Niesamowity film o bezpieczeństwie na drogach

Spot, który wygrał konkurs na najlepsze wideo promujące bezpieczeństwo na drodze i bezpieczną jazdę bije rekordy oglądalności. Nie bez przyczyny.

Upływ czasu generuje coraz to nowe reguły bezpieczeństwa. Także w motoryzacji. Jako przykład niech posłuży telefon komórkowy. W przeszłości nie istniał, więc nie było problemu z pisaniem smsów, czy rozmawianiem w trakcie jazdy. Takich nowinek, wpływających na bezpieczeństwo w aucie, jest bezsprzecznie więcej.

Są też takie zasady, które funkcjonują w świadomości kierowców o wiele dłużej. W szczególności dwie będą mnie tu interesowały, te dotyczące myślenia na drodze i prędkości. Co do ostatniej z nich, to też jej kwestia wygląda dziś inaczej niż chociażby 30 lat temu. Wtedy auta nie osiągały jeszcze zawrotnych prędkości 400 km/h, miały mniejszą moc i… było ich ogólnie mniej.

Skąd dwie reguły wymienione wcześniej? Odpowiedź brzmi: z pewnego filmu reklamowego. Nie byle jakiego. Spot ten bowiem wygrał właśnie konkurs na najlepsze wideo promujące bezpieczeństwo na drodze / bezpieczną jazdę. Jako, że twórcy pochodzą z Nowej Zelandii, zdążyło się już nawet ukuć, w odniesieniu do tej sytuacji, stwierdzenie: ”go home, Hollywood”. Przepis na (ich) reklamowy sukces to: świetny pomysł, dobrzy aktorzy i trochę efektów. Mimo wielości kampanii promocyjnych, także tych społecznych, coraz ciężej o coś, co zaskoczy, poruszy, lub…. da do myślenia. Ten film daje do myślenia. I mimo, że nie jest to produkcja, która uzyska nominację do Złotych Globów, Oskarów etc., a wygranych w kategorii reklam nie stawia się na piedestałach, to powinna być obejrzana przez każdego. Brak tu spektakularnej muzyki, smutno brzmiących skrzypiec, które mogłyby budować nostalgiczny nastrój. Napięcie buduje cisza i dialog między dwoma kierowcami. Jeden z nich jedzie za szybko, drugi na drodze popełnia błąd.

Zresztą zobaczcie sami:

Wniosków z tej jakże prostej koncepcji jest kilka.

Po pierwsze taki, że jedna zła decyzja na drodze, może zmienić życie bardzo wielu nieznajomych osób. Po drugie: noga z gazu! Każdy może popełnić błąd, zarówno Ty jak i inny kierowca. Mniejsza prędkość zawsze zwiększa szanse by to naprawić. Po trzecie: świat podczas jazdy nie kręci się tylko wokół Ciebie. A inni kierowcy to nie zawsze idioci, którzy dosłownie stają Ci na drodze. Miej wyrozumiałość dla tego, że każdy jest tylko człowiekiem. Po czwarte, najważniejsze: myśl na drodze. Nie wsiadaj do auta pod wpływem alkoholu. Nie pisz smsów w trakcie jazdy. Dostosowuj prędkość. Zapnij pasy. I tak dalej.

Niestety wciąż widać różnice miedzy kampaniami z zewnątrz, a naszymi rodzimymi. Mam wrażenie, ze twórcy polskich społecznych akcji marketingowych dopiero uczą się jak skutecznie promować bezpieczeństwo. Trzymam kciuki za ich progres. I za to, by potrafili kiedyś, tak jak Nowa Zelandia, zadziałać na społeczeństwo, zmusić je do myślenia.

Uważajcie na siebie! Nie tylko w aucie!

Najnowsze

Marianne Hinson – spec od aerodynamiki w Caterham F1 Team

Marianne Hinson odpowiada za aerodynamikę w zespole Caterham F1 Team.

