodzą na dalszy plan, a nadrzędna staje się ekstremalna wygoda, spokój podróżowania i wszechogarniająca atmosfera ekskluzywności. To samochód nadzwyczajny, wybitny i zjawiskowy. Bardzo do niego pasuję – czyż nie?

Najnowsze

Opony zimowe: w których krajach europejskich są obowiązkowe?

Ferie zimowe są często okazją do wyjazdów na narty, a wybór dużej części polskich amatorów sportów zimowych pada na ośrodki narciarskie za granicą. Wiąże się to zwykle z podrożą samochodem w trudnych warunkach zimowych. Wiadomo, że w takiej sytuacji najlepiej zaopatrzyć się w opony zimowe, aczkolwiek reguły dotyczące obowiązku ich używania są różne niemal w każdym kraju europejskim.

Andora
Andora nie posiada żadnej reglamentacji dotyczącej stosowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w miejscach wskazanych odpowiednim znakiem drogowym.
 
Austria
Opony zimowe są tu obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, a minimalna głębokość bieżnika wymagana w tym okresie wynosi 4 mm. W wyjątkowych  sytuacjach (droga trwale ośnieżona), dopuszczalne jest również używanie opon letnich z łańcuchami zamieszczonymi na co najmniej dwóch kołach napędowych.
W przypadku nieprzestrzegania prawa, kierowca naraża się na grzywnę w wysokości 5000€. Opony z kolcami są dozwolone od 1 października do 31 maja przy prędkości nie przekraczającej 80 km/h na zwyklej drodze i 100 km/h na autostradzie. Długość kolców nie może przekraczać 2 mm, a naklejka wskazująca ich obecność jest obowiązkowa.

Belgia
W Belgii nie ma obowiązku montowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone przez cały rok, natomiast opony z kolcami od 1 listopada do 31 marca (wiąże się to z ograniczeniem prędkości do 60 km/h na zwykłych drogach i do 90 km/h na drogach ekspresowych i autostradach). Naklejka informująca o ich obecności jest obowiązkowa. Istnieje również ograniczenie dotyczące wskaźnika prędkości: stosowanie opon zimowych o wskaźniku prędkości niższym od 120 km/h jest zabronione od 1 kwietnia do 30 października.
 
Czechy
Opony zimowe są obowiązkowe w Czechach od 1 listopada do 31 marca w warunkach zimowych lub gdy wskazuje na to znak drogowy. Opony te muszą posiadać rowki o minimalnej głębokości 4 mm. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednim znakiem. Używanie opon z kolcami jest zabronione
 
Dania
W Danii nie ma obowiązku stosowania opon zimowych. Dozwolone są łańcuchy śniegowe, podobnie jak opony kolcowane, których można używać od 1 listopada do 15 kwietnia.
 
Francja
We Francji nie ma obowiązku posiadania opon zimowych, z wyjątkiem niektórych dróg wskazanych odpowiednim znakiem. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznaczonych znakiem B26. Są uznawane za zimowe jedynie opony posiadające symbol M+S. Używanie opon kolcowanych jest dozwolone od 11 grudnia do ostatniej niedzieli marca, pod warunkiem ograniczenia prędkości do 90 km/h. Jeżeli stosowane przez nas opony zimowe posiadają niższy indeks prędkości od homologowanego, obowiązkowe jest również umieszczenie na desce rozdzielczej naklejki informującej innych kierowców o maksymalnej prędkości, z jaką samochód może się poruszać.
 
Hiszpania
W Hiszpanii opony zimowe nie są obowiązkowe. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku dróg oznakowanych odpowiednim znakiem. Opony kolcowane są dozwolone o ile długość kolców nie przekracza 2 mm.
 
Holandia
W Holandii opony zimowe nie są obowiązkowe, a łańcuchy śniegowe i opony kolcowane zabronione.
 
