Nie schował podpory i uderzył nią w inne auto. Ale drugiemu kierowcy wcale nie zależało na uniknięciu zderzenia

Błąd kierowcy ciężarówki jest bezdyskusyjny, lecz jak traktować zachowanie poszkodowanego, który bez żadnego wysiłku mógł uniknąć kolizji, ale wolał tego nie robić?

Kierowca auta z kamerą zauważył jadący w jego stronę HDS, czyli Hydrauliczny Dźwig Samochodowy, który miał wysuniętą lewą podporę. Kierujący nim musiał przegapić to po zakończeniu prac. A może coś się zacięło i dlatego podpora się nie schowała?

Kobieta nie widziała, czy coś jedzie, więc ruszyła. Autor nagrania też się nie popisał

Autor nagrania z daleka widział, jaka jest sytuacja. Miał czas zareagować i uniknąć zderzenia. Szczęśliwie się złożyło, że dojeżdżał właśnie do podjazdu pod bramę, w którą mógł swobodnie zjechać. Zamiast tego zatrzymał się tuż przed owym podjazdem, dzięki czemu nie uniknął kolizji.

Najnowsze

Paula Lazarek

Volkswagen Polo z systemem IQ.Drive Travel Assist może poruszać się częściowo automatycznie. Jak działa ten system?

Wraz z nowym Polo na rynku debiutuje jeden z pierwszych na świecie małych samochodów, który potrafi poruszać się częściowo automatycznie. Na życzenie kierowcy miejski Volkswagen kieruje, hamuje i przyspiesza automatycznie.

System Travel Assist jest bardzo łatwy w obsłudze – na standardowej wielofunkcyjnej kierownicy znajduje się przycisk, który uruchamia to rozwiązanie. Wystarczy go raz wcisnąć, a nowe Polo będzie poruszać się częściowo automatycznie zarówno w obrębie pasa ruchu, jak i do przodu. System łączy działanie aktywnego tempomatu (ACC) i systemu Lane Assist, który odpowiada za utrzymanie auta na pasie ruchu. Dzięki połączeniu działania obydwu systemów asystujących nowemu Polo bliżej do samochodów wyższych klas.

Jak działa Travel Assist?

Aktywny tempomat (ACC) sprawia, że Polo automatycznie utrzymuje dozwoloną, wybraną przez kierowcę prędkość. Dzięki systemowi, który korzysta z kamery oraz rozpoznaje i wyświetla znaki ograniczenia prędkości, Polo „wie” z jaką prędkością może poruszać się w danym miejscu. Korzystając z radaru wykrywa również, czy jedzie przed nim wolniejszy samochód. Jeśli tak jest, Polo zwalnia, aby zawsze utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta. Jeżeli nie ma już przed nim wolniejszych samochodów, Polo ponownie przyspiesza. Do nowego Polo będzie dostępny również aktywny tempomat ACC działający z wyprzedzeniem, który potrafi dostosować prędkość do przebiegu drogi i do granic terenu zabudowanego (oferowany w połączeniu z nawigacją i przekładnią dwusprzęgłową).

System utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Assist) monitoruje obszar przed Polo za pomocą tej samej kamery, co system dynamicznego rozpoznawania i wyświetlania znaków ograniczenia prędkości, która jest umieszczona za przednią szybą. Dzięki niej system asystujący wykrywa oznaczenia pasa i odpowiednio steruje autem, gdy tylko wykryje niezamierzony zjazd z pasa ruchu. Jeśli system Travel Assist jest włączony, aktywny tempomat ACC i system utrzymania auta na pasie ruchu współpracują ze sobą. Innymi słowy, w granicach możliwości systemu, Polo automatycznie hamuje, przyspiesza i skręca. Kierowca jest zobowiązany do trzymania rąk na kierownicy, ponieważ to on odpowiada za ocenę sytuacji na drodze i za kontrolowanie samochodu. System „wie” o tym za pośrednictwem pojemnościowych powierzchni na kierownicy, które są czułe na dotyk.

W wypadku 5- i 6-biegowych przekładni mechanicznych system Travel Assist działa od 30 km/h do prędkości maksymalnej (210 km/h). Jeżeli Polo jest wyposażone w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG), system asystujący jest dostępny już od 0 km/h. IQ.Drive Travel Assist i przekładnia DSG umożliwiają zautomatyzowaną jazdę w, między innymi, korku. Kierowcy, którzy nawet w takiej sytuacji wolą sami prowadzić samochód, nie muszą aktywować systemu. Częściowo zautomatyzowana jazda odciąża jednak kierowców, zwłaszcza na długich trasach. I właśnie o to chodzi, czyli o większy komfort. Travel Assist i ACC są oferowane do Polo jako elementy opcjonalnego pakietu IQ.Drive. Asystent pasa ruchu (Lane Assist) należy do wyposażenia seryjnego nowego Polo.