Hinson dorastała w rodzinie, której wielką pasją były sporty motorowe. Jej ojciec, z wykształcenia inżynier IT, zawsze kręcił się wokół wyścigów. Marianne studiowała astrofizykę, ale marzyła o tym, aby związać swoją przyszłość z wyścigami, dokładnie z Formułą 1. Kiedy zaczęła myśleć o studiach magisterskich dowiedziała się, że na Cranfield University jest kierunek związany z inżynierią w sportach motorowych. Bez wahania złożyła tam swoją aplikację.

Marianne Hinson – specjalista od aerodynamiki F1

Wykładowcy w szkole mieli bardzo dobre kontakty w świecie motoryzacji i sportów motorowych – dzięki ich pomocy Marianne napisała pracę dyplomową dotyczącą mechaniki płynów w F1, przy tworzeniu której otrzymała wsparcie British American Racing, zespołu Formuły 1 z lat 1999-2005. Po uzyskaniu tytułu magistra złożyła aplikację na stanowisko młodszego specjalisty w zakresie aerodynamiki w zespół Jordan Grand Prix i została przyjęta, realizując tym samym swoje młodzieńcze marzenie o Formule 1.

O Polkach, które budują bolidy przeczytasz tutaj.

Pracowała z Johnem Iley’em, który później współpracował z Ferrari, oraz z Mikiem Gascoyne’m. Po dwóch latach została niejako złowiona przez ekipę Toyota F1 i przeniosła się do Kolonii w Niemczech. Spędziła tam ponad pięć lat budując i wzmacniając wydajność pracy zespołu.

Ekipa Toyoty odpadła z F1 w 2009 roku, ale mimo światowej recesji, która odbiła się również na sporcie, Marianne Hinson szybko znalazła pracę. Z powrotem pojawiła się w zespole Jordana, który zmienił nazwę na Force India. Współpraca trwała dwa lata. W 2011 roku Marianne współpracowała z Lotus F1 Team, dziś jest w Caterham F1 Team.

O Kobietach w F1 przeczytasz tutaj.

– Moi rodzice zawsze mnie wspierali – mówi Marianne. – Kiedy chodziłam do szkoły, zawsze angażowałam się w typowo męskie zadania i przedmioty jak fizyka i matematyka. Dla moich rodziców decyzja o tym, że chcę pracować w F1 nie była szokiem. Myślę, że nawet przez myśl im nie przeszło pytanie, po co to robię. Owszem, trafiłam w życiu na seksistowskich nauczycieli, którzy uważali, że to bardzo zabawne, że dziewczyna chce studiować technologię i zajmować się nauką. Wtedy jednak byłam nastawiona przede wszystkim na wiedzę, nie wiedziałam, że będę kiedyś w F1.

Obecnie zadaniem Hinson jest uzyskać maksymalną wydajność aerodynamiczną w czasie prób w tunelach aerodynamicznych.

Marianne Hinson z Jarno Trullim i Heiki Kovalainenem.

Najnowsze

Kuberg Cross 2014 – motocykl dla dzieci. Galeria i film

Kuberg Cross to elektryczny motocykl przeznaczony dla początkujących na jednośladzie dzieci w wieku 5-12 lat. Mimo, że jest to nieduża i dość niepozorna maszyna, ma wiele do zaoferowania młodemu kierowcy.

Pierwszy motocykl dla dziecka – Kuberg Cross.
fot. Kuberg

Motocykl ma masę 32 kilogramów, ale dzięki sztywnej konstrukcji może udżwignąć prawie 100 kilo.

Cechą tej maszyny (i jednostek elektrycznych) jest wysoki moment obrotowy pojawiający się już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, tuż po starcie – to uławia początkującym ruszenie z miejsca. Motocykl Kuberg Cross jest napędzany przez jednostkę o mocy 750 W (36V), co pozwala rozpędzić maszynę do maksymalnej prędkości 27 km/h.

Jak przewozić dziecko na motocyklu zgodnie z prawem? Czytaj tutaj.

Silnik połączony jest z  baterią 12Ah SLA, którą można naładować w ciągu sześciu godzin, korzystając ze standardowego gniazdka o napięciu 110V lub 220V. Na w pełni załadowanym akumulatorze można jeździć przez około dwie godziny.

