Niebezpieczne przepychanki na drodze – bus kontra osobówka

Czasami konflikty na drodze rodzą się z niczego. Nawet drobiazg może wzniecić spore pokłady drogowej agresji, jeśli tylko trafi na dwóch kierowców o… „nieustępliwym” charakterze.

Zdarzenie miało miejsce w Jaworznie, gdzie na skrzyżowaniu skręcała w prawo osobówka oraz bus. Wydaje się, że kierowca osobówki sam nie wiedział, który pas chce zająć, a w wyborze próbował „pomóc” mu kierowca busa.

Kierowca BMW nie umie wchodzić w zakręty, ale za to nauczył się latać

To nie spodobało się kierującemu osobówką, więc zaczął złośliwie hamować i ogólnie blokować lewy pas. Kierowca busa odpowiedział wyprzedzeniem go pasem do skrętu w lewo i zepchnięciem na prawy pas, prosto pod koła ciągnika siodłowego z naczepą. Na szczęście nie doszło do kolizji.

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Stwórz własne świąteczne dekoracje inspirowane samochodami!

Do zrobienia śnieżynek nie potrzebne są żadne specjalistyczne materiały. Wystarczy przygotować papier, długopis, nożyczki i puścić wodze fantazji.

Z okazji zbliżających się Świąt, Nissan nawiązał współpracę z Touguiem, artystą, który projektuje zabawki z papieru, aby stworzyć na podstawie tych kultowych motywów oryginalne, bożonarodzeniowe dekoracje.

Na podstawie linii, które tworzą dobrze znane motywy kodu stylistycznego, zaprojektowano 5 śnieżynek. Każdy może samodzielnie stworzyć taką dekorację w domu. Inspiracją do powstania śnieżynek są kultowe motywy modeli z gamy Nissana: płynna linia dachu modelu Ariya, reflektory w kształcie śmigieł znane z modelu Juke, lampy przypominające bumerang z modeli LEAF i Qashqai oraz motyw litery V, który zdobi przód modelu Micra.

Tougui wyznał:

To niesamowite, ile możliwości mamy do wyboru – każda z nich jest inna i każda powstała po namalowaniu kilku prostych kresek. To element, który podkreśla osobowość poszczególnych modeli.

Do zrobienia śnieżynek nie potrzebne są żadne specjalistyczne materiały. Wystarczy przygotować papier, długopis (jeśli wolisz sam narysować wzór zamiast drukować szablon), nożyczki i puścić wodze fantazji. Można własnoręcznie zrobić śnieżynki w dowolnym rozmiarze i kolorze, a potem ozdobić je wedle swoich preferencji. Tak stworzone ozdoby z pewnością dodadzą zimowej magii twojemu domowi!

Poniżej znajdziecie szablony do pobrania, wraz z instrukcją wykonania śnieżynek: 

Szablon-Nissan-LEAF.pdf

Szablon-Nissan-Qashqai.pdf

Szablon-Nissan-Micra.pdf

Szablon-Nissan-Juke.pdf

Szablon-Nissan-Ariya.pdf

Zdjęciami swoich prac możecie podzielić się w mediach społecznościowych, publikując je z hasztagiem #NissanHoliday. Koniecznie też oznaczcie nasz profil, @motocaina!

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Mercedes inicjuje specjalny program na rzecz zwiększenia różnorodności i integracji. Czy zapewni wsparcie kobietom pracującym w motorsporcie?

Zespół Mercedes-AMG Petronas Formula One Team ogłasza Accelerate 25 – pięcioletni program, którego celem jest sformalizowanie wizji zespołu bardziej zróżnicowanego i inkluzywnego. Wprowadzając w tym sezonie czarne malowanie, ekipa podjęła zobowiązanie, by promować większą różnorodność i silniejszą integrację – zarówno w samym zespole, jak i w całej Formule 1.

Rok 2020 był historycznym rokiem dla Mercedesa nie tylko na torze, ale także pod względem jego wartości i ambicji. Mercedes jest przekonany, że bardziej zróżnicowany i inkluzywny zespół będzie nie tylko szybszy, ale i zainspiruje innych do wyznaczania ambitnych celów w tym obszarze. Dzięki  Accelerate 25 siedmiokrotni mistrzowie świata chcą dążyć do nieustannego podnoszenia swoich standardów przyjmowania zawodników; początkowy cel zakłada, by do końca 2025 roku co najmniej 25% wszystkich nowych zawodników startujących w barwach ekipy pochodziło z niedostatecznie reprezentowanych grup.