W międzynarodowej skali jazda automatyczna dzieli się na sześć poziomów, od 0 do 5. Na poziomie 0 nie ma żadnego wsparcia ze strony systemów asystujących. Na poziomie 1 samochód zapewnia jedynie boczne lub wzdłużne wspomaganie prowadzenia, a za drugie odpowiada kierowca. Travel Assist spełnia wymagania częściowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2, przejmując kontrolę nad prowadzeniem jednocześnie bocznym i wzdłużnym. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz względy bezpieczeństwa, poziom 2 jest obecnie uważany za status quo. Ze względów bezpieczeństwa kierowca wciąż musi monitorować działanie systemu. Dopiero gdy nie jest to konieczne, mówi się o wysoce zautomatyzowanym poziomie 3, który jest kolejnym wielkim krokiem.

Na poziomie 3 kierowca w każdej chwili musi być jednak przygotowany do przejęcia prowadzenia. Całkowicie zautomatyzowany poziom 4 oznacza, że – w określonych sytuacjach – kierowca w pełni polega na działaniu systemu. Na przykład, całkowicie przekazuje autu odpowiedzialność za jazdę na autostradzie. Jeżeli samochód, od początku do końca, potrafi poruszać się bez kierowcy, mówi się o poziomie 5. Prawdopodobnie, podzespoły oraz oprogramowanie niezbędne do jazdy automatycznej na poziomie 5 będą dostępne w następnej dekadzie.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Esmee Hawkey wystartuje w DTM!

Esmee Hawkey będzie drugą kobietą w tegorocznej stawce DTM, obok Sophii Flörsch.

Esmee Hawkey wystartuje w DTM! Była zawodniczka W Series, będzie reprezentować barwy zespołu T3 Motorsport za kierownicą Lamborghini Huracana GT3. Partnerem z ekipy Hawkey będzie Esteban Muth. Esmee będzie drugą kobietą w tegorocznej stawce DTM, obok Sophii Flörsch.

23-letnia Brytyjka podczas zeszłotygodniowych, prywatnych testów na Monzy miała okazję zapoznać się z autem, który będzie nosiło biało-czarne barwy ROKiT, firmy, która sponsoruje również kobiecą serię wyścigową, W Series:

Nie mogę doczekać się rozpoczęcia startów. DTM to prestiżowa seria z bogatą historią, więc jest to naprawdę ekscytujące.

Ogromne podziękowania dla ROKiT i T3 Motorsport za umożliwienie tego. ROKiT po raz kolejny udowadnia, że jest postępową i myślącą przyszłościowo organizacją, która umożliwiła mi zrobienie kolejnego kroku w mojej karierze.

Sophia Flörsch i Esmee Hawkey będą pierwszymi kobietami w stawce DTM od czasów Susie Wolff i Rahel Frey w sezonie 2012.

Najnowsze

Paula Lazarek

Rage Rally – luksusowy rajd rozpocznie się na Torze Słomczyn. Za kierownicą m.in. Rajdowy Felix, Kickster oraz Mariusz „Jose” Olejnik

Rage Rally to niepowtarzalne wydarzenie dla miłośników motoryzacji i pasjonatów superszybkich aut klasy premium, w których żyłach zamiast krwi płynie benzyna, a ich serca biją w rytm pracy silników na najwyższych obrotach.

Już 30 czerwca 2021r. w hotelu Narvil w Serocku pod Warszawą spotkają się posiadacze szybkich, luksusowych samochodów, skąd wystartują w 5-dniową pełną emocji i niespodzianek podróż do Gdańska. Rage Rally rozpocznie się na Torze Słomczyn, a następnie dwuosobowe załogi wyruszą w pełną emocji trasę przez Mazowsze oraz Warmię i Mazury.

Po drodze odwiedzą Hotel Afrodyta SPA w Radziejowicach, Hotel Krasicki w Lidzbarku Warmińskim oraz Autodrom w Słomczynie, który będzie wisienką na torcie pod względem niespodzianek i konkursów. Na trasie spotkają się właściciele m.in. Ferrari, Porsche czy Lamborghini. Auta tej klasy mają coraz większą rzeszę fanów i coraz częściej pojawiają się na polskich ulicach.  

W Rage Rally weźmie udział około 40 samochodów należących do znanych osób ze świata moto-sportu, mediów, kultury, znanych ze swojego uwielbienia dla motoryzacji, min. Stanisław Karpiel
– Bułecka, Krzysztof „Jankes” Jankowski, Rajdowy Felix, Kickster, Mariusz „Jose” Olejnik, Hi_5, Sandra Kubicka. 