Dodatkowymi atutami elektrycznego motocykla są hamulce i zawieszenie, dzięki którym adept motocyklowej sztuki jazdy może uczyć się poprawnej techniki poruszania się jednośladem.

Producent zwraca uwagę na inne korzyści płynące z nauki jazdy motocyklem na tym modelu – jest cichy, ekologiczny, nie emituje spalin i łatwo się prowadzi.

Dane techniczne Kuberg Cross

Cena 1,699 dolarów
Silnik 750W, 36V
Akumulator 12Ah SLA X 3
Zasięg do dwóch godzin jazdy
napięcie Standardowe 110V lub 220V
Skrzynia biegów bezsprzęgłowa, jedna prędkość
Przekładnia 61T / 13, 420 łańcuch
Maksymalna prędkość ok. 17 m/ph (27 km/h)
Czas ładowania 6 godzin
Rama podwójna stalowa kołyska, lakierowana proszkowo
Rozstaw osi 35″ (89 Cm)
Wysokość siodła 23″ (60 Cm)
Wysokość manetek 30″ (91 Cm)
Hamulec przedni tarczowy
Hamulec tylni tarczowy
Hamulce tarczowe- średnica 160 Mm
Widelce teleskopowe
Amortyzator Spręzynowy
opony 16″ X 2.4″ KENDA
Waga 62 funtów (32 Kg)
Kolory biały
Nośność 220 funtów (100 Kg)
Gwarancja 30 dni

Fanpage polskiego importera – kliknij tutaj. Producent oferuje także motocykle trialowe dla dzieci.

Najnowsze

Zdrowie w podróży – część 1 – szczepienia

Zaczynamy rok od przeróżnych postanowień - także tych podróżnych. Zanim jednak zaplanujemy podróż motocyklową, czy samochodową, warto dowiedzieć się wszystkiego co dotyczy naszego zdrowia. Rozpoczynamy nasz cykl od podsumowania kwestii szczepień.

Marzy Ci się podróżowanie motocyklem po świecie – zaszczep się!

W drodze wszystko może się zdarzyć – oprócz rzeczy przyjemnych dopadają nas też czasem choroby, zatrucia, męczy nas zmęczenie lub inne problemy ze zdrowiem. Dlatego do podróży trzeba się przygotować – apteczka, szczepienia, podstawowa wiedza z zakresu możliwych chorób – z tym powinniśmy wybierać się w każdą z podróży.

Szczepienia w podróży
Zanim pojedziecie do dalekich krajów, w których jeszcze nigdy nie byliście, trzeba się dowiedzieć, jakie warunki panują na tym obszarze i na co w szczególności trzeba uważać. Przed wyjazdem uzupełnienie szczepień to rzecz bardzo ważna, ponieważ niektóre z miejsc, do których się wybieramy, oprócz tego, że oferują nie lada atrakcje, mogą stanowić też śmiertelne zagrożenie. Kontrola lekarska, sprawdzenie poziomu przeciwciał w organizmie i stworzenie harmonogramu szczepień (w przypadku, jeśli potrzeba nam kilku różnych szczepień) oraz przyjęcie injekcji – od tego zaczynamy podróż.

Poniżej prezentujemy najważniejsze szczepienia, jakie powinny zostać zrobione przed wyjazem (w podziale na popularne i często odwiedzane kontynenty). Szczepienia to nie jest zbędny wydatek, szczepienia służą naszemu bezpieczeństwu w podróży.

Azja
Azjatycka część Rosji – szczepień obowiązkowych nie ma, ale zaleca się szczepionki na błonicę, tężec, wzw A i wzw B, oraz szczepienie na odkleszczowe zapalenie mózgu (Syberia).

Kazachstan i Azja Centrlana – obowiązkowych szczepień brak, zaleca się szczepionki na błonicę, tężec, dur brzuszny, poliomyelits, wzw A i wzw B a także wścieklizna. Te same szczepienia warto wykonać podróżując do miejsc takich jak Afganistan czy Pakistan.