Aby lepiej rozumieć się jako członkowie zespołu, w swoich wartościach i zachowaniach mocniej zaakcentowano różnorodność i integrację. Rozpoczętoy również program edukacyjny – około 200 rekruterów w ekipie ukończyło szkolenie z nieświadomych uprzedzeń, a 150 menedżerów przeszło szkolenie z zakresu różnorodności i integracji; do końca roku ukończą je wszyscy nasi menedżerowie. Do czerwca 2021 roku każdy zespołu pracownik weźmie udział w szkoleniu na temat różnorodności i integracji. Dla zatrudnionych z niedostatecznie reprezentowanych grup powstanie forum poświęcone tej tematyce – z myślą o dzieleniu się wzorcami zachowań oraz pomysłami na przyspieszenie zmian.

Przeczytaj też: She’s Mercedes: znana fotografka Cristina Mittermeier podbija świat w Mercedesie EQC

EW Group – zewnętrzna firma wyspecjalizowana w zakresie różnorodności i integracji w miejscu pracy – przeprowadziła dogłębną analizę procesów rekrutacji i rozwoju ekipy. Powstały już plany działań mające na celu dotarcie do niedostatecznie reprezentowanych grup poprzez mentoring, wzbogacanie doświadczenia zawodowego, sponsoring i ukierunkowaną reklamę. Zespół współpracuje również z Association for Black and Minority Ethnic Engineers (AFBE-UK, z ang. stowarzyszenie na rzecz inżynierów ciemnoskórych i pochodzących z mniejszości etnicznych), którego bogate doświadczenie w pracy z organizacjami i inżynierami pomoże Mercedesowi w zwiększeniu różnorodności talentów w zespole.

Mercedes zdaje sobie sprawy ile pracy go czeka, jeśli chce w 100% zrealizować swoje cele:

Wiemy, że przeprowadzenie realnej zmiany to długoterminowe zobowiązanie – i że zaczyna się od edukacji utalentowanych młodych ludzi, którzyw przyszłości staną się naszymi kolegami z pracy. By zachęcać i wspierać uczniów z niedostatecznie reprezentowanych środowisk aspirujących do świata Formuły 1, zaczęliśmy tworzyć ukierunkowane inicjatywy edukacyjne. W ubiegłym miesiącu ruszył projekt Mulberry STEM Academy – partnerstwo pomiędzy naszym zespołem a Mulberry Schools Trust. To pięcioletni program zapewniający młodym ludziom z Trust i nie tylko dostęp do inspirujących wzorów do naśladowania oraz zajęć pozalekcyjnych prowadzonych z myśląo rozwijaniu pasji do przedmiotów STEM (akronim, który powstał od pierwszych liter słów w języku angielskim: nauki, technologii, inżynieriii matematyki).

Dbając o różnorodność, Mercedes nie zapomina o kobietach:

Z przyjemnością ogłaszamy również zbliżające się partnerstwo ze Stemettes – organizacją społeczną, która zajmuje się inspiracją kolejnego pokolenia dziewcząt, młodych kobiet i młodych ludzi niebinarnych w dziedzinach STEM.

Chcemy, by zmiany, do których dążymy w zespole Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas, znalazły odzwierciedlenie w naszym sporcie i jesteśmy dumni, że możemy wspólnie pracować nad tym z kluczowymi interesariuszami Formuły 1. Zarówno FIA, poprzez kampanię #PurposeDriven, jak i Formuła 1, poprzez swoje działania #WeRaceAsOne, rozpoczęły w tym sezonie kampanie na rzecz zwiększenia atrakcyjności oraz dostępności Formuły 1.

Toto Wolff, dyrektor generalny i szef zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas, powiedział:

Przed rozpoczęciem tego sezonu Formuły 1 zobowiązaliśmy się do wykorzystania naszej globalnej platformy, aby zmieniać świat wokół nas. Chcemy to robić za sprawą starannie przemyślanego programu różnorodności i integracji. Nasze dziedzictwo poza torem jest dla zespołu tak samo ważne jak sukces, jaki osiągnęliśmy dzięki naszym zwycięstwom. Mamy prawdziwą okazję do wprowadzenia zmian, których wszyscy oczekujemy – poprzez wzmocnienie integracyjnej i zróżnicowanej kultury w naszym zespole oraz wykorzystanie naszej platformy, by przenieść to myślenie poza naszą fabrykę. Jestem dumny z pracy, którą wykonaliśmy w ciągu ostatnich kilku miesięcy, aby dogłębnie przyjrzeć się naszym praktykom, ocenić słabości i opracować długoterminowy plan działań, a także zidentyfikować korzyści, jakie płyną z większego zróżnicowania. Taka jest wizja wyrażona w naszym nowym programie Accelerate 25.