Litwa
Opony zimowe obowiązują na Litwie od listopada do marca. Dozwolone są łańcuchy śniegowe. To samo dotyczy opon kolcowanych, których stosowanie jest dozwolone od 1 listopada do 10 kwietnia.
 
Luksemburg
Opony zimowe są w tym kraju obowiązkowe w przypadku jazdy po drogach pokrytych śniegiem. Łańcuchy śniegowe są dozwolone. Jeśli chodzi o opony z kolcami, są one również dozwolone od 1 grudnia do 31 marca. Podczas jazdy na tego typu oponach, prędkość pojazdu nie może przekraczać 60 km/h (90 km/h na autostradzie), a ich obecność musi być zasygnalizowana odpowiednią naklejką.
 
Niemcy
Stosowanie opon zimowych oznakowanych symbolem 3PMSF jest obowiązkowe w tzw. warunkach zimowych. Opony posiadające oznaczenie M+S (bez symbolu 3PMSF) są w tych warunkach tolerowane, jeśli zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2018 roku. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku dróg odpowiednio oznakowanych. Opony z kolcami są na terenie Niemiec zakazane, z wyjątkiem kilku miejscowości położonych w pobliżu granicy z Austrią.
 
Polska
Nie istnieje w Polsce obowiązek montowania opon zimowych. Jest ono jednak zalecane od 1 listopada do 1 kwietnia. Używanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku odpowiednio oznakowanych dróg, a opony kolcowane są zabronione.
 
Portugalia
W Portugalii nie ma obowiązku montowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a opony kolcowane zabronione.
 
Rosja
Opony zimowe są obowiązkowe w Rosji od grudnia do lutego. Opony kolcowane i łańcuchy śniegowe są dozwolone.
 
Słowacja
Opony zimowe są tu obowiązkowe w tzw. warunkach zimowych, a sezon zimowy trwa tu od 15 listopada do 31 marca. Opony z kolcami są zabronione, a łańcuchy śniegowe dozwolone.
 
Szwajcaria
Pomimo braku konkretnych przepisów dotyczących opon zimowych, zaleca się tu posiadanie wyposażenia dostosowanego do warunków atmosferycznych. W związku z tym, jeśli samochód blokuje drogę z powodu braku właściwego ogumienia, jego kierowca ryzykuje karą grzywny. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznakowanych odpowiednimi symbolami, natomiast opony z kolcami są dozwolone w okresie od 1 grudnia do 30 kwietnia. Prędkość samochodu jadącego na oponach kolcowanych nie powinna przekroczyć 80 km/h. Jazda po autostradzie na tego typu oponach jest zabroniona, z wyjątkiem autostrad A13, między Thusis i Mesocco, oraz A2 między Airolo i Götschen.
 
Szwecja
Opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych od 1 grudnia do 31 marca a głębokość ich bieżnika nie może być mniejsza od 3 mm. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, podobnie jak opony z kolcami, od 1 października do 15 kwietnia, z wyjątkiem niektórych dzielnic Sztokholmu, Uppsali i Göteborga.
 
Wielka Brytania
Nie ma wymogu stosowania opon zimowych w Wielkiej Brytanii, ale są one zalecane na obszarach, na których często pada śnieg. Łańcuchy śniegowe są dozwolone na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
 
Włochy
Przepisy dotyczące zakładania opon zimowych we Włoszech zmieniają się w zależności od regionu. Generalnie są one obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia. Opona oznaczona symbolem M+S uważana jest za zimową. Łańcuchy śniegowe są nie tylko dozwolone, ale także stanowią alternatywę dla opon zimowych. Opony kolcowane są dozwolone od 15 listopada do 15 marca, pod warunkiem ograniczenia prędkości pojazdu do 90 km/h na drodze i do 120 km/h na autostradzie. Długość kolców nie może przekraczać 1,5 mm, a błotniki są obowiązkowe.

Źródło: Rezulteo

Najnowsze