Mongolia – błonica, tężec, dur brzuszny jako zalecane szczepienia, opcjonalnie wścieklizna

Chiny – błonica, tężec, dur brzuszny

Indie i Nepal – tężec, dur brzuszny, wzw A i wzw B (nie są obowiązkowe, ale warto je zrobić)

Kraje Azji Południowwschodniej  – tężec, dur brzuszny, wzw A i wzw B

Jedziesz na samochodową wyprawę? Koniecznie zaszczep się.

Japonia – błonica, tężec, wzw B, opcjonalnie wścieklizna

Australia i Oceania
Australia – błonica, tężec, wzw B

Nowa Zelandia – wzw A i wzw B, błonica,m tężec, polio, dur brzuszny, japońskie zapalenie mózgu (opcja)

Ameryka Południowa
Argentyna – błonica, tężec, dur brzuszny, wzw A i wzw B

Chile – błonica, tężec, dur brzuszny

Urugwaj – błonica, tężec, dur brzuszny, wzw A, wzw B

Paragwaj – jak wyżej

Boliwia – błonica tężec, dur brzuszny, wzw A i wzw B, opcjonalnie: żółta febra, wścieklizna

Brazylia – jak wyżej

Peru  -jak wyżej

Ekwador – jak wyżej

Kolumbia, Wenezuela, Gujana – jak wyżej

Ameryka Środkowa – Panama, Kostaryka, Hoduras, Nikaragua, Slawador, Gwatelama, Belize, Domikana, Haiti, Kuba – błonica, tężec, dur brzuszny, wzw A, wzw B,  profilaktyka malarii

Ameryka Północna
Meksyk – błonica, tężec, dur brzuszny, wzw A, wzw B
Stany Zjednoczone – błonica, tężec, wzw B
Kanada – jak wyżej

Afryka – dla większości krajów Czarnego Lądu szczepienia są podobne – błonica, tężec, polio, wzw A, wzw B, opcjalnanie może doszczepić się na wściekliznę, cholerę, żółtą febrę, zakażenia meningokokowe. Wskazane jest też zaopatrzenie się w środki zabezpieczające przez malarią.

W kolejnym odcinku – choroby podróżne

Najnowsze

Mercedes-Benz GLA 45 AMG – 360 KM w kompaktowym SUV

Oficjalnie zadebiutuje 13 stycznia podczas salonu samochodowego (NAIAS) w Detroit, ale już dziś wiemy, jak będzie wyglądał i jaką jednostkę ma pod maską.

Mercedes-AMG prezentuje GLA 45 AMG – swojego najmocniejszego kompaktowego SUV-a.

Możliwości samochodu zdradzają typowe dla AMG elementy – spojler przedniego zderzaka w kolorze tytanowym, polakierowane na czarno prowadnice powietrza, szerokie wloty powietrza, a także logo AMG na osłonie chłodnicy. Z tyłu dominuje masywny dyfuzor z dwiema chromowanymi, prostokątnymi końcówkami sportowego wydechu AMG. Na życzenie oferowany jest m.in. pakiet aerodynamiczny, elementy karoserii z włókien węglowych, pakiet Night (przyciemniane szyby, dodatki pokryte lśniącym lakierem w kolorze czarnym) oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.

Po otwarciu drzwi uwagę zwracają mocno wyprofilowane fotele pokryte mieszanką skóry i tkaniny z czerwonymi przeszyciami, czerwone pasy bezpieczeństwa, elementy ze szczotkowanego aluminium, trójramienna kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą nappa i wskaźniki w tubach rozdzielone kolorowym wyświetlaczem.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG
fot. Mercedes-Benz

4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2 litrów dysponuje mocą 360 KM i momentem 450 Nm i ma zużywać średnio 7,5 l/100 km (w cyklu NEDC). Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności – 133 kW (181 KM) – plasuje się na równi z autami supersportowymi. Połączenie napędu na obie osie AMG 4MATIC oraz 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT ma zapewniać niezawodną trakcję.

GLA 45 AMG – piąty już SUV z Affalterbach – to trzeci po A 45 AMG i CLA 45 AMG model z 4-cylindrowym silnikiem turbo, skierowany do młodszych grup klientów – śledzących aktualne trendy, przywiązujących dużą wagę do stylizacji samochodu.