Przeczytaj też: Podsumowanie sezonu 2020 Formuły 1: pandemiczny i ekscytujący

W tym roku siedmiokrotny mistrz świata Lewis Hamilton, będący etatowym kierowcą Mercedesa, wspólnie z Królewską Akademią Inżynierii założył Komisję Hamiltona. Jej celem jest identyfikacja kluczowych barier w rekrutacji i rozwoju osób ciemnoskórych w brytyjskim sporcie motorowym oraz przedstawienie zaleceń dotyczących przezwyciężania tych ograniczeń. Komisja będzie głównym źródłem inspiracji, wiedzy i wsparcia także dla naszego zespołu. Doktor Nike Folayan MBE, przewodniczący AFBE-UK, oraz doktor Anne-Marie Imafidon, współzałożycielka Stemettes, zostali nowymi komisarzami w zarządzie Komisji Hamiltona.

Lewis Hamilton wyznał:

Dla wszystkich to był bardzo trudny rok, ale jestem niesamowicie dumny z mojego zespołu. Piszemy historię nie tylko na torze – razem dążymy do zmian poza torem i pracujemy nad tym, by nasza ekipa i nasz sport były bardziej zróżnicowane. W tym roku zrobiliśmy już ważne postępy, ale wciąż mamy przed sobą długą drogę. Wiem, że Accelerate 25 da nam podstawy do przeprowadzenia bardziej znaczących zmian. Naprawdę wierzę, że będzie to miało wymierny i długotrwały wpływ na oblicze sportu w oczach przyszłych pokoleń.

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Podsumowanie sezonu 2020 Formuły 1: pandemiczny i ekscytujący

Mija tydzień od finałowego Grand Prix Abu Zabi, kończącego sezon 2020 Formuły 1. Emocje już opadły, więc można na spokojnie podsumować ten bardzo nietypowy, ale też wyjątkowo ekscytujący sezon.

Co do tego, że był to wyjątkowy sezon, nie ma wątpliwości. Jubileuszowy, 70. sezon Formuły 1 obfitował w zwroty akcji i dostarczył kibicom mnóstwo emocji, i to pomimo tego, że Lewis Hamilton i Mercedes ponownie zdominowali rywalizację.

Pandemia, przełożone Grand Prix, niepewność co do kalendarza wyścigów, kierowcy zakażeni koronawirusem, niespodziewane zastępstwa, wyrównane, bite i śrubowane rekordy – o to, co działo się w sezonie 2020!

Najlepszy wyścig – GP Włoch

GP Włoch na Monzy, świątyni prędkości, zawsze dostarcza kibicom wiele emocji. Nie inaczej było i w tym roku. I choć nie były to emocje, których życzyliby sobie włoscy tifosi, nie ma wątpliwości, że to najlepsze Grand Prix tego sezonu.

Kraksy kierowców Ferrari, czerwona flaga, wznawianie wyścigu z pól startowych, kara dla Hamiltona i całkowicie niespodziewane podium – tak w skrócie można opisać GP Włoch, które z pewnością wielu zapadnie na długo w pamięci.

Pierre Gasly wygrał Grand Prix Włoch dla AlphaTauri, to było pierwsze zwycięstwo Francuza w jego karierze w F1. Gasly jest  pierwszym Francuzem, który wygrał Grand Prix od 1996 roku, kiedy Olivier Panis triumfował w Monako. Carlos Sainz był drugi ze stratą 0,4 sekundy, uzyskał wtedy najlepszy wynik w karierze. Trzecie miejsce zajął Lance Stroll, powtarzając swój sukces z GP Azerbejdżanu 2017. To był pierwszy wyścig od GP Węgier w 2012 roku, kiedy na podium Mercedes – Ferrari – Red Bull.

https://www.youtube.com/watch?v=TB5yhZdF8SI

Najlepsze kwalifikacje – GP Turcji

Ach co to był za weekend! Najpierw szalone treningi, bo organizator GP Turcji dziesięć dni przed wyścigiem zmienił nawierzchnię toru i nie było kierowcy, który nie odczułby tej zmiany na gorsze i nie ślizgał się po Istanbul Park swoim bolidem.