Zwieńczeniem wydarzenia będzie gala finałowa w Sopocie, którą poprowadzi Krzysztof „Jankes” Jankowski. Zwycięzca tegorocznej edycji Rage Rally uhonorowany zostanie szczególną nagrodą, będącą jednocześnie dziełem sztuki. Będzie to puchar wykonany przez Galerię Figur Stalowych, zaprojektowany przez artystę – Batoona Sentkiewicza.

Tegoroczna edycja Rage Rally wspiera działalność charytatywną Fundacji One Day, założonej przez Monikę Krzyżanowską, która powstała, aby wspierać młodzież i dzieci z domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Tym samym, motywacja do dobrej zabawy staje się jeszcze większa i satysfakcjonująca.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowe BMW serii 4 Gran Coupé – większe, ładniejsze i… „hybrydowe”! Wiemy, ile kosztuje!

To już druga generacja BMW serii 4 Gran Coupé. Do wyboru kierowców jest między innymi BMW M440i xDrive Gran Coupé z 6-cylindrowym rzędowy silnikiem benzynowym o mocy 374 KM. Ponadto w chwili wprowadzenia na rynek oferowane będą dwa 4-cylindrowe silniki benzynowe i jeden 4-cylindrowy silnik wysokoprężny.

Czterodrzwiowe coupé w segmencie premium klasy średniej to trzeci, obok Coupe i Cabrio, wariant nadwozia nowego BMW serii 4. Jak zapewnia niemiecki producent nowe BMW serii 4 Gran Coupé łączy w sobie typową dla marki radości z jazdy, sportową elegancję i nowoczesną funkcjonalność na co dzień i w podróży.

BMW serii 4 Gran Coupé
BMW serii 4 Gran Coupé, fot. materiały prasowe / BMW

BMW serii 4 Gran Coupé – design

Wyrazista, pionowo ustawiona atrapa chłodnicy BMW (którą jedni kochają, a drudzy nienawidzą), płaskie reflektory, dynamicznie rozciągnięta sylwetka, opływowa linia dachu, mocny tył – co tu dużo ukrywać, BMW serii 4 Gran Coupé prezentuje się świetnie.

BMW serii 4 Gran Coupé
BMW serii 4 Gran Coupé, fot. materiały prasowe / BMW

Nowe BMW serii 4 Gran Coupé wyraźnie urosło.  Samochód jest od swojego poprzednika o 143 mm dłuższy, 27 mm szerszy i 53 mm wyższy. Rozstaw osi zwiększył się o 46 mm. Czworo drzwi, pięć pełnowymiarowych siedzeń, więcej miejsca na nogi – czego chcieć więcej? Dużego bagażnika? Proszę bardzo, pojemność bagażnika można zwiększyć z 470 do 1290 l.

BMW serii 4 Gran Coupé – silniki

Dostępne będą dwa silniki benzynowe w układzie R4, jeden w układzie R6 oraz jeden czterocylindrowy diesel. Benzynowy silnik o pojemności 2 litrów zagości w dwóch wersjach: 420i, która oferuje 184 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego, oraz 430i, oferuje 245 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Pierwszy wariant przyspiesza do „setki” w 7,9 sekundy, a drugi w 6,2 sekundy. Wersja z silnikiem diesla – 420d -generuje 190 KM i 400 Nm momentu. Do 100 km/h rozpędza się w 7,3 sekundy.

BMW serii 4 Gran Coupé
BMW serii 4 Gran Coupé, fot. materiały prasowe / BMW

BMW M440i xDrive Gran Coupe ma pod maską rzędową szóstkę o mocy 374 KM, oferującą 500 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h rozpędza się zaledwie w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Technologia mild hybrid ma optymalizować szybkość reakcji i wydajność 6‑cylindrowego rzędowego silnika benzynowego i 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego. 48-woltowy alternator odwracalny ma wytwarzać dodatkowy zastrzyk mocy rzędu 11 KM, a dodatkowy akumulator rozszerza możliwości odzysku i magazynowania energii hamowania.

BMW serii 4 Gran Coupé
BMW serii 4 Gran Coupé, fot. materiały prasowe / BMW

BMW serii 4 Gran Coupé – cena

Za najtańszy wariant, czyli BMW 420i Gran Coupé, z 2-litrową jednostką benzynową o mocy 184 KM, automatyczną przekładnią, trzeba zapłacić 199 600 złotych. Ceny BMW 430i Gran Coupé zaczynają się od 222 600 złotych. Wersja z silnikiem diesla o mocy 190 KM do wydatek od 214 500 złotych. Ceny BMW M440i xDrive Gran Coupé zaczynają się od 320 000 złotych.

Najnowsze