Dane techniczne Mercedes-Benz GLA 45 AMG:

Pojemność skokowa

1991 ccm

Średnica x skok

83,0 x 92,0 mm

Moc maks.

360 KM przy 6000 obr./min

Maks. moment obrotowy

450 Nm przy 2250-5000 obr./min

Średnie zużycie paliwa (NEDC)

7,5 l/100 km

Emisja CO2

175 g/km

Norma emisji spalin

EU 6

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,8 s

Prędkość maksymalna

250 km/h*

* ograniczona elektronicznie

Silnik spełnia wymagania drugiego etapu normy Euro 6, które wejdą w życie w 2017 roku. Wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze (ciśnienie wtrysku wynosi 200 barów). Zastosowano turbosprężarkę twin-scroll, zapewniającą bardziej spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania (maksymalnie 1,8 bara).

Sportowy układ wydechowy GLA 45 AMG ma emitować głęboki dźwięk. Wyposażono go w automatycznie sterowaną klapę wydechu, która pozwala pogodzić emocje płynące z dynamicznej jazdy oraz typowy dla Mercedesów komfort na trasach. Jej położenie jest dostosowane do warunków jazdy oraz obrotów silnika. Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance, również z klapą wydechu, zapewnia jeszcze bardziej gardłowy pomruk.

Dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana o 7 przełożeniach ma trzy tryby pracy oraz funkcje podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeniach w trybie ręcznym (M) oraz sportowym (S) jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy model SLS AMG GT. Kolejnym atutem przekładni jest „czasowy tryb M”, znany z modelu SLS AMG Coupé Black Series. W trybie „C” (Controlled Efficiency) charakterystykę pracy skrzyni dostosowano do oszczędnego stylu jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG „Edition 1”
fot. Mercedes-Benz

GLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. Wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa zespala tarcze i kieruje siłę napędową do kół tylnej osi. Rozdział momentu obrotowego zależy od warunków – podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje układ ESP z trzema trybami pracy: ESP ON, SPORT Handling Mode oraz ESP OFF. Jego uzupełnieniem jest funkcja ESP Curve Dynamic Assist, która przyhamowuje wewnętrzne koło w zakręcie, ograniczając w ten sposób podsterowność.

Sportowe zawieszenie AMG oraz wydajny układ hamulcowy AMG
Przednie zawieszenie GLA 45 AMG wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne – układ wielowahaczowy. Na życzenie oferowane jest zawieszenie AMG o sztywniejszych nastawach. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane i perforowane tarcze. Standardowo GLA 45 AMG porusza się na grafitowych obręczach AMG z pięcioma podwójnymi ramionami i błyszczącym wykończeniem, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/45 R 19. Opcjonalnie oferowane są 10-ramienne felgi AMG z oponami 235/40 R 20, również w kolorze grafitowym, dostępne w dwóch wersjach – lśniącej lub matowej.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG „Edition 1”
Z okazji debiutu GLA 45 AMG do sprzedaży trafi specjalna wersja „Edition 1”, wyposażona w większy przedni spojler w kolorze lśniącej czerni, dodatkowe prowadnice powietrza i tylne skrzydło. Charakter modelu podkreślają grafitowo-czerwone pasy ozdobne i czerwone akcenty na osłonie chłodnicy, lusterkach oraz tylnym spojlerze. Model oferowany będzie w czterech odcieniach: białym cirrus, czarnym cosmos, srebrnym polar oraz szarym mountain. Lista jego wyposażenia obejmuje m.in. sportową kierownicę AMG z elementami z Alcantary i dźwignię zmiany biegów E-SELECT z wytłoczonym logo AMG, deskę rozdzielczą obszytą skórą oraz panel AMG DRIVE UNIT ozdobiony napisem „Edition 1”.

Zamówienia na nowy model ruszają w połowie marca, a jego rynkowa premiera odbędzie się w czerwcu.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG
fot. Mercedes-Benz

Najnowsze