Później nie mniej szalone, a nawet bardziej, mokre kwalifikacje, które w Q1 przerwano z powodu zbyt dużych opadów deszczu. A gdy już wznowiono rywalizację, nietypowe warunki przyniosły nietypowe wyniki, które ucieszyły wielu fanów. Najbardziej cieszył fakt, że Lewis Hamilton nie zdobył kolejnego pole position, a zakwalifikował się dopiero na szóstym miejscu! Brytyjczyk stwierdził, że kwalifikacje do Grand Prix Turcji były najmniej przyjemne ze wszystkich dotychczasowych w jego karierze:

Były to zdecydowanie jedne z mniej, o ile nie najmniej przyjemne kwalifikacje, w jakich brałem udział. Tor i jego konfiguracja są świetne, ale przyczepność jest bardzo słaba i nie da się jej wytworzyć, by móc pokonywać zakręty z taką prędkością, z jaką byśmy chcieli. Z drugiej strony, to wyzwanie, a wyzwania zawsze są dobre

Pierwsze pole startowe wywalczył Lance Stroll, który pokonał drugiego Maxa Verstappena o 0,290 sekundy. Trzeci na starcie ustawił się kolega zespołowy Strolla, Sergio Pérez.

https://www.youtube.com/watch?v=nhZvvdRSQaE

Przeczytaj też: Kask Sebastiana Vettela z wyjątkowym przesłaniem na GP Turcji

Najlepszy kierowca – Lewis Hamilton

Chociaż dominacja Lewisa Hamiltona w Formule 1 może nudzić, to nie można zaprzeczyć, że Brytyjczyk jest wybitnym kierowcą. Ma doskonały samochód, ale potrafi wycisnąć z niego maksimum i nieraz w tym sezonie dokonał rzeczy, wydawałby się niemożliwych.

Lewis Hamilton ma niesamowity talent. Jest zabójczo szybki, precyzyjny, doskonale potrafi dbać o opony, jest wciąż głodny zwycięstw i rywalizacji. Jest siedmiokrotnym mistrzem świata, wyrównał, wydawałoby się niemożliwy do wyrównania rekord mistrzowskich tytułów Michaela Schumachera. Liczba rekordów, które pobił lub wyrównał jest imponująca.

Hamilton jest też doskonałym ambasadorem Formuły 1 na świecie. Nie boi się poruszać kontrowersyjnych tematów, co przysparza mu tyle samo fanów, co krytyków. W tym sezonie głośno wypowiadał się na temat rasizmu, łamania praw kobiet, praw mniejszości czy zmian klimatycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=tKb5-5yWeCA

Najlepszy zespół – Mercedes

Zwycięstwo w Grand Prix Emilii Romanii przypieczętowało rekordowy, siódmy z rzędu tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a ekipa nie zamierza spoczywać na laurach i ma w planach ustanawianie kolejnych rekordów.

Wejść na szczyt nie jest łatwo, ale utrzymać się na nim jest jeszcze trudniej. Mercedes utrzymuje się na szczycie już od siedmiu sezonów i robi to w imponującym stylu, praktycznie nie popełniając błędów i zostawiając rywali daleko w tyle.

Przeczytaj też: Siedem tytułów mistrzowskich i kolejne rekordy do pobicia. Jakie liczby kryją się za sukcesem Mercedesa?

Odkrycie sezonu – George Russell

Pod koniec sezonu, toczący się zazwyczaj z tyłu stawki w Williamsie, George Russell dostał przedwczesny gwiazdkowy prezent – zasiadł za kierownicą bolidu Mercedesa, zastępując zarażonego koronawirusem Lewisa Hamiltona.

George pokazał prawdziwą klasę, udowadniając niedowiarkom, że ma to „coś” i zasługuje na miejsce w dużo lepszym zespole niż Williams. Jadąc w przyciasnych butach, w nieznanym sobie zbyt dobrze samochodzie, zabrakło mu tylko dziesiątych sekundy, by pokonać starego wyjadacza, Valtteriego Bottasa, który w Mercedesie ściga się od kilku lat. Na starcie wyścigu zdeklasował Fina, i gdyby nie pech i fatalny błąd Mercedesa, Russel z pewnością wygrałby Grand Prix Sakhiru.

Najlepszy manewr wyprzedzania – Russell wyprzedzający Bottasa podczas GP Sakhiru

Tu nie ma co pisać, to trzeba zobaczyć i się zachwycać:

Najbardziej dramatyczny moment sezonu – Romain Grosjean uciekający z płonącego bolidu

Chwilę po starcie wyścigu o Grand Prix Bahrajnu, Romain Grosjean z zespołu Haasa próbował wcisnąć się w lukę między rywalami, ale nie do końca dobrze to obliczył i zderzył się z Daniłem Kwiatem. Od tego momentu był już tylko pasażerem we własnym bolidzie.

Bolid Haasa uderzył w barierkę, rozpadł się na dwie części i eksplodował. Wybuchł potężny pożar. Przednia część VF-20 przebiła barierę. Kierowcę uratował system halo. Grosjean zdołał o własnych siłach wydostać się z samochodu i natychmiast trafił pod opiekę służb ratunkowych. Samochód medyczny pojawił się na miejscu wypadku po ośmiu sekundach. Romain Grosjean wyszedł z płomieni po 28 sekundach.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ7_En2xEm4

Najlepsze team radio sezonu – Lando Norris

Lando Norris, młody kierowca McLarena, powoli wyrasta nam na naczelnego śmieszka Formuły 1 i w tym sezonie do historii przechodzą między innymi jego popisy wokalne:

https://www.youtube.com/watch?v=nv5sgUO-52I

Chociaż trzeba też oddać sprawiedliwość Sebastianowi Vettelowi, który żegnając się z  Ferrari napisał i zaśpiewał specjalną piosenkę dla zespołu:

A kolejny wyścig Formuły 1, inaugurujące sezon 2021 Grand Prix Australii, już za 90 dni…

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Jennifer Granholm, nowa sekretarz energii USA, przeprowadzi elektryczną rewolucję w motoryzacji?

Kiedy Jennifer Granholm była gubernatorem w Michigan, zapewniła w tym stanie aż 1,35 miliarda dolarów federalnego finansowania firmom produkującym samochody elektryczne i baterie litowo-jonowe.

W czwartek służba prasowa prezydenta elekta Stanów Zjednoczonych Joe Bidena poinformowała, że była gubernator stanu Michigan Jennifer Granholm zostanie sekretarzem energii USA.

Teraz przed Granholm stoi wyzwanie wywiązani się z obietnicy wyborczej Bidena dotyczącej rywalizacji Stanów Zjednoczonych z Chinami w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych (EV), w ramach wartego 2 biliony dolarów planu walki ze zmianami klimatycznymi.

Jak Jennifer Granholm, nowa sekretarz energii USA, ma przeprowadzić elektryczną rewolucję w motoryzacji?

Po pierwsze administracja Bidena będzie musiała nakłonić Kongres do zatwierdzenia ulg podatkowych i wydania dodatkowych miliardów dolarów na finansowanie stymulacyjne.

Przeczytaj też: Przywileje dla użytkowników samochodów elektrycznych. Co trzeci Polak byłby gotów za nie płacić!

Joe Britton, dyrektor wykonawczy Zero Emission Transportation Association (ZETA), wierzy, że Jennifer Granholm, uda się dokonać zmian:

Jeśli będziemy kultywować sektor pojazdów elektrycznych, możemy stworzyć setki tysięcy miejsc pracy w produkcji. Jennifer Granholm będąc gubernatorem stanu Michigan była olbrzymią orędowniczką napędzania tego rozwoju gospodarczego.

ZETA, grupa 28 firm motoryzacyjnych i użyteczności publicznej, do której należą między innymi Tesla, PG&E i Southern Co, została utworzona w zeszłym miesiącu, aby lobbować za polityką przyjazną dla pojazdów elektrycznych

Nie ma wątpliwości, że Granholm, może odegrać kluczową rolę we wdrażaniu pomocowych rozwiązań dla produkcji zaawansowanych pojazdów elektrycznych, akumulatorów czy organizacji łańcucha dostaw.

Przeczytaj też: Ładowarki GreenWay Polska – dostępne w leasingu dla przedsiębiorców

Byłaby to duża zmiana w stosunku do republikańskiego prezydenta Donalda Trumpa. Zgodnie z polityką „dominacji energetycznej” mającej na celu zwiększenie wydobycia ropy i gazu ziemnego, jego administracja odrzuciła nowe ulgi podatkowe dla pojazdów elektrycznych, zaproponowała usunięcie istniejących i ułatwiła sprzedaż pojazdów napędzanych benzyną.

Podczas gdy większość budżetu Departamentu Energii przeznaczona jest na modernizację krajowych zapasów głowic jądrowych i oczyszczenie miejsc jądrowych, wybór Granholm sugeruje skupienie się nowej administracji na transporcie, będącym dużym źródłem emisji gazów cieplarnianych.

Najnowsze